Povinnost mít na autě zimní pneumatiky platí od 1. listopadu - ovšem jen v případě, když bude na silnici ležet vrstva sněhu, ledu nebo námraza. Výjimkou jsou hornaté oblasti, kde musíte mít zimní obutí za každých okolností. Přinášíme vám jejich mapu i rady, jak se na zimu s autem připravit...
Zimní pneumatiky musí mít řidiči na autech v období od 1. listopadu do 31. března vždy, když bude na vozovce ležet souvislá vrstva sněhu, ledu či námraza nebo lze tyto jevy vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat.
Kam vůbec bez zimních pneumatik nesmítePotkat se na silnicích můžete se značkou povinná zimní výbava. Touto značkou mohou jednotlivé obce označit úseky, kam řidiči podle jejich rozhodnutí nesmí vůbec bez zimní výbavy. Zpravidla jsou to horské úseky a regiony, kde zimy bývají tvrdší než jinde. Týká se to většiny silnic v Krušných horách, Krkonoších, Jeseníkách a Beskydech (viz níže uvedená mapa - pro zvětšení mapy na obrazek klikněte).
Mapa zde
Co je povinná zimní výbava?Zákon o povinné zimní výbavě nic neříká. Povinné jsou pouze zimní pneumatiky. Ty by však neměly být sjeté. Poznáte to podle indikátoru opotřebení, který by měl být na všech pneumatikách. Může se stát, že je tam nemáte, ale pak jde o výrobky východních značek, kterým byste se měli raději vyhnout pro jejich špatné vlastnosti.
Měrku opotřebení najdete většinou v dezénu pneumatiky. Jde o jakýsi vystouplý můstek mezi jednotlivými bloky běhounu. Pokud se dostanete až k němu, je pneumatika opotřebená a je potřeba jí vyměnit.
V Česku je zapotřebí mít hloubku dezénu větší než čtyři milimetry, jinak není automobil způsobilý k provozu. Pokud nemůžete najít měrku přímo v pneumatice, u každé benzínové pumpy můžete koupit jednoduchou měrku nebo složitější ve spojení s měřičem tlaku.
Zároveň také dbejte na stáří pneumatik. Obvyklá doba, po kterou pryž, z níž je plášť vyroben, drží své vlastnosti, je 4-5 let. Mnoho řidičů ale v Čechách nazouvá zimní pneumatiky i starší, kde kvalita gumy už degraduje a vlastnosti pneumatiky se výrazně zhoršují.
Zimní pneumatiky od letních rozeznáte podle množství zářezů. Zimní pneumatiky mají více zářezů. V každém "špalíku" vymezeném drážkami najdete ještě jemné vlnkovité zářezy. Ty odvádějí vodu a sníh. Navíc všechny zimní pneumatiky jsou na boku označeny buď nápisem M + S nebo symbolem sněhové vločky.
Zimní pneumatiky jsou vyrobeny z výrazně měkččí směsi, takže narozdíl od letních pneumatik netvrdnou za nižších teplot, tak není snižována jejich přilnavost.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?