Jak je to s povinností mít zimní pneumatiky v zahraničí? Možná se budete divit

Zima je tady a s ní je potřeba přezout svoje auto
Zima je tady a s ní je potřeba přezout svoje auto, foto: ADAC
ar5 1. listopadu 2016 18:20
Sdílej:

Nejen u nás platí od prvního listopadu zákonná povinnost mít na voze zimní obutí v případě, že hrozí náledí, sníh nebo obecně zhoršená sjízdnost komunikace vlivem zimního počasí. Kdo se pak bude pohybovat přes zimu v zahraničí, měl by si dát pozor na to, jaké předpisy platí v dotyčném státě. Ne všude jsou totiž stejné a výše pokut se výrazně liší.

„I když je zimní výbava za určitých podmínek povinná od 1. listopadu, měli by řidiči pamatovat na to, že letní pneumatika funguje jen do zhruba 7 stupňů celsia,“ upozorňuje Oldřich Vaníček z organizace ÚAMK. Dále také dodává zajímavý fakt. Víte o tom, že jízda s letní pneumatikou při teplotách nižších než 7 stupňů má za následek až dvakrát delší brzdnou dráhu než se zimním obutím? Právě tahle skutečnost má za následek velký počet nehod. Organizace ÚAMK pak uskutečnila dosti zajímavý pokus. V posledních dvou týdnech provedli její pracovníci měření tlaku v pneumatikách na 250 vybraných vozech z Prahy. A výsledek? Doslova katastrofa! „Při tomto měření jsme zjistili, že 97% vozidel mělo podhuštěné pneumatiky, 2% přehuštěné a jen 1% mělo hodnotu tlaku v pneumatikách v pořádku. Tato čísla jsou alarmující, vždyť podhuštěná nebo přehuštěná pneumatika reaguje hůře a řidič například nedobrzdí,“ hodnotí výsledky měření Vaníček.

A pokud se snad hodláte vydat v zimě se svým vozem do horských oblastí, právě pro vás má ÚAMK hned několik rad. Dle ní je dobré s sebou v autě vozit teplou deku, termosku s teplým nápojem, dostatek paliva v nádrži (minimálně polovina objemu nádrže), ruční baterku, lopatku na vyhrabání vozidla, sněhové řetězy, rukavice, škrabku s koštětem na odstranění sněhu a ledu z vozidla, kurtu na vytažení vozidla, startovací kabely a taktéž asistenční kartu.

Zimní pneumatiky v zahraničí a jejich povinné použití

V každé zemi je rozdílný právní systém a ne vždy se jeden zákon o použití zimních pneumatik vztahuje na všechny evropské státy. Proto vám přinášíme společně s ÚAMK přehled, na co vše si dát pozor při cestách po Evropě v zimním období.

Francie- Zimní pneumatiky jsou zde povinné dle klimatických podmínek bez určení období. Ano, takže i v létě se můžete dostat do situace, kdy v horských oblastech budete s letními gumami pokutováni.

Itálie- Zimní pneumatiky jsou zde povinné dle klimatických podmínek v období od 1. listopadu do 15. dubna, ale v oblasti Val d´Aosta (území ohraničené Mount Blanc, Matterhorn, Alpi Graie) jsou povinné po celou dobu od 15. října do 15. dubna.

Švýcarsko- Zimní pneumatiky zde nejsou povinné, ale ten, kdo zablokuje silnici s letními pneumatikami, obdrží vysokou pokutu za blokování komunikace. Vjíždět na území Švýcarska s vozidlem na letních gumách by vás proto mohlo přijít pěkně draho.

Slovensko- Zimní pneumatiky jsou zde povinné pro osobní vozidla dle klimatických podmínek, přesné datum tam ale není stanoveno. V případě nedodržení povinnosti a použití letních pneumatik v úseku, kde jsou vhodné zimní, vám hrozí pokuta 60 Eur.

Rakousko- Zimní pneumatiky jsou zde povinné od 1. listopadu do 15. dubna. V případě porušení povinnosti mezi tímto datem vám hrozí pokuta až 5 tisíc Eur! To je v přepočtu na naší měnu skoro 135 tisíc Kč, a to asi nechce platit nikdo z nás...

Polsko- Zimní pneumatiky zde jsou jen doporučené, povinně vám je zde nikdo nepřikáže. Zajímavé, že?

Německo- Zimní pneumatiky jsou zde povinné dle klimatických podmínek. Vozidlo musí být v zimním období připraveno na zimu, což znamená, že například v nádobce ostřikovačů musíte mít povinně zimní směs. Nenapadá nás však způsob, jak se tohle v případě německé policie kontroluje. Každopádně v případě porušení povinnosti vám hrozí pokuta 80 Eur.

Francie změna pro motorkáře

- Zajímavostí je nová vyhláška ve Francii. „Od 20. listopadu jsou povinné rukavice pro řidiče a spolujezdce jedoucích na motorce, skútru, motorové tříkolce a čtyřkolce. Za nedodržení tohoto předpisu hrozí sankce 68 Eur a jeden trestný bod,“ říká dále Petr Vomáčka z ÚAMK.

Témata:
Stalo se
Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.

Novinky
Toyota Aygo X (2025)

Stylovější, silnější, úspornější. Toyota Aygo X z Kolína překvapila hybridem a technikou z Yarisu

Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.