Stejně jako auto, potřebuje i přívěs pravidelnou kontrolu a údržbu. Zejména v zimě, kdy nízké teploty dávají přívěsu zabrat, a zanedbání malých problémů může vést k velkým závadám. Pokud ale budete přívěsu věnovat pravidelnou péči a servisní kontroly, udržíte ho dlouho v kondici. Zatímco na povinnou garanční prohlídku je třeba přijet s přívěsem do servisu, běžnou údržbu zvládnete sami. Na co si dát pozor?
KolaHlavní součástí přívěsu jsou kola, která potřebují pravidelný servis, a není radno je zanedbávat. Kontrolováno by mělo být především správné huštění pneumatik a dotažení kolových šroubů. „Právě stav pneumatik má vliv na pérování a jízdní vlastnosti celého přívěsu. Maximální doporučený tlak zjistí majitelé přímo na každé pneumatice. Tlak totiž ovlivňuje její životnost,“ uvádí Petr Ostrý, spolumajitel a jednatel společnosti Agados, která je největším tuzemským výrobcem přívěsných vozíků.
PovrchZejména v zimě se doporučuje udržovat povrchové části, které jsou náchylné na posypovou sůl, která se používá pro ošetření silnice. Přívěs oplachujte čistou vodou, aby solanka na plochu nepůsobila dlouho. Zvýšenou péči věnujte zinkovým částem, čímž zabráníte případnému reznutí. Přívěs uschovejte pod střechu nebo přikryjte alespoň plachtou, aby do něj nesněžilo.
SvětlaPřed každou jízdou zkontrolujte světelné prvky, které jsou důležité pro bezpečnost na silnici. „Přívěsy Agados mají od roku 2020 zadní LED osvětlení ve vlastním designu ve standardní výbavě u brzděných přívěsů a volitelně je osvětlení k dispozici i pro nebrzděné přívěsy. Novinkou letošního roku jsou i poziční světla v designu Agados. LED osvětlení je odolnější vůči otřesům během jízdy a má vyšší životnost. Velké množství přívěsů ale LED světly nedisponuje, proto musí majitel přívěsu se žárovkovými světly kontrolovat kontakty v samotné vidlici, zvláště v konektorech zadních svítilen, kam se často dostává vlhkost,“ vysvětluje Petr Ostrý.
PodvozekV zimě je kontrola podvozku důležitá. Nachází se zde šrouby, spoje. Zkontrolujte, zda nejsou uvolněny.
BrzdyZvýšenou pozornost věnujte kontrole a seřízení brzd. Potřebná je kontrola opotřebení brzdového systému a zjištění vůle mezi brzdovým obložením a brzdovým bubnem. Nezapomeňte na kontrolu a promazání nájezdové brzdy. Špatné brzdové tlumiče nechte vyměnit. Kompletní seřízení brzd by mělo proběhnout každé dva roky nebo po ujetí 40 tisíc km.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?