Život s kabrioletem? Jde o styl. Podívali jsme se na to, co lidi nejvíc zajímá

Jízda v kabrioletu
Jízda v kabrioletu, foto: pixabay.com
AutoRoad.cz 7. dubna 2017 15:08
Sdílej:

S blížícím se příchodem léta se na silnicích stále častěji objevují vozy se stahovací střechou, které dokáží nejednoho řidiče snadno nadchnout k touze po vlastním. Ceny starších modelů v poslední době příjemně klesly, takže kratochvíle spojené s jízdou bez střechy jsou dostupnější stále většímu počtu lidí. My jsme si pro vás připravili seznam nejčastějších otázek spojených s vlastnictvím kabrioletu.

Jak je to s tou praktičností?

Ta je u vozů se skládací střechou vždy omezena. Pro střechu totiž musí být vyhrazen prostor, do které se bude bezpečně skládat. Některé vozy však v případě jízdy s nataženou střechou nabízejí možnost tento prostor eliminovat a vy tak do kufru naskládáte víc zavazadel.

Dá se v tom jezdit celoročně?

Ano, dá. Plátěné střechy jsou totiž izolovány a většina vozů s karoserií kabriolet má záměrně předimenzované topení. Celý vůz je tak zahřátý poměrně rychle. Další možností, jak provozovat svůj vůz i v zimních měsících, je pořízení tzv. Hardtopu. Jedná se o pevnou střechu, nejčastěji vyrobenou z laminátu, která z vašeho kabrioletu udělá kupé. Vůz se tím tepelně i hlukově izoluje. Hardtop se dá pořídit například pro vozy Peugeot 306 cabrio, BMW e30, e36 & 46 cabrio, Mazdu Mx-5 a mnohé další.

Je v kabrioletu vůbec slyšet vlastního slova?

Při jízdě se staženou střechou platí přímá úměra, čím vyšší rychlost – tím vyšší hluk v kabině. První pomocí je vytažení oken. Pokud vás však bude obtěžovat turbulentní vítr, který se vrací do kabiny mezi sedačkami, stačí dokoupit tzv. větrnou clonu ( někdy se prodává pod názvy Windschott / větrolam ) která se umístí za přední sedačky a zvýší tak váš cestovní komfort.

Neteče dovnitř?

Pokud se o střechu staráte, čistíte jí, impregnujete a zbytečně jí nenamáháte ( například otvíráním při nízkých teplotách ), tak vám do kabrioletu určitě zatékat nebude. Ano, u starších střech se může objevit menší prosakování, tomu se však dá zabránit právě zmíněnou impregnací. Na trhu je v dnešní době několik specializovaných firem, které se o střechu vašeho kabrioletu pečlivě postarají. Pokud se o svůj vůz chcete postarat sami, naleznete na trhu množství přípravků, které vám s tím pomohou.

Má smysl klimatizace v kabrioletu? 

Většina majitelů kabrioletů si myslí že ne, ovšem s první dopravní zácpou mění názor. Pokud ale s vozem nepohybujete a nápor větru se nepostará o přísun dostatečného množství chladného vzduchu, budete se ve stojícím kabrioletu doslova smažit. Natažením střechy sice můžete situaci zmírnit, ale obvykle je to jen z bláta do louže.

Mohu zajet s kabrioletem do myčky?

Tato otázka je poněkud záludná, neboť vždy záleží na více aspektech. U vozů s pevnou stahovací střechou je to jedno. Pokud však máte vůz s látkovou střechou, měli byste si ověřit doporučení výrobce. Záleží také na tom, v jakém stavu vaše střecha je a z jakého materiálu je vyrobena – látkové střechy snáší kartáče hůře než ty vinylové. Dalším aspektem je typ myčky – některé myčky se chlubí speciálním programem právě pro kabriolety, vždy je však lepší se informovat u obsluhy. Pokud ale máte svůj vůz opravdu rádi a chcete prodloužit životnost své střechy, investujte raději čas a peníze do ručního mytí.

Je každý kabriolet automaticky brán jako sportovní vůz?

Je potřeba si uvědomit, že většina kabrioletů vychází z běžných produkčních vozů, které přišly o střechu. Jejím odstraněním ale seberete vozu jeden z důležitých prvků zajišťující tuhost karoserie. Konstruktéři jsou pak přinuceni zvýšit tuhost použitím dodatečných výztuh. Vůz tím značně přibere na váze a ztratí ze své agility. Většina kabrioletů tak není brána jako vyloženě sportovní náčiní, ale spíš jako vůz vhodný ke kochání během projížděk přírodou. Existují samozřejmě výjimky jako Mazda Mx-5, Toyota Mr-2 či deriváty supersportovních vozů, zde se ovšem bavíme o vozech přímo určených pro řidiče lačnících po sportovních zážitcích.

Nejsou kabriolety nebezpečné?

Jak už bylo zmíněno o odstavec výše, konstruktéři kompenzují ztrátu střechy dodatečnými výztuhami v podlaze, rámu čelního skla, dveřích, atd.. Znakem všech starších kabrioletů osmdesátých a devadesátých let se tak stal nevzhledný oblouk umístěný v místech B sloupku. Ten zvyšoval tuhost a zároveň chránil posádku v případě převrácení vozu na střechu. V dnešních dnech jsou vozy vybaveny speciálními výztuhami za poslední řadou sedaček, které jsou v případě hrozícího převrácení vozu automaticky vysunuty. Mají tak zabránit zranění cestujících uvnitř vozu.

Nejsou kabriolety častým terčem zlodějů a vandalů?

Po internetu koluje velké množství zpráv o proříznutých střechách, ukradených rádiích a poškozených interiérech. Pravda je ovšem taková, že nejvíc záleží na tom, kde svůj vůz zaparkujete a co v něm necháte. Pokud se zloději něco ve vašem autě zalíbí, bude mu nejspíš celkem jedno jestli má rozbít okýnko nebo proříznout střechu.

A co náklady?

Náklady spojené s provozem kabrioletu jsou nepatrně vyšší, což způsobuje vyšší váha kabrioletů i jejich horší aerodynamická stavba. Co se oprav týče, většina mechanických či karosářských dílů bývá shodná s běžným provedením vozu. Extra náklady tak můžete očekávat jen v případě problémů s hydraulickým / elektrickým pohonem střechy (při nákupu důkladně zkontrolujte) nebo při výměně plátna střechy. To se musí nechat vyrobit ve specializovaných firmách, nebo se dá objednat ze zahraničí.

Stalo se
Ekonomika
Ilustrační fotografie

Porsche bude propouštět. Až 2.000 zaměstnancům hrozí ztráta zaměstnání

Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.

Testy aut
Cupra Terramar VZ e-HYBRID

CUPRA Terramar VZ e-HYBRID 200 kW – plug-in hybrid s duší chuligána – dává to smysl?

Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?

Novinky ze světa EV
Volkswagen nyní v této upoutávce poprvé ukazuje konkrétní náhled na svůj nový základní elektromobil ID.1.

Revoluce: VW ukázal nový malý elektromobil za 500 tisíc

VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.

Testy aut
DS 4 Hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: DS 4 Hybrid Pallas – jak jezdí ve městě, na dálnici či okresce?

Naše dlouhodobá recenze pokračuje s hlavní jízdní sekcí. Auto jsme pořádně protáhli v různých prostředích, kde se nová hybridní DS 4 ukázala jako překvapivě všestranné auto. Není však vše zalité sluncem a nějaká ta ale se přeci jen našla. To, že má hezkou spotřebu ve městě či na okresce asi tušíte, ale co na dálnici?