Pokud je řeč o automobilce Rolls-Royce, většinu z nás jistě napadnou slova jako luxus, komfort, ušlechtilost, aristokracie nebo cenovka s velkým počtem desetinných míst. Tyto prémiové britské vozy jsou však i o designu, který je s nimi pevně spjat po celá desetiletí jejich existence.
V nabídce automobilky tak nenajdete jediný vyloženě ošklivý vůz, ačkoliv každému oku může lahodit něco jiného. Naprostým extrémem pak byl Rolls-Royce Sweptail, kupé s unikátní a na zakázku stavěnou karoserií, které si užívá jediný člověk na světě.
Design vozů se dvěma R však nezaměstnává pouze designéry v automobilce, aristokraty či ropné magnáty, ale také řadu designérů za monitory počítačů, kteří pravidelně vytváří jakési okénko do budoucnosti, které ukazuje možné cesty, kterými by se automobilka mohla dříve či později vydat.
Řada z těchto konceptů nestojí ani za zmínku, nicméně koncept Exterion, který na web Behance.net umístil Sergey Dvornytsky, je uměleckým dílem se vším, co k tomu patří.
Na řadě míst je patrná inspirace současným designovým jazykem automobilky, ovšem v řadě detailů se ukrývají inovace, která nás za pár let čekají. Skvělým příkladem může být přední maska, která si sce stále drží své aristokratické tvary, avšak její výplň už netvoří stříbrná mřížka chladiče, ale zajímavý design. Ostatně s nástupem elektromobilů už ani nebude co chladit.
Pokud se podíváme na vůz z boku, nelze si nevšimnout aerodynamických krytů kol, které mají zřejmě posloužit k vyššímu dojezdu na jedno nabití. Zajímavým detailem je i dělení karoserie na tmavou a modrou část, přičemž tmavá obklopuje celý vůz, od prahů, přes masku, kapotu, sklo, střechu až po víko zavazadlového prostoru.
Neopomenutelným prvkem tohoto konceptu jsou i světla, přičemž v masce vidíme pouze tenké LED světlomety, zatímco v zadní části vidíme masivní třetí brzdové světlo nad zadním oknem a klasická zadní světla v podobě tenkých LED proužků rámující logo RR.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?