Běžně říkáme – přišla zima, to zase bude akumulátor trpět. Po pravdě, léto je snad stejně „nepříznivým obdobím“, protože za vysokých teplot dochází k vysoušení baterie, byť se jedná o moderní uzavřené typy (VRLA), protože akumulátor spotřebovává elektrolyt. Jak je to tedy s obecně uznávanou pravdou, že autobaterie v zimě trpí, a jak ji můžeme ochránit? Odborníci ÚAMK přinášejí 8 rad, jak na to.
Začněme oním zavedeným názorem, že pro akumulátor není nic horšího než právě nastoupivší zima. Musíme potvrdit – řečené platí, ale nikoliv paušálně, ale ve dvou případech. Za prvé, když baterie není v dobré kondici, za druhé, když významně klesne teplota pod hranici mínus 10 stupňů Celsia. Jinak řečeno, pokud si necháte akumulátor před zimou zkontrolovat a dobít v odborném zařízení nebo autoservisu, a nejste delší dobu v mrazech až do mínus 20 stupňů Celsia, nemusíte mít starosti.
Co tedy lze motoristům poradit? Experti ÚAMK společně s partnery z německého automotoklubu ADAC sestavili osm praktických rad.
Sledujte napětí v akumulátoru
Proč, vždyť výrobci a prodejci o nich hovoří jako o bezúdržbových? Ono označení se ovšem vztahuje výhradně na hustotu elektrolitu. Tu vskutku na rozdíl od minulosti nemusíte kontrolovat, a tedy dolévat destilovanou vodu. Ty časy jsou pryč. Co se ale nezměnilo, je nezbytnost kontroly napětí. Někteří hovoří jako o „bodu zlomu“ o hodnotě 12,6 V, jiní o jednu desetinu nižší. Každopádně, jakmile klesá napětí baterie pod 12,5 V (plně nabitá baterie má klidové napětí až 12,7 V) omezuje se aktivní povrch desek a zvyšuje se samo vybíjecí proud. Za doslova kritickou hranici lze označit 12,2 V. Za takové situace dochází ke krystalizaci síranu olovnatého, který se váže k elektrodám, tedy následuje tak zvaná sulfatace. Co v takový okamžik? Připojit akumulátor na nabíječku, kterou si lze pořídit od asi 700 Kč výše. Nejde tedy o vysoké náklady.
Pozor na velmi nízké teploty
Pokud hovoříme o zimním období, za běžných zimních teplot asi do - 10 st. Celsia, nemají nabité a v dobrém stavu baterie žádné problémy. Pod touto hranicí už může nastupovat ztráta kapacity asi o 30 %. Samozřejmě, pokud vozidlo pravidelně nepoužíváme. Uvádí se, že při - 20 st. Celsia se kapacita sníží asi na polovinu, při - 30 st. Celsia asi na 40 %. Důvodem jsou opět ionty elektrolytu, tentokrát se snižuje za nízkých teplot jejich pohyblivost, a to vinou zvyšování hustoty tekutiny v baterii.
Všímejte si, co vám baterie „říká“
Skutečně je tomu tak. Akumulátor obvykle nepřestane fungovat z okamžiku na okamžik. Předchází tomu jeho varování, jen musíme „slyšet“, co nám říká. Promlouvá k nám například tak, že registrujeme pomalé protáčení motoru při startu. Stejně tak je příznakem budoucích problémů kolísání intenzity paprsku reflektorů, osvětlení ve vozidle nebo podsvícení přístrojové desky a podobně. Hovoříme o kolísání napětí. Recept na řešení? Nabít akumulátor, anebo se s vozem vydat na další trasu.
Omezit za silné zimy krátké trasy
Jakmile obecně jezdíte v zimě málo, a navíc se vydáváte jen na krátké trasy, do obchodu či k lékaři, akumulátor trpí. Jednoduše řečeno nedostane šanci, aby se za delší jízdy pomocí alternátoru baterie dostatečně nabila a opět se dostala do dobré kondice. Názory odborníků se opět liší: co je delší jízda? Experti ÚAMK jsou názoru, že alternátor začne nabízet dostatek energie asi až po 15 ujetých kilometrech.
Netrapte ji
Samozřejmě, že nehovoříme o vaší tchýni, ale o baterii. Ta si to rozhodně nezaslouží, a může vám to zle vrátit. Prostě už nenastartujete. Proti tomu jsou výčitky tchýně zanedbatelné. Co si představit pod pojmem, netrápit baterii? Například rozhodně v zimě nezapínat elektrické spotřebiče, jako světlomety, vyhřívání oken nebo sedaček, ale dokonce i autorádio ještě před startem motoru. Druhou takovou ránou, kterou nemusí akumulátor ustát, jsou opakované neúspěšné starty. Pod oním „trápením baterie“ si je ale na místě představit také zašpiněnou, plnou prachu, od mastnoty, bláta nebo vody baterii, přesněji její kontakty. I tyto zdánlivé drobnosti zvyšují samovybíjení.
Když už, tak startovací kabely
Jakmile dojde na nejhorší, vůz nelze nastartovat, nejvhodnějším řešením je použití startovacích kabelů. Ty bychom při zimním cestování měly mít sebou jako součást zimní výbavy. Ať už pro záchranu svojí nebo jiného motoristy. Při koupi je na místě hledět nikoliv na cenu, ale fakt, zda má výrobek evropský certifikát. Laické rozhodování pak napovídá, slabý svazek drátů kabelu nenapovídá o kvalitě.
Použití startovacích kabelů má jednoznačná pravidla. Kabely se připojují následovně. Nejdříve na plusový pól oživovaného vozu a poté na + pól „zachránce“. Poté následuje mínusový kabel na akumulátor zachránce a druhý konec mínusové kabelu, tedy jeho svorku, na kovový díl motoru zachraňovaného. Pak následuje startování. Nemá být delší než 10 sekund a mezi jednotlivými starty je na místě zvolit asi půlminutové přestávky.
Zapomeňte na roztahování auta
Ti starší motoristé ve svém mládí zažili něco roztlačování auta, svého či sousedů. Na to je třeba zapomenout. Následkem totiž může být u moderních automobilů: spálení katalyzátoru a v horším případě pak poškození rozvodového řemene či řetězu s následným střetem ventilů s písty. Generální oprava motoru je pak na dohled. Ani roztahování jiným vozem není řešením. Když už je situace jinak neřešitelná, roztahujeme „mrtvé“ auto malou rychlostí, jemně v něm řadíme druhý převodový stupeň a před uvolněním spojky začneme startovat. Tak snížíme ráz do motoru při záběru spojky. Mnohem méně jsou pro takovouto nouzovou operaci vhodné diesely.
I teplo a hudba může pomoci
První zní zcela logicky. Nemáme-li žádnou jinou volbu, může být naším pomocníkem jen teplo. Pokud není baterie zcela vybitá, ale vůz nestartuje, můžeme se pokusit vůz dostat například do kryté garáže a tam ho nechat pookřát. Dokonce i láhev s horkou vodou umístěná na 10 minut k akumulátoru pod kapotou může mít určitý efekt. A ještě jeden „fígl“ – těsně před startem pustit rádio. Samozřejmě nejde o hudbu, ale o to, že při zapnutí rádia a světlometů těsně před startováním dojde k jemnému zahřátí akumulátoru malým odběrem proudu.
Odborníci ÚAMK ale znovu zdůrazňují, uvedená osmá rada bude fungovat u baterie stále ještě v relativně dobrém stavu, pokud ji necháme zcela vybít, zima jen dokoná, co jsme sami zavinili.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.