S kluky, kteří stojí za fenoménem posledních let, se snažím udělet rozhovor již téměř čtvrt roku. Přes všechny deadliny jsem z Ředitelství Gumbalkánu slyšel jen "sorry, fuck ti to neděláme schválně, jen jsme na tebe zapomněli. Až si pak konečně udělali čas a já byl ohromen.
Místo pouhých pár odpovědí na něco, čemu bych s trochou nadsázky mohl říkat "pokus o rozhovor, přišel mi úžasný text s nadpisem "Story of Gumbalkan. Seznamte se, jsme Richard a Stefan"
Pár dní jsem přemýšlel, jak jejich příběh zpracovat do článku a nakonec jsem se rozhodl rozdělit ho na tři části a vydávat dnes a pak ve dvou nadcházejících nedělích.
Kde se vzal nápad na Gumbalkan?
Začalo to tím, že jsme s Toyotou 4Runner za 66 tisíc přijeli Baltské země. Za 14 dní 6 000 km. Projeli jsme tehdy Slovensko, Maďarsko, Rumunsko, Bulharsko, Turecko, Řecko, Makedonii, Albánii, Černou Horu, Chorvatsko a Srbsko.
Ani ne po půl roce od našeho návratu jsme začali spřádat další plán, tentokrát vetší a odvážnější. Rozhodli jsme se, že dojedeme Škodou Felicia na Pamir Highway v Tádžikistánu. Když už jsme takovou cestu vymysleli, chtěli jsme trochu pobavit lidi a tak jsme začali být na FB trochu aktivní, přidávali příspěvky, fotky. Koupili jsme za 3 tisíce auto, naučili se, jak vlastně funguje, svépomocí ho dali do expedičního stavu, vyřídili potřebná víza, naplánovali trasu a vyrazili.
Jak vás napadlo to jméno Gumbalkan?
Gumball+ Balkán. Gumball jsou závody drahých aut, hotely, kurvy, chlast. Gumbalkan je stan, oheň a špekáčky.
Který rok se jel první ročník?
2018
Kolik bylo posádek?
80
Čím jste jeli vy?
Dva Golfy mk3
Čím pojedete příští rok?
Auto ještě nemáme. Času je spousta, ale snažíme se sehnat limuzínu.
Proč je limit zrovna 25 000 Kč, je to ekvivalent 1 000 €?
Říkali jsme si, že to je taková ideální hranice, kdy se dá sehnat spousta dobrých aut, ale žádné dobré auto. Haha.
Proč se startuje zrovna z Ostravy, myslíte, že tam někdo trefí?
Protože jsme oba z Ostravy a máme to blízko.
Startují všichni najednou nebo postupně?
Jak kdo chce, ale start je víceméně hromadný. Nikoho ale nenutíme, aby startoval stejně jako ostatní.
Kudy povede trasa?
V létě přes Maďarsko do Rumunska. Rumunsko je to, kde all the magic happens.
Jaké úpravy na vozech doporučujete?
Hlavně vizuální. Takže nějaké nesmyslné a vtipné barvy - ruku na srdce, kdo někdy nechtěl natřít auto válečkem? Nebo nastříkat sprejem? Křídlo, obrovskou zahrádku na střechu,.. Šusplech neboli kryt olejové vany je určitě vhodné udělat, ale není určitě potřeba auto zvedat až do nebe. Ikdyž to taky doporučujeme, protože je to sranda a člověk se spoustu naučí. A dobré pneu. Potřeba nejsou, ale vypadají sakra dobře.
Jaké nejvíce bizár úpravy jste u posádek viděli?
Obrovské dildo místo řadící páky, což je super sranda, dokud s ním nemusíte týden řadit. Ale nás to hodně pobavilo. Potom borci vzali firemní Transit, dovnitř naházeli slámu, pověsili trenky na šňůru, udělali šoupací dveře ze dřeva a jeli. Těch bizarních úprav ale bylo tolik, že bychom tady byli dlouho...
Na co si dát po cestě největší pozor?
Aby člověk myslel v každé situaci na to, že on je ta návštěva. Jak u místních, tak u policie, ale to nejen v Rumunsku. Pravidelně se nás lidi ptají, jestli nás nebuzerují četníci, za ty naše úpravy. Ale my s tím nikdy problém neměli. Ke všem se chováme slušně a s respektem. Hodíme nějaké vtípky, které většinou pobaví jenom nás, ale četnictvo má dost pochopení a za to jim děkujeme ☺
Kromě týdenních expedic pořádáte i jiné akce?
Vytrvalostní závody na okruhu, Moped GP, vytrvalostní autocross a v plánu máme i další, ale to si zatím necháme pro sebe.
A pokud se těšíte na tu opravdovou Story o Gumbalkánu, tak nezapomeňte příští neděli žhavit náš web Autoroadu.
Poděkování sponzorům:
Firma Topkaravany: specialista na prodej, pronájem a servis karavanů
Společnost Arriva: jedna z největších dopravních společností v Evropě
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.