Již před necelým půlrokem vydalo Ministerstvo financí závazné stanovisko, které potvrdilo, že při silniční kontrole není třeba listinná zelená karta. Řidič může místo papíru předložit zelenou kartu na obrazovce mobilního telefonu. Užitečné stanovisko zatím není dostatečně známé, přitom dokáže ušetřit až 3 tisíce na pokutě.
Zákonná povinnost a pokutaPodle zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla „při provozu vozidla na pozemní komunikaci je jeho řidič povinen mít u sebe zelenou kartu nebo doklad o hraničním pojištění a na požádání jej předložit příslušníku Policie České republiky.“ Pokud řidič není schopen zelenou kartu při silniční kontrole předložit, hrozí mu bloková pokuta na místě ve výši až 1 500 korun nebo až 3 000 korun ve správním řízení.
Do podobné situace se dostal i řidič, který byl v listopadu roku 2019 zastaven silniční kontrolou. Vytištěnou zelenou kartu u sebe neměl, ale hlídce předložil mobilní telefon s elektronickou zelenou kartou. Policie tento doklad nechtěla uznat a řidiči uložil příslušný městský úřad pokutu. Řidič se s tímto rozhodnutím nesmířil a po sérii odvolání skončil celý případ až na Ministerstvu financí ČR.
Klíčové rozhodnutí ministerstvaPrvního července tohoto roku vydalo ministerstvo závazné rozhodnutí. Konstatovalo, že zákon nijak nestanovuje formu, v jaké má být zelená karta předložena. Ve svém právním názoru přímo naspalo, že „povinnost předložit zelenou kartu podle § 17 odst. 1 zákona o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla splněna i tehdy, jestliže řidič předloží zelenou kartu v elektronické podobě na displeji mobilního telefonu.“
Důležité je zdůraznit, že stanovisko se týká pouze území Česka. Na území jiných států platí odlišné zákony a při cestě do zahraničí je vždy nutné mít s sebou papírovou zelenou kartu.
Optimální řešení? Karta v mobilní aplikaciZelená karta v e-mailu je samozřejmostí, dostane ji každý klient při sjednání povinného ručení, který s pojišťovnou komunikuje elektronicky. Pozor ale na dodatek ke stanovisku MFČR: stejně jako u papírové, je řidič povinen předložit elektronickou kartu bez zbytečného prodlení.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?