Tento týden jsme si pro vás připravili redakční test modernizované Suzuki Vitara s mild-hybridním pohonem , který navzdory mým předsudkům totálně předčil mé očekávání. Pojďme se tedy na Vitaru podívat zblízka.
Začneme zvenčí , modernizace Vitaře vyloženě prospěla, obzvláště co se předku vozu týče. Dostala nové LED diodové světlomety , které nejen že vypadají velice dobře , ale navíc i velice dobře fungují , v noci si s těmito světlomety připadáte jako by byl bílý den. Celkově předek Vitary nyní vypadá o dost lépe a posouvá ji spíše do segmentu prémiových SUV. Zadní část vozu už ovšem tak perfektně nevypadá , resp. můj subjektivní pohled mi říká , že ta vystouplá obrovská zadní světla včetně robustního nárazníku s integrovaným couvacím reflektorem vrací Vitaru zpět do síně levnějších-kompaktnějších SUV. Ovšem rozhodně to není na škodu. Naše redakce dostala na testování vůz v perleťově bílé barvě a leč tato barva dnes již není tak ojedinělá, Vitaře vyloženě sedí a vypadá dobře.
Pojďme se podívat dovnitř. Ihned po nasednutí do vozu Vás překvapí velice pohodlná měkká sedadla s dobrou oporou pro záda. I po dlouhém dni stráveném za volantem Vitary rozhodně není člověk zlámaný s bolavými zády. Interiér vozu může působit lehce jako ze staršího Japonce , ovšem nenechme se zmýlit , Suzuki použila jednotlivé interiérové prvky ze starších modelů, vše funguje naprosto skvěle a celkově kvalita zpracování je zde na vysoké úrovni. Palubní desce dominuje multifunkční kožený volant , který příjemně padne do ruky. Posez za tímto volantem je vyšší , ovšem velice pohodlný. Snad jen v 4.2 palce široký displej Infotaimentu by mohl mít hezčí grafické podání, ovšem ani toto není žádná tragédie. Naopak oceňuji velice přehledné analogové budíky rychloměru a otáčkoměru , což dnes je ve vozech vzácnost. Mezi těmito budíky se nachází velký, velice dobře čitelný dipslej palubního počítače , který mimo klasická zobrazení provozních údajů během jízdy, zobrazuje též hodnotu napětí baterie pro Mild Hybridní systém. Dále mě zaujal poměrně velký zavazadlový prostor, celých 375 litrů je ideálně přístupných a ve verzi 4x4 dostanete i dvojité dno.
A teď se dostáváme k nejzajímavější části tohoto automobilu. To je jeho pohonná jednotka. Ta se skládá z čtyřválcové turbodmychadlem přeplňované benzínové jednačtyřky o výkonu 95kW v 5500 ot/min a 220 Nm přicházejících již v 1500 ot/min a manuální šestistupňové převodovky. To ale není vše. Motoru nepomáhá s kroutícím momentem pouze přeplňování turbodmychadlem , nýbrž 48V startér-generátor ISG, který zároveň zastává funkci elektromotoru pomáhající další silou 53 Nm . Tento elektromotor využívá napětí 48V při kterém vyvine výkon 10 kW a přes plochý řemen tak pomáhá spalovacímu motoru zefektivnit dynamické vlastnosti vozu. K napájení tohoto elektromotoru slouží 48V lithium-iontová baterie umístěná v dolní části kufru vozu. A za mě mohu říci , že se tento Mild Hybridní SHVS systém Suzuki opravdu povedl.
Motor má díky tomuto elektrickému dopingu přebytek kroutícího momentu , který oceníte při předjíždění, kdy stačí tak málo, pouze sešlápnout plynový pedál na podlahu a užívat si mohutný zátah tohoto hybridního ústrojí. Řidič , který neví , že je tento vůz vybaven hybridní technologií nemá šanci při jízdě poznat , že spalovacímu motoru pomáhá elektromotor, ovšem pouze do doby , než se elektromotor změní v generátor a pomocí rekuperace vrací energii zpět do baterie. To je bohužel okamžik , kdy tato technologie začíná uživateli Vitary lehce vadit , jelikož při jízdě např. na spádu , kdy je zařazen rychlostní stupeň a není sešlápnutý plynový pedál , začne Vitara vyrábět elektrický proud pro baterie a značně zatíží tento generátor , který na toto zatížení reaguje větším odporem při točení a tudíž celý vůz začne místo plachtění docela razantně brzdit. Poté se jízda stává neplynulá , doslova automobil pocukává a Vás to nutí přidávat plyn. Ovšem toto je jedinná a né moc závažná chyba onoho hybridního pohonu. Celkově má Vitara výkonu dostatek a i ostřejší jízda na okresních silnicích jí dělá velice zábavnou. A pozor bavíme se tady o SUV s pohonem 4x4 s vyšším těžištěm , a i tak je to auto v zatáčkách naprosto úžasné ! Podvozek je jedním slovem prostě geniální.
Silná stránka Vitary spočívá právě v podvozku. Systém pohonu všech kol se nazývá 4×4 AllGrip a pracuje plně automaticky. Na výběr jsou čtyři jízdní režimy Auto, Sport, Snow nebo Lock, přepínatelné ovladačem u ruční brzdy na středovém tunelu. Všechny režimy jsou plně automatické a využívají pohonu 4x4 ve prospěch spotřeby, trakce resp. bezpečnosti. Celé to funguje brilantně. Vitaře nejvíc vyhovují české okresní silnice standardně nedokonalé. Ale podvozek Vitary je dokáže vyžehlit , zatáčky narovnat a posádku uhoupat k spánku. Na palubě je příjemné ticho , motor při běžné jízdě neotravuje a naopak příjemně zní. Za zmínku rozhodně stojí brzdy, pedál je krásně citlivý, nástup brzd ostrý, brzdný účinek je ideální.
A co třeba spotřeba ? Při svižném přesouvání budete jezdit za 8 litrů Naturalu 95, při "kloboukové" jízdě (rozuměj opatrné) se lze bez problémů dostat na 5 litrů a v kombinaci 6,5 litru na ujetých 100km je zcela reálných a to dynamika vozu opravdu není slabý standard. Vitara s tímto pohonným ústrojím akceleruje z 0 na 100 km/h za 10.2 vteřiny a ručička rychloměru se zastaví na nelegálních 190 km/h. V těchto disciplínách je jasně vidět , že hybridní pohon opravdu funguje.
A co to všechno stojí ? Základní cena vozu je 469.900 Kč, za tyto peníze dostanete vůz s pohonem pouze předcích kol se stupněm výbavy COMFORT. Nejlepší "čtyřkolku" pořídíte od 555.900 Kč. Cena námi testovaného vozu ve výbavě ELEGANCE je 589.900 Kč. Řekl bych , že za málo peněz hodně muziky.
Suzuki Vitara je v této konfiguraci velice zdařilé vozidlo jak na výlety s rodinou , tak třeba na pracovní cesty za lovnou zvěří do lesa popř. na zasněžené kopce Krkonoš s lyžemi na střeše. Suzuki Vitara s mild hybridní technologii je povedené rodinné SUV za rozumnou cenu. Skvělé naladěnému podvozku zdárně sekunduje povedené hnací ústrojí. Kromě pár škobrtnutí jako laciněji a zastarale působící detaily v interiéru ji není téměř co vytknout a myslím si , že si své místo mezi zákazníky určitě najde.
Typ motoru:
Přeplňovaný R4
Palivo:
Benzín
Zdvihový objem:
1373 ccm
Výkon:
95 Kw (129 koní)
Točivý moment:
235 N.m.
Převodovka:
M6
Poháněná kola:
4x4
Délka:
4175 mm
Šířka:
1775 mm
Výška:
1610 mm
Rozvor:
2500 mm
Zavazadlový prostor:
375 litrů
Provozní hmotnost:
1320 kg
V-max:
190 km/h
0-100 km/h:
10,2 s
Spotřeba:
5,5 /4,6 /4,9 l/100 km
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.