S blížícím se příchodem léta se na silnicích stále častěji objevují vozy se stahovací střechou, které dokáží nejednoho řidiče snadno nadchnout k touze po vlastním. Ceny starších modelů v poslední době příjemně klesly, takže kratochvíle spojené s jízdou bez střechy jsou dostupnější stále většímu počtu lidí. My jsme si pro vás připravili seznam nejčastějších otázek spojených s vlastnictvím kabrioletu.
Jak je to s tou praktičností?
Ta je u vozů se skládací střechou vždy omezena. Pro střechu totiž musí být vyhrazen prostor, do které se bude bezpečně skládat. Některé vozy však v případě jízdy s nataženou střechou nabízejí možnost tento prostor eliminovat a vy tak do kufru naskládáte víc zavazadel.
Dá se v tom jezdit celoročně?
Ano, dá. Plátěné střechy jsou totiž izolovány a většina vozů s karoserií kabriolet má záměrně předimenzované topení. Celý vůz je tak zahřátý poměrně rychle. Další možností, jak provozovat svůj vůz i v zimních měsících, je pořízení tzv. Hardtopu. Jedná se o pevnou střechu, nejčastěji vyrobenou z laminátu, která z vašeho kabrioletu udělá kupé. Vůz se tím tepelně i hlukově izoluje. Hardtop se dá pořídit například pro vozy Peugeot 306 cabrio, BMW e30, e36 & 46 cabrio, Mazdu Mx-5 a mnohé další.
Je v kabrioletu vůbec slyšet vlastního slova?
Při jízdě se staženou střechou platí přímá úměra, čím vyšší rychlost – tím vyšší hluk v kabině. První pomocí je vytažení oken. Pokud vás však bude obtěžovat turbulentní vítr, který se vrací do kabiny mezi sedačkami, stačí dokoupit tzv. větrnou clonu ( někdy se prodává pod názvy Windschott / větrolam ) která se umístí za přední sedačky a zvýší tak váš cestovní komfort.
Neteče dovnitř?
Pokud se o střechu staráte, čistíte jí, impregnujete a zbytečně jí nenamáháte ( například otvíráním při nízkých teplotách ), tak vám do kabrioletu určitě zatékat nebude. Ano, u starších střech se může objevit menší prosakování, tomu se však dá zabránit právě zmíněnou impregnací. Na trhu je v dnešní době několik specializovaných firem, které se o střechu vašeho kabrioletu pečlivě postarají. Pokud se o svůj vůz chcete postarat sami, naleznete na trhu množství přípravků, které vám s tím pomohou.
Má smysl klimatizace v kabrioletu?
Většina majitelů kabrioletů si myslí že ne, ovšem s první dopravní zácpou mění názor. Pokud ale s vozem nepohybujete a nápor větru se nepostará o přísun dostatečného množství chladného vzduchu, budete se ve stojícím kabrioletu doslova smažit. Natažením střechy sice můžete situaci zmírnit, ale obvykle je to jen z bláta do louže.
Mohu zajet s kabrioletem do myčky?
Tato otázka je poněkud záludná, neboť vždy záleží na více aspektech. U vozů s pevnou stahovací střechou je to jedno. Pokud však máte vůz s látkovou střechou, měli byste si ověřit doporučení výrobce. Záleží také na tom, v jakém stavu vaše střecha je a z jakého materiálu je vyrobena – látkové střechy snáší kartáče hůře než ty vinylové. Dalším aspektem je typ myčky – některé myčky se chlubí speciálním programem právě pro kabriolety, vždy je však lepší se informovat u obsluhy. Pokud ale máte svůj vůz opravdu rádi a chcete prodloužit životnost své střechy, investujte raději čas a peníze do ručního mytí.
Je každý kabriolet automaticky brán jako sportovní vůz?
Je potřeba si uvědomit, že většina kabrioletů vychází z běžných produkčních vozů, které přišly o střechu. Jejím odstraněním ale seberete vozu jeden z důležitých prvků zajišťující tuhost karoserie. Konstruktéři jsou pak přinuceni zvýšit tuhost použitím dodatečných výztuh. Vůz tím značně přibere na váze a ztratí ze své agility. Většina kabrioletů tak není brána jako vyloženě sportovní náčiní, ale spíš jako vůz vhodný ke kochání během projížděk přírodou. Existují samozřejmě výjimky jako Mazda Mx-5, Toyota Mr-2 či deriváty supersportovních vozů, zde se ovšem bavíme o vozech přímo určených pro řidiče lačnících po sportovních zážitcích.
Nejsou kabriolety nebezpečné?
Jak už bylo zmíněno o odstavec výše, konstruktéři kompenzují ztrátu střechy dodatečnými výztuhami v podlaze, rámu čelního skla, dveřích, atd.. Znakem všech starších kabrioletů osmdesátých a devadesátých let se tak stal nevzhledný oblouk umístěný v místech B sloupku. Ten zvyšoval tuhost a zároveň chránil posádku v případě převrácení vozu na střechu. V dnešních dnech jsou vozy vybaveny speciálními výztuhami za poslední řadou sedaček, které jsou v případě hrozícího převrácení vozu automaticky vysunuty. Mají tak zabránit zranění cestujících uvnitř vozu.
Nejsou kabriolety častým terčem zlodějů a vandalů?
Po internetu koluje velké množství zpráv o proříznutých střechách, ukradených rádiích a poškozených interiérech. Pravda je ovšem taková, že nejvíc záleží na tom, kde svůj vůz zaparkujete a co v něm necháte. Pokud se zloději něco ve vašem autě zalíbí, bude mu nejspíš celkem jedno jestli má rozbít okýnko nebo proříznout střechu.
A co náklady?
Náklady spojené s provozem kabrioletu jsou nepatrně vyšší, což způsobuje vyšší váha kabrioletů i jejich horší aerodynamická stavba. Co se oprav týče, většina mechanických či karosářských dílů bývá shodná s běžným provedením vozu. Extra náklady tak můžete očekávat jen v případě problémů s hydraulickým / elektrickým pohonem střechy (při nákupu důkladně zkontrolujte) nebo při výměně plátna střechy. To se musí nechat vyrobit ve specializovaných firmách, nebo se dá objednat ze zahraničí.
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.