Od pátku 18. do neděle 20. března se konal tradiční veletrh For Caravan, který byl spojený s výstavou lodí For Boat a letos premiérově také s veletrhem cestovního ruchu Holiday World.
Touha po svobodném cestování poslední roky roste a s nástupem pandemie zájem o karavaning vzrostl přímo raketově. Proto jsme nemohli chybět na oblíbené události s názvem For Caravan zjistit pro vás, co bude pro letošní rok v kurzu.
Kempování mimo civilizaci
Velice nás překvapilo, jak velké množství obytných vozů bylo postavených na základně terénních automobilů s náhonem všech čtyř kol. K vidění byly hliníkové nástavby na pick-upech jako například Ford Ranger, dále střešní stany na Jeepech Wrangler či jiných SUV. Pak zde byly vestavbové kempovací dodávkové "čtyřkolky" a to jak malý UAZ "Buchanka" tak i velké terénní dodávky Mercedes-Benz Sprinter 4x4. Největší terénní obytňáky byly postavené na podvozcích nákladních vozů. K vidění bylo expediční Iveco a krásná obytná Liazka 4x4.
USA
K vidění zde byly též obytné vozy, jenž k nám dorazily zpoza velké louže. Hned první vůz, který jsem spatřil při příchodu do areálu PVA byl Dodge RAM 2500 s obytným návěsem. Ostatně amerických pick-upů zde bylo k vidění více. Nejznámější z nich byl bezesporu Dodge RAM 1500 TRX. Pod jeho kapotou se totiž nachází Ďábelská kočka. Motor HELLCAT 6,2 V8 má díky dvojitému sání přeplňování kompresorem výkon ohromných 524 kW (712 koní) a točivý moment 880 N.m. Tento výkon putuje na všechna čtyři kola s terénními pneumatikami a umožňuje tomuto mastodontovi zrychlit z 0 na 100 km/h za 4 s. Pokud vám přijde 712 koní jako pořádné stádo, pak by vás mohlo zajímat, že vedle zmíněné Ramky stál Ford Mustang Shelby GT500 R s kompresorem přeplňovanou V8 o objemu 5,2 litru s výkonem 552 kW (750 koní) a točivým momentem 847 N.m. Tento divoký Mustang zvládá zrychlit z 0 na 100 km/h za 3,5 s a v rozletu ho zastaví omezovač nastavený na 290 km/h.
Ale zpět k obytňákům. Z těch amerických byl bezesporu nejzajímavější Thor Serrano 6.4 V8 Diesel 240PS.
Zde si dovolím sdílet celý odstavec na tento americký obytný "autobus" :
Obytný automobil pro 8 osob na jízdu a 7 na spánek. Zimní paket-možnost celoročního využití, vyhřívané nádrže na čerstvou i odpadní vodu. Markýza, velká zadní garáž, motorová klimatizace, 2x nástavbová klimatizace, 4x solární panel+měnič Victron, diesel generátor, nádrž na plyn pro pohon spotřebičů, rádio, parkovací kamera, v zadní části královské lůžko, v přední části rozkládací gauč, sezení a kabinové lůžko, samostatná sprcha, koupelna s toaletou, plynové topení+ohřev vody, trojkombinační lednice, plynový vařič, konvektomat, 2x výsuvný bok. Délka 10000, š 2585, v 3480. Provozní hmotnost 7860Kg, celková 10000Kg, doložnost 2140Kg. Tažné zařízení na 2260Kg. Váš stávající obytný vůz, nebo karavan je možné dát formou protiúčtu. Možnost financování. Odpočet DPH
Rok výroby: 2011
Najeto: 57 000 km
Cena: 2.490.000,- Kč vč DPH, 2.057.851,- Kč bez DPH
Vůz prodává pan Kožíšek, jenž má svou firmu v Roudnici nad Labem. Jeho rozsah nabídky a služeb spojených s karavaningem je velmi pestrý. Kromě 10 metrů dlouhé "Ameriky" zde měl i pravý opak a to pouze 525 kg vážící maličký karavan Tabbert T@B 320, kajutovou loďku a běžné obytné vozy postavené na Fiatech Ducato. Byla zde též sličná asistentka pana Kožíška, která přijímala objednávky termínů do půjčovny obytných vozů. O tuto službu je každoročně rostoucí zájem. Dále je v jeho firmě Topkaravany možný servis a úpravy obytných vozů. Po individuální domluvě je možné si též nechat dovézt vysněný vůz klidně z druhé strany zeměkoule.
Pak zde bylo k vidění velké množství tradičních výrobců jako třeba Bürstner, Hymer, Eriba, Niesmann+Bischoff postavených na základně evropských dodávek. Kromě velkých obytných nástaveb byly k vidění i malé dodávky v kempingové úpravě. Zde hrály prim převážně oblíbené Transportéry od Volkswagenu. Kromě nich to byly také Fordy Transit a Mercedesy třídy V.
Kromě obytných vozů, karavanů a střešních stanů bylo možné si prohlédnout též doplňkové zboží vhodné ke spojení s kempování. K vidění byl nejrůznější kempingový nábytek, stany, elektrokola, solární systémy a nebo třeba paddleboardy. Pro toho, kdo neuznává spaní na pevnině zde byla výstava lodí For Boat.
Dle množství návštěvníků, kdy okolo 10. hodiny ráno byla u vstupu vidět dlouhá fronta, lze soudit, že zájem o cestování s obytným vozem je skutečně na vzestupu a tento životní styl zajímá větší a větší množství lidí. Bohužel toto má i svou stinnou stránku. Kde je poptávka, tam je i nabídka, a proto za posledních pár let stoupla průměrná cena obytného vozu o 30 až 50 % a je jedno, zda u zcela nového vozu a nebo 35 let starého, značně opotřebovaného obytňáku.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?