Dnes bych se s vámi chtěl podělit o událost, které jsem byl svědkem a málem i účastníkem minulý pátek. Není to nic extra edukativního, jen mi to hlava ani s odstupem času stále nebere, a tak se z toho tady zkusím vypsat.
Minulý týden jsem měl v testu úžasně univerzální Mercedes Benz V300d v kempingové úpravě Marco Polo, a tak jsem se rozhodl vytáhnout rodinku pryč z Prahy a zajet si zakempovat do přírody. Dopolední provoz byl nezvykle hustý, ale v podstatě nic, co by v rozkopané Praze nebylo neobvyklé. Ale to, co bylo neobvyklé, se odehrálo na Průmyslové ulici. Hlavní protagonista je mi jménem neznámý, ale v mém příběhu mu dám fiktivní jméno pan Mindrák (rád bych použil jméno, které jsem pro něj měl během oné události, ale to by pak nebylo mládeži přístupné).
Jel jsem po Průmyslové od Proseku nahoru směr k Jižní Spojce . Kdo tento úsek v kopci zná, ví , že je zde rychlost 70 km/h a je zde úsekové měření. Já jel tachometrových lehce přes 70 km/h v levém pruhu a pomalu se blížil k pomaleji jedoucímu Transitu v pravém pruhu. Těsně před tím, než jsem ho začal předjíždět se zprava přiřítil pan Mindrák ve dvojkové Octavii a hodil myšku přede mě. Neříkám, že prostor mezi mnou a Transitem byl těsný jak svěrací kazajka, ale mnoho místa tam opravdu nebylo. Stačilo by, ale Transit náhle kvůli nějaké překážce trochu přibrzdil a mohli jsme být v sobě všichni tři.
To ještě z daleka nebylo vše, to co následovalo o několik stovek metrů dál by se rozhodně stávat nemělo. Přede mnou tedy jel pan Mindrák ve dvojkové Octavii a před ním pár středního věku ve trojkovém Superbu. Na semaforu před námi padla červená a pan Mindrák to v rychlosti střihnul opět zprava před Superba a prudce zabrzdil těsně za před ním již stojícím vozem. Tady už nebýt pohotové reakce řidičky Superbu, mohlo lehce dojít k nehodě. Řidička Superbu a nebo její spolujezdec zřejmě něco k panu Mindrákovi zagestikulovali, jelikož ten okamžitě vyběhl ven z vozu a začal křičet na paní za volantem, že nemá co dělat v levém pruhu a zdržovat ho tím. Pán, jenž byl jejím spolujezdcem začal otevírat dveře a říkal panu Mindrákovi něco ve smyslu, aby se uklidnil a nekřičel na ni. V ten okamžik, kdy pán ze Superbu začal vystupovat a měl již nohy venku z vozu stalo se něco, čemu bych neuvěřil, kdybych to neviděl na vlastní oči. Pan Mindrák přiskočil k pootevřeným dveřím a začal jimi prudce mlátit pána v Superbu přes nohy. Opíral se o ně zběsile celou svou, hádám asi 110 kg, váhou a něco přitom nadával. Ihned přiběhl další pán asi z vozu stojícím před Octavii a chtěl situaci uklidnit. Pan Mindrák se za ním otočil a něco na něj křikl. Mezi tím pán ze Superbu téměř vystoupil, ale na poslední chvíli se pan Mindrák opět vší silou opřel do pootevřených dveří a začal jimi mlátil do nohou pána ze Superbu ještě s větší razancí. V tu chvíli (celé se to seběhlo během pár vteřin, ale připadalo mi to jako věčnost) jsem se již neudržel a i přes opakované nabádání mé manželky jsem vystoupil ven z vozu a vydal se vstříc útočícímu panu Mindrákovi. Přibližně v ten samý moment vystoupila i paní řidička Superbu a křičela na pana Mindráka, že zavolá polici. Nevím, co primitivní mozek pana Mindráka zastrašilo víc, zda výhrůžka přivolanou policií a nebo můj odhodlaný výraz v obličeji taky pana Mindráka praštit dveřmi, ale v ten moment i přes svůj pivní pupek s rychlostí a ladností mladé laňky udělal čelem vzad, skočil do svého auta a v tu ránu za doprovodu kvílejících gum zmizel z křižovatky pryč.
Věřím, že se mezi našimi čtenáři žádný takovýto pan Mindrák nenachází, ale přesto bych rád apeloval na všechny řidiče, ať zbytečně neriskují a rozhodně nejsou za volantem agresivní. Ničemu tím nepomůžou a naopak se může stát, že to dopadne špatně.
Abych nebyl jen jednostranný, jako velká část tuzemských sdělovacích prostředků, tak bych se rád obrátil i na "levoproudaře". Paní v Superbu za "levoproudaře" nepovažuji, jela zcela adekvátně vůči dopravní situaci. Ale jsou mezi námi na silnicích i tací, co mimo obec okupují levý pruh rychlostí například 65 km/h na 90 km/h a nebo stovkou na dálnici. Běžný, trochu spěchající řidič si pod vousy zabručí cosi o jejich velikosti IQ a sobeckosti vůči ostatním účastníkům silničního provozu. Ale pak jsou tu i tací, jako pan Mindrák , a ti bohužel u zabručení pod vousy nezůstanou. Jeďte si klidně pomalu, ale nás ostatní prosím sobecky nezdržujte.
Ještě bych rád uvedl na pravou míru, co pan Mindrák křičící na paní v Superbu zřejmě nevěděl, a to, jak je to vlastně s předjížděním zprava.
V obci na silnici o více jízdních pruzích se smí podle zákona jet v jakémkoli pruhu a pokud jedou vozidla v jednom z pruhů rychleji, nejedná se o předjíždění. Můžeme tedy jet v jakémkoli pruhu a také „předjíždět“ vozidla v ostatních pruzích (pokud splníme všechna zákonná pravidla pro jízdu v pruzích, zejména neohrozit a neomezit ostatní účastníky silničního provozu). Nejedná se o podjíždění.
A pro "levoproudaře" : Mimo obec se na pozemní komunikaci o dvou nebo více jízdních pruzích vyznačených na vozovce v jednom směru jízdy jezdí v pravém jízdním pruhu. V ostatních jízdních pruzích se smí jet, jestliže je to nutné k objíždění, předjíždění, otáčení nebo odbočování.
Na závěr bych rád vysvětlil zvolené ilustrační fotky o agresivitě za volantem. Původně jsem chtěl vyfotit sebe s naštvaným obličejem a pak jak dělám neslušná gesta. Ale sám ani pořádně nevím, jak se to dělá, tak to nechám na žlutých protagonistech kultovního animovaného seriálu.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.