Ve kterých situacích volat k nehodě policii? Povinnost automaticky vzniká u bouraček se škodou nad 100 tisíc korun a tehdy, kdy dojde ke zranění. Společnost Vindicia, která se specializuje na odškodnění po dopravních nehodách, však varuje, že se špatné vyhodnocení situace může negativně projevit na výši kompenzace. Doporučuje tak volat policii i v dalších případech.
Pokud dojde k vážné dopravní nehodě, kdy škoda zjevně překročila 100 tisíc korun, je nutné zavolat k řešení policii. Kompenzace se v takovém případě řeší kombinací částek z povinného ručení viníka a soukromých pojistek poškozených i provinilého řidiče. Samozřejmostí by mělo být zavolání policie k situaci, kdy dojde ke zranění. Vindicia dala dohromady více případů, kdy se asistence policistů může vyplatit a projevit na odškodnění. Kdy tedy zvednout telefon?
U jakékoliv dopravní nehody nad rámec ťukancůPředevším ve městech se denně stanou desítky drobných bouraček. Majitelé aut si zanadávají na odřený lak či uražené zrcátko, dál ale vše mohou řešit bez přítomnosti policie. Šedá zóna ale nastává v situaci, kdy je střet vážnější, ovšem na první pohled se zdá, že škody na vozidlech nepřekročí zmiňovaných 100 tisíc korun. „V takovém případě doporučujeme policisty zavolat. Nejde jen o to, že jsou moderní auta plná drahé elektroniky, takže se na vážné poškození a náročnou opravu může přijít později. Záznam o autonehodě je důležitý i pro odškodnění úrazu po dopravní nehodě. Spousta následků se totiž objeví až později – typicky třeba bolesti hlavy, potíže s krční páteří, v horším případě i vnitřní zranění či psychická traumata. K efektivnímu řešení odškodnění ale potřebujete potvrzení od policie, že se nehoda stala a jak k ní došlo,“ radí Tomáš Beck, expert na odškodnění z Vindicia.
Dobře to ilustruje případ řidičky, které firma pomáhá získat kompenzaci. Do ženina auta narazil autobus. Bezprostředně po nehodě se cítila dobře, střet nebyl úplně prudký. Na místo tak nebyla přivolána ani policie, ani záchranka. Teprve doma a večer se ženě přitížilo a skončila v nemocnici s vnitřním krvácením. To s odstupem dalších dní následovaly ještě další vážné zdravotní problémy související s nehodou.
VandalismusPřišli jste ráno ke svému autu a zjistili, že vám nějaký dobrák objel kapotu klíčem, jen pro zábavu vymlátil okénka, popřípadě ulámal zrcátka? I v takovém případě máte nárok na odškodnění, byť nedošlo k újmě na zdraví. Kompenzace je vyplácena z havarijního pojištění, popřípadě z kapsy viníka, pokud se ho podaří chytit. Abyste ale na odškodnění dosáhli, je třeba poškození napřed nahlásit policii.
Srážka se zvěříNa podzim se dříve stmívá a srážek se zvěří přibývá. Pozor, odškodnění zde bývá komplikované, protože za jediného viníka je pokládán řidič. Povinné ručení vám tak nepomůže. „Na řadu ale přichází odškodnění ze soukromých pojistek či ze speciálního havarijního připojištění. Ale abyste na něj dosáhli, musíte srážku neprodleně nahlásit policii. Dobře si také už dopředu prostudujte podmínky pro soukromé pojistky, abyste vše včas oznámili na patřičná místa a o kompenzaci se nepřipravili kvůli formalitám,“ zdůrazňuje Beck.
Bouračka se služebním vozemByli jste na cestách při plnění pracovních úkolů, ale vše skončilo bouračkou? Ať jsou následky jakékoliv, určitě kontaktujte policii. Je to důležité pro ochranu vás jako zaměstnance i pro přehled a nároky zaměstnavatele. Odškodnění se řídí stejnými postupy jako u jakékoliv havárie se škodou nad 100 tisíc korun.
Pokud se nedohodnete, kdo je na viněU některých nehod je viník jednoznačný – pokud řidič nezastaví na stopce či nedá přednost zprava, těžko se bude na něco vymlouvat. „Nezřídka ale vznikají velké spory o tom, jak se nehoda stala. Koneckonců i pokud někomu nedáte přednost, na vznik nehody mohlo mít velký vliv i významné překročení rychlosti u auta, do kterého jste nabourali. Pak už je míra zavinění diskutabilní,“ uvádí příklad Beck. V takové situaci vždy doporučuje volat policii, a to v případě, že škoda zdánlivě nepřekročila 100 tisíc korun. „Může se totiž stát, že velkomyslně přiznáte vinu u nejednoznačného případu, kde škoda nevypadá příliš vážně. Ovšem později zjistíte, že má druhý řidič velké zdravotní problémy a poškození auta se výrazně prodražilo,“ varuje.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.