Tento oblíbený městský crossover prošel nedávno spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Na Kamiq se dnes zaměříme a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Dokáže si tento kousek obhájit sebevědomou cenovku nebo je lepší sáhnout po nějaké jiné konfiguraci?
Úvod a ceny
Modernizace nepřinesla žádnou velkou revoluci, jde spíš o několik detailů, které odstranily drobné neduhy. Já osobně nejvíce ocenil lehce pozměněný panel klimatizace, kde nyní přibylo tlačítko na ovládání intenzity ventilátoru, což se před faceliftem ovládalo v dotykovém infotainmentu.
Lehce přepracovaná je přední maska, světlomety a nárazník. Uvnitř je standardem virtuální kokpit a na přání lze také mít bezdrátové nabíjení telefonu s pogumovanou podložkou a chlazením. Další novinkou je možnost LED Matrix světel, které zde máme. Změna se rovněž odehrála v názvosloví. Dříve zde byly výbavy Ambition a Style, ty jsou teď nahrazeny základním stupněm Selection a lepším Top Selection. Vrcholem je naše Monte Carlo.
Motorizace jsou zde tři – základní litrový tříválec 1,0 TSI 70 kW s pětikvaltem, poté námi testovaná silnější verze stejného motoru o výkonu 85 kW s příplatkovou automatickou převodovkou DSG a poté vrcholný čtyřválec 1,5 TSI 110 kW. Co se týče cen, tak základ přijde na 480 tisíc. My zde máme nejvyšší výbavu se středním motorem, což vychází bez příplatků na 620 tisíc. Testovaný kus měl ovšem ještě pár věcí navíc – metalízu, 18 palcové disky, navigaci, větší virtuální kokpit, adaptivní tempomat, automatické parkování, elektrické víko zavazadelníku, vyhřívané čelní sklo, parkovací kameru a mnoho dalšího , takže se cena vyhoupla až na 768 tis.
Exteriér
Přední část působí poměrně exoticky, což mají za následek dvojité světlomety, přičemž ty hlavní jsou dole a vrchní část je denní svícení. Jedná se o LED Matrix světla, která velice dobře svítí. Kombinace červené metalízy s černou maskou, zrcátky, koly, střechou a dalšími doplňky vypadá opravdu skvěle. Zadní část je o něco usedlejší, nicméně i ta se povedla a celkově se takto naspecifikovaný Kamiq řadí k nejlépe vypadajícím crossoverům.
Rozměry: 4241/1793/1562/2639 mm (délka, šířka, výška, rozvor)
Hmotnost: 1254 kg
Interiér
Uvnitř je potřeba vyzdvihnout opravdu povedená sedadla, která mají výrazné boční vedení a cestuje se v nich velmi dobře. Problém by mohli mít mohutnější jedinci, ale já se svými 80 kg sem zapadnu úplně skvěle. Pozici za volantem také není co vytknout – sedí se hezky nízko, volant je stavitelný ve velikém rozsahu a nechybí ani polohovatelná loketní opěrka.
Ovládání je díky modernizaci o chlup lepší a to především díky rozšíření panelu klimatizace o možnost ovládat ventilátor tlačítkem. Celkově je infotainment povedený, nabízí logické uspořádání a neurazí ani rychlostí odezvy či rozlišením zpětné kamery.
Prostornost v kabině je proti ostatním crossoverům nadprůměrná a bez problému se sem vejdou čtyři vzrostlí dospělí. Nouze není ani o odkládací prostory, kterých je vpředu dost, vzadu už méně.
Zpracování interiéru je velice slušné, byť jsou místy i lacině působící tvrdší plasty. Zavazadlový prostor má dvojité dno a celkově pojme 400 litrů nákladu.
Jízda
Abych byl upřímný, tak jsem se trochu bál těch příplatkových 18 palcových disků, ale jízdní komfort příjemně překvapil. Běžné výmoly zvládá obstojně, byť doprovázené lehkým bouchnutím. Rozhodí ho jen ostřejší příčné nerovnosti či velké díry, kdy umí trochu odskakovat a dává o povrchu pod vámi vědět o něco více. Celkově je to však velice dobrý kompromis mezi slušným pohodlím a jistotou v zatáčkách, která zde je. Díky nízké hmotnosti je Kamiq překvapivě obratným parťákem i v zakroucených pasážích, kde mu sice chybí nějaké ty koně, ale dá se s ním užít i svižnější tempo. Slušné je i odhlučnění při dálniční rychlosti. Co mě však lehce zklamalo, tak bylo přeposilované řízení. To se ovšem dá vylepšit individuálním jízdním režimem, kde si můžete navolit sportovní řízení, ale zachovat normální pohon, aby se motor zbytečně nevytáčel a nezvyšovala se tak spotřeba, jako v předdefinovaném sportovním režimu.
Motor
Jedná se o benzínový tříválec 1,0 TSI generace evo2, který je kombinovaný se sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG. Co se výkonu týče, tak zde máme 85 kW a 200 Nm kroutícího momentu, což se na tak lehké auto, jehož revírem bude spíše město, jeví jako dostatečné.
Já osobně bych ovšem stejně pár desítek tisíc připlatil a sáhl po kultivovanějším čtyřválci 1,5 TSI, jehož 110 kW už z Kamiqa udělají nadprůměrně svižnou záležitost, od které takovou dynamiku málokdo čeká. Akcelerace z místa na 100 km/h zabere u tříválce 10,2 vteřin a maximální rychlost dosáhne k hranici 195 km/h. Největším překvapením byla ale spotřeba, která je opravdu nízká. Při klidné jízdě se na palubním počítači ukáží tyto hodnoty:
Město: 5,3 – 6,3 litrů
Kombinovaná: 6 l
Dálničních 130 km/h: 6,4 l
Okresky: 5 – 5,5 l
Závěr
Kamiq je právem velice oblíbeným crossoverem, jedná se o skvělé auto pro jednu či dvě osoby, které jezdí spíše kratší trasy a nebo třeba jako druhé auto do rodiny. Nedá se mu upřít to, že obzvláště v této konfiguraci skvěle vypadá, ale on i velmi hezky jezdí. Díky nízké hmotnosti obstojně zatáčí, ale zároveň si ponechává solidní dávku komfortu na rozbitých cestách a to i na příplatkových 18 palcových kolech. Jediným větším zádrhelem je cenovka, která v našem případě výrazně přesáhla 700 tisíc, což je za menší auto s tříválcem dost a to i navzdory velice bohaté výbavě, kterou mnohdy konkurenti vůbec nenabízí. Cenu obhajují i skvělá sedadla, snadné ovládání a poměrně kvalitně zpracovaný interiér, nicméně já osobně bych si za tuto cenovku představoval silnější čtyřválec namísto našeho tříválce. Tento konkrétní kousek si odváží 7/10 bodů, nicméně pokud by měl místo mnoha příplatků větší motor, dal bych klidně o bod více.
Plusy
Líbivý design
Bohatá výbava
Skvělá sedadla
Jednoduché ovládání
Nízká hmotnost
Prostornost
Jízdní vlastnosti
Nízká spotřeba
Minusy
Cenovka
Proti Scale je dražší a méně praktický
Dynamika nenadchne
Přeposilované řízení
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?