Možná, že se oněch 10 nezbytných úkonů, které je třeba, nebo je přinejmenším vhodné udělat na autě po zimním provozu, může někomu připadat jako příliš dlouhý soupis. Nicméně zima vskutku našim miláčkům nepřeje, a tak stojí za to vlastními silami, nebo při jarní prohlídce v autoservisu, udělat maximum.
1. Samozřejmě, že jedničku tipne snad každý – přezout pneumatiky. Přestože dané počasí ještě připomíná leccos, jen ne příchod teplého jara, je třeba myslet na přezutí. Pamatujme, že jízda na zimních pláštích za teplého počasí není jen neekonomická, neekologická, ale i nerozumná. Zásadně se prodlužuje brzdná dráha, při vyhýbacích manévrech se vůz více naklání, snadněji se dostane do smyku … Odborníci ÚAMK varují, že výměna plášťů vlastními silami může opomenout vyvážení kol, stejně jako korekci geometrie náprav, která je podstatná pro směrovou stabilitu vozu.
Máte rádi auta? Hledáme nové lidi do redakce. Napište nám na redakce@autoroad.cz a staňte se naším redaktorem.
2. Brzdy, přesněji brzdové kotouče a brzdičem potrápila přes zimu sůl, štěrk na silnicích, vlhko, mráz … Výčet může být ještě delší. Takže je na místě jejich stav zkontrolovat a nezapomenout ani na kontrolu bodu varu brzdové kapaliny.
3. Podvozek si zaslouží důkladné omytí, aby se zbavil silně korozivní soli a dalších nečistot. Doporučit lze nejen omytí, ale také voskování, případné ošetření podběhů, otlučených míst.
4. Tyto úkony jsou společné i pro ochranu karoserie. Po důkladném omytí totiž najdeme místa otlučená kamínky. Co je dnes jen černou tečkou zbavenou laku vozu, bude zítra rezivějící místo. Trh nabízí dostatek korekčních tužek, které nanesou odpovídající barvu na poškozené místo.
5. Přinejmenším zběžnou kontrolu je na místě věnovat také čelnímu sklu a světlometům. Kamínek, který ťukl do skla jsme nemuseli ani postřehnout, ale jakmile přeroste v asi 2 centimetry dlouhou, byť tenkou vlásenku, předpisy to považují za vadu, která nedovoluje provoz a hrozí pokutou. Odborníci ÚAMK upozorňují i na případnou vlhkost uvnitř světlometů.
6. Zdání může mást: skončila zima, akumulátoru už nic nehrozí. Ne tak docela, protože zvláště delší dobu odstavené auto, byť v garáži, vlastně trpí. Baterie může být zásadně vyčerpána. Pro zapojení do hry alternátoru u baterie v dobrém stavu je nutná delší jízda, minimálně pak přes 15 až 20 kilometrů, aby se začala dobíjet. Když to nestačí, je čas na odborné dobití. Už proto, že naopak vysoké teploty škodí baterii ještě více než běžná zima.
7. Nemusíme o něm vlastně vůbec nic vědět, ale jeho stav ovlivňuje mnohé. Řeč je o vzduchovém filtru, který specialisté ÚAMK doporučují očistit stlačeným vzduchem, jestliže je příliš zanesený nebo poškozený, musí následovat výměna.
8. Ač neměla v zimě klimatizace příliš práce, v jejím výparníku to teď může vypadat jako v líhni bakterií. Přes zimu se tam zanesly a s oteplením se začnou množit. Vydezinfikovat ho antibakteriálním sprejem je zcela na místě. Ostatně nemálo servisů a dalších odborníků nyní nabízí i přípravky, které dokáží zlikvidovat i covidové zárodky.
9. Vyčistit je na místě celý interiér vozu, vysušit a vyčistit koberečky, stejně jako místa pod dnem zavazadelníku, dostat dolů mastnotu z vnitřní strany skel.
10. Zbavit auto všeho, co jsme do něj nastrkali během zimy v předzvěsti možných komplikací – lopatku, sněhové řetězy, rozmrazovač oken, kanystr s nemrznoucí směsí … Zkrátka připravit se na jarní cesty za prací či zábavou.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?