Jak je to s povinností mít zimní pneumatiky v zahraničí? Možná se budete divit

Zima je tady a s ní je potřeba přezout svoje auto
Zima je tady a s ní je potřeba přezout svoje auto, foto: ADAC
ar5 1. listopadu 2016 18:20
Sdílej:

Nejen u nás platí od prvního listopadu zákonná povinnost mít na voze zimní obutí v případě, že hrozí náledí, sníh nebo obecně zhoršená sjízdnost komunikace vlivem zimního počasí. Kdo se pak bude pohybovat přes zimu v zahraničí, měl by si dát pozor na to, jaké předpisy platí v dotyčném státě. Ne všude jsou totiž stejné a výše pokut se výrazně liší.

„I když je zimní výbava za určitých podmínek povinná od 1. listopadu, měli by řidiči pamatovat na to, že letní pneumatika funguje jen do zhruba 7 stupňů celsia,“ upozorňuje Oldřich Vaníček z organizace ÚAMK. Dále také dodává zajímavý fakt. Víte o tom, že jízda s letní pneumatikou při teplotách nižších než 7 stupňů má za následek až dvakrát delší brzdnou dráhu než se zimním obutím? Právě tahle skutečnost má za následek velký počet nehod. Organizace ÚAMK pak uskutečnila dosti zajímavý pokus. V posledních dvou týdnech provedli její pracovníci měření tlaku v pneumatikách na 250 vybraných vozech z Prahy. A výsledek? Doslova katastrofa! „Při tomto měření jsme zjistili, že 97% vozidel mělo podhuštěné pneumatiky, 2% přehuštěné a jen 1% mělo hodnotu tlaku v pneumatikách v pořádku. Tato čísla jsou alarmující, vždyť podhuštěná nebo přehuštěná pneumatika reaguje hůře a řidič například nedobrzdí,“ hodnotí výsledky měření Vaníček.

A pokud se snad hodláte vydat v zimě se svým vozem do horských oblastí, právě pro vás má ÚAMK hned několik rad. Dle ní je dobré s sebou v autě vozit teplou deku, termosku s teplým nápojem, dostatek paliva v nádrži (minimálně polovina objemu nádrže), ruční baterku, lopatku na vyhrabání vozidla, sněhové řetězy, rukavice, škrabku s koštětem na odstranění sněhu a ledu z vozidla, kurtu na vytažení vozidla, startovací kabely a taktéž asistenční kartu.

Zimní pneumatiky v zahraničí a jejich povinné použití

V každé zemi je rozdílný právní systém a ne vždy se jeden zákon o použití zimních pneumatik vztahuje na všechny evropské státy. Proto vám přinášíme společně s ÚAMK přehled, na co vše si dát pozor při cestách po Evropě v zimním období.

Francie- Zimní pneumatiky jsou zde povinné dle klimatických podmínek bez určení období. Ano, takže i v létě se můžete dostat do situace, kdy v horských oblastech budete s letními gumami pokutováni.

Itálie- Zimní pneumatiky jsou zde povinné dle klimatických podmínek v období od 1. listopadu do 15. dubna, ale v oblasti Val d´Aosta (území ohraničené Mount Blanc, Matterhorn, Alpi Graie) jsou povinné po celou dobu od 15. října do 15. dubna.

Švýcarsko- Zimní pneumatiky zde nejsou povinné, ale ten, kdo zablokuje silnici s letními pneumatikami, obdrží vysokou pokutu za blokování komunikace. Vjíždět na území Švýcarska s vozidlem na letních gumách by vás proto mohlo přijít pěkně draho.

Slovensko- Zimní pneumatiky jsou zde povinné pro osobní vozidla dle klimatických podmínek, přesné datum tam ale není stanoveno. V případě nedodržení povinnosti a použití letních pneumatik v úseku, kde jsou vhodné zimní, vám hrozí pokuta 60 Eur.

Rakousko- Zimní pneumatiky jsou zde povinné od 1. listopadu do 15. dubna. V případě porušení povinnosti mezi tímto datem vám hrozí pokuta až 5 tisíc Eur! To je v přepočtu na naší měnu skoro 135 tisíc Kč, a to asi nechce platit nikdo z nás...

Polsko- Zimní pneumatiky zde jsou jen doporučené, povinně vám je zde nikdo nepřikáže. Zajímavé, že?

Německo- Zimní pneumatiky jsou zde povinné dle klimatických podmínek. Vozidlo musí být v zimním období připraveno na zimu, což znamená, že například v nádobce ostřikovačů musíte mít povinně zimní směs. Nenapadá nás však způsob, jak se tohle v případě německé policie kontroluje. Každopádně v případě porušení povinnosti vám hrozí pokuta 80 Eur.

Francie změna pro motorkáře

- Zajímavostí je nová vyhláška ve Francii. „Od 20. listopadu jsou povinné rukavice pro řidiče a spolujezdce jedoucích na motorce, skútru, motorové tříkolce a čtyřkolce. Za nedodržení tohoto předpisu hrozí sankce 68 Eur a jeden trestný bod,“ říká dále Petr Vomáčka z ÚAMK.

Témata:
Stalo se
Novinky ze světa EV
Koncept vozu Tesla Model 3+

Tesla vytře evropským automobilkám zrak. Představí Model 3+ s dojezdem až 800 km

Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.

Testy aut
DS 7 PHEV 300 AWD Edition France

DS 7 PHEV 300 AWD Edition France – šmrncovní plug-in hybrid za zvýhodněnou cenu

Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?

Testy aut
Mercedes-Benz GLB

Test ojetiny: Mercedes-Benz GLB 250 4MATIC – prémiový všeuměl o více než třetinu levněji

Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.