Nový turbodiesel 1.9 CDTI pro Vectru a Signum

Petr Horák, 24. února 2004, 12:53 Google+

Nabídku pohonných jednotek pro modely Opel Vectra a Signum obohacuje turbodiesel 1.9 CDTI nové generace.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor

Sdílejte článek

Tento nový agregát o objemu 1,9 l řady ECOTEC, jehož maximální výkon činí buď 88 kW/120 k, nebo 110 kW/150 k, dokládá systematickou snahu prosadit na samou špičku evropských producentů vznětových motorů. Díky vyspělému systému přímého vstřikování „common-rail“ s možností několikanásobného vstřiku patří nový turbodiesel k nejlepším agregátům své třídy a stanovuje zcela nové standardy výkonů, točivého momentu, spotřeby, čistoty výfukových plynů i tichosti a vyváženosti chodu.

Výkon motoru na přední kola přenáší nově vyvinutá šestistupňová manuální převodovka, která je sladěna s výkonovými charakteristikami obou agregátů. Všechny vozy Opel Vectra, Vectra GTS, Vectra Caravan i Opel Signum poháněné novými motory 1. 9 CDTI plní emisní limity normy Euro 4. Zákazníci si mohou objednat i filtr pevných částic DPF (Diesel Particulate Filter), který nevyžaduje žádná aditiva.


1.8 CDTI ECOTEC: Hi-tech motor se špičkovým systémem vstřikování

Nové motory 1.9 CDTI ECOTEC se budou vyrábět v motorárně automobilky Opel v německém Kaiserslauternu. K dispozici budou dvě výkonové verze: 88 kW/120 k a 110 kW/150 k. Oba motory dávají maximální točivý moment v rozmezí otáček 2000 ot/min až 2750 ot/min. Motor o výkonu 120 k disponuje točivým momentem až 280 Nm, silnější verze o výkonu 150 k se chlubí točivým momentem až 315 Nm - tyto parametry zaručují zrychlení z 0 na 100 km/h v čase pod deset sekund a dosažení rychlosti až 217 km/h.

Oba motory jsou do značné míry technicky a konstrukčně identické – jde o čtyřválce o zdvihovém objemu 1910 cm3, přeplňované turbodmychadlem s proměnnou geometrií a vybavené mezichladičem stlačeného vzduchu. Oba agregáty se výrazněji liší jen hlavou válců – zatímco motor o výkonu 120 k má vždy dva ventily najeden válec, verze o výkonu 150 k je vybavena čtyřventilovou technologií rozvodu.

Nafta se vstřikuje do spalovacích prostorů pod tlakem až 1600 barů. Vstřikovací systém „common-rail“, umožňující několikanásobný vstřik, zaručuje vysokou efektivitu spalovacího procesu, díky čemuž se oba motory chlubí vysokými výkony, nízkou spotřebou a velmi klidným a vyváženým chodem, stejně jako čistotou spalin. Oba motory jsou propojeny s manuální šestistupňovou převodovkou.


Opel/GM PDF systém: Inovativní filtr výfukových plynů pro vznětové motory

V modelech Vectra a Signum, poháněných motorem 1.9 CDTI si odbude svoji premiéru bezúdržbový filtr pevných částic DPF, který nevyžaduje žádná aditiva a eliminuje i další nevýhody konvenčních DPF systémů. Celý komplex čištění výfukových plynů, který zahrnuje také katalyzátor umístěný ve výfukovém potrubí přímo u motoru a oxidační katalyzátor, snižuje především množství uhlovodíků (HC) a kysličníku uhelnatého (CO). Výkonové parametry i spotřeba motorů 1.9 CDTI s částicovými filtry DPF jsou především díky systému „inteligentní“ strategii regenerace stejné, jako u motorů bez DPF filtrů.

Nový částicový filtr pro vznětové motory sestává z keramického jádra z karbidu křemíku, které svojí strukturou připomíná včelí plástev. Jádro je perforováno velkým množstvím mikroskopických kanálků. Výfukové plyny procházejí stěnami kanálků, přičemž dochází k zachycování škodlivých částic. Aby nedošlo k ucpání filtru a překročení povoleného přetlaku, musí se zachycené částice v pravidelných intervalech vypalovat. Namísto aditiv přidávaných do paliva, která se při tomto regeneračním procesu obvykle používají, zvolili konstruktéři automobilky Opel povlakování aktivních částí filtru vzácnými kovy, k vlastnímu vypalování zachycených částic pak dochází po vstříknutí malého množství paliva, čímž teplota výfukových plynů vzroste téměř na 600 stupňů Celsia při které dochází ke spalování škodlivých částic. Vstřikovací systém motoru 1.9 CDTI zaručuje potřebnou flexibilitu práce ve všech režimech zatížení motoru – zařízení totiž musí bezchybně pracovat nejenom při plném zatížení motoru, ale také v případech, kdy je vůz využíván například pouze pro krátké jízdy po městě.

Další výhodou sofistikovaného systému DPF společností Opel/GM je, že k regeneračnímu procesu dochází v nepravidelných intervalech, v závislosti na převažujících jízdních podmínkách – ke vstříknutí dodatečné dávky paliva a k vypálení škodlivých částic tedy dochází až v momentu, kdy množství zachycených částic vyvolá předem daný zpětný přetlak ve filtru. Celý proces vypalování částic je kontrolovaný tlakovými a tepelnými čidly DPF jednotky, řidič průběh regenerace vůbec nepostřehne.

TZ Opel Media
Vytisknout

Diskuze: Nový turbodiesel 1.9 CDTI pro Vectru a Signum

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Peugeot 508

TEST Peugeot 508 GT Plug-in Hybrid 225 – jeden z nejlepších liftbacků na trhu?

Cupra Formentor VZ

TEST: Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310k – sportovní SUV, které dá stovku pod 5 vteřin

Ilustrační foto

Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

citroën berlingo

Akční ceny u nového Citroënu Berlingo - je k mání s benzínem, dieselem i elektromotorem

volkswagen caddy

TEST Volkswagen Caddy 2.0 TDI Life – rodinný univerzál s kompromisy

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

reklama

Doporučujeme

Konkurent Maebachu na ženevském autosalonu - anotační foto

Konkurent Maebachu na ženevském autosalonu

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud