S blížícím se příchodem léta se na silnicích stále častěji objevují vozy se stahovací střechou, které dokáží nejednoho řidiče snadno nadchnout k touze po vlastním. Ceny starších modelů v poslední době příjemně klesly, takže kratochvíle spojené s jízdou bez střechy jsou dostupnější stále většímu počtu lidí. My jsme si pro vás připravili seznam nejčastějších otázek spojených s vlastnictvím kabrioletu.
Jak je to s tou praktičností?
Ta je u vozů se skládací střechou vždy omezena. Pro střechu totiž musí být vyhrazen prostor, do které se bude bezpečně skládat. Některé vozy však v případě jízdy s nataženou střechou nabízejí možnost tento prostor eliminovat a vy tak do kufru naskládáte víc zavazadel.
Dá se v tom jezdit celoročně?
Ano, dá. Plátěné střechy jsou totiž izolovány a většina vozů s karoserií kabriolet má záměrně předimenzované topení. Celý vůz je tak zahřátý poměrně rychle. Další možností, jak provozovat svůj vůz i v zimních měsících, je pořízení tzv. Hardtopu. Jedná se o pevnou střechu, nejčastěji vyrobenou z laminátu, která z vašeho kabrioletu udělá kupé. Vůz se tím tepelně i hlukově izoluje. Hardtop se dá pořídit například pro vozy Peugeot 306 cabrio, BMW e30, e36 & 46 cabrio, Mazdu Mx-5 a mnohé další.
Je v kabrioletu vůbec slyšet vlastního slova?
Při jízdě se staženou střechou platí přímá úměra, čím vyšší rychlost – tím vyšší hluk v kabině. První pomocí je vytažení oken. Pokud vás však bude obtěžovat turbulentní vítr, který se vrací do kabiny mezi sedačkami, stačí dokoupit tzv. větrnou clonu ( někdy se prodává pod názvy Windschott / větrolam ) která se umístí za přední sedačky a zvýší tak váš cestovní komfort.
Neteče dovnitř?
Pokud se o střechu staráte, čistíte jí, impregnujete a zbytečně jí nenamáháte ( například otvíráním při nízkých teplotách ), tak vám do kabrioletu určitě zatékat nebude. Ano, u starších střech se může objevit menší prosakování, tomu se však dá zabránit právě zmíněnou impregnací. Na trhu je v dnešní době několik specializovaných firem, které se o střechu vašeho kabrioletu pečlivě postarají. Pokud se o svůj vůz chcete postarat sami, naleznete na trhu množství přípravků, které vám s tím pomohou.
Má smysl klimatizace v kabrioletu?
Většina majitelů kabrioletů si myslí že ne, ovšem s první dopravní zácpou mění názor. Pokud ale s vozem nepohybujete a nápor větru se nepostará o přísun dostatečného množství chladného vzduchu, budete se ve stojícím kabrioletu doslova smažit. Natažením střechy sice můžete situaci zmírnit, ale obvykle je to jen z bláta do louže.
Mohu zajet s kabrioletem do myčky?
Tato otázka je poněkud záludná, neboť vždy záleží na více aspektech. U vozů s pevnou stahovací střechou je to jedno. Pokud však máte vůz s látkovou střechou, měli byste si ověřit doporučení výrobce. Záleží také na tom, v jakém stavu vaše střecha je a z jakého materiálu je vyrobena – látkové střechy snáší kartáče hůře než ty vinylové. Dalším aspektem je typ myčky – některé myčky se chlubí speciálním programem právě pro kabriolety, vždy je však lepší se informovat u obsluhy. Pokud ale máte svůj vůz opravdu rádi a chcete prodloužit životnost své střechy, investujte raději čas a peníze do ručního mytí.
Je každý kabriolet automaticky brán jako sportovní vůz?
Je potřeba si uvědomit, že většina kabrioletů vychází z běžných produkčních vozů, které přišly o střechu. Jejím odstraněním ale seberete vozu jeden z důležitých prvků zajišťující tuhost karoserie. Konstruktéři jsou pak přinuceni zvýšit tuhost použitím dodatečných výztuh. Vůz tím značně přibere na váze a ztratí ze své agility. Většina kabrioletů tak není brána jako vyloženě sportovní náčiní, ale spíš jako vůz vhodný ke kochání během projížděk přírodou. Existují samozřejmě výjimky jako Mazda Mx-5, Toyota Mr-2 či deriváty supersportovních vozů, zde se ovšem bavíme o vozech přímo určených pro řidiče lačnících po sportovních zážitcích.
Nejsou kabriolety nebezpečné?
Jak už bylo zmíněno o odstavec výše, konstruktéři kompenzují ztrátu střechy dodatečnými výztuhami v podlaze, rámu čelního skla, dveřích, atd.. Znakem všech starších kabrioletů osmdesátých a devadesátých let se tak stal nevzhledný oblouk umístěný v místech B sloupku. Ten zvyšoval tuhost a zároveň chránil posádku v případě převrácení vozu na střechu. V dnešních dnech jsou vozy vybaveny speciálními výztuhami za poslední řadou sedaček, které jsou v případě hrozícího převrácení vozu automaticky vysunuty. Mají tak zabránit zranění cestujících uvnitř vozu.
Nejsou kabriolety častým terčem zlodějů a vandalů?
Po internetu koluje velké množství zpráv o proříznutých střechách, ukradených rádiích a poškozených interiérech. Pravda je ovšem taková, že nejvíc záleží na tom, kde svůj vůz zaparkujete a co v něm necháte. Pokud se zloději něco ve vašem autě zalíbí, bude mu nejspíš celkem jedno jestli má rozbít okýnko nebo proříznout střechu.
A co náklady?
Náklady spojené s provozem kabrioletu jsou nepatrně vyšší, což způsobuje vyšší váha kabrioletů i jejich horší aerodynamická stavba. Co se oprav týče, většina mechanických či karosářských dílů bývá shodná s běžným provedením vozu. Extra náklady tak můžete očekávat jen v případě problémů s hydraulickým / elektrickým pohonem střechy (při nákupu důkladně zkontrolujte) nebo při výměně plátna střechy. To se musí nechat vyrobit ve specializovaných firmách, nebo se dá objednat ze zahraničí.
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.