Víme, zní to jako poplašná zpráva, nicméně odborníci ÚAMK před tímto problémem vskutku varují. Do seznamu toho, co všechno v automobilovém průmyslu chybí, se nyní zařazuje ještě jedna surovina – AdBlue, nebo-li syntetická močovina, která je nenahraditelnou přísadou moderních dieselů splňujících emisní normu Euro 5 a výše. Bez ní prostě dané vozy nepojedou, elektronika řídící jednotky to nedovolí.
Kdo je viníkem? Nedostatek plynu, protože produkce syntetické močoviny, tedy AdBlue, je vedlejší produkt výroby umělých hnojiv. Samostatná produkce AdBlue by byla zásadně neekonomická. A kdo že jsou evropští producenti syntetické močoviny, a jak jsou na tom s výrobou AdBlue?
Tím zcela největším je v celé Evropě slovenská společnost Duslo Šaľa. V pořadí druhý největší výrobce je v Německu a ten vzhledem k omezování produkce začal dodávat na trh nižší množství AdBlue. Na třetí příčce, co do velikosti, je polský podnik, který už výrobu zcela zastavil. Co z toho plyne? Podle ministra hospodářství Slovenska Richarda Sulíka způsobí v blízké budoucnosti nedostatek tohoto produktu skutečný problém. Vzhledem ke snaze ochránit slovenský trh je ve hře dokonce možnost, že SR zcela zakáže vývoz dané látky do zahraničí.
Šéf společnosti Duslo Šaľa pan Petr Bláha je ještě otevřenější: „Když tyto roztoky na trhu nebudou, znamená to, že všechny motory kategorie od Euro 5 a výš, které potřebují AdBlue, velmi pravděpodobně budou odstaveny.“
Odborníci ÚAMK doplňují, že ještě dříve než do osobních vozů se daná přísada dostala do nákladních vozidel a autobusů, takže v ohrožení je i jejich provoz. Běžná spotřeba tohoto roztoku je v osobních vozech asi 0,7 litru na 1000 km. S plnou nádrží, zatím za cenu asi 200 Kč, tak vůz vystačí zhruba na 20 000 kilometrů. Když to přepočteme na průměrně ročně českými řidiči najetých 15 000 – 17 000 km, vyjde nám, že nejpozději do roka (auta nemají obvykle plnou nádrž) bude AdBlue chybět většině moderních dieselů.
Pravda „zachráněni“ jsou ve většině případů majitelé malých dieselů s nižším výkonem. Proč? Protože jejich motory si vystačí s bezúdržbovým systémem nazývaným LNT. Za názvem hledejte slova: Lean Nox Trap. Z technického hlediska hovoříme o dvojici systémů: běžný oxidačně-redukční katalyzátor a zachytávání dusíkatých sloučenin. Částicový filtr LNT se po uložení oxidů dusíku jich musí zbavit, a to vypálením. Což se děje bez zásahu řidiče, má to ale jiný „zásah“, a to na peněženku, protože tento systém automaticky vypaluje i jednou za 300 km, a k tomu automaticky zvyšuje výkon, tedy spotřebu.
Druhé řešení používá AdBlue, což je vstřikování vodného roztoku močoviny (asi 32,5 % + destilovaná voda) do výfuku, přesněji před katalyzátor SCR. Tam se se rozloží na čpavek a oxid uhličitý. Tyto složky pak reagují s NOx a vše skončí v podobě vypouštěného dusíku a vody.
Osobní vozy „žádající“ AdBlue na to obvykle ve 3 krocích informují řidiče kontrolkou a jejím podbarvením, které se postupně změní až na červené a jakmile se dojezd na roztok dostane na hranici 0 až 600 km, kontrolka je zcela neodbytnou svým pravidelným blikáním a nápisem požadujícím doplnění AdBlue. Po následném zastavení už řidič motor nemusí nastartovat. Vina není technika, agregát by pracoval i bez močoviny, ale elektronika mu to nedovolí. Takový zásah automobilkám nařizuje předpis EHK 83. Pro další rozjezd je třeba minimálně dolít 4 až 5 litrů roztoku. Jinak zůstane auto stát.
Z toho plynou 3 rady odborníků ÚAMK – jednak sebou vždy vozit alespoň toto množství močoviny, za druhé, v žádném případě nemávnout rukou nad rozsvícenou kontrolkou, protože dříve nebo později se již nerozjedete.
Pravda existuje jistý „záchranný kruh“, a to v podobě dočasného provozu bez funkčního SCR filtru, a to zhruba 1000 km. Spoléhat se na to především při dlouhé cestě třeba do zahraničí, ovšem experti ÚAMK nedoporučují. Už proto ne, že nadcházející nedostatek AdBlue se netýká jen Česka, ale vlastně celé Evropy, takže „životadárnou“ močovinu motoristům na jejich zahraniční cestě třeba nebudou moci nalít ani v sousedních zemích.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.