Nejen u nás platí od prvního listopadu zákonná povinnost mít na voze zimní obutí v případě, že hrozí náledí, sníh nebo obecně zhoršená sjízdnost komunikace vlivem zimního počasí. Kdo se pak bude pohybovat přes zimu v zahraničí, měl by si dát pozor na to, jaké předpisy platí v dotyčném státě. Ne všude jsou totiž stejné a výše pokut se výrazně liší.
„I když je zimní výbava za určitých podmínek povinná od 1. listopadu, měli by řidiči pamatovat na to, že letní pneumatika funguje jen do zhruba 7 stupňů celsia,“ upozorňuje Oldřich Vaníček z organizace ÚAMK. Dále také dodává zajímavý fakt. Víte o tom, že jízda s letní pneumatikou při teplotách nižších než 7 stupňů má za následek až dvakrát delší brzdnou dráhu než se zimním obutím? Právě tahle skutečnost má za následek velký počet nehod. Organizace ÚAMK pak uskutečnila dosti zajímavý pokus. V posledních dvou týdnech provedli její pracovníci měření tlaku v pneumatikách na 250 vybraných vozech z Prahy. A výsledek? Doslova katastrofa! „Při tomto měření jsme zjistili, že 97% vozidel mělo podhuštěné pneumatiky, 2% přehuštěné a jen 1% mělo hodnotu tlaku v pneumatikách v pořádku. Tato čísla jsou alarmující, vždyť podhuštěná nebo přehuštěná pneumatika reaguje hůře a řidič například nedobrzdí,“ hodnotí výsledky měření Vaníček.
A pokud se snad hodláte vydat v zimě se svým vozem do horských oblastí, právě pro vás má ÚAMK hned několik rad. Dle ní je dobré s sebou v autě vozit teplou deku, termosku s teplým nápojem, dostatek paliva v nádrži (minimálně polovina objemu nádrže), ruční baterku, lopatku na vyhrabání vozidla, sněhové řetězy, rukavice, škrabku s koštětem na odstranění sněhu a ledu z vozidla, kurtu na vytažení vozidla, startovací kabely a taktéž asistenční kartu.
Zimní pneumatiky v zahraničí a jejich povinné použití
V každé zemi je rozdílný právní systém a ne vždy se jeden zákon o použití zimních pneumatik vztahuje na všechny evropské státy. Proto vám přinášíme společně s ÚAMK přehled, na co vše si dát pozor při cestách po Evropě v zimním období.
Francie- Zimní pneumatiky jsou zde povinné dle klimatických podmínek bez určení období. Ano, takže i v létě se můžete dostat do situace, kdy v horských oblastech budete s letními gumami pokutováni.
Itálie- Zimní pneumatiky jsou zde povinné dle klimatických podmínek v období od 1. listopadu do 15. dubna, ale v oblasti Val d´Aosta (území ohraničené Mount Blanc, Matterhorn, Alpi Graie) jsou povinné po celou dobu od 15. října do 15. dubna.
Švýcarsko- Zimní pneumatiky zde nejsou povinné, ale ten, kdo zablokuje silnici s letními pneumatikami, obdrží vysokou pokutu za blokování komunikace. Vjíždět na území Švýcarska s vozidlem na letních gumách by vás proto mohlo přijít pěkně draho.
Slovensko- Zimní pneumatiky jsou zde povinné pro osobní vozidla dle klimatických podmínek, přesné datum tam ale není stanoveno. V případě nedodržení povinnosti a použití letních pneumatik v úseku, kde jsou vhodné zimní, vám hrozí pokuta 60 Eur.
Rakousko- Zimní pneumatiky jsou zde povinné od 1. listopadu do 15. dubna. V případě porušení povinnosti mezi tímto datem vám hrozí pokuta až 5 tisíc Eur! To je v přepočtu na naší měnu skoro 135 tisíc Kč, a to asi nechce platit nikdo z nás...
Polsko- Zimní pneumatiky zde jsou jen doporučené, povinně vám je zde nikdo nepřikáže. Zajímavé, že?
Německo- Zimní pneumatiky jsou zde povinné dle klimatických podmínek. Vozidlo musí být v zimním období připraveno na zimu, což znamená, že například v nádobce ostřikovačů musíte mít povinně zimní směs. Nenapadá nás však způsob, jak se tohle v případě německé policie kontroluje. Každopádně v případě porušení povinnosti vám hrozí pokuta 80 Eur.
Francie změna pro motorkáře
- Zajímavostí je nová vyhláška ve Francii. „Od 20. listopadu jsou povinné rukavice pro řidiče a spolujezdce jedoucích na motorce, skútru, motorové tříkolce a čtyřkolce. Za nedodržení tohoto předpisu hrozí sankce 68 Eur a jeden trestný bod,“ říká dále Petr Vomáčka z ÚAMK.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.