Poslechněte si ráno na sídlišti, jaký zvuk se nese mezi domy – místo ptačího zpěvu je to škrabání zamrzlých oken vozidel. Samozřejmě, že pokud nemáme garáž, této ranní rozcvičce se nevyhneme, nicméně existuje pár tipů, jak se tomu nejhoršímu vyhnout. Jak tedy na to? Tady jsou doporučení expertů ÚAMK.
1. První, co určí, jak moc se nadřeme při škrábání ledu z čelního a ostatních oken vozu, je samotné jeho postavení. Samozřejmě, že máme na mysli to, kam a kterým směrem ho zaparkujete navečer před mrazivou nocí. Takže, kam? Pokud to jen trochu jde, zamíříme čelním oknem, které nás potrápí ráno nejvíce, k obytnému objektu. Čím blíže k němu jsme, doslova na centimetry, tím lépe, protože unikající teplo skrze zeď sníží chlad na čelním okně. A nyní ono druhé - kterým směrem parkujeme? Opět, pokud to jde, pak směrem k východu, kde se objeví alespoň nějaké paprsky slunce a změkčí ráno vrstvu ledu.
Máte rádi auta? Hledáme nové lidi do redakce. Napište nám na redakce@autoroad.cz a staňte se naším redaktorem.
2. Další dvojicí pomocníků jsou – kryt čelního okna a rozmrazovač. Oba tyto pomocníky je přirozeně třeba použít již večer před příchod nejnižších teplot. Že to platí pro clonu z nepromokavého materiálu, je logické. Rozhodně ji ale nenahrazujte například novinami či kartonem. Proč? Papír je na rozdíl od clony savý a vlhkost se do něj dostane, přimrzne k oknu. Pokud jde o rozmrazovač, může dokonce překvapit, že je efektivní ho nanést na okno večer. Ráno budete mít minimum práce. Pokud vám přijde dost drahý, do rozprašovače, jaký se používá na květiny, namíchejte 1/3 vody a 2/3 octu. Efekt je bezmála totožný. Cena výrazně rozdílná.
3. Správná volba škrabky je mimořádně důležitá. Ne všichni i v zimě nosí rukavice a škrabat led, který odlétává na ruku, není nic příjemného. Proto můžete zvolit škrabku, která má jakýsi vak na ruku, kterou chrání. Rozhodně také volte škrabku i metličku, která má delší rukojeť a nebudete se muset opírat bundou o bok či kapotu vozu.
4. Pamatujte, že jste povinni mít při řízení dobrý, tedy neomezený výhled do všech stran. Takže průzor typu – tank, rozhodně není to pravé. Nejen že riskujete, že dobře neuvidíte na situaci na silnici, ale navíc může přijít i pokuta od policie. V řadě zemí, jako například na Slovensku, Rakousku a dalších i za to, že vezete na střeše čepici sněhu.
5. Kdy nastartovat motor a pustit klimatizaci? Toť důležitá otázka. Nastartovaný studený motor čoudící a hlučící brzy ráno mezi domy, rozhodně omezuje a znepříjemňuje život všem ostatním. V zahraničí, jako například v Německu, vás za to může stihnout dost vysoká pokuta. Omezujete totiž ostatní hlukem a znečišťujete neúměrně ovzduší. Takže? Oškrábat to důležité z oken, poté krátce nastartovat, vytvořit vhodné klima v autě, aby se nám nemlžil vnitřní povrch oken, dočistíme vnější námrazu a vyrážíme …
6. Rozhodně nezaměňujte stěrače za škrabku. Lišty stěračů mají tu nejjemnější vrstvu pryže právě na styku s oknem. Jestliže s ní „jezdíme“ po hrbolatém ledu, ničíme ji. Proto, abychom je nemuseli ráno odtrhávat od ledové krusty, pokud to jde, odchýlíme večer všechny stěrače od oken.
7. Babské recepty typu – nalejte na zamrzlé sklo horkou vodu, rozhodně nezkoušejte, možným výsledkem tohoto snažení se může stát prasklé sklo a poškozená pryžová těsnění.
8. Pro pohodu v autě je velmi důležité, aby také interiér vozu byl suchý, okna nezamlžená. Aby vlhkost z interiéru zmizela, k tomu nám poslouží během jízdy klimatizace. Nesmíme ale zapomínat třeba na textilní vlhké koberečky a v případě vozů SUV nebo MPV či verzí kombi na mokré věci v zavazadelníku. Vytvoří vlhkost, která se usadí zevnitř na oknech, a ta může zamrznout. Takže – mokré věci domů a vysušit.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?