Miliony Čechů se každoročně vydávají v letních měsících na vysněnou dovolenou. V posledních letech ale neustále přibývá těch, kteří místo pohodlného zájezdu s cestovní kanceláří zvolí dobrodružnější zážitek a vyrazí po České republice nebo Evropě v obytném voze či s karavanem. Co je dobré vědět předem a na co si dát na silnicích obzvlášť pozor? Podívejte se na karavanové desatero, díky kterému vás na cestách už nic nepřekvapí!
Pokud letos zvažujete dovolenou v obytném voze nebo karavanu, neotálejte s rezervací. „Poptávka po karavanech letos opět roste a dostupnost vozů v atraktivních termínech se snižuje. Proto doporučujeme neotálet a obytku nebo karavan rezervovat co nejdříve. Nerozhodnutí s časovou flexibilitou budou mohou využít přes léto atraktivní last minute nabídky, vyplatí se proto průběžně sledovat nabídku. A pro ty, co mají obavy nejen z řízení, jsme nově připravili službu Půjčování bez obav, jejíž součástí je například škola karavaningu, pojištění storna nebo garance vrácení peněz v případě zrušení do 48 hodin od rezervace,” popisuje nové benefity Lukáš Janoušek, zakladatel a CEO společnosti Campiri, digitální platformy na sdílení obytných aut z půjčoven i od soukromých majitelů.
1. Ve většině případů si vystačíte s řidičákem na osobní auto Jako první vás možná napadne řidičák. Pokud máte řidičský průkaz skupiny B, které vás opravňuje k tomu řídit motorová vozidla do 3,5 tuny, postačí to na většinu obytných vozů. U cestování s karavanem je to složitější. Vyrazit na cestu s karavanem s řidičákem na osobní automobil sice můžete, má to ale své limity. Na výběr jsou dvě varianty. V té první můžete řídit auto s maximální hmotností 3,5 tuny a přívěsem s hmotností, která nepřesáhne 750 kg. Hmotnost celé soupravy pak nesmí přesáhnout 4 250 kg. Pokud má přívěs hmotnost vyšší než 750 kg, musíte se s celkovou hmotností vejít do 3,5 tuny. V ostatních případech budete potřebovat řidičák BE.
2. Nezapomeňte na větší rozměryAť už si zvolíte karavan anebo obytný vůz, jako další vás pravděpodobně napadne, že oproti klasickému osobnímu autu je tento typ vozidla mnohem delší, širší i těžší. Tato informace vám pak významně ovlivní především trasu vaší dovolené, protože budete muset věnovat větší pozornost výšce mostů, podjezdů i tunelů. Pozor si musíte dát také na úzké silnice a malé uličky, u kterých by vás to s osobním autem ani nenapadlo. Proto plánujte svoji trasu pečlivě a nedůvěřujte pouze dnešním chytrým navigacím.
3. Myslete na jiné jízdní vlastnostiPřed tím, než vůbec usednete za volant obytňáku, se ujistěte, že jste se seznámili se všemi potřebnými informacemi o zacházení s takovým vozidlem. S odlišnými rozměry, než na které jste zvyklí, se pojí i jiné jízdní vlastnosti. Například delší brzdná dráha, pomalejší rozjíždění, ovladatelnost nebo širší najíždění do zatáček. Při půjčování karavanu nebo obytného vozu byste si proto měli vozidlo nejprve vyzkoušet a zjistit si, jak se chová na silnicích. Obytné vozy mají například šest rychlostních stupňů, a tak není na škodu si vyzkoušet, kdy zabírá spojka, kdy přeřadit na vyšší či nižší stupeň a jak citlivá je brzda. Zkrátka myslet na to, co vás učili v autoškole. Každé vozidlo se na silnici chová naprosto jinak.
4. Pozor, kam odkládáte věciObytné vozy mají vyšší těžiště než běžná auta, což může ovlivnit celkovou stabilitu vozidla. Zajistěte, aby byly všechny zásoby a vybavení dobře upevněny a zafixovány. Přeci jen nechcete, aby vám kufry a talíře při brzdění létaly vzduchem. Zároveň se také doporučuje rovnoměrné umístění věcí. Opak by totiž mohl mít fatální následky v zatáčkách, kde by se posunuté těžiště promítlo prakticky ihned.
5. Na přespání jsou ideální kempy nebo stellplatzyPři parkování obytného vozu vyhledejte místa určená pro tato vozidla, jako jsou kempy, popřípadě stellplatzy, které mají k dispozici nejen přístup k pitné vodě, ale často také elektřinu a někdy i sociální zázemí. Při táboření zase dodržujte předpisy a zásady stanování na veřejných místech. Respektujte soukromý majetek a přírodu. Před opuštěním místa se vždy ujistěte, že jste nikde nezanechali žádné stopy po vašem nocování.
6. Co s chemickým záchodem?Při používání chemického záchodu v obytném voze nebo karavanu dbejte na správnou hygienu a čištění. Jednou za zhruba 4 dny vyprázdněte odpadní nádrž, třeba na benzinových pumpách nebo kempech, kde najdete speciální výlevky k tomu určené.
7. Kam s odpadní vodou? Odpadní vodu ze sprchování nebo mytí rukou a nádobí pochopitelně nemůžete vylít jen tak do přírody či kanálu. To jedině za předpokladu, že využíváte ekologické mycí prostředky. Pokud tedy budete chtít tzv. šedou vody někam vylít, doporučujeme využít zázemí kempů, kde na to mají speciální místa.
8. Obezřetní buďte i na dálniciPři jízdě na dálnici byste si měli dát pozor na řadu věcí. Podobně jako u osobního auta byste vždy měli přizpůsobit rychlost svým řidičským zkušenostem a povětrnostním podmínkám. Než vyjedete, nezapomeňte zavřít také všechna okna, jinak by mohlo dojít ke změně jízdních vlastností. Na dálnicích při vysokých rychlostech také počítejte s tím, že při předjíždění budete cítit daleko větší tlak, který vás bude táhnout k vozidlu, jež míjíte. V otevřené krajině je třeba zase myslet na boční vítr, jelikož oproti osobnímu automobilu máte daleko větší nárazovou plochu.
9. Opatrně manévrujteJak už bylo řečeno několikrát, karavan nebo obytňák je delší a hmotnější než běžné osobní auto. Vždy proto dávejte pozor na to, abyste měli dostatečný prostor pro otočení a zatáčení. Nekopírujte na křižovatkách krajnici, ale najíždějte více ke středu. V opačném případě by hrozilo, že vozidlo odřete. Buďte ostražití také při couvání a používejte zrcátka nebo asistenci parkovací kamery, abyste se vyhnuli případným kolizím.
10. Zamykat, zamykat a zase zamykatStejně jako zamykáte pokaždé, když odcházíte ze svého bytu či domu, je nutné toto pravidlo dodržovat i u obytky či karavanu. Nezáleží přitom, jestli jste na benzinové pumpě, anebo v kempu, kde se cítíte v bezpečí a máte pocit, že máte vůz stále na očích. S přibývajícím počtem karavanistů se totiž zvyšuje také počet krádeží, a to je snad to poslední, co byste na dovolené chtěli řešit.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?