Tento oblíbený městský crossover prošel nedávno spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Na Kamiq se dnes zaměříme a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Dokáže si tento kousek obhájit sebevědomou cenovku nebo je lepší sáhnout po nějaké jiné konfiguraci?
Úvod a ceny
Modernizace nepřinesla žádnou velkou revoluci, jde spíš o několik detailů, které odstranily drobné neduhy. Já osobně nejvíce ocenil lehce pozměněný panel klimatizace, kde nyní přibylo tlačítko na ovládání intenzity ventilátoru, což se před faceliftem ovládalo v dotykovém infotainmentu.
Lehce přepracovaná je přední maska, světlomety a nárazník. Uvnitř je standardem virtuální kokpit a na přání lze také mít bezdrátové nabíjení telefonu s pogumovanou podložkou a chlazením. Další novinkou je možnost LED Matrix světel, které zde máme. Změna se rovněž odehrála v názvosloví. Dříve zde byly výbavy Ambition a Style, ty jsou teď nahrazeny základním stupněm Selection a lepším Top Selection. Vrcholem je naše Monte Carlo.
Motorizace jsou zde tři – základní litrový tříválec 1,0 TSI 70 kW s pětikvaltem, poté námi testovaná silnější verze stejného motoru o výkonu 85 kW s příplatkovou automatickou převodovkou DSG a poté vrcholný čtyřválec 1,5 TSI 110 kW. Co se týče cen, tak základ přijde na 480 tisíc. My zde máme nejvyšší výbavu se středním motorem, což vychází bez příplatků na 620 tisíc. Testovaný kus měl ovšem ještě pár věcí navíc – metalízu, 18 palcové disky, navigaci, větší virtuální kokpit, adaptivní tempomat, automatické parkování, elektrické víko zavazadelníku, vyhřívané čelní sklo, parkovací kameru a mnoho dalšího , takže se cena vyhoupla až na 768 tis.
Exteriér
Přední část působí poměrně exoticky, což mají za následek dvojité světlomety, přičemž ty hlavní jsou dole a vrchní část je denní svícení. Jedná se o LED Matrix světla, která velice dobře svítí. Kombinace červené metalízy s černou maskou, zrcátky, koly, střechou a dalšími doplňky vypadá opravdu skvěle. Zadní část je o něco usedlejší, nicméně i ta se povedla a celkově se takto naspecifikovaný Kamiq řadí k nejlépe vypadajícím crossoverům.
Rozměry: 4241/1793/1562/2639 mm (délka, šířka, výška, rozvor)
Hmotnost: 1254 kg
Interiér
Uvnitř je potřeba vyzdvihnout opravdu povedená sedadla, která mají výrazné boční vedení a cestuje se v nich velmi dobře. Problém by mohli mít mohutnější jedinci, ale já se svými 80 kg sem zapadnu úplně skvěle. Pozici za volantem také není co vytknout – sedí se hezky nízko, volant je stavitelný ve velikém rozsahu a nechybí ani polohovatelná loketní opěrka.
Ovládání je díky modernizaci o chlup lepší a to především díky rozšíření panelu klimatizace o možnost ovládat ventilátor tlačítkem. Celkově je infotainment povedený, nabízí logické uspořádání a neurazí ani rychlostí odezvy či rozlišením zpětné kamery.
Prostornost v kabině je proti ostatním crossoverům nadprůměrná a bez problému se sem vejdou čtyři vzrostlí dospělí. Nouze není ani o odkládací prostory, kterých je vpředu dost, vzadu už méně.
Zpracování interiéru je velice slušné, byť jsou místy i lacině působící tvrdší plasty. Zavazadlový prostor má dvojité dno a celkově pojme 400 litrů nákladu.
Jízda
Abych byl upřímný, tak jsem se trochu bál těch příplatkových 18 palcových disků, ale jízdní komfort příjemně překvapil. Běžné výmoly zvládá obstojně, byť doprovázené lehkým bouchnutím. Rozhodí ho jen ostřejší příčné nerovnosti či velké díry, kdy umí trochu odskakovat a dává o povrchu pod vámi vědět o něco více. Celkově je to však velice dobrý kompromis mezi slušným pohodlím a jistotou v zatáčkách, která zde je. Díky nízké hmotnosti je Kamiq překvapivě obratným parťákem i v zakroucených pasážích, kde mu sice chybí nějaké ty koně, ale dá se s ním užít i svižnější tempo. Slušné je i odhlučnění při dálniční rychlosti. Co mě však lehce zklamalo, tak bylo přeposilované řízení. To se ovšem dá vylepšit individuálním jízdním režimem, kde si můžete navolit sportovní řízení, ale zachovat normální pohon, aby se motor zbytečně nevytáčel a nezvyšovala se tak spotřeba, jako v předdefinovaném sportovním režimu.
Motor
Jedná se o benzínový tříválec 1,0 TSI generace evo2, který je kombinovaný se sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG. Co se výkonu týče, tak zde máme 85 kW a 200 Nm kroutícího momentu, což se na tak lehké auto, jehož revírem bude spíše město, jeví jako dostatečné.
Já osobně bych ovšem stejně pár desítek tisíc připlatil a sáhl po kultivovanějším čtyřválci 1,5 TSI, jehož 110 kW už z Kamiqa udělají nadprůměrně svižnou záležitost, od které takovou dynamiku málokdo čeká. Akcelerace z místa na 100 km/h zabere u tříválce 10,2 vteřin a maximální rychlost dosáhne k hranici 195 km/h. Největším překvapením byla ale spotřeba, která je opravdu nízká. Při klidné jízdě se na palubním počítači ukáží tyto hodnoty:
Město: 5,3 – 6,3 litrů
Kombinovaná: 6 l
Dálničních 130 km/h: 6,4 l
Okresky: 5 – 5,5 l
Závěr
Kamiq je právem velice oblíbeným crossoverem, jedná se o skvělé auto pro jednu či dvě osoby, které jezdí spíše kratší trasy a nebo třeba jako druhé auto do rodiny. Nedá se mu upřít to, že obzvláště v této konfiguraci skvěle vypadá, ale on i velmi hezky jezdí. Díky nízké hmotnosti obstojně zatáčí, ale zároveň si ponechává solidní dávku komfortu na rozbitých cestách a to i na příplatkových 18 palcových kolech. Jediným větším zádrhelem je cenovka, která v našem případě výrazně přesáhla 700 tisíc, což je za menší auto s tříválcem dost a to i navzdory velice bohaté výbavě, kterou mnohdy konkurenti vůbec nenabízí. Cenu obhajují i skvělá sedadla, snadné ovládání a poměrně kvalitně zpracovaný interiér, nicméně já osobně bych si za tuto cenovku představoval silnější čtyřválec namísto našeho tříválce. Tento konkrétní kousek si odváží 7/10 bodů, nicméně pokud by měl místo mnoha příplatků větší motor, dal bych klidně o bod více.
Plusy
Líbivý design
Bohatá výbava
Skvělá sedadla
Jednoduché ovládání
Nízká hmotnost
Prostornost
Jízdní vlastnosti
Nízká spotřeba
Minusy
Cenovka
Proti Scale je dražší a méně praktický
Dynamika nenadchne
Přeposilované řízení
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?
VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.