Americká vláda se rozhodla automobilky General Motors a Chrysler podpořit další finanční injekcí v celkovém objemu 5,5 miliardy dolarů. Informovala o tom v úterý agentura Reuters.
Další peníze do "bezedné studny". Americká vláda se rozhodla, že podpoří dvě hlavní americké autmobilky finanční injekcí, která by jim měla pomoci zachovat jejich provoz do začátku června. Poté už by však měla vláda vidět konkrétní výsledky. Automobilka General Motors by totiž do 1. června měla představit svůj restrukturalizační plán, jehož první verzi americká exekutiva již dříve odmítla. Pokud se tak stane i napodruhé, je zde reálná šance, že General Motors, pýcha americké ekonomiky, zbankrotuje.
Bankrotu však automobilka čelí delší dobu, v souvislosti s globální ekonomickou krizí, která snižovala aktivitu spotřebitelů, se totiž dostala do významných finančních problémů. Od státu již dostala úvěry za 13,4 miliardy dolarů z fondu TARP, poslední čtyři miliardy z úvěru obdržela General Motors na svůj účet v únoru letošního roku. A od té doby likvidita na rozdíl od špatných zpráv nepřibývala. V lednu sice vedení General Motors hrdě vyhlašovalo, že další hotovost (po půjčce 13,4 miliardy dolarů) již nejspíš potřebovat nebude, nicméně realita je opačná. General Motors nutně potřebuje státní pomoc, pokud však vládě nepředloží efektivní restrukturalizační plán, nedostane prý ani cent.
Vedení automobilky tak musí v rámci úsporných opatření propouštět, výrobce má opustit až deset tisíc zaměstnanců. V rámci úspory nákladů se budou i snižovat platy. Většině z 63 tisíc zaměstnanců, kteří ve společnosti po propouštění zůstanou, se sníží mzda o tři až deset procent.
Další rána přišla v únoru, kdy společnost vykázala výsledky hospodaření za poslední kvartál loňského roku. Automobilka analytiky nepříjemně překvapila tím, že vykázala ztrátu 9,6 miliardy dolarů a pokles tržeb o třetinu na 31 miliardy dolarů.
Automobilka Chrysler volí poněkud jinou cestu. Restrukturalizační opatření, propouštění ani úspora nákladů se jí sice také nevyhnou, nicméně vedení Chrysleru sází zejména na vytvoření společné aliance s italskou automobilkou Fiat. Výměnou za 35 procent akcií Chrysleru by měl Fiat americké protistraně nabídnout vyspělejší technologii, jejíž přínos by byl zužitkován zejména při výrobě "zelenějších" automobilů. A to je zčásti to, o co jde. Američané mají již dost nákladných automobilů s vysokou spotřebou, jejichž neefektivita se ukázala během loňského léta. Tehdy během rekordních cen ropy galon benzinu zdražil na více než čtyři dolary, a malé ekonomické automobily zažívají boom.
A podle některých vyjádření americké administrativy je právě toto cesta, jíž by se americké automobilky při své transformaci měly zabývat. Chrysleru tak americká vláda poskytla 500 milionů dolarů na to, aby mohla dokončit jednání s Fiatem. Odborům Chrysleru se však prý nelíbí snahy Fiatu o přílišnou restrukturalizci, což vedlo až k vyjádřením vrcholných představitelů italské automobilky, že celou transakci je stále možné odpískat.
Obě automobilky v únoru oznámily, že pro přežití budou potřebovat další 21,6 miliardy dolarů - 16,6 miliardy pro General Motors, zbytek pro Chrysler. Americká vláda říká: Ukažte dobrou vůli při restrukturalizaci, a možná se dohodneme.
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.