Tento týden jsme si pro vás připravili redakční test modernizované Suzuki Vitara s mild-hybridním pohonem , který navzdory mým předsudkům totálně předčil mé očekávání. Pojďme se tedy na Vitaru podívat zblízka.
Začneme zvenčí , modernizace Vitaře vyloženě prospěla, obzvláště co se předku vozu týče. Dostala nové LED diodové světlomety , které nejen že vypadají velice dobře , ale navíc i velice dobře fungují , v noci si s těmito světlomety připadáte jako by byl bílý den. Celkově předek Vitary nyní vypadá o dost lépe a posouvá ji spíše do segmentu prémiových SUV. Zadní část vozu už ovšem tak perfektně nevypadá , resp. můj subjektivní pohled mi říká , že ta vystouplá obrovská zadní světla včetně robustního nárazníku s integrovaným couvacím reflektorem vrací Vitaru zpět do síně levnějších-kompaktnějších SUV. Ovšem rozhodně to není na škodu. Naše redakce dostala na testování vůz v perleťově bílé barvě a leč tato barva dnes již není tak ojedinělá, Vitaře vyloženě sedí a vypadá dobře.
Pojďme se podívat dovnitř. Ihned po nasednutí do vozu Vás překvapí velice pohodlná měkká sedadla s dobrou oporou pro záda. I po dlouhém dni stráveném za volantem Vitary rozhodně není člověk zlámaný s bolavými zády. Interiér vozu může působit lehce jako ze staršího Japonce , ovšem nenechme se zmýlit , Suzuki použila jednotlivé interiérové prvky ze starších modelů, vše funguje naprosto skvěle a celkově kvalita zpracování je zde na vysoké úrovni. Palubní desce dominuje multifunkční kožený volant , který příjemně padne do ruky. Posez za tímto volantem je vyšší , ovšem velice pohodlný. Snad jen v 4.2 palce široký displej Infotaimentu by mohl mít hezčí grafické podání, ovšem ani toto není žádná tragédie. Naopak oceňuji velice přehledné analogové budíky rychloměru a otáčkoměru , což dnes je ve vozech vzácnost. Mezi těmito budíky se nachází velký, velice dobře čitelný dipslej palubního počítače , který mimo klasická zobrazení provozních údajů během jízdy, zobrazuje též hodnotu napětí baterie pro Mild Hybridní systém. Dále mě zaujal poměrně velký zavazadlový prostor, celých 375 litrů je ideálně přístupných a ve verzi 4x4 dostanete i dvojité dno.
A teď se dostáváme k nejzajímavější části tohoto automobilu. To je jeho pohonná jednotka. Ta se skládá z čtyřválcové turbodmychadlem přeplňované benzínové jednačtyřky o výkonu 95kW v 5500 ot/min a 220 Nm přicházejících již v 1500 ot/min a manuální šestistupňové převodovky. To ale není vše. Motoru nepomáhá s kroutícím momentem pouze přeplňování turbodmychadlem , nýbrž 48V startér-generátor ISG, který zároveň zastává funkci elektromotoru pomáhající další silou 53 Nm . Tento elektromotor využívá napětí 48V při kterém vyvine výkon 10 kW a přes plochý řemen tak pomáhá spalovacímu motoru zefektivnit dynamické vlastnosti vozu. K napájení tohoto elektromotoru slouží 48V lithium-iontová baterie umístěná v dolní části kufru vozu. A za mě mohu říci , že se tento Mild Hybridní SHVS systém Suzuki opravdu povedl.
Motor má díky tomuto elektrickému dopingu přebytek kroutícího momentu , který oceníte při předjíždění, kdy stačí tak málo, pouze sešlápnout plynový pedál na podlahu a užívat si mohutný zátah tohoto hybridního ústrojí. Řidič , který neví , že je tento vůz vybaven hybridní technologií nemá šanci při jízdě poznat , že spalovacímu motoru pomáhá elektromotor, ovšem pouze do doby , než se elektromotor změní v generátor a pomocí rekuperace vrací energii zpět do baterie. To je bohužel okamžik , kdy tato technologie začíná uživateli Vitary lehce vadit , jelikož při jízdě např. na spádu , kdy je zařazen rychlostní stupeň a není sešlápnutý plynový pedál , začne Vitara vyrábět elektrický proud pro baterie a značně zatíží tento generátor , který na toto zatížení reaguje větším odporem při točení a tudíž celý vůz začne místo plachtění docela razantně brzdit. Poté se jízda stává neplynulá , doslova automobil pocukává a Vás to nutí přidávat plyn. Ovšem toto je jedinná a né moc závažná chyba onoho hybridního pohonu. Celkově má Vitara výkonu dostatek a i ostřejší jízda na okresních silnicích jí dělá velice zábavnou. A pozor bavíme se tady o SUV s pohonem 4x4 s vyšším těžištěm , a i tak je to auto v zatáčkách naprosto úžasné ! Podvozek je jedním slovem prostě geniální.
Silná stránka Vitary spočívá právě v podvozku. Systém pohonu všech kol se nazývá 4×4 AllGrip a pracuje plně automaticky. Na výběr jsou čtyři jízdní režimy Auto, Sport, Snow nebo Lock, přepínatelné ovladačem u ruční brzdy na středovém tunelu. Všechny režimy jsou plně automatické a využívají pohonu 4x4 ve prospěch spotřeby, trakce resp. bezpečnosti. Celé to funguje brilantně. Vitaře nejvíc vyhovují české okresní silnice standardně nedokonalé. Ale podvozek Vitary je dokáže vyžehlit , zatáčky narovnat a posádku uhoupat k spánku. Na palubě je příjemné ticho , motor při běžné jízdě neotravuje a naopak příjemně zní. Za zmínku rozhodně stojí brzdy, pedál je krásně citlivý, nástup brzd ostrý, brzdný účinek je ideální.
A co třeba spotřeba ? Při svižném přesouvání budete jezdit za 8 litrů Naturalu 95, při "kloboukové" jízdě (rozuměj opatrné) se lze bez problémů dostat na 5 litrů a v kombinaci 6,5 litru na ujetých 100km je zcela reálných a to dynamika vozu opravdu není slabý standard. Vitara s tímto pohonným ústrojím akceleruje z 0 na 100 km/h za 10.2 vteřiny a ručička rychloměru se zastaví na nelegálních 190 km/h. V těchto disciplínách je jasně vidět , že hybridní pohon opravdu funguje.
A co to všechno stojí ? Základní cena vozu je 469.900 Kč, za tyto peníze dostanete vůz s pohonem pouze předcích kol se stupněm výbavy COMFORT. Nejlepší "čtyřkolku" pořídíte od 555.900 Kč. Cena námi testovaného vozu ve výbavě ELEGANCE je 589.900 Kč. Řekl bych , že za málo peněz hodně muziky.
Suzuki Vitara je v této konfiguraci velice zdařilé vozidlo jak na výlety s rodinou , tak třeba na pracovní cesty za lovnou zvěří do lesa popř. na zasněžené kopce Krkonoš s lyžemi na střeše. Suzuki Vitara s mild hybridní technologii je povedené rodinné SUV za rozumnou cenu. Skvělé naladěnému podvozku zdárně sekunduje povedené hnací ústrojí. Kromě pár škobrtnutí jako laciněji a zastarale působící detaily v interiéru ji není téměř co vytknout a myslím si , že si své místo mezi zákazníky určitě najde.
Typ motoru:
Přeplňovaný R4
Palivo:
Benzín
Zdvihový objem:
1373 ccm
Výkon:
95 Kw (129 koní)
Točivý moment:
235 N.m.
Převodovka:
M6
Poháněná kola:
4x4
Délka:
4175 mm
Šířka:
1775 mm
Výška:
1610 mm
Rozvor:
2500 mm
Zavazadlový prostor:
375 litrů
Provozní hmotnost:
1320 kg
V-max:
190 km/h
0-100 km/h:
10,2 s
Spotřeba:
5,5 /4,6 /4,9 l/100 km
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.