Odbory Škoda Auto varují, hrozí ztráta 10.000 pracovních míst. Příčina?

Škoda otevřela halu pro analýzy a výrobu předsériových vozů
Škoda otevřela halu pro analýzy a výrobu předsériových vozů, foto: Škoda Auto
ČTK , AutoRoad.cz 13. prosince 2021 13:45
Sdílej:

Odbory mladoboleslavské automobilky Škoda Auto upozorňují kvůli změnám ve výrobě způsobených přechodem na elektromobilitu na hromadné rušení pracovních míst v dlouhodobém horizontu. O práci by dle sdělení ČTK mohlo přijít až 10.000 zaměstnanců. Odbory to minulý čtvrtek uvedly ve svém týdeníku Škodovácký odborář, upozornil deník E15.

"Nejistota pro značku Škoda po roce 2026, zejména do roku 2031, existuje riziko poklesu vytíženosti a zaměstnanosti. V případě přijetí normy EU7 'hard' se zvyšuje riziko ztráty až 10.000 pracovních míst," uvedl předseda podnikové rady Jaroslav Povšík. Otázku rušení míst způsobených přechodem na elektromobilitu přednesl minulý týden na zasedání Evropské a Světové rady zaměstnanců Volkswagen.

Přijetí zmíněné emisní normy by pro Škodu Auto v praxi znamenalo, že bude muset s velkou pravděpodobností přestat vyrábět motory 1.0 TS, k tomu by v případě schválení přísné regulace došlo nejspíš po roce 2026, píše E15. S tím, jak Evropská komise tlačí na snižování emisí CO2 u nových aut, se bude v závodech evropských automobilek snižovat podíl vyráběných vozů s konvenčním pohonem. Podle odborů mohou do roku 2030 tvořit až 70 procent vyráběných vozů právě elektromobily.

Škoda Auto má několik plánů, jak co nejdéle udržet co nejvyšší zaměstnanost. "Naše představenstvo a za Odbory Kovo předseda Jaroslav Povšík jsme společně bojovali, abychom získali do výroby motor 1,5 TSI. A mohu již konstatovat, že nám byl tento motor přiklepnut. Naším cílem je tedy přejít na tyto agregáty, což je technicky proveditelné a nebude to ani nijak dramaticky nákladné. O několik let si tím prodlužujeme danou zaměstnanost v oblasti spalovacích motorů,“ uvedl pro Škodovácký odborář člen představenstva za oblast výroby a logistiky Michael Oeljeklaus.

Předseda představenstva Thomas Schäfer odmítl obavy z možného snižování počtu pracovníků už v září. V dopise zaměstnancům napsal, že Škoda získala od koncernu Volkswagen možnost vyrábět další elektromobily, a bude tak možné zachovat pracovní místa v českých závodech. Škoda nyní vyrábí jeden čistě elektrický vůz, kterým je SUV Enyaq iV. Začátkem roku na trh přijde Enyaq iV ve verzi Coupé. Následně firma bude vyrábět další tři elektromobily.

Podle člena představenstva Martina Jahna se vozy se spalovacími motory budou vyrábět ještě mnoho let, stejně jako náhradní díly. Pro nové vozy zase budou potřeba nové komponenty a další součásti. Hromadné propouštění zaměstnanců by tak hrozit nemělo. "Plánovací kola zohledňují přeškolení a umisťování zaměstnanců. K rekvalifikacím bude docházet postupně spolu s rušením spalovacích motorů," uvedl Jahn již dříve na podnikové radě.

Stalo se
Trh s elektromobily
Škoda Elroq

Elektromobily: Škodu doma v Česku poráží v prodejích Tesla

Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení. 

Trh s elektromobily
Výroba Škody Elroq.

Elektromobily: Jak přesvědčit lidi, aby je kupovali víc?

Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.

Novinky ze světa EV
Škoda Superb (2025)

Škoda Superb dostane nový hybrid. Slibuje čistě elektrický dojezd až 120 kilometrů

Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.

Novinky
Mercedes-Benz třídy E

Best Performer 2024: Mercedes-Benz třídy E získal ocenění Euro NCAP za nejbezpečnější testovaný vůz

Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.