Se jménem R5 byla v roce 2012 ve světovém motorsportu zavedena zcela nová třída soutěžních vozů, která existuje dodnes, ovšem se změněným názvem Rally2. Tým ŠKODA Motorsport na základě modelu FABIA vyvinul odpovídající vůz, z něhož se stal nejúspěšnější model v této kategorii. Vedle nasazení vlastních továrních jezdců kladlo oddělení ŠKODA Motorsport od počátku důraz na podporu zákaznických týmů.
V roce 2012 vystřídala nová kategorie ve světě automobilových soutěží skupinu SUPER 2000, v níž značka ŠKODA se speciálem FABIA SUPER 2000 slavila četné úspěchy. Pro kategorii R5 – dnes Rally2 – vyvinul tým ŠKODA Motorsport soutěžní vůz na bázi třetí generace modelu ŠKODA FABIA, představené v roce 2014.
Cílem kategorie R5 bylo přiblížit soutěžní vozy svým sériovým protějškům a snížit náklady na jejich vývoj, provoz a další úpravy. Základ tvořila nová technická specifikace, jejíž základní rámec platí do dnešních dní. Namísto dvoulitrového atmosférického motoru kategorie SUPER 2000, koncipovaného jako čistě závodní agregát, byl pro vozy kategorie R5 předepsán přeplňovaný motor o objemu 1,6 litru, blízký sériovému provedení. Ten mohl být odvozen z libovolného sérového motoru. ŠKODA se rozhodla pro čtyřválec, který vycházel z motoru pro SUPERB prodávaný v Číně, jehož objem byl v souladu s limitem třídy zmenšen na 1620 cm3. Aby bylo dosaženo jednotné úrovně výkonu, předepsala Mezinárodní automobilová federace FIA restriktor, omezující maximální množství nasávaného vzduchu. Soutěžní motor modelu ŠKODA FABIA prošel od roku 2015 několika dalšími vývojovými stupni. V aktuální verzi má agregát výkon kolem 214 kW (290 k) při maximálním točivém momentu 425 N.m.
V kategorii R5/Rally2 je většina komponent pohonu všech kol předepsána jednotně. Soutěžní verze modelu ŠKODA FABIA tak má pětistupňovou převodovku, mezinápravový diferenciál odpadá. Sekvenčně řazená převodovka byla speciálně vyvinuta pro motorsport. Další technické komponenty, jako jsou například brzdy, turbodmychadlo nebo chladič stlačeného vzduchu, musí ale odpovídat volně prodejným, a tedy relativně dostupným sériovým dílům.
Určitý prostor pro optimalizace ale pravidla výrobcům umožňují. ŠKODA Motorsport tento prostor v roce 2019 využila k tomu, aby pro své zákazníky vyvinula evoluci ŠKODA FABIA R5 evo. Optimalizace se týkaly mimo jiné motoru, podvozku, diferenciálů přední a zadní nápravy a intervalů údržby. Se změnou nomenklatury, o které rozhodla FIA, se kromě toho z vozu ŠKODA FABIA R5 evo stala ŠKODA FABIA Rally2 evo. I v letech 2020 a 2021 ŠKODA Motorsport svůj úspěšný soutěžní vůz cíleně v detailech dále vyvíjela.
ŠKODA FABIA R5, která v mistrovství světa poprvé startovala na jaře 2015 v Portugalsku, plynule navázala na úspěchy své předchůdkyně. Tovární jezdci týmu ŠKODA Motorsport vyhráli v letech 2016 (Esapekka Lappi/FIN), 2017 (Pontus Tidemand/SWE), 2018 (Jan Kopecký/CZE) a 2019 (Kalle Rovanperä/FIN) mistrovství světa v kategoriích WRC2, resp. WRC2 Pro.
Soutěžní vozy ŠKODA FABIA R5, ŠKODA FABIA Rally2 a ŠKODA FABIA Rally2 evo, cíleně koncipované pro zákaznický program, se v rukou soukromých jezdců a týmů staly také nejúspěšnějšími a nejoblíbenějšími vozy ve své kategorii. Zákazníci ŠKODA Motorsport od roku 2015 vyhráli celkem 1500 soutěží. Mimo jiné získali i tituly mistrů světa v kategoriích WRC2 a WRC3. Vyhráli – někteří i několikrát – FIA Asijsko-pacifické mistrovství (APRC), FIA Mistrovství jižní Ameriky (CODASUR), FIA mistrovství Afriky (ARC) a více než 100 národních šampionátů. V právě skončené sezóně se mistrem světa v kategorie WRC2 stal Nor Andreas Mikkelsen z týmu Team Toksport, startující s podporou ŠKODA Motorsport. Mikkelsen navíc vybojoval i titul soutěžního mistra Evropy. Další jezdci a týmy, které sází na vůz ŠKODA FABIA Rally2 evo, kromě toho také opět získali zhruba dvě desítky národních a regionálních titulů.
Sériovému vozu blízký soutěžní speciál z Mladé Boleslavi už od prvního startu prokazuje obdivuhodnou všestrannost. Za volanty vozů ŠKODA FABIA R5/Rally2/Rally2 evo vyhráli jezdci řadu soutěží jak v zasněženém Švédsku, tak na šotolinových tratích jižní Ameriky, Austrálie a Afriky, na měkkých a extrémně rychlých šotolinových rychlostních zkouškách ve Finsku i na asfaltu v Itálii, Španělsku či v Libanonu.
Do konce roku 2021 prodalo oddělení ŠKODA Motorsport více než 440 vozů ŠKODA FABIA v provedení R5, Rally2 a Rally2 evo. Dvanáct z nich, postavených na jaře 2021, jsou zcela mimořádné exempláře: představují speciální sérii vozů s rozšířenou výbavou, vytvořenou u příležitosti jubilea „120 let značky ŠKODA v motoristickém sportu“. Kromě standardních prvků dodávaných s aktuálním modelem, dostala ŠKODA FABIA Rally2 evo Edition 120 navíc sadu zeleně lakovaných hořčíkových kol a LED světelnou rampu doplněnou o LED světla do zatáček. Součástí standardní výbavy byl také soubor dodatečných prvků příslušenství, sestavený na základě zkušeností továrních posádek. Jednalo se především o úložné vaky a sítě pro osobní věci, nářadí, náhradní díly a jiné vybavení. Další extra výbavou byly rovněž vaky na pitnou vodu, nádoby na provozní kapaliny, upínací pásy, držáky a mnoho dalšího. Limitovaná edice současně potěšila speciální obrazovkou Edition 120 na obou displejích ve voze, unikátním barevným provedením a plaketou s výrobním číslem. Speciální nabídku limitované edice doplnil navíc certifikát původu, praktický batoh z nabídky ŠKODA Merchandise a exkluzivní model (1:18) vozu ŠKODA FABIA Rally2 evo, který věrně odpovídal originálu.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?