První veřejnou dobíječku automobilů umístěnou na stožáru pouliční lampy zprovoznily Teplárny Brno na brněnské třídě Kapitána Jaroše. Na instalaci městské teplárny spolupracovaly s další městskou firmou, Technickými sítěmi Brno. Dobíječka je určená pro dobíjení automobilů přes noc, po dobu dobíjení nemusí elektromobil platit za parkování. Zprávu přinesla ČTK.
"Použitá technologie, kterou na vybraných lokalitách plánujeme využít i do budoucna, umožňuje skvěle skloubit využití stávající infrastruktury s minimalistickým řešením dobíjecích stanic. Hlavní výhoda spočívá v tom, že není nutné do prostoru umísťovat nový objekt, a tudíž další překážku," uvedl generální ředitel Tepláren Brno Petr Fajmon.
Stanice má dobíjecí výkon až 22 kW a je určená pro dobíjení jednoho automobilu. Využít ji mohou registrovaní zákazníci brněnských tepláren přes čip nebo mobilní aplikaci, ostatní mohou zaplatit za dobíjení přes QR kód.
Náklady na zřízení takovéto dobíjecí stanice jsou nižší než u běžných sloupkových stanic, umístění stanice přímo na veřejnou lampu není možné všude. Technické sítě Brno hledají další vhodná místa.
"Chceme po domluvě s Teplárnami Brno do budoucna už při plánované obnově veřejného osvětlení instalovat potřebné chráničky pro případná další připojení nebo rovnou předchystat samotné kabely, aby pak bylo snadné doplnit i k dalším vhodným stožárům dobíjecí stanice," uvedl provozně-technický ředitel Technických sítí Brno Josef Šaroun. Zřízení dobíjecí stanice by se tak obešlo bez dalších výkopů.
Teplárny Brno budují dobíjecí stanice už třetí rok, aktuálně jich v Brně mají přibližně 60, ještě letos přibyde dalších 20. Do konce roku 2030, kdy by v Brně mělo podle odhadů jezdit asi 20.000 elektromobilů, plánují teplárny po Brně vybudovat 500 dobíjecích stanic, většina z nich má být určená pro dobíjení dvou automobilů zároveň.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?