Nedávno jste na našich stránkách mohli dočíst, že se chystáme na na Gumbalkan letní expedici 2022. Jelikož bohužel nedisponujeme vozem do 25 000 Kč, museli jsme koupit nový.
Tedy přesně 21 let "nový" expediční vůz. A tím je BMW řady 3. generace E46. Konkrétně BMW 318i Touring ročník 2000. Proč padlo rozhodnutí koupit právě toto BMW?
Jak možná víte, přemýšleli jsme o nejvhodnějším autě na letní expedici. Jelikož správný náhon kol je jen ten zadní, muselo být buď BMW, Ford a nebo Mercedes. Více dostupných a jakž takž schopných zadohrabů u nás k sehnání není. Další podmínkou byla karoserie kombi, abych nemuseli spát venku ve stanu a celou noc drbat medvědy za uchem.
No a proč právě toto konkrétní BMW? Rozhodnutí bylo v podstatě čirou náhodou. David (druhý člen posádky) byl v nedávno služebně v Německu, konkrétně v Sulzbach-Rosenbergu. Navštívil tamní autobazar, aby se jen podíval. Neodolal a poradil nám Gumbal káru. Vtipné bylo, že mu majitel bazaru říkal, že si u něj v loňském roce také nějací Češi také pořídili auto na Gumbalkan expedici 2021.
Základní informace o naší Gumbal kářeBMW E46 se vyrábělo od roku 1998 do roku 2007. Naše BMW pochází z roku 2000 a je poháněno čtyřválcovým motorem o objemu 1.9 litru s výkonem naladěným na 87 kW (118 koní) při 5500 ot./min. a točivý moment dosahuje 180 N.m. při 3900 ot./min. Škoda, že to není verze po faceliftu z roku 2001. To byla 318i osazena čtyřválcem 2.0 litru o výkonu 107 kW (145 koní) a točivém momentu 200 N.m. Samozřejmě úplně nejlepší volbou by byl řadový šestiválec, ale v rozbahněném terénu bude 118 koní až až...
BMW E46 toring měří na délku 4 478 mm, na šířku 1 739 mm a je vysoké 1 409 mm. Světlá výška je 130 mm, což je naprosto ideální na rumunské cesty necesty. Pohotovostní hmotnost vozu je 1440 kg. Objem zavazadlového prostoru je na kombík ne úplně oslnivých 435 litrů. Ale po sklopení zadních sedadel vznikne rovná podlaha a 1 345 litrů prostoru pro spaní, což by mělo stačit.
Maximální rychlost expedičního vozu byla za mlada 202 km/h a velice rozvážně se dokázalo dostat z 0 na 100 km/h za 10,9 s. Udávaná spotřeba pak byla okolo 8,2 litrů benzínu na 100 km.
Takže auto pořízené a teď už nás jen čekají přípravy a úpravy Bertíka (láskyplné pojmenování naší Gumbal káry). Hlavní bude zvýšení podvozku a jeho ochrana motoru. To ale vše postupně, do léta je ještě času dost.
Poděkování sponzorovi: Firma Topkaravany: specialista na prodej, pronájem a servis karavanů
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.
Prodeje elektromobilů v Evropě klesají, a Evropská unie proto zvažuje přímou podporu jejich nákupu. Místopředsedkyně Evropské komise Teresa Riberová na Světovém ekonomickém fóru v Davosu oznámila, že jednou z možných cest, jak podpořit ekologickou dopravu, je zavedení dotací. Tento záměr už získal podporu Německa, které v elektromobilitě vidí klíč k plnění klimatických cílů.
Donald Trump se rozhodl zaměřit na podporu spalovacích motorů, což může znamenat zásadní změnu pro elektromobilitu v USA. Jeho iniciativa ruší dotace pro elektrická vozidla a omezení pro klasické vozy, aby spotřebitelé měli „skutečnou svobodu volby“.
Na polských silnicích přibude 43 nových úsekových měření rychlosti, včetně obchvatu Vratislavi, kde radní usilují o rozšíření plánu. Řeší tím problém nelegálních závodů, hluku a překračování rychlosti. Má tento krok potenciál zvýšit bezpečnost, nebo jde o další administrativní zátěž?
Motorsport je fascinující svět plný adrenalinu, technických inovací a neuvěřitelných výkonů. Pokud jste ho dosud neobjevili, tady je deset důvodů, proč stojí za to stát se fanouškem této úžasné disciplíny.
Členské státy Evropské unie definitivně schválily zavedení dodatečných cel až do výše 45 % na elektromobily dovážené z Číny, navzdory silnému odporu Německa a několika dalších zemí. Evropská komise (EK) o hlasování informovala na svém webu.
V roce 2025 vyprší platnost řidičského průkazu 661 088 šoférům. Ti si mohou zažádat o prodloužení jednoduše on-line, přičemž současná legislativa vyžaduje fyzické vyzvednutí nového dokladu na úřadě. Ministerstvo dopravy však plánuje zrušit i tuto povinnost, například zavedením výdejních boxů nebo doručením na výdejní místa.