Elektromobilita je jedním z hlavních současných trendů v automobilovém průmyslu. Zatímco ještě před několika lety elektromobily představovaly nepříliš rozšířenou alternativu k vozům s konvenčním pohonem, v současnosti v nich podle ČTK značná část automobilek vidí jednu z možných cest budoucnosti automobilové dopravy.
V loňském roce byl podle odhadu Mezinárodní agentury pro energii (IEA) celosvětový prodej elektrických aut rekordní, meziročně se zvýšil o 55 procent a přesáhl deset milionů vozů. Po celém světě tak loni jezdilo 26 milionů elektrických aut. Podle odhadu IEA se prodej těchto aut letos zvýší o 35 procent na 14 milionů. Znamenalo by to, že elektromobily budou mít osmnáctiprocentní podíl na celkovém trhu s automobily. Šedesát procent trhu s elektromobily v současnosti připadá Číně, kde na silnicích jezdí přes polovinu všech prodaných elektromobilů.
Klíčovou součástí každého elektromobilu je baterie, nejpoužívanější jsou v současnosti lithium-iontové akumulátory. K jejich výhodám patří relativně vysoká hustota energie (kolem 200 Wh/kilogram), vysoká dobíjecí účinnost i dlouhá životnost, která se odhaduje minimálně na deset let. Dojezd na jedno nabití u těchto typů baterií činí v současnosti zhruba 300 až 600 kilometrů. Důležitým faktorem ovlivňujícím dojezd elektromobilu je kapacita baterie, která se pohybuje v rozmezí od 16 kWh u nejmenších elektromobilů až po 100 kWh u luxusního sedanu Tesla Model S.
Jedním z hlavních úkolů světových automobilek i výrobců baterií je nyní uspokojit rostoucí poptávku po bateriích pro elektromobily, a připravit se tak na očekávaný masivnější rozvoj těchto aut.
Prim v produkci baterií hraje Čína, kde budou mít podle odhadů do roku 2025 továrny na baterie maximální výrobní kapacitu zhruba 1,1 terawatthodiny za rok, což je téměř dvojnásobek kapacity zbytku světa.
K výrobě baterií do elektromobilů se využívá zejména lithium a kobalt, který je považován za kov budoucnosti, jeho těžba ale představuje určitou ekologickou zátěž. Čína má v současnosti podle odhadů pod kontrolou 75 procent světových zpracovatelských kapacit lithia a 50 procent kobaltu a podle předpovědí agentury Bloomberg si patrně udrží vedoucí postavení ve výrobě baterií v příštích pěti letech. V České republice jsou podle odhadů asi tři procenta světových zdrojů lithia - naprostá většina na Cínovci, malé množství pak ve Slavkovském lese. Ložisko u Cínovce je největší v Evropě. Podle studie Evropské federace pro dopravu a životní prostředí by více než pětina lithia a také přes 60 procent kobaltu potřebného k výrobě baterie mohla v roce 2035 pocházet z recyklace.
Expandovat ve výrobě baterií hodlá také Evropa. Do roku 2030 by se na evropském kontinentě mělo postavit skoro 50 továren na lithium-iontové baterie, tzv. gigafactory. Největší celkovou výrobní kapacitu baterií by mělo mít Německo, kde se připravují projekty s kapacitou 498 GWh, následuje Maďarsko (224 GWh) a Norsko (136 GWh).
Na evropském kontinentě ale zatím investují do výstavby továren na baterie především čínští a jihokorejští výrobci. První evropskou gigafactory otevřela jihokorejská firma Samsung v květnu 2018 v maďarském Gödu. Největším světovým výrobcem baterií do elektromobilů je čínská společnost Contemporary Amperex Technology (CATL), která staví v Maďarsku za 7,3 miliardy eur (172 miliard Kč) závod na výrobu baterií pro elektromobily. Z maďarského závodu, který bude největší v Evropě, by měla odebírat baterie automobilka Mercedes-Benz i slovenské továrny koncernů Stellantis a Volkswagen. Tchajwanská firma ProLogium tento týden oznámila, že postaví ve Francii svou první zahraniční továrnu na baterie.
Švédská společnost Northvolt dnes oznámila, že investuje několik miliard eur do výstavby gigatovárny na výrobu baterií pro elektromobily v německém městě Heide. Závod by měl být schopen ročně vyrobit baterie zhruba pro jeden milion elektromobilů. Agentura Reuters s odvoláním na své zdroje uvedla, že objem investice by se měl pohybovat od tří do pěti miliard eur (70,9 až 118,1 miliardy Kč). Spolková vláda a země Šlesvicko-Holštýnsko, ve které se bude závod nacházet, poskytnou firmě dotace na projekt.
V německém Grünheide ve spolkové zemi Braniborsko poblíž Berlína už ve své gigafactory montuje baterie a vyrábí vozidla americká automobilka Tesla. Automobilová skupina Stellantis nyní staví dva velké závody na výrobu baterií ve Francii a v Německu a měla by také hrát klíčovou roli v projektu, který počítá s vybudováním továrny v Itálii, kde má do roku 2030 dosáhnout roční výroby akumulátorů s úhrnnou kapacitou 37 gigawatthodin.
Za klíčovou pro transformaci českého automobilového průmyslu vláda považuje výstavbu gigafactory v České republice, jejíž stavbu nyní zvažuje koncern Volkswagen. Ten se má do konce června vyjádřit, zda pro gigafactory za 120 miliard korun zvolí lokalitu Líně u Plzně, nebo zda továrnu postaví v Polsku, na Slovensku či v Maďarsku. Stavět by firma chtěla začít koncem roku 2024 a vyrábět články do baterií od roku 2027 až 2028. V gigafactory by mělo pracovat do 4000 zaměstnanců, zhruba polovina by měla přijít ze Škody Auto. Česká republika o gigafactory jedná také s jihokorejskými partnery a místa, kde by mohla v Česku továrna stát, jsou vybírána ve spolupráci s agenturou CzechInvest, případně v kooperaci s elektrárenskou společností ČEZ.
Komplikace pro masivnější výstavbu továren na baterie v Evropě představuje zákon o omezování inflace (IRA), který začal platit ve Spojených státech a který motivuje společnosti k investicím v USA dotováním výroby spojené s ekologickou transformací. Například na letošní rok zákon IRA vyžaduje, aby 50 procent komponentů baterií bylo vyrobeno nebo smontováno v Severní Americe, aby bylo možné získat daňovou úlevu 3750 dolarů (přes 80.000 Kč). Dalších 3750 dolarů je letos podmíněno tím, že 40 procent kritických minerálů pochází ze Spojených států nebo od jejich partnera ve volném obchodě. V obou případech se tento poměr s postupem let zvyšuje.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.