S kluky, kteří stojí za fenoménem posledních let, se snažím udělet rozhovor již téměř čtvrt roku. Přes všechny deadliny jsem z Ředitelství Gumbalkánu slyšel jen "sorry, fuck ti to neděláme schválně, jen jsme na tebe zapomněli. Až si pak konečně udělali čas a já byl ohromen.
Místo pouhých pár odpovědí na něco, čemu bych s trochou nadsázky mohl říkat "pokus o rozhovor, přišel mi úžasný text s nadpisem "Story of Gumbalkan. Seznamte se, jsme Richard a Stefan"
Pár dní jsem přemýšlel, jak jejich příběh zpracovat do článku a nakonec jsem se rozhodl rozdělit ho na tři části a vydávat dnes a pak ve dvou nadcházejících nedělích.
Kde se vzal nápad na Gumbalkan?
Začalo to tím, že jsme s Toyotou 4Runner za 66 tisíc přijeli Baltské země. Za 14 dní 6 000 km. Projeli jsme tehdy Slovensko, Maďarsko, Rumunsko, Bulharsko, Turecko, Řecko, Makedonii, Albánii, Černou Horu, Chorvatsko a Srbsko.
Ani ne po půl roce od našeho návratu jsme začali spřádat další plán, tentokrát vetší a odvážnější. Rozhodli jsme se, že dojedeme Škodou Felicia na Pamir Highway v Tádžikistánu. Když už jsme takovou cestu vymysleli, chtěli jsme trochu pobavit lidi a tak jsme začali být na FB trochu aktivní, přidávali příspěvky, fotky. Koupili jsme za 3 tisíce auto, naučili se, jak vlastně funguje, svépomocí ho dali do expedičního stavu, vyřídili potřebná víza, naplánovali trasu a vyrazili.
Jak vás napadlo to jméno Gumbalkan?
Gumball+ Balkán. Gumball jsou závody drahých aut, hotely, kurvy, chlast. Gumbalkan je stan, oheň a špekáčky.
Který rok se jel první ročník?
2018
Kolik bylo posádek?
80
Čím jste jeli vy?
Dva Golfy mk3
Čím pojedete příští rok?
Auto ještě nemáme. Času je spousta, ale snažíme se sehnat limuzínu.
Proč je limit zrovna 25 000 Kč, je to ekvivalent 1 000 €?
Říkali jsme si, že to je taková ideální hranice, kdy se dá sehnat spousta dobrých aut, ale žádné dobré auto. Haha.
Proč se startuje zrovna z Ostravy, myslíte, že tam někdo trefí?
Protože jsme oba z Ostravy a máme to blízko.
Startují všichni najednou nebo postupně?
Jak kdo chce, ale start je víceméně hromadný. Nikoho ale nenutíme, aby startoval stejně jako ostatní.
Kudy povede trasa?
V létě přes Maďarsko do Rumunska. Rumunsko je to, kde all the magic happens.
Jaké úpravy na vozech doporučujete?
Hlavně vizuální. Takže nějaké nesmyslné a vtipné barvy - ruku na srdce, kdo někdy nechtěl natřít auto válečkem? Nebo nastříkat sprejem? Křídlo, obrovskou zahrádku na střechu,.. Šusplech neboli kryt olejové vany je určitě vhodné udělat, ale není určitě potřeba auto zvedat až do nebe. Ikdyž to taky doporučujeme, protože je to sranda a člověk se spoustu naučí. A dobré pneu. Potřeba nejsou, ale vypadají sakra dobře.
Jaké nejvíce bizár úpravy jste u posádek viděli?
Obrovské dildo místo řadící páky, což je super sranda, dokud s ním nemusíte týden řadit. Ale nás to hodně pobavilo. Potom borci vzali firemní Transit, dovnitř naházeli slámu, pověsili trenky na šňůru, udělali šoupací dveře ze dřeva a jeli. Těch bizarních úprav ale bylo tolik, že bychom tady byli dlouho...
Na co si dát po cestě největší pozor?
Aby člověk myslel v každé situaci na to, že on je ta návštěva. Jak u místních, tak u policie, ale to nejen v Rumunsku. Pravidelně se nás lidi ptají, jestli nás nebuzerují četníci, za ty naše úpravy. Ale my s tím nikdy problém neměli. Ke všem se chováme slušně a s respektem. Hodíme nějaké vtípky, které většinou pobaví jenom nás, ale četnictvo má dost pochopení a za to jim děkujeme ☺
Kromě týdenních expedic pořádáte i jiné akce?
Vytrvalostní závody na okruhu, Moped GP, vytrvalostní autocross a v plánu máme i další, ale to si zatím necháme pro sebe.
A pokud se těšíte na tu opravdovou Story o Gumbalkánu, tak nezapomeňte příští neděli žhavit náš web Autoroadu.
Poděkování sponzorům:
Firma Topkaravany: specialista na prodej, pronájem a servis karavanů
Společnost Arriva: jedna z největších dopravních společností v Evropě
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?