Škoda Auto skončí se spalovacími motory v roce 2035. Portálu Seznám Zprávy to dle sdělení ČTK řekl minulý týden předseda podnikové rady Škoda Auto Jaroslav Povšík. Firma podle něj potřebuje nejméně pět elektrických modelů, lépe pak sedm.
"Potřebujeme minimálně pět produktů elektro, nejlépe ale sedm. Když to budeme mít, bude to dobré. Musíme bojovat. V koncernu dnes o e-mobilitu bojuje každý – cestu zpátky ke klasickým spalovacím motorům už nemáme," řekl Povšík Seznamu Zprávy.
Pokud Škoda nezíská výrobu pěti až sedmi elektromodelů, hrozí podle Povšíka ztráta až 10.000 pracovních míst. Už letos přitom automobilka snížila počet zaměstnanců o 2000, podle Povšíka šlo o přirozenou fluktuaci, agenturní zaměstnance a zastavení náborů. Firma navíc prodloužila vánoční odstávku, zpět se řada zaměstnanců vrátila až 10. ledna.
Letošní rok podle odborového předáka nebude jednoduchý. "Uděláme vše pro to, abychom na maximum vyrobili vozy pro zákazníky. Ale jak víte, už na začátku roku jsme měli první týden totální odstávku, protože jsme neměli čipy. Využili jsme to k dodělání rozdělaných vozů. To se nad míru povedlo a jsme jediná fabrika, která nevyrábí, nemá v práci lidi, ale produkuje vozy. Vyrobili jsme 17.000 vozů tím, že jsme je dodělali," řekl Povšík.
Podle Povšíka produkuje Škoda nyní elektromobil Enyaq iV, připravuje se Enyaq Coupé, bude plně elektrická Octavia. "A máme připravený i další, ale o tom zatím nelze mluvit. Potenciálně máme k dispozici připravené čtyři modely," řekl Povšík.
Škodu čeká na jaře kolektivní vyjednávání o růstu mezd. "Máme sektorově nejlepší průměrné mzdy v České republice. Máme průměr 56.000. Jsme na vrcholu a z toho už se nemusí stoupat výš tak rychle. My se budeme muset podívat na inflaci, jestli ji dorovnáme a k tomu vytvoříme i další strukturu, která pomůže. Už to nebude mzda, která se daní, ale něco, co zaměstnanec dostane jako úlevu," řekl serveru Povšík. Půjde podle něj například o levné stravování či levnou rekreaci.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?