Model nižší střední třídy i30 jihokorejské automobilky Hyundai, který byl představen 6. března 2007 na ženevském autosalonu, patří ke klíčovým modelům značky v Evropě a dlouhodobě je také mezi nejprodávanějšími vozy na českém trhu. Od roku 2008 sjíždí z výrobních pásů závodu automobilky Hyundai v Nošovicích na Frýdecko-Místecku a byl rovněž prvním vozem, který tehdy nově otevřená slezská továrna začala vyrábět.
Hyundai i30 byl vyvinut ve vývojovém centru v německém Rüsselsheimu jako vůz speciálně určený pro evropské trhy se snahou uspět v nabité nižší střední třídě. Jeho sesterským modelem je Kia Cee´d (název byl později změněn na Ceed), která se vyrábí ve slovenské Žilině od konce roku 2006 a byla postavena na stejné platformě jako Hyundai i30.
Typ i30 se představil jako hatchback i praktické kombi a v první generaci ho nošovická automobilka vyrobila přes 267.000 kusů. Továrna tyto vozy exportovala do 48 zemí Evropy, Blízkého východu a severní Afriky. Druhá, prostornější generace i30, byla uvedena v lednu 2012 a kromě nových motorů nabídla i standardní pětiletou komplexní záruku. Z výrobní linky sjelo více než 373.000 těchto vozů .
Třetí, současná generace i30, se v Nošovicích vyrábí od prosince 2016 a v roce 2018 přibyla k hatchbacku a kombi karosářská varianta fastback. Nabídka motorů zahrnuje přeplňované motory s nižším zdvihovým objemem, které se vyznačují vyšší hospodárností, ale milovníkům sportovnějšího svezení je k dispozici i vysokovýkonná varianta N s dvoulitrovým přeplňovaným čtyřválcem, která poskytuje až 280 koní. "Pečlivě jsme naslouchali potřebám zákazníků, abychom mohli vytvořit vůz pro každého. Nová generace i30 je vozem, který v Evropě ztělesňuje naši DNA: cenově dostupný, s přitažlivým designem, inovativní technikou a skvělými jízdními vlastnostmi," uvedl při představení vozu viceprezident společnosti Hyundai Motor Europe zodpovědný za marketing Jochen Sengpiehl.
Hyundai i30 od počátku patří k pilířům evropských prodejů jihokorejské automobilky, dobře si vede i na českém trhu, kde je jeho hlavním konkurentem Škoda Octavia. Za loňský rok modelu i30 patřila v ČR čtvrtá příčka s 10.304 prodanými kusy a zároveň se stal nejprodávanějším vozem mezi těmi, na jejichž kapotě není znak Škoda.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?