Dva nové prototypy studia I2B

Raven
Raven, foto: I2B
Jan Fiala 23. ledna 2007 21:45
Sdílej:

Designové studio I2B představuje dva nové koncepty. Prvním z nich je koncept speciálu LeMans a nese název Raven, druhým pak dvoumístný sportovní vůz do města, pojmenovaný Reus.

Koncept Raven

Stručný popis říká, že Raven byl navržen jako prototyp pro jednoho evropského výrobce a byla zamýšlena jeho účast ve slavném závodě 24 hodin LeMans. Koncepce vozu je klasická - poháněna jsou zadní kola a motor je kvůli vyvážení a rozložení hmotnosti umístěn uprostřed vozu. Profil vozu vyjadřuje snahu designérů co nejvíce snížit těžiště vozu a současně maximálně redukovat odpor vzduch. Při návrhu vozu bylo prvním krokem vytvoření modelu v měřítku 1:10. S tímto modelem byly provedeny základní simulace a výpočty, které ukázaly na nedostatečnou úroveň generované přítlačné síly, a tak vůz dostal speciální zadní křídlo, které je v nízkých rychlostech položeno na karoserii a vysouvá se až při rostoucí rychlosti vozu.

Základní rozměry a charakteristiky konceptu Raven:

- kola o průměru 20" - přední pneu 255/40 ZR 20 - zadní pneu 335/30 ZR 20 - délka 4600 mm - šířka 2010 mm - výška 1100 mm - rozvor 2600 mm - světlá výška 70 mm - přeplňovaný desetiválec V10 o výkonu zhruba 500 koní - hmotnost pod 1200 Kg

Prototyp Raven měl startovat v závodě 24 hodin LeMans v roce 2006, ale z důvodu nedostatku investic do projektu nebyl vůz postaven a čeká na rýsovacích prknech na lepší časy.

Koncept Reus

Koncept Reus je dvoumístným městským vozem. Je navržen speciálně s ohledem na jízdu ve městě, případně ke krátkým výletům na venkov nebo na partii golfu. Komfort a stabilita jsou jedněmi z hlavních faktorů, ovlivňujících požitek z jízdy. Díky kompaktním rozměrů (šířka 1800 mm, délka 3500 mm, výška 1000 mm) je koncept Reus velmi ovladatelný a ve městě poskytuje komfortní jízdní vlastnosti. Nízký pozvozek a nízké těžiště přímo ovlivňují extrémní stabilitu v zatáčkách i při dynamické jízdě.

Uprostřed umístěný motor umožňuje vynikající vyvážení mezi hmotností, připadající na přední a zadní nápravu. Vysoký točivý moment, který je k dispozici v nízkých otáčkách, předurčuje vůz ke skvělé akceleraci.

Nízká světlá výška vozu snižuje odpor vzduchu, umožňuje úsporu pohonných hmot a současně dosažení vyšší maximální rychlosti. Speciálně navržená zadní část vozu, která respektuje aerodynamický tvar karoserie, současně generuje potřebnou přítlačnou sílu a vůz tak zůstává stabilním i ve velmi vysokých rychlostech.

Konstrukce karoserie je řízena požadavkem na maximální odolnost při minimální hmotnosti. Proto byl použit speciální hliníkový rám, který slouží nejen k uchycení vnějších dílů, ale také jako ochranná klec, chránící pasažéry v případě nárazu. Vnější plášť karoserie je tvořen kompozitními panely, díky čemuž bylo dosaženo snížení hmotnosti celé kontrukce, aniž by to ovlivnilo její odolnost. Celé karoserie je vyrobena pouze z několika částí, což zkracuje dobu, potřebnou pro montáž, a současně montáž maximálně zjednodušuje. A možnost použít pro výrobu drtivé většiny dílů recyklované materiály ještě více podtrhuje hospodárnost vozu.

Dalším faktorem, hovořícím pro koncept Reus je skutečnost, že pohon vozu je zajištěn především elektromotorem. Všichni víme, jak důležité je používání obnovitelných zdrojů energie. Pohonný systém vozu se skládá z malého čtyřválcového motoru na bionaftu, kombinovaného s výkonným elektromotorem, který slouží při brzdění motorem nebo v případě provozu v "nabíjecím módu", kdy není v dosahu elektrická přípojka, také jaké generátor, dodávající energii do baterií. Jak spalovací motor na bionaftu, tak elektomotor mohou běžet současně, a dodávat v případě potřeby vyšší točivý moment. Speciální elektromagnetické brzdy jsou instalovány ve všech kolech a slouží k transformaci brzdné energie na energii elektrickou, která dobíjí baterie vozu. Použití elektromagnetických brd pro rychlé zastavení z vysokých rychlostí tak nabízí i výhodu hladkého zpomalení a současně šetření konvenčního brzdového systému, který slouží jen pro dobrždění v nízkých rychlostech.

Vysoce efektivní trojitá přední světla poskytují dobrou viditelnost v noci nebo za špatných povětrnostních podmínek. Design zadních světel dává vozu na silnicích jedinečný vzhled. Do bočních zpětných zrcátek a do střechy vozu jsou zamontovány malé kamery. Dobrý výhled z vozu zlepšuje rovněž rozměrné čelní sklo.

Foto: I2B

Témata:
Stalo se
Ze světa
Matteo Doretto

Tragédie před startem Polské rally: Ital Matteo Doretto (†21) zemřel při testovací jízdě

Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.

Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.