Test: Suzuki Vitara 1.4 BOOSTERJET HYBRID, nad očekávaní povedené SUV

Petr Boháč / AutoRoad.cz, 1. srpna 2020, 13:03 Google+

Tento týden jsme si pro vás připravili redakční test modernizované Suzuki Vitara s mild-hybridním pohonem , který navzdory mým předsudkům totálně předčil mé očekávání. Pojďme se tedy na Vitaru podívat zblízka.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Suzuki Vitara Mild Hybrid

Suzuki Vitara Mild Hybrid | foto: Martin Schneider

Sdílejte článek

Začneme zvenčí , modernizace Vitaře vyloženě prospěla, obzvláště co se předku vozu týče. Dostala nové LED diodové světlomety , které nejen že vypadají velice dobře , ale navíc i velice dobře fungují , v noci si s těmito světlomety připadáte jako by byl bílý den. Celkově předek Vitary nyní vypadá o dost lépe a posouvá ji spíše do segmentu prémiových SUV. Zadní část vozu už ovšem tak perfektně nevypadá , resp. můj subjektivní pohled mi říká , že ta vystouplá obrovská zadní světla včetně robustního nárazníku s integrovaným couvacím reflektorem vrací Vitaru zpět do síně levnějších-kompaktnějších SUV. Ovšem rozhodně to není na škodu. Naše redakce dostala na testování vůz v perleťově bílé barvě a leč tato barva dnes již není tak ojedinělá, Vitaře vyloženě sedí a vypadá dobře.

img-responsive

Suzuki Vitara Mild Hibrid | foto: Martin Schneider

Pojďme se podívat dovnitř. Ihned po nasednutí do vozu Vás překvapí velice pohodlná měkká sedadla s dobrou oporou pro záda. I po dlouhém dni stráveném za volantem Vitary rozhodně není člověk zlámaný s bolavými zády. Interiér vozu může působit lehce jako ze staršího Japonce , ovšem nenechme se zmýlit , Suzuki použila jednotlivé interiérové prvky ze starších modelů, vše funguje naprosto skvěle a celkově kvalita zpracování je zde na vysoké úrovni. Palubní desce dominuje multifunkční kožený volant , který příjemně padne do ruky. Posez za tímto volantem je vyšší , ovšem velice pohodlný. Snad jen v 4.2 palce široký displej Infotaimentu by mohl mít hezčí grafické podání, ovšem ani toto není žádná tragédie. Naopak oceňuji velice přehledné analogové budíky rychloměru a otáčkoměru , což dnes je ve vozech vzácnost. Mezi těmito budíky se nachází velký, velice dobře čitelný dipslej palubního počítače , který mimo klasická zobrazení provozních údajů během jízdy, zobrazuje též hodnotu napětí baterie pro Mild Hybridní systém. Dále mě zaujal poměrně velký zavazadlový prostor, celých 375 litrů je ideálně přístupných a ve verzi 4x4 dostanete i dvojité dno.

img-responsive

Suzuki Vitara Mild Hibrid | foto: Martin Schneider

A teď se dostáváme k nejzajímavější části tohoto automobilu. To je jeho pohonná jednotka. Ta se skládá z čtyřválcové turbodmychadlem přeplňované benzínové jednačtyřky o výkonu 95kW v 5500 ot/min a 220 Nm přicházejících již v 1500 ot/min a manuální šestistupňové převodovky. To ale není vše. Motoru nepomáhá s kroutícím momentem pouze přeplňování turbodmychadlem , nýbrž 48V startér-generátor ISG, který zároveň zastává funkci elektromotoru pomáhající další silou 53 Nm . Tento elektromotor využívá napětí 48V při kterém vyvine výkon 10 kW a přes plochý řemen tak pomáhá spalovacímu motoru zefektivnit dynamické vlastnosti vozu. K napájení tohoto elektromotoru slouží 48V lithium-iontová baterie umístěná v dolní části kufru vozu. A za mě mohu říci , že se tento Mild Hybridní SHVS systém Suzuki opravdu povedl.

img-responsive

Suzuki Vitara Mild Hibrid | foto: Martin Schneider

Motor má díky tomuto elektrickému dopingu přebytek kroutícího momentu , který oceníte při předjíždění, kdy stačí tak málo, pouze sešlápnout plynový pedál na podlahu a užívat si mohutný zátah tohoto hybridního ústrojí. Řidič , který neví , že je tento vůz vybaven hybridní technologií nemá šanci při jízdě poznat , že spalovacímu motoru pomáhá elektromotor, ovšem pouze do doby , než se elektromotor změní v generátor a pomocí rekuperace vrací energii zpět do baterie. To je bohužel okamžik , kdy tato technologie začíná uživateli Vitary lehce vadit , jelikož při jízdě např. na spádu , kdy je zařazen rychlostní stupeň a není sešlápnutý plynový pedál , začne Vitara vyrábět elektrický proud pro baterie a značně zatíží tento generátor , který na toto zatížení reaguje větším odporem při točení a tudíž celý vůz začne místo plachtění docela razantně brzdit. Poté se jízda stává neplynulá , doslova automobil pocukává a Vás to nutí přidávat plyn. Ovšem toto je jedinná a né moc závažná chyba onoho hybridního pohonu. Celkově má Vitara výkonu dostatek a i ostřejší jízda na okresních silnicích jí dělá velice zábavnou. A pozor bavíme se tady o SUV s pohonem 4x4 s vyšším těžištěm , a i tak je to auto v zatáčkách naprosto úžasné ! Podvozek je jedním slovem prostě geniální.

Silná stránka Vitary spočívá právě v podvozku. Systém pohonu všech kol se nazývá 4×4 AllGrip a pracuje plně automaticky. Na výběr jsou čtyři jízdní režimy Auto, Sport, Snow nebo Lock, přepínatelné ovladačem u ruční brzdy na středovém tunelu. Všechny režimy jsou plně automatické a využívají pohonu 4x4 ve prospěch spotřeby, trakce resp. bezpečnosti. Celé to funguje brilantně. Vitaře nejvíc vyhovují české okresní silnice standardně nedokonalé. Ale podvozek Vitary je dokáže vyžehlit , zatáčky narovnat a posádku uhoupat k spánku. Na palubě je příjemné ticho , motor při běžné jízdě neotravuje a naopak příjemně zní. Za zmínku rozhodně stojí brzdy, pedál je krásně citlivý, nástup brzd ostrý, brzdný účinek je ideální.

img-responsive

Suzuki Vitara Mild Hibrid | foto: Martin Schneider

A co třeba spotřeba ? Při svižném přesouvání budete jezdit za 8 litrů Naturalu 95, při "kloboukové" jízdě (rozuměj opatrné) se lze bez problémů dostat na 5 litrů a v kombinaci 6,5 litru na ujetých 100km je zcela reálných a to dynamika vozu opravdu není slabý standard. Vitara s tímto pohonným ústrojím akceleruje z 0 na 100 km/h za 10.2 vteřiny a ručička rychloměru se zastaví na nelegálních 190 km/h. V těchto disciplínách je jasně vidět , že hybridní pohon opravdu funguje.

A co to všechno stojí ? Základní cena vozu je 469.900 Kč, za tyto peníze dostanete vůz s pohonem pouze předcích kol se stupněm výbavy COMFORT. Nejlepší "čtyřkolku" pořídíte od 555.900 Kč. Cena námi testovaného vozu ve výbavě ELEGANCE je 589.900 Kč. Řekl bych , že za málo peněz hodně muziky.

Suzuki Vitara je v této konfiguraci velice zdařilé vozidlo jak na výlety s rodinou , tak třeba na pracovní cesty za lovnou zvěří do lesa popř. na zasněžené kopce Krkonoš s lyžemi na střeše. Suzuki Vitara s mild hybridní technologii je povedené rodinné SUV za rozumnou cenu. Skvělé naladěnému podvozku zdárně sekunduje povedené hnací ústrojí. Kromě pár škobrtnutí jako laciněji a zastarale působící detaily v interiéru ji není téměř co vytknout a myslím si , že si své místo mezi zákazníky určitě najde.

Typ motoru:

Přeplňovaný R4

Palivo:

Benzín

Zdvihový objem:

1373 ccm

Výkon:

95 Kw (129 koní)

Točivý moment:

235 N.m.

Převodovka:

M6

Poháněná kola:

4x4

Délka:

4175 mm

Šířka:

1775 mm

Výška:

1610 mm

Rozvor:

2500 mm

Zavazadlový prostor:

375 litrů

Provozní hmotnost:

1320 kg

V-max:

190 km/h

0-100 km/h:

10,2 s

Spotřeba:

5,5 /4,6 /4,9 l/100 km

Vytisknout

Diskuze: Test: Suzuki Vitara 1.4 BOOSTERJET HYBRID, nad očekávaní povedené SUV

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

reklama

Doporučujeme

ceny pohonných hmot

Kolik litrů paliva si můžete koupit za průměrnou mzdu v Česku a ve světě?

Čtěte dále

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud