Se stoupajícími teplotami se jako každý rok do popředí dostává nutnost připravit své auto na jaro, a to včetně výměny zimních pneumatik za letní. Zdravotní rizika i případná omezení pohybu spojená s pandemií koronaviru však mohou být komplikací, která vás od přezutí na „letňáky“ odradí. Dobrou zprávou je, že existují služby, díky kterým nebudete kvůli přezutí muset „vystrčit paty z domu“.
Za zmínku stojí třeba služba DoDo Car. Proškolení osobní asistenti dobře známého startupu DoDo umí vyřešit veškeré „pochůzky“ spojené s automobilem za vás, přičemž řeč zdaleka nemusí být jen o přezutí. V případě zájmu za vás „doďák“ zajede také třeba do myčky či do servisu a vyřídit umí dokonce i STK. Služba funguje v Praze, 7 dní v týdnu od 8:00 do 20:00 a objednat si ji můžete z pohodlí domova přes SMS nebo Facebook Messenger. Přezutí tak hravě a z bezpečí domova zvládnete i v této nelehké době.
Kdy přesně přezout?
Zimní období je v České republice definované dle §40a zákona 361/2000 Sb. a končí 31. března. Po uplynutí posledního březnového dne tedy zároveň zaniká povinnost mít na svém vozu zimní pneumatiky. Přezutí na letní gumy oproti tomu ze zákona povinné není, neznamená to ale, že byste mu neměli věnovat pozornost. Důležitou roli při přechodu na letní nápravu hraje především teplota – nejideálnější doba na přezutí je v období, kdy se průměrná venkovní teplota pohybuje okolo 7 až 8 °C, což většinou odpovídá období první poloviny dubna.
Jezdit celoročně na zimních gumách se rozhodně nevyplácí
Mávnout nad přezutím rukou a jezdit na zimním obutí i během teplých měsíců rozhodně není dobrý nápad. Jak zimní, tak i letní pneumatiky jsou totiž navržené a vyrobené tak, aby svými vlastnostmi odpovídaly stavu a povrchu silnice v daném ročním období. Aby se pneumatiky chovaly optimálně ve vztahu k povrchu a okolní teplotě, liší se nejen vzorkem, ale i materiálem.
Co to znamená v praxi? Autotesty například dokazují, že na suché vozovce při teplotě 20 °C mají auta se zimními koly až šestkrát delší brzdnou dráhu. Stejně tak může materiál zimních pneu při vyšších venkovních teplotách měknout, což vede k rychlejšímu opotřebování. Oproti tomu letní gumy mají v teple mnohem lepší přilnavost k povrchu vozovky, tudíž se lépe ovládají a celkově se zkracuje i brzdná dráha. Výsledkem celoročního ježdění na zimních gumách tedy obvykle není úspora, ale spíše zbytečná finanční ztráta.
Potřebná výměna
Při pořízení nových letních pneumatik se hloubka jejich dezénu pohybuje kolem 7 až 8 mm, přičemž dle platných předpisů se tento parametr nesmí dostat pod hodnotu 1,6 mm. Je však dobré mít na paměti, že gumy stárnou i bez ohledu na snižování hloubky vzorku. Zda už náhodou není čas na nové, poznáte i podle takzvaného DOT kódu, který naleznete přímo na pneumatice – poslední čtyři čísla totiž značí týden a rok výroby dané pneumatiky. Gumy byste měli dle obecných doporučení měnit zhruba každých šest až osm let.
Mercedes-Benz představil novou verzi elektrického CLA, který se považuje za nejchytřejší a nejefektivnější model značky. Tento elektromobil je očekávaným nástupcem v segmentu základních elektromobilů a má ambici stát se přímým konkurentem pro Tesla Model 3. Jaký dojem zanechává nový Mercedes CLA na první pohled? To se dozvíte v našem exkluzivním pohledu na tento model.
Před dvanácti lety Mercedes-Benz poprvé představil model CLA a zájem o něj nepolevuje. Nyní automobilka odhalila třetí generaci, která posouvá hranice technologie a designu na zcela novou úroveň.
Xiaomi začalo dodávat svůj elektrický sporťák SU7 Ultra prvním zákazníkům, ale místo oslav řeší nečekané problémy. Spekulanti okamžitě rozjeli přeprodej za vyšší ceny a zloději se zaměřili na luxusní zlaté logo, které mizí z vozů a končí v online aukcích.
Čas letí jako voda a od premiéry první verze GR Yarisu v Tokiu uběhlo v lednu už 5 let. Proto na počátku roku 2024 nastal čas představit první modernizaci, která měla za cíl odstranit neduhy a celkově vůz posunout ještě úroveň výš. Jak se to povedlo?
Čínská automobilka BYD pracuje na své expanzi v Německu a přivádí na trh kompaktní SUV Atto 2. Zároveň plánuje výrazné posílení své dealerské sítě ještě před koncem roku.
Lamborghini chystá revoluci – jeho první elektromobil bude zároveň nejsilnějším vozem v historii značky. Italská automobilka vsadí na špičkovou platformu koncernu VW Group, která slibuje extrémní výkon i luxusní technologie.
Xiaomi, známý především jako výrobce mobilních telefonů a elektroniky, se loni odvážně pustil do automobilového průmyslu se sedanem SU7. Jeho ambice ale nezůstaly u prvního kroku – brzy následovala prémiová verze Ultra, která se právě dostala do prodeje. Nový model překvapil trh svou výrazně nižší cenou, než se původně očekávalo.
Společnost Nissan potvrdila, že k 1. dubnu letošního roku skončí ve funkci generálního ředitele Makoto Uchida. Jeho nástupcem se stane Ivan Espinosa, dosavadní ředitel plánování, který se tímto krokem stane čtvrtým generálním ředitelem společnosti za posledních osm let.
Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?
Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.