Příběh zelené barvy a bílých pruhů na vozech Mini

Pavel Stavebník / AutoRoad.cz, 4. února 2022, 23:47 Google+

Když se někoho zeptáte, jakou barvu by si vybral, kdyby vyhrál MINI, často okamžitě odpoví: „British Racing Green.“ Proč se zdá, že tato tmavě zelená barva je s vozy MINI spojena stejně neodmyslitelně jako čaj o páté s Anglií?

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Mini Cooper

Mini Cooper | foto: MINI

Sdílejte článek

Historie zelené barvy British Racing Green, jak se jí říká, je nedílnou součástí historie automobilových závodů. Existuje jedna osoba, která má velký podíl na vzestupu tohoto sportu: James Gordon Bennet Jr. – americký sportovní nadšenec a vydavatel novin, který se na konci 19. století rozhodl uspořádat automobilové závody. A právě on založil ve Francii Pohár Gordona Benneta, který je v podstatě předchůdcem dnešních Velkých cen. V letech 1900 až 1905 se v rámci těchto závodů evropské automobilky proháněly se svými „hotrody“ v závodních barvách po prašných venkovských cestách a bojovaly o čestné vítězství a právo pořádat následující rok závod ve své zemi.

V roce 1902 vyhrál Bennetův pohár a s ním i právo Velké Británie pořádat následující ročník závodu britský pilot Selwyn Francis Edge. To se však ukázalo jako nemožné, protože v Anglii platil rychlostní limit 12 mil za hodinu, tedy méně než 20 km/h, což bylo i v té době extrémně pomalé tempo. Závod se proto musel přesunout do Irska, kde rychlostní limity neplatily. A legenda praví, že britští závodníci natřeli své vozy na zeleno, aby vzdali hold zelenému ostrovu, který závod hostil. Jaký odstín zelené byl použit, zda smaragdová, lovecká nebo mechová, není přesně známo. Ale příběh o možné době zrodu britské závodní zeleně se každopádně krásně čte.

img-responsive

S tradičním sportovním duchem a britským stylem: edice MINI 60 years | foto: BMW

Zajímavé je, že neexistuje žádná konkrétní zelená barva známá jako British Racing Green. Spíše existuje celá řada odstínů zelené, které nesou tento název. Různé varianty této barvy používaly britské závodní týmy. Známý byl například BRG really díky mistru světa formule 1 Jacku Brabhamovi. V roce 1959 si Australan přivezl tento prestižní titul s vozem Cooper T51 a v následujícím roce s vozem Cooper T53. Jeho mistrovské vozy F1 měly vpředu dva bílé pruhy na zeleném pozadí a postavil je tým vizionáře motoristického sportu Johna Coopera, muže, který navrhl a propůjčil své jméno i vozu Mini Cooper.

Malý „knedlík“ Mini v letech 1964 až 1967 třikrát vyhrál Rallye Monte-Carlo. Při prvním z těchto vítězství se Paddy Hopkirk se svým spolujezdcem Henrym Liddonem prosadili proti mnohem silnější konkurenci v červeno-bílém Mini. Také následující jezdci dosáhli svých vítězství v červeno-bílých Mini, protože v té době měly všechny tovární vozy právě tento vzhled. Na mnoha závodech v šedesátých letech byl ale Mini Cooper S k vidění také v barvě British Racing Green s bílými pruhy. Další slavné vítězství získal John Love v roce 1962, kdy jeho zelený vůz vyhrál britský šampionát cestovních vozů.

U britské značky se silnou tradicí a na závodní úspěchy bohatou historií, jakou má MINI, proto nepřekvapí, že zelená British Racing Green je již 60 let jeho pevnou součástí nabídky barev. Autentická, nadčasová, stylová – to jsou slova, která vystihují jak zelenou British Racing Green, tak MINI. V průběhu let se objevilo několik variant této zelené barvy, přičemž jen od roku 2001 mělo MINI v nabídce nejméně čtyři. Zelená barva se postupně stala světlejší, jasnější a svěžejší, díky čemuž nejnovější model vypadá zářivěji a moderněji. Žádná jiná barva není tak nesmazatelně spjata s historií značky MINI a lépe nevyjadřuje její autentičnost a jedinečnost. V Evropě, Asii a Austrálii zaznamenávají modely MINI v barvě British Racing Green v posledních sedmi letech stabilní prodeje a na několika trzích dokonce jejich prodej vzrostl.

Vytisknout

Diskuze: Příběh zelené barvy a bílých pruhů na vozech Mini

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Panel klimatizace, ilustrační foto

Používání klimatizace v autě. Ať je pomocníkem a ne škůdcem

Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut z roku 1955 se stal nejdražším prodaným automobilem všech dob

Svět má nového nejdražšího veterána. Ferrari pokořil odvěký rival

MG EHS

Závodní premiéra nového MG EHS s výkonem 258 koní

Brabus Marine Shadow 300 Edition One

Brabus nejsou jen nabušené Mercedesy, Shadow 300 Edition One je toho důkazem

Ford Ranger Raptor

Máte zálusk na nového Raptora? Ode dneška si jej můžete objednat či nakonfigurovat

Česká chata na kolech je zajímavou alternativou

Česká chata na kolech je zajímavou alternativou

Prosklená budova ředitelství automobilky Renault v Boulogne-Billancourt

Renault se rozhodl stáhnout z Ruska, ale nechal si zadní vrátka otevřená

Ilustrační foto

Ceny zánovních aut narazily na strop a poprvé za dva roky klesají, ale...

Hyundai i20 N

TEST: Hyundai I20 N – pořádně nabroušená nákupní taška, jde o krále malých hothatchů?

on-line prodej

Ojetá auta v zemích V4? Lidé kroutí hlavami

renault kangoo

Radikální názory politiků vůči Rusku Renault nesdílí, hledá řešení

Lexus UX představuje stylový a všestranný městský crossover

Modernizovaný Lexus UX přinese spoustu novinek

e-skútr HECHT

Skútr je skvělý pro práci i zábavu, jeho provoz má ale i druhou stranu mince

Ilustrační foto

Jak vybrat havarijní pojistku?

Honda ZR-V

První zmínky o zcela novém SUV automobilky Honda

reklama

Doporučujeme

Lexus ES - lepší odhlučnění, větší pohodlí při jízdě, nový dotykový displej, špičková aktivní bezpečnost, jedinečný pocit za volantem

Značka, která je železnou zárukou spolehlivosti?

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Ceny zánovních aut narazily na strop a poprvé za dva roky klesají, ale...

  2. Svět má nového nejdražšího veterána. Ferrari pokořil odvěký rival

  3. Brabus nejsou jen nabušené Mercedesy, Shadow 300 Edition One je toho důkazem

  4. Závodní premiéra nového MG EHS s výkonem 258 koní

  5. Máte zálusk na nového Raptora? Ode dneška si jej můžete objednat či nakonfigurovat

  6. Renault se rozhodl stáhnout z Ruska, ale nechal si zadní vrátka otevřená

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud