Přezutí na letní pneumatiky bezpečně z domova

Petr Boháč / AutoRoad.cz, 13. března 2021, 12:41 Google+

Se stoupajícími teplotami se jako každý rok do popředí dostává nutnost připravit své auto na jaro, a to včetně výměny zimních pneumatik za letní. Zdravotní rizika i případná omezení pohybu spojená s pandemií koronaviru však mohou být komplikací, která vás od přezutí na „letňáky“ odradí. Dobrou zprávou je, že existují služby, díky kterým nebudete kvůli přezutí muset „vystrčit paty z domu“.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
výměna pneumatiky

výměna pneumatiky | foto: FYI Prague

Sdílejte článek

Za zmínku stojí třeba služba DoDo Car. Proškolení osobní asistenti dobře známého startupu DoDo umí vyřešit veškeré „pochůzky“ spojené s automobilem za vás, přičemž řeč zdaleka nemusí být jen o přezutí. V případě zájmu za vás „doďák“ zajede také třeba do myčky či do servisu a vyřídit umí dokonce i STK. Služba funguje v Praze, 7 dní v týdnu od 8:00 do 20:00 a objednat si ji můžete z pohodlí domova přes SMS nebo Facebook Messenger. Přezutí tak hravě a z bezpečí domova zvládnete i v této nelehké době.

Kdy přesně přezout?

Zimní období je v České republice definované dle §40a zákona 361/2000 Sb. a končí 31. března. Po uplynutí posledního březnového dne tedy zároveň zaniká povinnost mít na svém vozu zimní pneumatiky. Přezutí na letní gumy oproti tomu ze zákona povinné není, neznamená to ale, že byste mu neměli věnovat pozornost. Důležitou roli při přechodu na letní nápravu hraje především teplota – nejideálnější doba na přezutí je v období, kdy se průměrná venkovní teplota pohybuje okolo 7 až 8 °C, což většinou odpovídá období první poloviny dubna.

Jezdit celoročně na zimních gumách se rozhodně nevyplácí

Mávnout nad přezutím rukou a jezdit na zimním obutí i během teplých měsíců rozhodně není dobrý nápad. Jak zimní, tak i letní pneumatiky jsou totiž navržené a vyrobené tak, aby svými vlastnostmi odpovídaly stavu a povrchu silnice v daném ročním období. Aby se pneumatiky chovaly optimálně ve vztahu k povrchu a okolní teplotě, liší se nejen vzorkem, ale i materiálem.

Co to znamená v praxi? Autotesty například dokazují, že na suché vozovce při teplotě 20 °C mají auta se zimními koly až šestkrát delší brzdnou dráhu. Stejně tak může materiál zimních pneu při vyšších venkovních teplotách měknout, což vede k rychlejšímu opotřebování. Oproti tomu letní gumy mají v teple mnohem lepší přilnavost k povrchu vozovky, tudíž se lépe ovládají a celkově se zkracuje i brzdná dráha. Výsledkem celoročního ježdění na zimních gumách tedy obvykle není úspora, ale spíše zbytečná finanční ztráta.

Potřebná výměna

Při pořízení nových letních pneumatik se hloubka jejich dezénu pohybuje kolem 7 až 8 mm, přičemž dle platných předpisů se tento parametr nesmí dostat pod hodnotu 1,6 mm. Je však dobré mít na paměti, že gumy stárnou i bez ohledu na snižování hloubky vzorku. Zda už náhodou není čas na nové, poznáte i podle takzvaného DOT kódu, který naleznete přímo na pneumatice – poslední čtyři čísla totiž značí týden a rok výroby dané pneumatiky. Gumy byste měli dle obecných doporučení měnit zhruba každých šest až osm let.

Vytisknout

Diskuze: Přezutí na letní pneumatiky bezpečně z domova

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Dacia Spring EV

NOVÁ DACIA SPRING: Konečně dostupný elektromobil

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud