Designové studio I2B představuje dva nové koncepty. Prvním z nich je koncept speciálu LeMans a nese název Raven, druhým pak dvoumístný sportovní vůz do města, pojmenovaný Reus.
Koncept Raven
Stručný popis říká, že Raven byl navržen jako prototyp pro jednoho evropského výrobce a byla zamýšlena jeho účast ve slavném závodě 24 hodin LeMans. Koncepce vozu je klasická - poháněna jsou zadní kola a motor je kvůli vyvážení a rozložení hmotnosti umístěn uprostřed vozu. Profil vozu vyjadřuje snahu designérů co nejvíce snížit těžiště vozu a současně maximálně redukovat odpor vzduch. Při návrhu vozu bylo prvním krokem vytvoření modelu v měřítku 1:10. S tímto modelem byly provedeny základní simulace a výpočty, které ukázaly na nedostatečnou úroveň generované přítlačné síly, a tak vůz dostal speciální zadní křídlo, které je v nízkých rychlostech položeno na karoserii a vysouvá se až při rostoucí rychlosti vozu.
Základní rozměry a charakteristiky konceptu Raven:
- kola o průměru 20" - přední pneu 255/40 ZR 20 - zadní pneu 335/30 ZR 20 - délka 4600 mm - šířka 2010 mm - výška 1100 mm - rozvor 2600 mm - světlá výška 70 mm - přeplňovaný desetiválec V10 o výkonu zhruba 500 koní - hmotnost pod 1200 Kg
Prototyp Raven měl startovat v závodě 24 hodin LeMans v roce 2006, ale z důvodu nedostatku investic do projektu nebyl vůz postaven a čeká na rýsovacích prknech na lepší časy.
Koncept Reus
Koncept Reus je dvoumístným městským vozem. Je navržen speciálně s ohledem na jízdu ve městě, případně ke krátkým výletům na venkov nebo na partii golfu. Komfort a stabilita jsou jedněmi z hlavních faktorů, ovlivňujících požitek z jízdy. Díky kompaktním rozměrů (šířka 1800 mm, délka 3500 mm, výška 1000 mm) je koncept Reus velmi ovladatelný a ve městě poskytuje komfortní jízdní vlastnosti. Nízký pozvozek a nízké těžiště přímo ovlivňují extrémní stabilitu v zatáčkách i při dynamické jízdě.
Uprostřed umístěný motor umožňuje vynikající vyvážení mezi hmotností, připadající na přední a zadní nápravu. Vysoký točivý moment, který je k dispozici v nízkých otáčkách, předurčuje vůz ke skvělé akceleraci.
Nízká světlá výška vozu snižuje odpor vzduchu, umožňuje úsporu pohonných hmot a současně dosažení vyšší maximální rychlosti. Speciálně navržená zadní část vozu, která respektuje aerodynamický tvar karoserie, současně generuje potřebnou přítlačnou sílu a vůz tak zůstává stabilním i ve velmi vysokých rychlostech.
Konstrukce karoserie je řízena požadavkem na maximální odolnost při minimální hmotnosti. Proto byl použit speciální hliníkový rám, který slouží nejen k uchycení vnějších dílů, ale také jako ochranná klec, chránící pasažéry v případě nárazu. Vnější plášť karoserie je tvořen kompozitními panely, díky čemuž bylo dosaženo snížení hmotnosti celé kontrukce, aniž by to ovlivnilo její odolnost. Celé karoserie je vyrobena pouze z několika částí, což zkracuje dobu, potřebnou pro montáž, a současně montáž maximálně zjednodušuje. A možnost použít pro výrobu drtivé většiny dílů recyklované materiály ještě více podtrhuje hospodárnost vozu.
Dalším faktorem, hovořícím pro koncept Reus je skutečnost, že pohon vozu je zajištěn především elektromotorem. Všichni víme, jak důležité je používání obnovitelných zdrojů energie. Pohonný systém vozu se skládá z malého čtyřválcového motoru na bionaftu, kombinovaného s výkonným elektromotorem, který slouží při brzdění motorem nebo v případě provozu v "nabíjecím módu", kdy není v dosahu elektrická přípojka, také jaké generátor, dodávající energii do baterií. Jak spalovací motor na bionaftu, tak elektomotor mohou běžet současně, a dodávat v případě potřeby vyšší točivý moment. Speciální elektromagnetické brzdy jsou instalovány ve všech kolech a slouží k transformaci brzdné energie na energii elektrickou, která dobíjí baterie vozu. Použití elektromagnetických brd pro rychlé zastavení z vysokých rychlostí tak nabízí i výhodu hladkého zpomalení a současně šetření konvenčního brzdového systému, který slouží jen pro dobrždění v nízkých rychlostech.
Vysoce efektivní trojitá přední světla poskytují dobrou viditelnost v noci nebo za špatných povětrnostních podmínek. Design zadních světel dává vozu na silnicích jedinečný vzhled. Do bočních zpětných zrcátek a do střechy vozu jsou zamontovány malé kamery. Dobrý výhled z vozu zlepšuje rovněž rozměrné čelní sklo.
Foto: I2B
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.