Čisté auto je vždy vizitkou svědomitého majitele či řidiče. Jednak vůz vypadá lépe, ale co je hlavní, je z něj také lepší výhled, což zvyšuje bezpečnost posádky. Jak ale automobil co nejrychleji umýt a přitom nepoškodit lak?
Podobnou otázku si položili i moderátoři z britského pořadu Fifth Gear. Sehnali si tři stejné vozy ve stejné barvě, nanesli na ně neskutečně drahý speciální ochranný vosk a poté s každým vozem vyzkoušeli jiný proces mytí.
S prvním vozem se vydali do automatické kartáčové myčky. Druhý byl umyt v boxu pomocí vysokotlakého čističe a kartáče s pěnou. Třetí vůz pak dostala na starost parta mladíků, která si tímto způsobem přivydělává. Na každé mytí dohlížel odborník na slovo vzatý, který se zabývá ochranou laku před poškozením.
Možná překvapivě nejlépe dopadla automatická myčka. Vliv myček na lak vozu je stále častým tématem hospodských debat i odborných diskuzí. V testu ale došlo k nejmenšímu poškození ze všech zkoušených variant. Lak vozu byl po průjezdu myčkou jen trochu mdlý a posetý zaschlými kapkami vody. Dnešní myčku už jsou ještě dále. Materiály používané na kartáče jsou jemnější, myčky bývají vybaveny automatickým vysoušením a některé vám na vůz nanesou i slabou vrstvu vosku, která by měla bránit dalšímu usazování nečistot během příštích několika dnů.
Na druhém místě se umístili mladíci, kteří vůz umývali ručně. Ti dokonce používali i speciální rukavice z mikrovlákna, které jsou k mytí automobilů vhodnější než obyčejné houby. Průšvih však nastal v momentě, kdy se mladíci dostali do fáze "sušení". K tomu totiž používali zvláštní silikonové stěrky, podobné těm, které jsou určeny k mytí oken. Tyto stěrky ale dokonale přilnou ke karoserii vozidla, takže pokud se pod ně dostane jakákoliv větší nečistota, ošklivě se na vašem laku podepíše. Doslova. A to se bohužel stalo i v tomto případě. Pokud by použili šetrnější způsob vysoušení karoserie, například pravou kůži nebo kvalitní umělé alternativy, jistě by bylo jejich hodnocení mnohem vyšší.
Nejhůře dopadlo nakonec čištění vozu tlakovým čističem. Samotný vysokotlaký čistič/wapka laku nijak neublížil. Horší to ale bylo s kartáčem, kterým moderátor nanášel na vůz čistící pěnu. Ten v sobě totiž obsahoval drobné kamínky a jiný nepořádek, který se v něm zachytil během dřívějšího používání. Tyto částečky pak lak celkem drasticky poškodily. Plyne z toho ponaučení, že pokud jste v podobném mycím boxu, používání podobných hub a kartáčů se vyvarujte. Nikdy nevíte, zda někomu před vámi neupadl kartáč/houba na zem a zda není plný nepořádku. Mnohem lepší jsou zcela bezkontaktní myčky. V nich se na vůz speciální tryskou nanáší speciální aktivní pěna určená přímo na karoserie automobilů. Tato pěna nečistoty naruší a uvolní. Poté už je stačí pouze spláchnout pomocí tlakového čističe.
Z celého testu nakonec plyne, že pokud chcete svůj vůz pořádně umýt a zároveň minimalizovat poškození laku, buď si k tomu vyhraďte dostatek času, nebo vůz svěřte odborníkům se zkušenostmi a dobrou reputací. Možná vás to bude stát o trochu víc peněz, váš vůz ale prokoukne a díky zodpovědné ochraně laku vydrží čistý i krásný delší dobu.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?