Se jménem R5 byla v roce 2012 ve světovém motorsportu zavedena zcela nová třída soutěžních vozů, která existuje dodnes, ovšem se změněným názvem Rally2. Tým ŠKODA Motorsport na základě modelu FABIA vyvinul odpovídající vůz, z něhož se stal nejúspěšnější model v této kategorii. Vedle nasazení vlastních továrních jezdců kladlo oddělení ŠKODA Motorsport od počátku důraz na podporu zákaznických týmů.
V roce 2012 vystřídala nová kategorie ve světě automobilových soutěží skupinu SUPER 2000, v níž značka ŠKODA se speciálem FABIA SUPER 2000 slavila četné úspěchy. Pro kategorii R5 – dnes Rally2 – vyvinul tým ŠKODA Motorsport soutěžní vůz na bázi třetí generace modelu ŠKODA FABIA, představené v roce 2014.
Cílem kategorie R5 bylo přiblížit soutěžní vozy svým sériovým protějškům a snížit náklady na jejich vývoj, provoz a další úpravy. Základ tvořila nová technická specifikace, jejíž základní rámec platí do dnešních dní. Namísto dvoulitrového atmosférického motoru kategorie SUPER 2000, koncipovaného jako čistě závodní agregát, byl pro vozy kategorie R5 předepsán přeplňovaný motor o objemu 1,6 litru, blízký sériovému provedení. Ten mohl být odvozen z libovolného sérového motoru. ŠKODA se rozhodla pro čtyřválec, který vycházel z motoru pro SUPERB prodávaný v Číně, jehož objem byl v souladu s limitem třídy zmenšen na 1620 cm3. Aby bylo dosaženo jednotné úrovně výkonu, předepsala Mezinárodní automobilová federace FIA restriktor, omezující maximální množství nasávaného vzduchu. Soutěžní motor modelu ŠKODA FABIA prošel od roku 2015 několika dalšími vývojovými stupni. V aktuální verzi má agregát výkon kolem 214 kW (290 k) při maximálním točivém momentu 425 N.m.
V kategorii R5/Rally2 je většina komponent pohonu všech kol předepsána jednotně. Soutěžní verze modelu ŠKODA FABIA tak má pětistupňovou převodovku, mezinápravový diferenciál odpadá. Sekvenčně řazená převodovka byla speciálně vyvinuta pro motorsport. Další technické komponenty, jako jsou například brzdy, turbodmychadlo nebo chladič stlačeného vzduchu, musí ale odpovídat volně prodejným, a tedy relativně dostupným sériovým dílům.
Určitý prostor pro optimalizace ale pravidla výrobcům umožňují. ŠKODA Motorsport tento prostor v roce 2019 využila k tomu, aby pro své zákazníky vyvinula evoluci ŠKODA FABIA R5 evo. Optimalizace se týkaly mimo jiné motoru, podvozku, diferenciálů přední a zadní nápravy a intervalů údržby. Se změnou nomenklatury, o které rozhodla FIA, se kromě toho z vozu ŠKODA FABIA R5 evo stala ŠKODA FABIA Rally2 evo. I v letech 2020 a 2021 ŠKODA Motorsport svůj úspěšný soutěžní vůz cíleně v detailech dále vyvíjela.
ŠKODA FABIA R5, která v mistrovství světa poprvé startovala na jaře 2015 v Portugalsku, plynule navázala na úspěchy své předchůdkyně. Tovární jezdci týmu ŠKODA Motorsport vyhráli v letech 2016 (Esapekka Lappi/FIN), 2017 (Pontus Tidemand/SWE), 2018 (Jan Kopecký/CZE) a 2019 (Kalle Rovanperä/FIN) mistrovství světa v kategoriích WRC2, resp. WRC2 Pro.
Soutěžní vozy ŠKODA FABIA R5, ŠKODA FABIA Rally2 a ŠKODA FABIA Rally2 evo, cíleně koncipované pro zákaznický program, se v rukou soukromých jezdců a týmů staly také nejúspěšnějšími a nejoblíbenějšími vozy ve své kategorii. Zákazníci ŠKODA Motorsport od roku 2015 vyhráli celkem 1500 soutěží. Mimo jiné získali i tituly mistrů světa v kategoriích WRC2 a WRC3. Vyhráli – někteří i několikrát – FIA Asijsko-pacifické mistrovství (APRC), FIA Mistrovství jižní Ameriky (CODASUR), FIA mistrovství Afriky (ARC) a více než 100 národních šampionátů. V právě skončené sezóně se mistrem světa v kategorie WRC2 stal Nor Andreas Mikkelsen z týmu Team Toksport, startující s podporou ŠKODA Motorsport. Mikkelsen navíc vybojoval i titul soutěžního mistra Evropy. Další jezdci a týmy, které sází na vůz ŠKODA FABIA Rally2 evo, kromě toho také opět získali zhruba dvě desítky národních a regionálních titulů.
Sériovému vozu blízký soutěžní speciál z Mladé Boleslavi už od prvního startu prokazuje obdivuhodnou všestrannost. Za volanty vozů ŠKODA FABIA R5/Rally2/Rally2 evo vyhráli jezdci řadu soutěží jak v zasněženém Švédsku, tak na šotolinových tratích jižní Ameriky, Austrálie a Afriky, na měkkých a extrémně rychlých šotolinových rychlostních zkouškách ve Finsku i na asfaltu v Itálii, Španělsku či v Libanonu.
Do konce roku 2021 prodalo oddělení ŠKODA Motorsport více než 440 vozů ŠKODA FABIA v provedení R5, Rally2 a Rally2 evo. Dvanáct z nich, postavených na jaře 2021, jsou zcela mimořádné exempláře: představují speciální sérii vozů s rozšířenou výbavou, vytvořenou u příležitosti jubilea „120 let značky ŠKODA v motoristickém sportu“. Kromě standardních prvků dodávaných s aktuálním modelem, dostala ŠKODA FABIA Rally2 evo Edition 120 navíc sadu zeleně lakovaných hořčíkových kol a LED světelnou rampu doplněnou o LED světla do zatáček. Součástí standardní výbavy byl také soubor dodatečných prvků příslušenství, sestavený na základě zkušeností továrních posádek. Jednalo se především o úložné vaky a sítě pro osobní věci, nářadí, náhradní díly a jiné vybavení. Další extra výbavou byly rovněž vaky na pitnou vodu, nádoby na provozní kapaliny, upínací pásy, držáky a mnoho dalšího. Limitovaná edice současně potěšila speciální obrazovkou Edition 120 na obou displejích ve voze, unikátním barevným provedením a plaketou s výrobním číslem. Speciální nabídku limitované edice doplnil navíc certifikát původu, praktický batoh z nabídky ŠKODA Merchandise a exkluzivní model (1:18) vozu ŠKODA FABIA Rally2 evo, který věrně odpovídal originálu.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.
Prodeje elektromobilů v Evropě klesají, a Evropská unie proto zvažuje přímou podporu jejich nákupu. Místopředsedkyně Evropské komise Teresa Riberová na Světovém ekonomickém fóru v Davosu oznámila, že jednou z možných cest, jak podpořit ekologickou dopravu, je zavedení dotací. Tento záměr už získal podporu Německa, které v elektromobilitě vidí klíč k plnění klimatických cílů.
Donald Trump se rozhodl zaměřit na podporu spalovacích motorů, což může znamenat zásadní změnu pro elektromobilitu v USA. Jeho iniciativa ruší dotace pro elektrická vozidla a omezení pro klasické vozy, aby spotřebitelé měli „skutečnou svobodu volby“.
Na polských silnicích přibude 43 nových úsekových měření rychlosti, včetně obchvatu Vratislavi, kde radní usilují o rozšíření plánu. Řeší tím problém nelegálních závodů, hluku a překračování rychlosti. Má tento krok potenciál zvýšit bezpečnost, nebo jde o další administrativní zátěž?
Motorsport je fascinující svět plný adrenalinu, technických inovací a neuvěřitelných výkonů. Pokud jste ho dosud neobjevili, tady je deset důvodů, proč stojí za to stát se fanouškem této úžasné disciplíny.
Členské státy Evropské unie definitivně schválily zavedení dodatečných cel až do výše 45 % na elektromobily dovážené z Číny, navzdory silnému odporu Německa a několika dalších zemí. Evropská komise (EK) o hlasování informovala na svém webu.
V roce 2025 vyprší platnost řidičského průkazu 661 088 šoférům. Ti si mohou zažádat o prodloužení jednoduše on-line, přičemž současná legislativa vyžaduje fyzické vyzvednutí nového dokladu na úřadě. Ministerstvo dopravy však plánuje zrušit i tuto povinnost, například zavedením výdejních boxů nebo doručením na výdejní místa.
Není jezdec, který by nechtěl startovat na podniku mistrovství světa. Věroslavu Cvrčkovi se tento sen splnil až při druhém ročníku Central European rally. Neskutečný zážitek i dojmy rezonují ve „Cvrndovi“ i nyní, dlouho od závodu.
Do dalšího dlouhodobého testu jsme si vybrali křížence, který kombinuje prvky prémiového hatchbacku a crossoveru s novým full-hybridním pohonem. Ten slibuje nízkou spotřebu a zároveň lepší všestrannost, než nabízí plně elektrické vozy. I přes spřízněnost se značkou Citroen, respektive koncernem Stellantis si však DS jde svou vlastní cestou. Dokáže konkurovat prémiovým rivalům od Audi, Mercedesu či Lexusu?