Víme, zní to jako poplašná zpráva, nicméně odborníci ÚAMK před tímto problémem vskutku varují. Do seznamu toho, co všechno v automobilovém průmyslu chybí, se nyní zařazuje ještě jedna surovina – AdBlue, nebo-li syntetická močovina, která je nenahraditelnou přísadou moderních dieselů splňujících emisní normu Euro 5 a výše. Bez ní prostě dané vozy nepojedou, elektronika řídící jednotky to nedovolí.
Kdo je viníkem? Nedostatek plynu, protože produkce syntetické močoviny, tedy AdBlue, je vedlejší produkt výroby umělých hnojiv. Samostatná produkce AdBlue by byla zásadně neekonomická. A kdo že jsou evropští producenti syntetické močoviny, a jak jsou na tom s výrobou AdBlue?
Tím zcela největším je v celé Evropě slovenská společnost Duslo Šaľa. V pořadí druhý největší výrobce je v Německu a ten vzhledem k omezování produkce začal dodávat na trh nižší množství AdBlue. Na třetí příčce, co do velikosti, je polský podnik, který už výrobu zcela zastavil. Co z toho plyne? Podle ministra hospodářství Slovenska Richarda Sulíka způsobí v blízké budoucnosti nedostatek tohoto produktu skutečný problém. Vzhledem ke snaze ochránit slovenský trh je ve hře dokonce možnost, že SR zcela zakáže vývoz dané látky do zahraničí.
Šéf společnosti Duslo Šaľa pan Petr Bláha je ještě otevřenější: „Když tyto roztoky na trhu nebudou, znamená to, že všechny motory kategorie od Euro 5 a výš, které potřebují AdBlue, velmi pravděpodobně budou odstaveny.“
Odborníci ÚAMK doplňují, že ještě dříve než do osobních vozů se daná přísada dostala do nákladních vozidel a autobusů, takže v ohrožení je i jejich provoz. Běžná spotřeba tohoto roztoku je v osobních vozech asi 0,7 litru na 1000 km. S plnou nádrží, zatím za cenu asi 200 Kč, tak vůz vystačí zhruba na 20 000 kilometrů. Když to přepočteme na průměrně ročně českými řidiči najetých 15 000 – 17 000 km, vyjde nám, že nejpozději do roka (auta nemají obvykle plnou nádrž) bude AdBlue chybět většině moderních dieselů.
Pravda „zachráněni“ jsou ve většině případů majitelé malých dieselů s nižším výkonem. Proč? Protože jejich motory si vystačí s bezúdržbovým systémem nazývaným LNT. Za názvem hledejte slova: Lean Nox Trap. Z technického hlediska hovoříme o dvojici systémů: běžný oxidačně-redukční katalyzátor a zachytávání dusíkatých sloučenin. Částicový filtr LNT se po uložení oxidů dusíku jich musí zbavit, a to vypálením. Což se děje bez zásahu řidiče, má to ale jiný „zásah“, a to na peněženku, protože tento systém automaticky vypaluje i jednou za 300 km, a k tomu automaticky zvyšuje výkon, tedy spotřebu.
Druhé řešení používá AdBlue, což je vstřikování vodného roztoku močoviny (asi 32,5 % + destilovaná voda) do výfuku, přesněji před katalyzátor SCR. Tam se se rozloží na čpavek a oxid uhličitý. Tyto složky pak reagují s NOx a vše skončí v podobě vypouštěného dusíku a vody.
Osobní vozy „žádající“ AdBlue na to obvykle ve 3 krocích informují řidiče kontrolkou a jejím podbarvením, které se postupně změní až na červené a jakmile se dojezd na roztok dostane na hranici 0 až 600 km, kontrolka je zcela neodbytnou svým pravidelným blikáním a nápisem požadujícím doplnění AdBlue. Po následném zastavení už řidič motor nemusí nastartovat. Vina není technika, agregát by pracoval i bez močoviny, ale elektronika mu to nedovolí. Takový zásah automobilkám nařizuje předpis EHK 83. Pro další rozjezd je třeba minimálně dolít 4 až 5 litrů roztoku. Jinak zůstane auto stát.
Z toho plynou 3 rady odborníků ÚAMK – jednak sebou vždy vozit alespoň toto množství močoviny, za druhé, v žádném případě nemávnout rukou nad rozsvícenou kontrolkou, protože dříve nebo později se již nerozjedete.
Pravda existuje jistý „záchranný kruh“, a to v podobě dočasného provozu bez funkčního SCR filtru, a to zhruba 1000 km. Spoléhat se na to především při dlouhé cestě třeba do zahraničí, ovšem experti ÚAMK nedoporučují. Už proto ne, že nadcházející nedostatek AdBlue se netýká jen Česka, ale vlastně celé Evropy, takže „životadárnou“ močovinu motoristům na jejich zahraniční cestě třeba nebudou moci nalít ani v sousedních zemích.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.