Silničáři hlásí připraveno, nechybí materiál ani nové stroje. Problémem jsou však řidiči

ČTK / AutoRoad.cz, 5. listopadu 2018, 16:48 Google+

Silničáři se připravili na příchod zimy. Stejně jako v předchozích letech se dopředu zásobili sypacím materiálem, některé kraje investovaly i do nové techniky, někde mají ale problém s nedostatkem řidičů. Pohotovost silničářů pro zimní údržbu platí od 1. listopadu do konce března, v tomto období jsou povinni vyjet kvůli sněžení v zákonem stanovených lhůtách. V některých regionech museli vyjet už na konci října, sníh pokryl silnice na Šumavě či v Krkonoších.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: pixabay.com

Sdílejte článek

Silničáři ale připomínají, že sníh není jediným nebezpečím v zimním období. Pokud řidiči jedou ráno po černé vozovce, zvláště při teplotě kolem nuly, může vozovka namrzat, což zvyšuje nebezpečí dopravní nehody. Nebezpečnější než sníh je podle nich déšť či namrzání vozovky, tedy jevy, které nejsou na první pohled patrné.

Přestože poslední zimy bývají teplejší s menším množstvím sněhu, silničáři si dělají zásoby posypových materiálů stále stejné, ve skladech jich mají desetitisíce tun. "Laikovi se může zdát, že jsou zimy mírnější. Ale nejde jen o sníh, ale o námrazu, namrzající mlhy. Třeba loňská zima byla ve srovnání s předchozími 20 lety průměrná," řekl ČTK provozní ředitel Brněnských komunikací Leoš Chasák.

Sjízdnost silnic zajišťují většinou krajské a okresní správy a údržby silnic (SÚS). Například v Moravskoslezském, Olomouckém, Zlínském, Pardubickém či Královéhradeckém kraji mají ale na starosti silnice první třídy a vybrané úseky dálnic soukromé firmy. Třeba v Pardubickém kraji mají také zajištěny drobné zemědělce a stavební či dopravní společnosti pro výpomoc s pluhováním v případě vydatného sněžení a na likvidaci možného kalamitního stavu.

Nedostatek řidičů posypových vozů začínají pociťovat na jižní Moravě. Zatímco Správa a údržba silnic Jihomoravského kraje čeká větší odliv do důchodu v nejbližších letech, Brněnské komunikace už sáhly k opatření, kdy nabízejí absolvování řidičského kurzu i těm pracovníkům, kteří běžně s nákladními auty nejezdí. Řidiči chybějí i na některých základnách v Karlovarském kraji, zejména v Mariánských Lázních, kvalifikované síly chybí i v Plzeňském kraji, kde průměrná mzda pracovníka činí 33.000 Kč měsíčně.

Rozpočet je ve většině krajů podobný jako v předchozí sezóně. Například Liberecký kraj stojí zimní údržba přes 119 milionů korun, Olomoucký kolem 160 milionů korun a v Královéhradeckém kraji v minulé zimě stála přibližně 200 milionů korun a silničáři ji hodnotili jako průměrnou.

Leckde čeká na svůj první výjezd i nová nebo vylepšená technika. Třeba Správa a údržba silnic Plzeňského kraje letos nakoupila za více než 21 milionů korun čtyři nákladní auta Mercedes Arocs včetně nástaveb pro zimní údržbu. Za jednotky milionů korun pak dále tři užitková vozidla Ford Transit, jeden traktorový bagr a vibrační válec. Všechna auta pro zimní údržbu už mají GPS sledování kvůli operativnosti a rozhodování dispečera. Silničáři v Královéhradeckém kraji investovali do nové techniky zhruba 40 milionů korun. Nakoupili dva sypače, dva traktory a pět nakladačů. Budou mít také k dispozici dva nové meteorologické hlásiče v Kněžnici na Jičínsku a u Horek u Staré Paky.

img-responsive

Ilustrační foto | foto: pixabay.com

Některé úseky silnic jsou i letos vymezeny jako neudržované. Jde o silnice s minimálním provozem a velmi obtížnou udržovatelností. Místa jsou opatřena dopravními značkami, které řidiče na neudržovaný úsek předem upozorní. Silničáři v Karlovarském kraji na ně letos upozorní trojjazyčnými výstražnými značkami. Zapadlá auta na silnicích, kam silničáři běžně nejezdí, tam každoročně způsobují velké problémy hlavně v Krušných horách.

Vytisknout

Diskuze: Silničáři hlásí připraveno, nechybí materiál ani nové stroje. Problémem jsou však řidiči

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

Vodíkové vozy Stellantis

Stellantis rozšiřuje své portfolio vodíkových užitkových vozů

Citroen C5X plug-in hybrid

Citroen C5X MAX plug-in hybrid 225 - francouzský křižník s famózním podvozkem

Lincoln Nautilus a 48 palcová obrazovka

Lincoln Nautilus (2024): Taková obrazovka v autech ještě nebyla. A s podporou CarPlay a Android

Opel Frontera

Nový Opel Frontera bude nejnovějším a plně elektrickým SUV značky

reklama

Doporučujeme

Ilustrační foto

Jak zabránit řidičům v ujíždění bez placení? Stačilo by jediné, tvrdí policista

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud