Dnes se zaměříme na české dálnice, které sice nepatří mezi ty nejlepší v Evropě, o tom ale následující článek není. Hlavním úkolem je informovat vás o tom, v jakých případech je možné jezdit po dálnici bez dálniční známky. Věděli jste vůbec, že nějaké takové výjimky existují?
Takzvané „osvobození od zpoplatnění“ upravuje zákon č. 13/1997 Sb. o pozemních komunikacích, § 20a, který vyjmenovává konkrétní případy. První bod zahrnuje vozidla vybavené zvláštním výstražným světlem podle zvláštního právního předpisu, patří sem tedy všechny složky integrovaného záchranného systému, obecní i vojenská policie, celní správa atp. Dále jsou od poplatku osvobozeny tyto vozidla:
h) přepravující těžce zdravotně postižené občany, kteří jsou podle zvláštního právního předpisu držiteli průkazu ZTP, s výjimkou postižených úplnou nebo praktickou hluchotou, nebo průkazu ZTP/P, pokud držitelem silničního motorového vozidla je postižená osoba sama nebo osoba jí blízká,
i) přepravující nezaopatřené děti, které jsou léčeny pro onemocnění zhoubným nádorem nebo hemoblastosou,
j) vedené v registru silničních vozidel členů diplomatické mise,
k) provozované domovem pro osoby se zdravotním postižením, slouží-li k přepravě osob se zdravotním postižením,
l) při provádění záchranných a likvidačních prací a při ochraně obyvatelstva,
m) Správy státních hmotných rezerv při přepravě materiálů státních hmotných rezerv, nebo humanitární pomoci státu za krizových situací podle zvláštního právního předpisu,
n) správce zpoplatněné pozemní komunikace.
2) Je-li nutno při uzavírce podle § 24 výše uvedeného zákona, užít pro vedení objížďky zpoplatněnou komunikaci, je možné užít tuto komunikaci bez zpoplatnění.
3) V případě vyhlášení signálu upozornění nebo signálu regulace pro suspendované částice PM10 podle zvláštního právního předpisu, je až do odvolání příslušného signálu možné užít vybrané úseky pozemních komunikací stanovené zvláštním právním předpisem bez zpoplatnění. (PM10 označuje polétavý prach o velikosti 10 mikrometrů, jehož inhalace poškozuje kardiovaskulární a plicní systém; pozn. redakce)
Jak tedy sami vidíte, výjimek umožňující jízdu bez dálniční známky je hned několik. Mluvíme zde samozřejmě o jízdě na zpoplatněných úsecích, což je ta část dálnice nebo silnice pro motorová vozidla, která je označena příslušnou dopravní značkou (IZ 1a, IZ 2a). Samostatnou kapitolou jsou pak úseky upravené dodatkovou tabulkou E11 vymezující úsek bez poplatku, a to přeškrtnutím symbolu dálniční známky.
Zmíníme ještě, že povinnost mít platnou dálniční známku platí pro všechny vozidla do hmotnosti 3500 kg. Za nedodržení této povinnosti hrozí od Policie ČR či Celní správy bloková pokuta do 5000 korun, ve správním řízení pak až 100 tisíc korun.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?