Tento oblíbený městský crossover prošel nedávno spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Na Kamiq se dnes zaměříme a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Dokáže si tento kousek obhájit sebevědomou cenovku nebo je lepší sáhnout po nějaké jiné konfiguraci?
Úvod a ceny
Modernizace nepřinesla žádnou velkou revoluci, jde spíš o několik detailů, které odstranily drobné neduhy. Já osobně nejvíce ocenil lehce pozměněný panel klimatizace, kde nyní přibylo tlačítko na ovládání intenzity ventilátoru, což se před faceliftem ovládalo v dotykovém infotainmentu.
Lehce přepracovaná je přední maska, světlomety a nárazník. Uvnitř je standardem virtuální kokpit a na přání lze také mít bezdrátové nabíjení telefonu s pogumovanou podložkou a chlazením. Další novinkou je možnost LED Matrix světel, které zde máme. Změna se rovněž odehrála v názvosloví. Dříve zde byly výbavy Ambition a Style, ty jsou teď nahrazeny základním stupněm Selection a lepším Top Selection. Vrcholem je naše Monte Carlo.
Motorizace jsou zde tři – základní litrový tříválec 1,0 TSI 70 kW s pětikvaltem, poté námi testovaná silnější verze stejného motoru o výkonu 85 kW s příplatkovou automatickou převodovkou DSG a poté vrcholný čtyřválec 1,5 TSI 110 kW. Co se týče cen, tak základ přijde na 480 tisíc. My zde máme nejvyšší výbavu se středním motorem, což vychází bez příplatků na 620 tisíc. Testovaný kus měl ovšem ještě pár věcí navíc – metalízu, 18 palcové disky, navigaci, větší virtuální kokpit, adaptivní tempomat, automatické parkování, elektrické víko zavazadelníku, vyhřívané čelní sklo, parkovací kameru a mnoho dalšího , takže se cena vyhoupla až na 768 tis.
Exteriér
Přední část působí poměrně exoticky, což mají za následek dvojité světlomety, přičemž ty hlavní jsou dole a vrchní část je denní svícení. Jedná se o LED Matrix světla, která velice dobře svítí. Kombinace červené metalízy s černou maskou, zrcátky, koly, střechou a dalšími doplňky vypadá opravdu skvěle. Zadní část je o něco usedlejší, nicméně i ta se povedla a celkově se takto naspecifikovaný Kamiq řadí k nejlépe vypadajícím crossoverům.
Rozměry: 4241/1793/1562/2639 mm (délka, šířka, výška, rozvor)
Hmotnost: 1254 kg
Interiér
Uvnitř je potřeba vyzdvihnout opravdu povedená sedadla, která mají výrazné boční vedení a cestuje se v nich velmi dobře. Problém by mohli mít mohutnější jedinci, ale já se svými 80 kg sem zapadnu úplně skvěle. Pozici za volantem také není co vytknout – sedí se hezky nízko, volant je stavitelný ve velikém rozsahu a nechybí ani polohovatelná loketní opěrka.
Ovládání je díky modernizaci o chlup lepší a to především díky rozšíření panelu klimatizace o možnost ovládat ventilátor tlačítkem. Celkově je infotainment povedený, nabízí logické uspořádání a neurazí ani rychlostí odezvy či rozlišením zpětné kamery.
Prostornost v kabině je proti ostatním crossoverům nadprůměrná a bez problému se sem vejdou čtyři vzrostlí dospělí. Nouze není ani o odkládací prostory, kterých je vpředu dost, vzadu už méně.
Zpracování interiéru je velice slušné, byť jsou místy i lacině působící tvrdší plasty. Zavazadlový prostor má dvojité dno a celkově pojme 400 litrů nákladu.
Jízda
Abych byl upřímný, tak jsem se trochu bál těch příplatkových 18 palcových disků, ale jízdní komfort příjemně překvapil. Běžné výmoly zvládá obstojně, byť doprovázené lehkým bouchnutím. Rozhodí ho jen ostřejší příčné nerovnosti či velké díry, kdy umí trochu odskakovat a dává o povrchu pod vámi vědět o něco více. Celkově je to však velice dobrý kompromis mezi slušným pohodlím a jistotou v zatáčkách, která zde je. Díky nízké hmotnosti je Kamiq překvapivě obratným parťákem i v zakroucených pasážích, kde mu sice chybí nějaké ty koně, ale dá se s ním užít i svižnější tempo. Slušné je i odhlučnění při dálniční rychlosti. Co mě však lehce zklamalo, tak bylo přeposilované řízení. To se ovšem dá vylepšit individuálním jízdním režimem, kde si můžete navolit sportovní řízení, ale zachovat normální pohon, aby se motor zbytečně nevytáčel a nezvyšovala se tak spotřeba, jako v předdefinovaném sportovním režimu.
Motor
Jedná se o benzínový tříválec 1,0 TSI generace evo2, který je kombinovaný se sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG. Co se výkonu týče, tak zde máme 85 kW a 200 Nm kroutícího momentu, což se na tak lehké auto, jehož revírem bude spíše město, jeví jako dostatečné.
Já osobně bych ovšem stejně pár desítek tisíc připlatil a sáhl po kultivovanějším čtyřválci 1,5 TSI, jehož 110 kW už z Kamiqa udělají nadprůměrně svižnou záležitost, od které takovou dynamiku málokdo čeká. Akcelerace z místa na 100 km/h zabere u tříválce 10,2 vteřin a maximální rychlost dosáhne k hranici 195 km/h. Největším překvapením byla ale spotřeba, která je opravdu nízká. Při klidné jízdě se na palubním počítači ukáží tyto hodnoty:
Město: 5,3 – 6,3 litrů
Kombinovaná: 6 l
Dálničních 130 km/h: 6,4 l
Okresky: 5 – 5,5 l
Závěr
Kamiq je právem velice oblíbeným crossoverem, jedná se o skvělé auto pro jednu či dvě osoby, které jezdí spíše kratší trasy a nebo třeba jako druhé auto do rodiny. Nedá se mu upřít to, že obzvláště v této konfiguraci skvěle vypadá, ale on i velmi hezky jezdí. Díky nízké hmotnosti obstojně zatáčí, ale zároveň si ponechává solidní dávku komfortu na rozbitých cestách a to i na příplatkových 18 palcových kolech. Jediným větším zádrhelem je cenovka, která v našem případě výrazně přesáhla 700 tisíc, což je za menší auto s tříválcem dost a to i navzdory velice bohaté výbavě, kterou mnohdy konkurenti vůbec nenabízí. Cenu obhajují i skvělá sedadla, snadné ovládání a poměrně kvalitně zpracovaný interiér, nicméně já osobně bych si za tuto cenovku představoval silnější čtyřválec namísto našeho tříválce. Tento konkrétní kousek si odváží 7/10 bodů, nicméně pokud by měl místo mnoha příplatků větší motor, dal bych klidně o bod více.
Plusy
Líbivý design
Bohatá výbava
Skvělá sedadla
Jednoduché ovládání
Nízká hmotnost
Prostornost
Jízdní vlastnosti
Nízká spotřeba
Minusy
Cenovka
Proti Scale je dražší a méně praktický
Dynamika nenadchne
Přeposilované řízení
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.