Šrotovné. Tohle slovo v mnoha pádech, čásech i osobách skloňují nejen automobilky, ale také politici, obdobry a další zájmové organizace. Já se s ním stále nedokáži smířit. Proč? Čtěte článek s názorem.
Dovolte mi malý exkurs do vědy zvané ekonomie. Tržní hospodářství je charakterizováno takzvaným hospodářským cyklem, tedy střídáním dob, kdy se ekonomice vede dobře a kdy se jí vede hůře. Nedávno jsme byli svědky přechodu první fáze ve druhou.
To, že počínající recese tvrdě dopadla na automobilky, není žádná náhoda. Zboží může být cyklem ovlivněno hodně nebo téměř vůbec, typickým případem toho druhého jsou rohlíky, ať bude hospodářství jakkoliv špatně, na rohlících se lidé budou těžko uskrovňovat. Příkladem toho prvního jsou auta, ale také většina luxusního zboží. Jde o výrobky, jejichž koupi je možné odložit.
Proč vůbec lidé nekupují auta? Má to několik různých důvodů. První je čistě spekulativní, lidé cítí, že je možné, že ceny aut budou ještě nižší a na to čekají. Druhým důvodem je nejistota, lidé se bojí zadlužit, protože některé podniky jsou nuceny propouštět a jistota pracovního místa klesá. A do třetice jde o pokles finančních zdrojů, důvody jsou hlavně dva, prvním je propuštění z práce, druhým je pokles peněz skrytých v akciích, fondech apod.
Pokles prodeje aut byl na počátku poměrně zásadní, proto vlády některých zemí přistoupily k razantnímu opatření, zavedení šrotovného. Toto jméno se vžilo jako označení státní dotace, kterou dostane kupující nového auta, pokud své staré dá sešrotovat. Šrotovné prodeje opravdu podpořilo. Ovšem já tvrdím, že na úkor budoucnosti, proč?
Žití na úrokJak jsem napsal výše, auto je typickým produktem, jehož koupě se dá odsunout. Kromě toho se dá ale i přisunout. Lidé z druhé (nejisté) a třetí (bez financí) kategorie z odstavce výše pomocí šrotovného těžko přimějeme ke koupi, opačná situace nastává u skupiny první, spekulativní. Lidé, kteří by si auto za normální okolností koupili, ale pro budoucnost cítí možnost slevy.
Tito lidé na šrotovné jistě kývnou a nové auto si koupí, čímž se věci tak nějak narovnají. Na druhou stranu nezapomínejme na možné přesuny v koupi. Šrotovné tak donutí i lidi, kteří by si jinak koupili auto až za rok, dva, přehodnotit své rozhodnutí a auto urychleně začít vybírat. A zde vidím problém. Šrotovné nám vyžírá budoucnost.
Lidé, kteří si koupí auto dnes díky dotaci, si auto již nekoupí za dva roky. Pokud to vezmu do krajnosti, bude dávno po recesi, ale prodeje aut budou stále stagnovat, protože část potenciálních kupců jsme si už dnes zaplatili.
Navíc téměř katastrofální situace nastane, až zdroje vyschnou. Část lidí už bude mít spokojeně nakoupeno a druhá část pozdrží své nákupy. Důvody budou opět čistě spekulativní, když ho zavedli jednou, zavedou ho znovu, já to s tou starou šunkou ještě pár týdnů vydržím...
Státy tak budou nuceny zavádět šrotovné znovu a znovu, aby udržely poptávku na dostatečné úrovni. Z této smyčky se bude již jen těžko dostávat.
Pravdivost mých slov budeme moci zjistit zanedlouho, zdroje v Německu, největším trhu v Evropě, jsou ze tři čtvrtin vyčerpány a vláda neuvažuje o navýšení.
Znalí omluví velkou míru zjednodušení.
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.