Japonská automobilka Nissan Motor Co. Ltd. naléhá na svého partnera, francouzskou automobilku Renault, aby snížil svůj podíl v Nissanu a zreorganizoval jejich více než 20 let starou alianci. Napsal to podle sdělení ČTK list The Wall Street Journal (WSJ) s odvoláním na informované zdroje.
Renault vlastní v Nissanu podíl zhruba 43 procent. Japonská automobilka má v Renaultu podíl 15 procent, ale bez hlasovacích práv.
Podle zdrojů vrcholní manažeři obou automobilek cestují mezi Japonskem a Francií, aby doladili podrobnosti dohody, která by mohla být oznámena v listopadu. Jednání zahrnují otázku, zda se Nissan připojí k nové divizi Renaultu, která bude zahrnovat aktiva v oblasti elektromobilů, výměnou za to, že Renault by snížil svůj podíl v Nissanu, uvedl list.
Renault prosazuje plány rozdělení svých aktivit, jedna část se má zaměřit na elektromobily a druhá na vozy se spalovacím motorem. Očekává se, že podrobný plán vzniku nového subjektu zaměřeného na elektromobily představí letos na podzim. Vytvořením samostatné divize pro elektromobily si chce Renault zajistit prostředky na investice do budoucích technologií a plánuje uvést akcie nové divize na burzu.
Renault podle WSJ plánuje vlastnit nejméně 51 procent nového subjektu zaměřeného na elektromobily. Nissan si výměnou za připojení k divizi elektromobilů klade řadu požadavků, mimo jiné, aby Renault prodal alespoň část svého podílu v japonské automobilce, což je dlouhodobý cíl Japonců.
Pokud bude Nissan souhlasit, obě automobilky svoji alianci, která je pod tlakem od zatčení dlouholetého šéfa Carlose Ghosena v roce 2018, přenesou do éry elektromobilů. Pro Nissan by i částečný prodej podílu Renaultu byl důležitým krokem k potlačení určitého dlouhodobého napětí v alianci. Japonská automobilka považuje současný vztah za nerovný. Vedení Renaultu se domnívá, že se mu jeho podíl v Nissanu dostatečně nevrací a bylo by lepší vynaložit investované prostředky jinde.
Renault se podle zdrojů myšlence prodeje svého podílu nebrání, chce mít ale jistotu, že dohoda bude závazná a dlouhodobá a z prodeje akcií dostane spravedlivou návratnost. Cena akcií Nissanu se do roku 2018 snížila o více než polovinu.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?