Osm rad, jak na zamrzlá okna i jak namíchat náhradu rozmrazovače za pár korun

Tesla Model 3 přes noc pořádně zamrzla
Tesla Model 3 přes noc pořádně zamrzla, foto: youtube.com
AutoRoad.cz 12. února 2021 20:26
Sdílej:

Poslechněte si ráno na sídlišti, jaký zvuk se nese mezi domy – místo ptačího zpěvu je to škrabání zamrzlých oken vozidel. Samozřejmě, že pokud nemáme garáž, této ranní rozcvičce se nevyhneme, nicméně existuje pár tipů, jak se tomu nejhoršímu vyhnout. Jak tedy na to? Tady jsou doporučení expertů ÚAMK.

1. První, co určí, jak moc se nadřeme při škrábání ledu z čelního a ostatních oken vozu, je samotné jeho postavení. Samozřejmě, že máme na mysli to, kam a kterým směrem ho zaparkujete navečer před mrazivou nocí. Takže, kam? Pokud to jen trochu jde, zamíříme čelním oknem, které nás potrápí ráno nejvíce, k obytnému objektu. Čím blíže k němu jsme, doslova na centimetry, tím lépe, protože unikající teplo skrze zeď sníží chlad na čelním okně. A nyní ono druhé - kterým směrem parkujeme? Opět, pokud to jde, pak směrem k východu, kde se objeví alespoň nějaké paprsky slunce a změkčí ráno vrstvu ledu.

Máte rádi auta? Hledáme nové lidi do redakce. Napište nám na redakce@autoroad.cz a staňte se naším redaktorem.

2. Další dvojicí pomocníků jsou – kryt čelního okna a rozmrazovač. Oba tyto pomocníky je přirozeně třeba použít již večer před příchod nejnižších teplot. Že to platí pro clonu z nepromokavého materiálu, je logické. Rozhodně ji ale nenahrazujte například novinami či kartonem. Proč? Papír je na rozdíl od clony savý a vlhkost se do něj dostane, přimrzne k oknu. Pokud jde o rozmrazovač, může dokonce překvapit, že je efektivní ho nanést na okno večer. Ráno budete mít minimum práce. Pokud vám přijde dost drahý, do rozprašovače, jaký se používá na květiny, namíchejte 1/3 vody a 2/3 octu. Efekt je bezmála totožný. Cena výrazně rozdílná.

3. Správná volba škrabky je mimořádně důležitá. Ne všichni i v zimě nosí rukavice a škrabat led, který odlétává na ruku, není nic příjemného. Proto můžete zvolit škrabku, která má jakýsi vak na ruku, kterou chrání. Rozhodně také volte škrabku i metličku, která má delší rukojeť a nebudete se muset opírat bundou o bok či kapotu vozu.

4. Pamatujte, že jste povinni mít při řízení dobrý, tedy neomezený výhled do všech stran. Takže průzor typu – tank, rozhodně není to pravé. Nejen že riskujete, že dobře neuvidíte na situaci na silnici, ale navíc může přijít i pokuta od policie. V řadě zemí, jako například na Slovensku, Rakousku a dalších i za to, že vezete na střeše čepici sněhu.

5. Kdy nastartovat motor a pustit klimatizaci? Toť důležitá otázka. Nastartovaný studený motor čoudící a hlučící brzy ráno mezi domy, rozhodně omezuje a znepříjemňuje život všem ostatním. V zahraničí, jako například v Německu, vás za to může stihnout dost vysoká pokuta. Omezujete totiž ostatní hlukem a znečišťujete neúměrně ovzduší. Takže? Oškrábat to důležité z oken, poté krátce nastartovat, vytvořit vhodné klima v autě, aby se nám nemlžil vnitřní povrch oken, dočistíme vnější námrazu a vyrážíme …

6. Rozhodně nezaměňujte stěrače za škrabku. Lišty stěračů mají tu nejjemnější vrstvu pryže právě na styku s oknem. Jestliže s ní „jezdíme“ po hrbolatém ledu, ničíme ji. Proto, abychom je nemuseli ráno odtrhávat od ledové krusty, pokud to jde, odchýlíme večer všechny stěrače od oken.

7. Babské recepty typu – nalejte na zamrzlé sklo horkou vodu, rozhodně nezkoušejte, možným výsledkem tohoto snažení se může stát prasklé sklo a poškozená pryžová těsnění.

8. Pro pohodu v autě je velmi důležité, aby také interiér vozu byl suchý, okna nezamlžená. Aby vlhkost z interiéru zmizela, k tomu nám poslouží během jízdy klimatizace. Nesmíme ale zapomínat třeba na textilní vlhké koberečky a v případě vozů SUV nebo MPV či verzí kombi na mokré věci v zavazadelníku. Vytvoří vlhkost, která se usadí zevnitř na oknech, a ta může zamrznout. Takže – mokré věci domů a vysušit.

Stalo se
Novinky
Zřejmě nejde o aprílový žert: Yugo má být znovu postaveno pod srbsko-německým vedením. Autorem návrhu je srbský designér Darko Marčeta. Počáteční návrhy ukazují vůz s klasickými prvky Yugo v moderním stylu.

Legenda se vrací: Yugo chystá velký comeback?

V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW VDX: Elektrická bestie s více než 1 000 koňmi se už testuje? +VIDEO

BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.

Novinky ze světa EV
Kia EV4 (2025)

První FOTO nové Kia EV4: Plně elektrické EV přichází jako sedan a kombi

Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).

Novinky ze světa EV
Vytuněná Tesla model Y od CarLab

Tesla model Y Juniper v dravé úpravě. Asi nejhezčí verze vůbec

Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?