Po velkém Peugeotu 5008 jsme do redakce dostali jeho menšího brášku v podobě Peugeotu 3008. Jak se s ním žije a zda si vystačí s přeplňovaným tříválcem jsem pro Vás zjišťoval v týdenním testu.
ExteriérPřední část je téměř stejná jako u větší 5008. Zaujme velká maska chladiče s prohnutou mřížkou. Dále pak přední světlomety s Full LED technologií. Z bočního pohledu si všimnete vyšší linie nízkých oken a ozdobné chromové lišty. Dojem ze schopného SUV budí oplastování dveří a lemů blatníků. Také světlá výška řadí vůz spíše mezi SUV než crossovery. Dynamický vzhled dokresluje sešikmené zadní okno. Jak je u nových Peugeotů zvykem, zadní led svítilny se třemi svislými rudými linkami symbolizují lví drápy.
Jednou jsem parkoval vedle nové Škody Kamiq. Peugeot ve mně budil dojem robustního SUV, kdežto Škodovka mi přišla jako nová generace Fabie. Peugeot 3008 je po stránce designu jedním z nejzajímavějších vozů ve své třídě.
InteriérJestli zvenčí připomíná 3008 větší 5008, pak uvnitř jsou oba vozy takřka totožné. Peugeot napříč svými modely sází na interiér i-Cockpit. Prim hraje zploštělý volant a nad ním se nacházející digitální přístrojová deska. Je dobře čitelná a můžete si ji přizpůsobit podle sebe. Promítat může klasické budíky jako jsou tachometr a otáčkoměr nebo třeba navigaci.
Jak je pro crossover typické, pozice za volantem je vysoká, což usnadňuje nastupování a vystupování. Také je díky vyšší pozici dobrý přehled o dění v okolním provozu. V obou řadách sedadel je místa dostatek, já se svými 181 cm neměl s prostorem sebemenší problém. I figurant vysoký 188 cm a vážící téměř 115 kg neměl problém sednout si" sám za sebe". V 5008 bylo o poznání méně místa nad hlavou, za což mohlo panoramatické střešní okno. Zde tento prvek výbavy chyběl, díky čemuž bylo místa nad hlavou více než dostatečně.
Zavazadlový prostor o objemu 520 litrů patří ke špičce segmentu. Má dobrý tvar a v případě potřeby se dají snadno sklopit opěradla zadních sedadel a vznikne velkorysý prostor pro zavazadla s takřka rovnou podlahou.
Pohonná jednotkaZákladní motorizací pro 3008 je přeplňovaný řadový tříválec o obsahu 1199 ccm. I přes skromný obsah dosahuje výkonu 96 kW (130 koní) při 5500 ot./min. a točivý moment 230 N.m. již od 1750 ot./min. Výkon motoru putuje na přední kola skrze 8 stupňovou automatickou převodovku.
JízdaPo usednutí do stylového, ve své třídě jednoho z nejlepších, interiérů , jsem se již jako tradičně nejprve pokusil spárovat bluetooth rádio s mým mobilním telefonem. Což se podařilo, ale jen na půl. Mohl jsem uskutečňovat hovory, ale i přes opakované nastavování přehrávání audia se mi tuto funkci nepodařilo nastavit. Nedalo mi to a zkusil jsem si půjčit mobilní telefon od své přítelkyně. Ten již fungoval bez problémů. Neumím si představit, že při stovkách hodin testování nového modelu, si inženýři od Peugeotu řekli, že bluetooth připojení funguje 50:50 a to je v pořádku.
Po vyjetí jsem si ihned uvědomil, že pod kapotou pracuje tříválcový motor. Jeho chod byl v určitých otáčkách hrubý. Také jsem občas postřehl zaváhání 8 automatické převodovky, nebyla si párkrát úplně jistá, jaký převodový stupeň zvolit. Ale to opravdu jen párkrát. Jinak spolupracovala s motorem výborně a vůz měl na svůj malý objem motoru celkem příjemnou odezvu na plyn. Pro závodníky to není, ale k běžnému každodennímu soužití bude většině lidí dynamika 3008 stačit.
Ostatně na závodění není naladěný ani podvozek. Je francouzsky pohodlný a houpavý. V zatáčkách vůz drží zvolenou stopu vcelku ochotně, až při razantnější jízdě se dostaví mírná nedotáčivost. Peugeot se cítí dobře ve městě, kde odolává nástrahám v podobě "kočičích hlav" i propadlých kanálů. Sedíte v něm výše nad vozovkou a to přináší dobrý přehled o dění v okolním prostoru.
Na dálnici nemá 3008 problém držet slušné tempo a dech jí nedochází ani v táhlých stoupáních. Díky velkému počtu převodových stupňů má i při dálniční rychlosti motor rozumné otáčky a nijak neobtěžuje svým hlukem posádku.
SpotřebaPeugeot 3008 s přeplňovaným benzínovým motorem je co se týče spotřeby velmi závislý na okolním provozu, na jízdním stylu se spotřeba nijak dramaticky nepromítá. Po Praze jsem s ním jezdil v závislosti na hustotě provozu v rozmezí od 6,6 až po 9,5 litru na 100 km. Kdežto v menším městě, jako je Hradec Králové, jsem se s Peugeotem zvládl pohybovat v průměru za 5,9 litru. Celkový městský průměr pak činil 8,7 litru na 100 km.
Na okresních silnicích si vůz vedl o něco lépe. Při klidné jízdě jsem jezdil v průměru za 5,8 litru. Když jsem se pokoušel o ofenzivnější jízdu, spotřeba nijak dramaticky nestoupla. Svižná jízda vysaje z nádrže 6,5 litru na 100 ujetých kilometrů. Po dálnici jsem při ustálené rychlosti 130 km/h jezdil v průměru za 6,7 litru.
Celková výsledná spotřeba během týdenního testu byla v průměru 7,2 litrů na 100 km.
CenaPeugeot 3008 s motorem 1,2 PureTech 130 s manuální převodovkou a výbavou ACTIVE začíná na částce 555 000 Kč, naopak nejvíce zaplatíte za model 3008 HYBRID4 e-EAT8 GT. Ten si u dealerů Peugeotu cení na 1 180 000 Kč. Testové provedení má blíže k prvně jmenovanému. Se základním motorem, 8 stupňovou automatickou převodovkou a druhým stupněm výbavy ALLURE stojí 645 000 Kč. Osobně bych preferoval velice povedený přeplňovaný čtyřválec 1,6 PureTech se 180 koňmi. Ale ten je k dispozici pouze v druhé nejvyšší výbavě a tudíž za něj zákazník zaplatí 750 000,-.
ZávěrPeugeot 3008 s motorem 1,2 PureTech mě vcelku mile překvapil. Interiér vozu poskytuje dostatek prostoru i komfortu při cestování. Má zatím neokoukaný design, který se mi líbí, nespletete si ho s žádným jiným vozem (snad krom Peugeotu 5008). Co se motoru týče, osobně bych 1,2 nebral. Motor byl občas slyšet a má v určitých otáčkách nepříjemně hrubý chod. Ale s automatickou převodovkou funguje celkem dobře a dynamika není úplně zlá.
Typ motoru:
Přeplňovaný R3
Palivo:
benzín
Zdvihový objem:
1199 ccm
Výkon:
96 Kw (130 koní)
Točivý moment:
230 N.m.
Převodovka:
At.-8
Poháněná kola:
přední
Délka:
4475 mm
Šířka:
1841 mm
Výška:
1623 mm
Rozvor:
2675 mm
Zavazadlový prostor:
591 litrů
Provozní hmotnost:
1340 kg
V-max:
188 km/h
0-100 km/h:
10,8 s
Spotřeba:
6,4 /4,9 /5,5 l/100 km
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?