Nejen u nás platí od prvního listopadu zákonná povinnost mít na voze zimní obutí v případě, že hrozí náledí, sníh nebo obecně zhoršená sjízdnost komunikace vlivem zimního počasí. Kdo se pak bude pohybovat přes zimu v zahraničí, měl by si dát pozor na to, jaké předpisy platí v dotyčném státě. Ne všude jsou totiž stejné a výše pokut se výrazně liší.
„I když je zimní výbava za určitých podmínek povinná od 1. listopadu, měli by řidiči pamatovat na to, že letní pneumatika funguje jen do zhruba 7 stupňů celsia,“ upozorňuje Oldřich Vaníček z organizace ÚAMK. Dále také dodává zajímavý fakt. Víte o tom, že jízda s letní pneumatikou při teplotách nižších než 7 stupňů má za následek až dvakrát delší brzdnou dráhu než se zimním obutím? Právě tahle skutečnost má za následek velký počet nehod. Organizace ÚAMK pak uskutečnila dosti zajímavý pokus. V posledních dvou týdnech provedli její pracovníci měření tlaku v pneumatikách na 250 vybraných vozech z Prahy. A výsledek? Doslova katastrofa! „Při tomto měření jsme zjistili, že 97% vozidel mělo podhuštěné pneumatiky, 2% přehuštěné a jen 1% mělo hodnotu tlaku v pneumatikách v pořádku. Tato čísla jsou alarmující, vždyť podhuštěná nebo přehuštěná pneumatika reaguje hůře a řidič například nedobrzdí,“ hodnotí výsledky měření Vaníček.
A pokud se snad hodláte vydat v zimě se svým vozem do horských oblastí, právě pro vás má ÚAMK hned několik rad. Dle ní je dobré s sebou v autě vozit teplou deku, termosku s teplým nápojem, dostatek paliva v nádrži (minimálně polovina objemu nádrže), ruční baterku, lopatku na vyhrabání vozidla, sněhové řetězy, rukavice, škrabku s koštětem na odstranění sněhu a ledu z vozidla, kurtu na vytažení vozidla, startovací kabely a taktéž asistenční kartu.
Zimní pneumatiky v zahraničí a jejich povinné použití
V každé zemi je rozdílný právní systém a ne vždy se jeden zákon o použití zimních pneumatik vztahuje na všechny evropské státy. Proto vám přinášíme společně s ÚAMK přehled, na co vše si dát pozor při cestách po Evropě v zimním období.
Francie- Zimní pneumatiky jsou zde povinné dle klimatických podmínek bez určení období. Ano, takže i v létě se můžete dostat do situace, kdy v horských oblastech budete s letními gumami pokutováni.
Itálie- Zimní pneumatiky jsou zde povinné dle klimatických podmínek v období od 1. listopadu do 15. dubna, ale v oblasti Val d´Aosta (území ohraničené Mount Blanc, Matterhorn, Alpi Graie) jsou povinné po celou dobu od 15. října do 15. dubna.
Švýcarsko- Zimní pneumatiky zde nejsou povinné, ale ten, kdo zablokuje silnici s letními pneumatikami, obdrží vysokou pokutu za blokování komunikace. Vjíždět na území Švýcarska s vozidlem na letních gumách by vás proto mohlo přijít pěkně draho.
Slovensko- Zimní pneumatiky jsou zde povinné pro osobní vozidla dle klimatických podmínek, přesné datum tam ale není stanoveno. V případě nedodržení povinnosti a použití letních pneumatik v úseku, kde jsou vhodné zimní, vám hrozí pokuta 60 Eur.
Rakousko- Zimní pneumatiky jsou zde povinné od 1. listopadu do 15. dubna. V případě porušení povinnosti mezi tímto datem vám hrozí pokuta až 5 tisíc Eur! To je v přepočtu na naší měnu skoro 135 tisíc Kč, a to asi nechce platit nikdo z nás...
Polsko- Zimní pneumatiky zde jsou jen doporučené, povinně vám je zde nikdo nepřikáže. Zajímavé, že?
Německo- Zimní pneumatiky jsou zde povinné dle klimatických podmínek. Vozidlo musí být v zimním období připraveno na zimu, což znamená, že například v nádobce ostřikovačů musíte mít povinně zimní směs. Nenapadá nás však způsob, jak se tohle v případě německé policie kontroluje. Každopádně v případě porušení povinnosti vám hrozí pokuta 80 Eur.
Francie změna pro motorkáře
- Zajímavostí je nová vyhláška ve Francii. „Od 20. listopadu jsou povinné rukavice pro řidiče a spolujezdce jedoucích na motorce, skútru, motorové tříkolce a čtyřkolce. Za nedodržení tohoto předpisu hrozí sankce 68 Eur a jeden trestný bod,“ říká dále Petr Vomáčka z ÚAMK.
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.