Nástup elektromobilů otvírá designérům možnosti, o kterých se jim před lety ani nesnilo. Díky absenci spalovacího motoru a všech jeho komponent se najednou mohou tvary automobilu libovolně měnit, čehož si můžeme všímat hlavně u různých futuristických konceptů. A s jedním takovým se nedávno vytasila i automobilka Mercedes-Benz.
Technika elektromobilů je ve srovnání s tradičními automobily poháněnými spalovacími motory výrazně jednodušší. Kromě nárůstu vnitřního prostoru a variability tvarů karoserie to ale také může znamenat, že svět automobilů by se mohl brzy od základu změnit. Z aut by totiž mohly zůstat už jen podvozky, které se osadí vhodnou kabinou podle potřeby.
Právě na podobné bázi totiž funguje koncept Vision Urbanetic, který nedávno představila automobilka Mercedes-Benz. Dle vysvětlení automobilky se jedná o zcela nový typ vozidla, který konečně boří bariéru mezi přepravou lidí a nákladu.
Nečekejte ale, že by se na malém prostoru těsnalo pár lidí s paletami zásob do obchodů. Koncept totiž počítá s nezávislým a plně autonomním podvozkem, který může být osazen kabinou dle potřeby. Buď může být připojena prosklená kabina jež pojme až 12 lidí, která funguje na principu autonomní sdílené jízdy, nebo uzavřená nákladní kabina, která pojme až 10 Euro palet.
„Vision Urbanetic je zcela novým konceptem mobility, který byl speciálně konfigurován dle aktuálních potřeb ale s ohledem na efektivitu a udržitelnost," komentují projekt lidé z oddělení Mercedes-Benz Vans, kteří stojí za jeho vznikem.
„Během dopravní špičky v ranních hodinách a během pozdního odpoledne může být flotila vozů osazena ve větší míře cestovními moduly pro lidi. Během zbytku dne může být celý systém využíván primárně pro přepravu zboží v nákladních modulech."
V současnosti se s přeměnou konceptu Vision Urbanetic v produkční "automobil" nepočítá, vzhledem k dynamickému rozvoji technologií i průmyslu jsme si však téměř jisti, že podobných konceptů bude přibývat a časem se jich možná dočkáme i v provozu.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?