Jak je všeobecně známo, elektromobily v drtivé většině používají pro přenos výkonu na kola jednostupňovou převodovku. Znamená to tedy, že dokáží couvat stejně rychle jako jet dopředu? Tohle sami doma raději nezkoušejte.
Před pár dny jsem testoval v Čechách vyhraněný elektromobil Hyundai Kona Eletric. Když jsem kamarádovi Honzovi R. ukazoval, co se skrývá pod kapotou, tak jsme narazili na elektromor, který přes jednostupňovou převodovku pohání přední kola. Jeho následující otázka mě poněkud zarazila a nasadila mi brouka do hlavy. Prý "když to má stejný převodový poměr dopředu i dozadu, dokáže couvat stejně rychle jako jet dopředu?"
Tato otázka mi vrtala hlavou, a tak jsem udělal to, co dělá většina lidí, když něco nezná, zacal jsem googlit. Sám nevím, zda jsem špatně hledal nebo se touto otázkou ještě nikdo nezaobíral, ale nic kloudného jsem nenašel. V hlavě mi zněly mýty o tom, jak Velorex chytil zpětný chod a dokázal couvat vysokou (na Velorex) rychlostí. Tak co s tím? Jediná možnost je praktický test.
Takovýto test samozřejmě nelze uskutečnit na veřejné komunikaci. Proto jsem s Konou EV zamířil na tajnou testovací trať autoroadu , kde jsem se rozhodl otestovat, zda se elektrický Hyundai dokáže rozjet na zpátečku rychlostí 180 km/h.
Nebudu chodit okolo horké kaše. Nedokáže se rozjet ani na čtvrtinovou rychlost. Elektronika ji zkrátka nepustí. Ale pojďme se podívat na průběh testu maximální rychlosti s navoleným směrem "R".
Tajná testovací trať autoroadu je dostatečně dlouhá a široká, aby se zde takovýto test mohl bezpečně uskutečnit. Abych to nezdržoval, rovnou jsem na voliči jízdních režimů navolil režim sport a na voliči směru zmáčkl tlačítko s písmenem R. Pedál akcelerátoru (plynový pedál mi při psaní o elektromobilu nejde přes prsty) jsem zadupnul až do podlahy a s nadšením očekával, co se bude dít. Díky tomu, že poháněná přední kola byla teď vlastně vzadu, přenesla se na ně váha, kola měla skvělou trakci a aniž by prohrábla, Kona vyrazila směle vpřed (čtěte vzad). Do rychlosti 30 km/h bylo vše v pořádku a s nadšením jsem očekával co bude dál. Mé nadšení opadlo o asi čtvrt sekundy později, když jsem zjistil, že nad 35 km/h se Koně už moc akcelerovat nechce. Od 39 km/h jsem ji musel přemlouvat a maximálně jsem se dostal na rychlost 41 km/h. Což je pro mě skákáním, ale bezpečnost má samozřejmě přednost.
Věřím, že kdyby si někdo trošku pohrál s řídící jednotkou, mohl by být výsledek určitě jiný. A rád bych se tímto obrátil na naše čtenáře, kteří mají s couváním s elektromobilem nějaké zkušenosti. Zda by nám do redakce nenapsali, jaké jsou jejich zkušenosti s maximální rychlostí na zpátečku. Tím ovšem nechci nikoho nabádat, aby vytáhl Teslu na dálnici a začal couvat. Jen jestli náhodou někde na uzavřeném polygonu něco takového již dříve nezkoušeli.
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).