Evropská unie začátkem března přijala nařízení, které dovoluje jezdit v osobním vozidle bez platné technické kontroly. Konkrétně se to týká těch, kterým osvědčení propadlo mezi začátkem září 2020 a červnem 2021. Na první pohled se to zdá jako příjemný odklad. Jenže…
První překážka, na kterou odborníci ÚAMK upozorňují, se týká faktu vytížení samotných stanic technické kontroly. Zájem motoristů o odklad kontroly byl v počátcích platnosti nařízení EU velký. V některých STK spadl zájem až o polovinu. Je ovšem logické, že následně se snižováním vrcholu epidemie bude stoupat zájem a fronty budou výrazně delší. Takže? Doporučení – neodkládejte návštěvu STK.
V potaz je třeba vzít i druhý fakt. To že nemáme platnou technickou kontrolu, vůbec neznamená, že bychom mohli jezdit s vozem ve špatném technickém stavu. Experti ÚAMK upozorňují, že jak policie, tak pojišťovny nebudou v případě nehody zaviněné právě technickým stavem vozu, brát v potaz fakt, že motoristé „mají odklad“.
Třetí důvod, proč zamířit do STK nemusí být v danou chvíli aktuální, nicméně s blížícím se létem poroste. Přes všechna epidemiologická opatření nemalá část českých motoristů bude chtít zamířit například na „české moře“, tedy Jadran. Odborníci ÚAMK upozorňují, že pokud by tam český řidič jel s propadlým osvědčením o technické kontrole, nebude policie v zahraničí brát ohled na to, že český řidič využil „odkladu“.
Ono nařízení EU je totiž doporučením, které mohly členské státy EU přejmout do svého právního řádu. A dodejme, že takových zemí nebylo mnoho: ČR, Itálie a Malta. Což znamená, že ostatní státy neakceptují propadlou technickou kontrolu a český motorista se bude složitě a zřejmě bezúspěšně snažit vysvětlit, že postupoval správně, ale podle českých předpisů. Na území jiného státu se musí řídit normami dané země.
Závěr a doporučení odborníků ÚAMK – zamiřte ve stanoveném termínu na technickou kontrolu.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.