Tento týden jsme si pro vás připravili redakční test modernizované Suzuki Vitara s mild-hybridním pohonem , který navzdory mým předsudkům totálně předčil mé očekávání. Pojďme se tedy na Vitaru podívat zblízka.
Začneme zvenčí , modernizace Vitaře vyloženě prospěla, obzvláště co se předku vozu týče. Dostala nové LED diodové světlomety , které nejen že vypadají velice dobře , ale navíc i velice dobře fungují , v noci si s těmito světlomety připadáte jako by byl bílý den. Celkově předek Vitary nyní vypadá o dost lépe a posouvá ji spíše do segmentu prémiových SUV. Zadní část vozu už ovšem tak perfektně nevypadá , resp. můj subjektivní pohled mi říká , že ta vystouplá obrovská zadní světla včetně robustního nárazníku s integrovaným couvacím reflektorem vrací Vitaru zpět do síně levnějších-kompaktnějších SUV. Ovšem rozhodně to není na škodu. Naše redakce dostala na testování vůz v perleťově bílé barvě a leč tato barva dnes již není tak ojedinělá, Vitaře vyloženě sedí a vypadá dobře.
Pojďme se podívat dovnitř. Ihned po nasednutí do vozu Vás překvapí velice pohodlná měkká sedadla s dobrou oporou pro záda. I po dlouhém dni stráveném za volantem Vitary rozhodně není člověk zlámaný s bolavými zády. Interiér vozu může působit lehce jako ze staršího Japonce , ovšem nenechme se zmýlit , Suzuki použila jednotlivé interiérové prvky ze starších modelů, vše funguje naprosto skvěle a celkově kvalita zpracování je zde na vysoké úrovni. Palubní desce dominuje multifunkční kožený volant , který příjemně padne do ruky. Posez za tímto volantem je vyšší , ovšem velice pohodlný. Snad jen v 4.2 palce široký displej Infotaimentu by mohl mít hezčí grafické podání, ovšem ani toto není žádná tragédie. Naopak oceňuji velice přehledné analogové budíky rychloměru a otáčkoměru , což dnes je ve vozech vzácnost. Mezi těmito budíky se nachází velký, velice dobře čitelný dipslej palubního počítače , který mimo klasická zobrazení provozních údajů během jízdy, zobrazuje též hodnotu napětí baterie pro Mild Hybridní systém. Dále mě zaujal poměrně velký zavazadlový prostor, celých 375 litrů je ideálně přístupných a ve verzi 4x4 dostanete i dvojité dno.
A teď se dostáváme k nejzajímavější části tohoto automobilu. To je jeho pohonná jednotka. Ta se skládá z čtyřválcové turbodmychadlem přeplňované benzínové jednačtyřky o výkonu 95kW v 5500 ot/min a 220 Nm přicházejících již v 1500 ot/min a manuální šestistupňové převodovky. To ale není vše. Motoru nepomáhá s kroutícím momentem pouze přeplňování turbodmychadlem , nýbrž 48V startér-generátor ISG, který zároveň zastává funkci elektromotoru pomáhající další silou 53 Nm . Tento elektromotor využívá napětí 48V při kterém vyvine výkon 10 kW a přes plochý řemen tak pomáhá spalovacímu motoru zefektivnit dynamické vlastnosti vozu. K napájení tohoto elektromotoru slouží 48V lithium-iontová baterie umístěná v dolní části kufru vozu. A za mě mohu říci , že se tento Mild Hybridní SHVS systém Suzuki opravdu povedl.
Motor má díky tomuto elektrickému dopingu přebytek kroutícího momentu , který oceníte při předjíždění, kdy stačí tak málo, pouze sešlápnout plynový pedál na podlahu a užívat si mohutný zátah tohoto hybridního ústrojí. Řidič , který neví , že je tento vůz vybaven hybridní technologií nemá šanci při jízdě poznat , že spalovacímu motoru pomáhá elektromotor, ovšem pouze do doby , než se elektromotor změní v generátor a pomocí rekuperace vrací energii zpět do baterie. To je bohužel okamžik , kdy tato technologie začíná uživateli Vitary lehce vadit , jelikož při jízdě např. na spádu , kdy je zařazen rychlostní stupeň a není sešlápnutý plynový pedál , začne Vitara vyrábět elektrický proud pro baterie a značně zatíží tento generátor , který na toto zatížení reaguje větším odporem při točení a tudíž celý vůz začne místo plachtění docela razantně brzdit. Poté se jízda stává neplynulá , doslova automobil pocukává a Vás to nutí přidávat plyn. Ovšem toto je jedinná a né moc závažná chyba onoho hybridního pohonu. Celkově má Vitara výkonu dostatek a i ostřejší jízda na okresních silnicích jí dělá velice zábavnou. A pozor bavíme se tady o SUV s pohonem 4x4 s vyšším těžištěm , a i tak je to auto v zatáčkách naprosto úžasné ! Podvozek je jedním slovem prostě geniální.
Silná stránka Vitary spočívá právě v podvozku. Systém pohonu všech kol se nazývá 4×4 AllGrip a pracuje plně automaticky. Na výběr jsou čtyři jízdní režimy Auto, Sport, Snow nebo Lock, přepínatelné ovladačem u ruční brzdy na středovém tunelu. Všechny režimy jsou plně automatické a využívají pohonu 4x4 ve prospěch spotřeby, trakce resp. bezpečnosti. Celé to funguje brilantně. Vitaře nejvíc vyhovují české okresní silnice standardně nedokonalé. Ale podvozek Vitary je dokáže vyžehlit , zatáčky narovnat a posádku uhoupat k spánku. Na palubě je příjemné ticho , motor při běžné jízdě neotravuje a naopak příjemně zní. Za zmínku rozhodně stojí brzdy, pedál je krásně citlivý, nástup brzd ostrý, brzdný účinek je ideální.
A co třeba spotřeba ? Při svižném přesouvání budete jezdit za 8 litrů Naturalu 95, při "kloboukové" jízdě (rozuměj opatrné) se lze bez problémů dostat na 5 litrů a v kombinaci 6,5 litru na ujetých 100km je zcela reálných a to dynamika vozu opravdu není slabý standard. Vitara s tímto pohonným ústrojím akceleruje z 0 na 100 km/h za 10.2 vteřiny a ručička rychloměru se zastaví na nelegálních 190 km/h. V těchto disciplínách je jasně vidět , že hybridní pohon opravdu funguje.
A co to všechno stojí ? Základní cena vozu je 469.900 Kč, za tyto peníze dostanete vůz s pohonem pouze předcích kol se stupněm výbavy COMFORT. Nejlepší "čtyřkolku" pořídíte od 555.900 Kč. Cena námi testovaného vozu ve výbavě ELEGANCE je 589.900 Kč. Řekl bych , že za málo peněz hodně muziky.
Suzuki Vitara je v této konfiguraci velice zdařilé vozidlo jak na výlety s rodinou , tak třeba na pracovní cesty za lovnou zvěří do lesa popř. na zasněžené kopce Krkonoš s lyžemi na střeše. Suzuki Vitara s mild hybridní technologii je povedené rodinné SUV za rozumnou cenu. Skvělé naladěnému podvozku zdárně sekunduje povedené hnací ústrojí. Kromě pár škobrtnutí jako laciněji a zastarale působící detaily v interiéru ji není téměř co vytknout a myslím si , že si své místo mezi zákazníky určitě najde.
Typ motoru:
Přeplňovaný R4
Palivo:
Benzín
Zdvihový objem:
1373 ccm
Výkon:
95 Kw (129 koní)
Točivý moment:
235 N.m.
Převodovka:
M6
Poháněná kola:
4x4
Délka:
4175 mm
Šířka:
1775 mm
Výška:
1610 mm
Rozvor:
2500 mm
Zavazadlový prostor:
375 litrů
Provozní hmotnost:
1320 kg
V-max:
190 km/h
0-100 km/h:
10,2 s
Spotřeba:
5,5 /4,6 /4,9 l/100 km
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.