VW Touareg 3.0 V6 TDI

Jiří Kaloč, 7. května 2005, 17:49 Google+

Po dvou letech dostává VW Touareg nový motor, který je z hlediska výkonů i nákladů zdařilým kompromisem.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Touareg

Touareg | foto: Volkswagen CR

Sdílejte článek

Bez nadsázky lze konstatovat, že první common-rail diesel od VW je ideální verzí pro českého zákazníka, ale nejen pro něj.

Varianta pro český trh

VW Touareg přišel na evropský a posléze i český trh stylem veni, vidi, vici. Velmi rychle se stal nedostatkovým zbožím už proto, že také v ostatních zemích Evropy se ve statistikách zařadil mezi nejprodávanější luxusní čtyřkolky na trhu. Například doma v Německu rychle vytlačil z pozice dlouhodobě nejprodávanějšího terénního automobilu Mercedes třídy M. I když dnes už se za tímto vozem nikdo ani neohlédne, budete na něj muset, pokud o něj projevíte zájem a zajdete k nejbližšímu dealerovi VW, po složení zálohy ještě stále nějakou dobu čekat.

Přestože si u Touaregu – na rozdíl od luxusního Phaetonu – nemohou ve Wolfsburgu rozhodně stěžovat na nedostatek zájmu, přichází po dvou letech sériové výroby doplnění výrobního programu tohoto modelu o další pohonnou jednotku. Ač se to nezdá, jedná se o dosti výjimečný okamžik. Zmiňovaný motor by se totiž měl rychle stát nejžádanějším v celé nabídce této modelové řady. Když se Touareg objevil zjara roku 2003 na trhu, byla nabídka pohonných jednotek nevyvážená a dosti skromná. Základní verze se šestiválcem 3.2 litru (177 kW) se jevila z hlediska dynamiky i spotřeby jako příliš velký kompromis, špičkový model 5.0 V10 TDI (230 kW) byl naproti tomu příliš drahý. V druhém sledu se pak objevily famózní, ale nepříliš hospodárný osmiválec 4,2 litru (228 kW), a naopak velmi hospodárný, ale zároveň nijak přehnaně dynamický pětiválec R5 TDI (128 kW). Ten se pak samozřejmě rychle vyšvihl do čela nejprodávanějších pohonných jednotek Touaregu, což by ovšem novinka mohla velmi rychle změnit. Motor s označením 3.0 V6 TDI základní turbodiesel nenahrazuje, spíše optimálně doplňuje nabídku o pohonnou jednotku, která má za prvé relativně slušnou cenu, za druhé se vyznačuje odpovídající dynamikou a za třetí vykazuje rozumnou spotřebu. I když ještě před nedávnem se u VW Group dušovali, že turbodiesely s vysokotlakými sdruženými vstřikovači, tedy tzv. systém čerpadlo-tryska, má před sebou slibnou budoucnost, je, ejhle, nejzajímavější novinkou v oblasti pohonných jednotek tohoto koncernu náhle vznětový vidlicový šestiválec se systémem common-rail. Na druhou stranu je tato pohonná jednotka natolik zajímavá a svým způsobem převratná, že určitě stojí za to věnovat jí několik řádek.

Jedná se o novou generaci šestiválcové lehké a kompaktní (délka 440 mm, hmotnost 220 kg) vznětové pohonné jednotky do V (90°) od Audi, která využívá k optimálnímu rozptýlení směsi nafty a vzduchu vysokotlaké čerpadlo i piezoelektrické injektory. Přes ně proudí směs do válců kvůli co nejúčinnějšímu hoření a nízkým emisím pod tlakem 1600 barů až pětkrát v jednom pracovním cyklu motoru (dva předstřiky a tři hlavní vstřiky). Nevím, jestli si to dokážete představit, ale v praxi to znamená, že injektor vstříkne přesnou dávku paliva do válce v intervalu 0,2 milisekundy (pro srovnání mrknutí lidského oka trvá 200 ms, nafouknutí airbagu 20 ms). Výhody tohoto zařízení jsou zřejmé, systém zajišťuje dokonalejší spalování směsi, což má za následek nižší emise, vyšší výkon, nižší spotřebu a v neposlední řadě kultivovanější běh. Kromě toho disponuje tento šestiválec čtyřmi ventily na válec, turbodmychadlem výfukových plynů a chladičem stlačeného vzduchu.

V Touaregu dosahuje nový šestiválec, určený ještě pro Audi A4, A6 a A8 a také pro luxusní VW Phaeton, největšího výkonu 165 kW a točivého momentu 500 N.m. Mimochodem tyto hodnoty jsou až neuvěřitelně podobné konkurenčním turbodieselům 320 CDI od Mercedesu pro novou třídu M (165 kW, 510 N.m) i 3.0d od BMW pro X5 (160 kW, 500 N.m). Motor Touaregu pak splňuje emisní normy Euro 4 i bez filtru pevných částic, nicméně jím vedle dvoucestného oxidačního katalyzátoru disponuje, a Touareg V6 TDI se tak stává prvním off-roadem na světě, který má ve standardu toto zařízení.

Při prvních testovacích jízdách v okolí Berlína jsem mohl vyzkoušet pouze dražší variantu se samočinnou šestistupňovou převodovkou (základem nabídky je šestistupňový „manuál“) a musím konstatovat, že motor splňuje bez jakýchkoliv kompromisů nároky na více než solidní dynamiku. Z klidu na 100 km/h zrychlí s oběma převodovkami za méně než 10 s a dosažení nejvyšší rychlosti ležící za hranicí 200 km/h je pro tento automobil rovněž snadné a rychlé. Přitom by si měl vůz vystačit s necelými 11 litry nafty na 100 km, což nám nakonec ukázal i palubní počítač testovaného automobilu. Touareg V6 TDI se k českým zákazníkům dostane po novém roce. Za základní verzi s odpružením vinutými pružinami a ručně řazenou šestistupňovou převodovkou zaplatíte 1 616 000 Kč, naopak varianta se vzduchovým odpružením a šestistupňovým „automatem“ přijde na 1 790 000 Kč.

Euro NCAP: Pět hvězd pro Touareg V letošním roce podnikla nezávislá organizace EURO NCAP mnoho bariérových testů, shodou okolností však mezi nimi byl pouze jeden automobil kategorie terénních čtyřkolek – VW Touareg. Pro bariérový test byl vybrán sériový model s motorem 2.5 R5 TDI ve standardní výbavě a ve zkoušce obstál na výbornou z hlediska bezpečí posádky a naopak na nedostatečnou z hlediska ohleduplnosti vůči chodcům, což je ovšem problém všech takto koncipovaných automobilů. Celkový počet bodů, který je součtem hodnocení čelního nárazu a bočního nárazu, dosáhl hodnoty 34, přičemž při čelní zkoušce obstál na 88 procent (14 bodů) a při boční na rovných 100 procent (18 bodů). 2 body Touareg navíc dostal za systém, který vás upozorní na nezapnutý bezpečnostní pás, což dohromady dosahuje hranice pětihvězdičového hodnocení. Čtyři z maximálního pětihvězdičkového hodnocení (39 bodů – 80 procent) dostal Touareg za ochranu dětí, přičemž bodové ztráty jdou na vrub špatnému znázornění návodu, jak deaktivovat airbag spolujezdce. Poslední hodnocenou kategorií byla srážka z chodcem, při níž Touareg stejně jako před ním Mercedes třídy M, BMW X5 či Range Rover dostal pouze jednu hvězdičku z pěti možných.

Foto: Volkswagen

Vytisknout

Diskuze: VW Touareg 3.0 V6 TDI

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Peugeot 508

TEST Peugeot 508 GT Plug-in Hybrid 225 – jeden z nejlepších liftbacků na trhu?

Cupra Formentor VZ

TEST: Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310k – sportovní SUV, které dá stovku pod 5 vteřin

Ilustrační foto

Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

citroën berlingo

Akční ceny u nového Citroënu Berlingo - je k mání s benzínem, dieselem i elektromotorem

volkswagen caddy

TEST Volkswagen Caddy 2.0 TDI Life – rodinný univerzál s kompromisy

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

reklama

Doporučujeme

Octavia

Octavia 2.0 FSI v testu se spotřebou 4,9 l

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud