Dva nové prototypy studia I2B

Jan Fiala, 23. ledna 2007, 21:45 Google+

Designové studio I2B představuje dva nové koncepty. Prvním z nich je koncept speciálu LeMans a nese název Raven, druhým pak dvoumístný sportovní vůz do města, pojmenovaný Reus.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Raven

Raven | foto: I2B

Sdílejte článek

Koncept Raven

Stručný popis říká, že Raven byl navržen jako prototyp pro jednoho evropského výrobce a byla zamýšlena jeho účast ve slavném závodě 24 hodin LeMans. Koncepce vozu je klasická - poháněna jsou zadní kola a motor je kvůli vyvážení a rozložení hmotnosti umístěn uprostřed vozu. Profil vozu vyjadřuje snahu designérů co nejvíce snížit těžiště vozu a současně maximálně redukovat odpor vzduch. Při návrhu vozu bylo prvním krokem vytvoření modelu v měřítku 1:10. S tímto modelem byly provedeny základní simulace a výpočty, které ukázaly na nedostatečnou úroveň generované přítlačné síly, a tak vůz dostal speciální zadní křídlo, které je v nízkých rychlostech položeno na karoserii a vysouvá se až při rostoucí rychlosti vozu.

Základní rozměry a charakteristiky konceptu Raven:

- kola o průměru 20"
- přední pneu 255/40 ZR 20
- zadní pneu 335/30 ZR 20
- délka 4600 mm
- šířka 2010 mm
- výška 1100 mm
- rozvor 2600 mm
- světlá výška 70 mm
- přeplňovaný desetiválec V10 o výkonu zhruba 500 koní
- hmotnost pod 1200 Kg

Prototyp Raven měl startovat v závodě 24 hodin LeMans v roce 2006, ale z důvodu nedostatku investic do projektu nebyl vůz postaven a čeká na rýsovacích prknech na lepší časy.

Koncept Reus

Koncept Reus je dvoumístným městským vozem. Je navržen speciálně s ohledem na jízdu ve městě, případně ke krátkým výletům na venkov nebo na partii golfu. Komfort a stabilita jsou jedněmi z hlavních faktorů, ovlivňujících požitek z jízdy. Díky kompaktním rozměrů (šířka 1800 mm, délka 3500 mm, výška 1000 mm) je koncept Reus velmi ovladatelný a ve městě poskytuje komfortní jízdní vlastnosti. Nízký pozvozek a nízké těžiště přímo ovlivňují extrémní stabilitu v zatáčkách i při dynamické jízdě.

Uprostřed umístěný motor umožňuje vynikající vyvážení mezi hmotností, připadající na přední a zadní nápravu. Vysoký točivý moment, který je k dispozici v nízkých otáčkách, předurčuje vůz ke skvělé akceleraci.

Nízká světlá výška vozu snižuje odpor vzduchu, umožňuje úsporu pohonných hmot a současně dosažení vyšší maximální rychlosti. Speciálně navržená zadní část vozu, která respektuje aerodynamický tvar karoserie, současně generuje potřebnou přítlačnou sílu a vůz tak zůstává stabilním i ve velmi vysokých rychlostech.

Konstrukce karoserie je řízena požadavkem na maximální odolnost při minimální hmotnosti. Proto byl použit speciální hliníkový rám, který slouží nejen k uchycení vnějších dílů, ale také jako ochranná klec, chránící pasažéry v případě nárazu. Vnější plášť karoserie je tvořen kompozitními panely, díky čemuž bylo dosaženo snížení hmotnosti celé kontrukce, aniž by to ovlivnilo její odolnost. Celé karoserie je vyrobena pouze z několika částí, což zkracuje dobu, potřebnou pro montáž, a současně montáž maximálně zjednodušuje. A možnost použít pro výrobu drtivé většiny dílů recyklované materiály ještě více podtrhuje hospodárnost vozu.

Dalším faktorem, hovořícím pro koncept Reus je skutečnost, že pohon vozu je zajištěn především elektromotorem. Všichni víme, jak důležité je používání obnovitelných zdrojů energie. Pohonný systém vozu se skládá z malého čtyřválcového motoru na bionaftu, kombinovaného s výkonným elektromotorem, který slouží při brzdění motorem nebo v případě provozu v "nabíjecím módu", kdy není v dosahu elektrická přípojka, také jaké generátor, dodávající energii do baterií. Jak spalovací motor na bionaftu, tak elektomotor mohou běžet současně, a dodávat v případě potřeby vyšší točivý moment. Speciální elektromagnetické brzdy jsou instalovány ve všech kolech a slouží k transformaci brzdné energie na energii elektrickou, která dobíjí baterie vozu. Použití elektromagnetických brd pro rychlé zastavení z vysokých rychlostí tak nabízí i výhodu hladkého zpomalení a současně šetření konvenčního brzdového systému, který slouží jen pro dobrždění v nízkých rychlostech.

Vysoce efektivní trojitá přední světla poskytují dobrou viditelnost v noci nebo za špatných povětrnostních podmínek. Design zadních světel dává vozu na silnicích jedinečný vzhled. Do bočních zpětných zrcátek a do střechy vozu jsou zamontovány malé kamery. Dobrý výhled z vozu zlepšuje rovněž rozměrné čelní sklo.

Foto: I2B

Vytisknout

Diskuze: Dva nové prototypy studia I2B

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Peugeot 508

TEST Peugeot 508 GT Plug-in Hybrid 225 – jeden z nejlepších liftbacků na trhu?

Cupra Formentor VZ

TEST: Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310k – sportovní SUV, které dá stovku pod 5 vteřin

Ilustrační foto

Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

citroën berlingo

Akční ceny u nového Citroënu Berlingo - je k mání s benzínem, dieselem i elektromotorem

volkswagen caddy

TEST Volkswagen Caddy 2.0 TDI Life – rodinný univerzál s kompromisy

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

reklama

Doporučujeme

X3

První dojmy: Bmw X3 2,0d

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud