Škoda Felicia slaví jubileum - před 20 lety sjel z výrobní linky první model

ar5, 17. října 2014, 11:50 Google+

Od 17. října 1994 až do roku 2001 bylo v závodech v Mladé Boleslavi, Vrchlabí a Kvasinách vyrobeno celkem více než 1,4 milionu vozů Škoda Felicia ve verzích hatchback, kombi, pick-up, Vanplus a Fun.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor

Sdílejte článek

Škoda Felicia ztělesňuje start mimořádně úspěšného rozvoje české automobilky po spojení s koncernem Volkswagen, který trvá už od počátku devadesátých let. Tři roky po vstupu koncernu Volkswagen představila Škoda nový vůz – následníka modelu Škoda Favorit. Tento nový model, který se vyráběl ve verzích hatchback, kombi, pick-up, Vanplus a Fun, se vyznačoval vyzrálou technikou, velkým vnitřním prostorem, vysokou kvalitou zpracování a moderním designem.

Začátek nové éryV dubnu 1991 bylo potvrzeno nové spojení značky Škoda s koncernem Volkswagen. Pod křídly největší evropské automobilky začala razantní přeměna automobilky Škoda v mezinárodně úspěšnou značku. Již krátce po podpisu smlouvy byly zahájeny práce na novém modelu značky Škoda, který dostal název Felicia.Se zahájením výroby modelu Felicia převzala Škoda Auto i moderní západní výrobní a kvalitativní standardy. Vývoj vycházel z předchozího modelu ŠkodaFavorit, automobilkavšak za podpory koncernu Volkswagen provedla podstatné změny designu a techniky, zlepšila kvalitu zpracování a optimalizovala výrobní metody. První sériová Škoda Felicia sjela z linky mladoboleslavského závodu 17. října 1994 přesně v 10:20 hodin.

Jen o devět dní později, 26. října 1994, představila Škoda Auto svůj nový hatchback veřejnosti. Trio nových vozů v barvě české trikolory slavnostně pokřtil vodou z Vltavy tehdejší pražský primátor Jan Koukal na Karlově mostě v Praze. Jeden z prvních vozů věnovala automobilka manželům Ondráčkovým, kteří měli tři čtvrtě roku stará čtyřčata. Základní pohonnou jednotkou modelu Škoda Felicia byl zprvu benzinový motor o objemu 1289 cm3 ve výkonových variantách 40 kW a 50 kW. Nabídka motorizací byla ale brzo rozšířena. Od roku 1995 byl v nabídce benzinový motor 1,6 MPI (55 kW) a naftový 1,9 Ds výkonem 47 kW.

Krátce po zavedení verze hatchback byla modelová řada Felicia rozšířena, když v červnu 1995 na trh vstoupil praktický a prostorný rodinný vůz Škoda Felicia Combi. Záhy po představení modelu kombi zahájila automobilka v srpnu 1995 v závodě Kvasiny výrobu varianty Pick-up (a uzavřeného užitkového provedení Vanplus). Později byl na bázi vozu ŠKODA Felicia Pick-up představen i derivát ŠKODA Felicia Fun, koncipovaný pro využití ve volném čase. Přes 18.500 vozů varianty Pick-up bylo navíc vyrobeno a prodáno pod označením Volkswagen Caddy.

Kvalita, bezpečnost a výbavaŠKODA Felicia znamenala pro mladoboleslavskou automobilku zásadní krok i v oblasti kvality a bezpečnosti. Závod Škoda - Výroba motorů tehdy získal jako první v Mladé Boleslavi mezinárodní certifikaci ISO 9002 a automobilka se díky Felicii začala výrazně prosazovat i v rámci interních kvalitativních auditů koncernu Volkswagen. Vysokou úroveň bezpečnosti vozu Škoda Felicia potvrdila nárazová bariérová zkouška, provedená v roce 1995 institutem TÜV. 

Jako první model značky nabídla Škoda Felicia zákazníkům dvojici airbagů, ABS, ak tomu i některé prvky komfortní výbavy jako je klimatizace, elektricky vyhřívaná přední sedadla a u vrcholné verze Laurin & Klement i kožené čalounění. Úspěchy v motorsportu Škoda Felicia se také úspěšně zapsala do historie mezinárodního motorsportu. V rallyovém mistrovství světa působila tři sezony od roku 1995 do roku 1997.

Již v první sezoně obsadila Škoda Felicia Kit Car třetí místo ve své třídě, za volantemseděli jezdci Emil Triner a Pavel Sibera. V roce 1996 se umístil pilot Stig Blomqvist ve voze Škoda Felicia Kit Car při britské RAC Rally na senzačním třetím místě v celkovém hodnocení, v soutěžním Mistrovství světa roku 1997 Škoda Felicia skončila druhá ve své třídě. Následně převzal rallyové aktivity značky model Octavia WRC. V roce 1998 Škoda Felicia výrazně přepracovánaV únoru 1998 došlo k výraznému přepracování modelu ŠkodaFelicia. Automobilka změnila tvary vozu podle nové designové linie značky, zavedené dva roky předtím v modelu Škoda Octavia.

Kariéra vozu Škoda Felicia se završila v roce 2001, kdy po přesně 1 401 489 vyrobených exemplářích sjel z linky ten poslední. Následníkem vozu se stal mimořádně úspěšný model Škoda Fabia, vyráběný již od roku 1999. 

Vytisknout

Diskuze: Škoda Felicia slaví jubileum - před 20 lety sjel z výrobní linky první model

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Jaguar F-Type

Dorazí Jaguar F-Type s pohonem všech kol?

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud