Když se v září roku 2015 objevil skandál spojený s podváděním automobilky Volkswagen během emisních testů na půdě USA, byla to předzvěst velkých událostí. Kromě toho, že koncern Volkswagen nyní musí čelit žalobám ze strany spotřebitelů i vlád různých zemí světa, rozjela se také velká honba za odhalením skutečných dopadů vznětových motorů na životní prostředí.
Do role největšího inkvizitora se pasovala Velká Británie, která poslední dobou trpí neustálým zhoršováním ovzduší ve velkých městech a s tím spojenými zdravotními komplikacemi obyvatelstva. Z těchto důvodů začala vláda vypracovávat plán, jehož cílem je celou situaci napravit.
Součástí tohoto plánu je zároveň omezení vjezdu vozidel se vznětovými motory do nejhůře postižených měst. Podle nejnovějších informací, které se podařilo zjistit listu The Times, by tak mohl být vjezd do centra více jak 40 měst zpoplatněn zvláštní daní ( tzv. Toxin-tax / daň za znečištění ) ve výši od 20 GBP ( 632 Kč ) až po 32 GBP ( 1012 Kč ) za den. V případě nejhůře znečištěných měst by pak mohl být vjezd po určité hodiny i zcela zakázán.
Britští řidiči se samozřejmě bouří. Ostatně nejhorší na celé situaci je, že Británie se snažila dlouhou dobu podněcovat své obyvatele k nákupu naftových vozů s tvrzením, že jsou pro ovzduší méně škodlivé. Nyní tak podle BBC jezdí v Británii více jak 10 milionů osobních vozů, kterých by se tato omezení mohla začít týkat. O počtech autobusů, taxíků a vozů zásobování nemluvě. Těm všem tak nyní nezbývá nic jiného než čekat do poloviny příštího týdne, kdy by měly být zveřejněny oficiální návrhy na zpoplatnění či omezení spojená s jejich automobily.
Jistě, mluvíme stále o Velké Británii, je však potřeba si uvědomit, že na Evropské půdě se podobná nařízení, omezení a vyhlášky šíří vysokou rychlostí. Například Praha navrhovala již v roce 2015 zavést nízkoemisní zóny platné od 1. ledna 2017, k tomu však nedošlo. Současné vedení města se o jejich zavedení opět zajímá, na jejich konkrétní podobně se však nedokáže shodnout.
Celkově se však v České republice již delší dobu potýkáme s problémy spojenými s dieslovými automobily. Nejčastějším nešvarem je demontovaný filtr pevných částic. Tato úprava vozidla způsobuje, že se do vzduchu uvolňuje obrovské množství škodlivých částic. I když by vozy s touto úpravou neměly být schopny projít novými směrnicemi STK, i nadále se jich na silnicích vyskytuje velké množství.
Dalším problémem je také průměrné stáří vozidel na českých silnicích, kdy starší naftové automobily ještě nejsou vybaveny adekvátní technologií pro odstranění škodlivin z výfukových plynů. Z těchto a mnohých dalších skutečností se tak dá očekávat, že určité postihy dopadnou dříve či později i na řidiče v ČR.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?