Škoda Felicia ztělesňuje start mimořádně úspěšného rozvoje české automobilky po spojení s koncernem Volkswagen, který trvá už od počátku devadesátých let. Tři roky po vstupu koncernu Volkswagen představila Škoda nový vůz – následníka modelu Škoda Favorit. Tento nový model, který se vyráběl ve verzích hatchback, kombi, pick-up, Vanplus a Fun, se vyznačoval vyzrálou technikou, velkým vnitřním prostorem, vysokou kvalitou zpracování a moderním designem.
Začátek nové éryV dubnu 1991 bylo potvrzeno nové spojení značky Škoda s koncernem Volkswagen. Pod křídly největší evropské automobilky začala razantní přeměna automobilky Škoda v mezinárodně úspěšnou značku. Již krátce po podpisu smlouvy byly zahájeny práce na novém modelu značky Škoda, který dostal název Felicia.Se zahájením výroby modelu Felicia převzala Škoda Auto i moderní západní výrobní a kvalitativní standardy. Vývoj vycházel z předchozího modelu ŠkodaFavorit, automobilkavšak za podpory koncernu Volkswagen provedla podstatné změny designu a techniky, zlepšila kvalitu zpracování a optimalizovala výrobní metody. První sériová Škoda Felicia sjela z linky mladoboleslavského závodu 17. října 1994 přesně v 10:20 hodin.
Jen o devět dní později, 26. října 1994, představila Škoda Auto svůj nový hatchback veřejnosti. Trio nových vozů v barvě české trikolory slavnostně pokřtil vodou z Vltavy tehdejší pražský primátor Jan Koukal na Karlově mostě v Praze. Jeden z prvních vozů věnovala automobilka manželům Ondráčkovým, kteří měli tři čtvrtě roku stará čtyřčata. Základní pohonnou jednotkou modelu Škoda Felicia byl zprvu benzinový motor o objemu 1289 cm3 ve výkonových variantách 40 kW a 50 kW. Nabídka motorizací byla ale brzo rozšířena. Od roku 1995 byl v nabídce benzinový motor 1,6 MPI (55 kW) a naftový 1,9 Ds výkonem 47 kW.
Krátce po zavedení verze hatchback byla modelová řada Felicia rozšířena, když v červnu 1995 na trh vstoupil praktický a prostorný rodinný vůz Škoda Felicia Combi. Záhy po představení modelu kombi zahájila automobilka v srpnu 1995 v závodě Kvasiny výrobu varianty Pick-up (a uzavřeného užitkového provedení Vanplus). Později byl na bázi vozu ŠKODA Felicia Pick-up představen i derivát ŠKODA Felicia Fun, koncipovaný pro využití ve volném čase. Přes 18.500 vozů varianty Pick-up bylo navíc vyrobeno a prodáno pod označením Volkswagen Caddy.
Kvalita, bezpečnost a výbavaŠKODA Felicia znamenala pro mladoboleslavskou automobilku zásadní krok i v oblasti kvality a bezpečnosti. Závod Škoda - Výroba motorů tehdy získal jako první v Mladé Boleslavi mezinárodní certifikaci ISO 9002 a automobilka se díky Felicii začala výrazně prosazovat i v rámci interních kvalitativních auditů koncernu Volkswagen. Vysokou úroveň bezpečnosti vozu Škoda Felicia potvrdila nárazová bariérová zkouška, provedená v roce 1995 institutem TÜV.
Jako první model značky nabídla Škoda Felicia zákazníkům dvojici airbagů, ABS, ak tomu i některé prvky komfortní výbavy jako je klimatizace, elektricky vyhřívaná přední sedadla a u vrcholné verze Laurin & Klement i kožené čalounění. Úspěchy v motorsportu Škoda Felicia se také úspěšně zapsala do historie mezinárodního motorsportu. V rallyovém mistrovství světa působila tři sezony od roku 1995 do roku 1997.
Již v první sezoně obsadila Škoda Felicia Kit Car třetí místo ve své třídě, za volantemseděli jezdci Emil Triner a Pavel Sibera. V roce 1996 se umístil pilot Stig Blomqvist ve voze Škoda Felicia Kit Car při britské RAC Rally na senzačním třetím místě v celkovém hodnocení, v soutěžním Mistrovství světa roku 1997 Škoda Felicia skončila druhá ve své třídě. Následně převzal rallyové aktivity značky model Octavia WRC. V roce 1998 Škoda Felicia výrazně přepracovánaV únoru 1998 došlo k výraznému přepracování modelu ŠkodaFelicia. Automobilka změnila tvary vozu podle nové designové linie značky, zavedené dva roky předtím v modelu Škoda Octavia.
Kariéra vozu Škoda Felicia se završila v roce 2001, kdy po přesně 1 401 489 vyrobených exemplářích sjel z linky ten poslední. Následníkem vozu se stal mimořádně úspěšný model Škoda Fabia, vyráběný již od roku 1999.