Japonská automobilka Nissan Motor Co. Ltd. naléhá na svého partnera, francouzskou automobilku Renault, aby snížil svůj podíl v Nissanu a zreorganizoval jejich více než 20 let starou alianci. Napsal to podle sdělení ČTK list The Wall Street Journal (WSJ) s odvoláním na informované zdroje.
Renault vlastní v Nissanu podíl zhruba 43 procent. Japonská automobilka má v Renaultu podíl 15 procent, ale bez hlasovacích práv.
Podle zdrojů vrcholní manažeři obou automobilek cestují mezi Japonskem a Francií, aby doladili podrobnosti dohody, která by mohla být oznámena v listopadu. Jednání zahrnují otázku, zda se Nissan připojí k nové divizi Renaultu, která bude zahrnovat aktiva v oblasti elektromobilů, výměnou za to, že Renault by snížil svůj podíl v Nissanu, uvedl list.
Renault prosazuje plány rozdělení svých aktivit, jedna část se má zaměřit na elektromobily a druhá na vozy se spalovacím motorem. Očekává se, že podrobný plán vzniku nového subjektu zaměřeného na elektromobily představí letos na podzim. Vytvořením samostatné divize pro elektromobily si chce Renault zajistit prostředky na investice do budoucích technologií a plánuje uvést akcie nové divize na burzu.
Renault podle WSJ plánuje vlastnit nejméně 51 procent nového subjektu zaměřeného na elektromobily. Nissan si výměnou za připojení k divizi elektromobilů klade řadu požadavků, mimo jiné, aby Renault prodal alespoň část svého podílu v japonské automobilce, což je dlouhodobý cíl Japonců.
Pokud bude Nissan souhlasit, obě automobilky svoji alianci, která je pod tlakem od zatčení dlouholetého šéfa Carlose Ghosena v roce 2018, přenesou do éry elektromobilů. Pro Nissan by i částečný prodej podílu Renaultu byl důležitým krokem k potlačení určitého dlouhodobého napětí v alianci. Japonská automobilka považuje současný vztah za nerovný. Vedení Renaultu se domnívá, že se mu jeho podíl v Nissanu dostatečně nevrací a bylo by lepší vynaložit investované prostředky jinde.
Renault se podle zdrojů myšlence prodeje svého podílu nebrání, chce mít ale jistotu, že dohoda bude závazná a dlouhodobá a z prodeje akcií dostane spravedlivou návratnost. Cena akcií Nissanu se do roku 2018 snížila o více než polovinu.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.