Jak je všeobecně známo, elektromobily v drtivé většině používají pro přenos výkonu na kola jednostupňovou převodovku. Znamená to tedy, že dokáží couvat stejně rychle jako jet dopředu? Tohle sami doma raději nezkoušejte.
Před pár dny jsem testoval v Čechách vyhraněný elektromobil Hyundai Kona Eletric. Když jsem kamarádovi Honzovi R. ukazoval, co se skrývá pod kapotou, tak jsme narazili na elektromor, který přes jednostupňovou převodovku pohání přední kola. Jeho následující otázka mě poněkud zarazila a nasadila mi brouka do hlavy. Prý "když to má stejný převodový poměr dopředu i dozadu, dokáže couvat stejně rychle jako jet dopředu?"
Tato otázka mi vrtala hlavou, a tak jsem udělal to, co dělá většina lidí, když něco nezná, zacal jsem googlit. Sám nevím, zda jsem špatně hledal nebo se touto otázkou ještě nikdo nezaobíral, ale nic kloudného jsem nenašel. V hlavě mi zněly mýty o tom, jak Velorex chytil zpětný chod a dokázal couvat vysokou (na Velorex) rychlostí. Tak co s tím? Jediná možnost je praktický test.
Takovýto test samozřejmě nelze uskutečnit na veřejné komunikaci. Proto jsem s Konou EV zamířil na tajnou testovací trať autoroadu , kde jsem se rozhodl otestovat, zda se elektrický Hyundai dokáže rozjet na zpátečku rychlostí 180 km/h.
Nebudu chodit okolo horké kaše. Nedokáže se rozjet ani na čtvrtinovou rychlost. Elektronika ji zkrátka nepustí. Ale pojďme se podívat na průběh testu maximální rychlosti s navoleným směrem "R".
Tajná testovací trať autoroadu je dostatečně dlouhá a široká, aby se zde takovýto test mohl bezpečně uskutečnit. Abych to nezdržoval, rovnou jsem na voliči jízdních režimů navolil režim sport a na voliči směru zmáčkl tlačítko s písmenem R. Pedál akcelerátoru (plynový pedál mi při psaní o elektromobilu nejde přes prsty) jsem zadupnul až do podlahy a s nadšením očekával, co se bude dít. Díky tomu, že poháněná přední kola byla teď vlastně vzadu, přenesla se na ně váha, kola měla skvělou trakci a aniž by prohrábla, Kona vyrazila směle vpřed (čtěte vzad). Do rychlosti 30 km/h bylo vše v pořádku a s nadšením jsem očekával co bude dál. Mé nadšení opadlo o asi čtvrt sekundy později, když jsem zjistil, že nad 35 km/h se Koně už moc akcelerovat nechce. Od 39 km/h jsem ji musel přemlouvat a maximálně jsem se dostal na rychlost 41 km/h. Což je pro mě skákáním, ale bezpečnost má samozřejmě přednost.
Věřím, že kdyby si někdo trošku pohrál s řídící jednotkou, mohl by být výsledek určitě jiný. A rád bych se tímto obrátil na naše čtenáře, kteří mají s couváním s elektromobilem nějaké zkušenosti. Zda by nám do redakce nenapsali, jaké jsou jejich zkušenosti s maximální rychlostí na zpátečku. Tím ovšem nechci nikoho nabádat, aby vytáhl Teslu na dálnici a začal couvat. Jen jestli náhodou někde na uzavřeném polygonu něco takového již dříve nezkoušeli.
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.