Tento oblíbený městský crossover prošel nedávno spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Na Kamiq se dnes zaměříme a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Dokáže si tento kousek obhájit sebevědomou cenovku nebo je lepší sáhnout po nějaké jiné konfiguraci?
Úvod a ceny
Modernizace nepřinesla žádnou velkou revoluci, jde spíš o několik detailů, které odstranily drobné neduhy. Já osobně nejvíce ocenil lehce pozměněný panel klimatizace, kde nyní přibylo tlačítko na ovládání intenzity ventilátoru, což se před faceliftem ovládalo v dotykovém infotainmentu.
Lehce přepracovaná je přední maska, světlomety a nárazník. Uvnitř je standardem virtuální kokpit a na přání lze také mít bezdrátové nabíjení telefonu s pogumovanou podložkou a chlazením. Další novinkou je možnost LED Matrix světel, které zde máme. Změna se rovněž odehrála v názvosloví. Dříve zde byly výbavy Ambition a Style, ty jsou teď nahrazeny základním stupněm Selection a lepším Top Selection. Vrcholem je naše Monte Carlo.
Motorizace jsou zde tři – základní litrový tříválec 1,0 TSI 70 kW s pětikvaltem, poté námi testovaná silnější verze stejného motoru o výkonu 85 kW s příplatkovou automatickou převodovkou DSG a poté vrcholný čtyřválec 1,5 TSI 110 kW. Co se týče cen, tak základ přijde na 480 tisíc. My zde máme nejvyšší výbavu se středním motorem, což vychází bez příplatků na 620 tisíc. Testovaný kus měl ovšem ještě pár věcí navíc – metalízu, 18 palcové disky, navigaci, větší virtuální kokpit, adaptivní tempomat, automatické parkování, elektrické víko zavazadelníku, vyhřívané čelní sklo, parkovací kameru a mnoho dalšího , takže se cena vyhoupla až na 768 tis.
Exteriér
Přední část působí poměrně exoticky, což mají za následek dvojité světlomety, přičemž ty hlavní jsou dole a vrchní část je denní svícení. Jedná se o LED Matrix světla, která velice dobře svítí. Kombinace červené metalízy s černou maskou, zrcátky, koly, střechou a dalšími doplňky vypadá opravdu skvěle. Zadní část je o něco usedlejší, nicméně i ta se povedla a celkově se takto naspecifikovaný Kamiq řadí k nejlépe vypadajícím crossoverům.
Rozměry: 4241/1793/1562/2639 mm (délka, šířka, výška, rozvor)
Hmotnost: 1254 kg
Interiér
Uvnitř je potřeba vyzdvihnout opravdu povedená sedadla, která mají výrazné boční vedení a cestuje se v nich velmi dobře. Problém by mohli mít mohutnější jedinci, ale já se svými 80 kg sem zapadnu úplně skvěle. Pozici za volantem také není co vytknout – sedí se hezky nízko, volant je stavitelný ve velikém rozsahu a nechybí ani polohovatelná loketní opěrka.
Ovládání je díky modernizaci o chlup lepší a to především díky rozšíření panelu klimatizace o možnost ovládat ventilátor tlačítkem. Celkově je infotainment povedený, nabízí logické uspořádání a neurazí ani rychlostí odezvy či rozlišením zpětné kamery.
Prostornost v kabině je proti ostatním crossoverům nadprůměrná a bez problému se sem vejdou čtyři vzrostlí dospělí. Nouze není ani o odkládací prostory, kterých je vpředu dost, vzadu už méně.
Zpracování interiéru je velice slušné, byť jsou místy i lacině působící tvrdší plasty. Zavazadlový prostor má dvojité dno a celkově pojme 400 litrů nákladu.
Jízda
Abych byl upřímný, tak jsem se trochu bál těch příplatkových 18 palcových disků, ale jízdní komfort příjemně překvapil. Běžné výmoly zvládá obstojně, byť doprovázené lehkým bouchnutím. Rozhodí ho jen ostřejší příčné nerovnosti či velké díry, kdy umí trochu odskakovat a dává o povrchu pod vámi vědět o něco více. Celkově je to však velice dobrý kompromis mezi slušným pohodlím a jistotou v zatáčkách, která zde je. Díky nízké hmotnosti je Kamiq překvapivě obratným parťákem i v zakroucených pasážích, kde mu sice chybí nějaké ty koně, ale dá se s ním užít i svižnější tempo. Slušné je i odhlučnění při dálniční rychlosti. Co mě však lehce zklamalo, tak bylo přeposilované řízení. To se ovšem dá vylepšit individuálním jízdním režimem, kde si můžete navolit sportovní řízení, ale zachovat normální pohon, aby se motor zbytečně nevytáčel a nezvyšovala se tak spotřeba, jako v předdefinovaném sportovním režimu.
Motor
Jedná se o benzínový tříválec 1,0 TSI generace evo2, který je kombinovaný se sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG. Co se výkonu týče, tak zde máme 85 kW a 200 Nm kroutícího momentu, což se na tak lehké auto, jehož revírem bude spíše město, jeví jako dostatečné.
Já osobně bych ovšem stejně pár desítek tisíc připlatil a sáhl po kultivovanějším čtyřválci 1,5 TSI, jehož 110 kW už z Kamiqa udělají nadprůměrně svižnou záležitost, od které takovou dynamiku málokdo čeká. Akcelerace z místa na 100 km/h zabere u tříválce 10,2 vteřin a maximální rychlost dosáhne k hranici 195 km/h. Největším překvapením byla ale spotřeba, která je opravdu nízká. Při klidné jízdě se na palubním počítači ukáží tyto hodnoty:
Město: 5,3 – 6,3 litrů
Kombinovaná: 6 l
Dálničních 130 km/h: 6,4 l
Okresky: 5 – 5,5 l
Závěr
Kamiq je právem velice oblíbeným crossoverem, jedná se o skvělé auto pro jednu či dvě osoby, které jezdí spíše kratší trasy a nebo třeba jako druhé auto do rodiny. Nedá se mu upřít to, že obzvláště v této konfiguraci skvěle vypadá, ale on i velmi hezky jezdí. Díky nízké hmotnosti obstojně zatáčí, ale zároveň si ponechává solidní dávku komfortu na rozbitých cestách a to i na příplatkových 18 palcových kolech. Jediným větším zádrhelem je cenovka, která v našem případě výrazně přesáhla 700 tisíc, což je za menší auto s tříválcem dost a to i navzdory velice bohaté výbavě, kterou mnohdy konkurenti vůbec nenabízí. Cenu obhajují i skvělá sedadla, snadné ovládání a poměrně kvalitně zpracovaný interiér, nicméně já osobně bych si za tuto cenovku představoval silnější čtyřválec namísto našeho tříválce. Tento konkrétní kousek si odváží 7/10 bodů, nicméně pokud by měl místo mnoha příplatků větší motor, dal bych klidně o bod více.
Plusy
Líbivý design
Bohatá výbava
Skvělá sedadla
Jednoduché ovládání
Nízká hmotnost
Prostornost
Jízdní vlastnosti
Nízká spotřeba
Minusy
Cenovka
Proti Scale je dražší a méně praktický
Dynamika nenadchne
Přeposilované řízení
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.
Prodeje elektromobilů v Evropě klesají, a Evropská unie proto zvažuje přímou podporu jejich nákupu. Místopředsedkyně Evropské komise Teresa Riberová na Světovém ekonomickém fóru v Davosu oznámila, že jednou z možných cest, jak podpořit ekologickou dopravu, je zavedení dotací. Tento záměr už získal podporu Německa, které v elektromobilitě vidí klíč k plnění klimatických cílů.
Donald Trump se rozhodl zaměřit na podporu spalovacích motorů, což může znamenat zásadní změnu pro elektromobilitu v USA. Jeho iniciativa ruší dotace pro elektrická vozidla a omezení pro klasické vozy, aby spotřebitelé měli „skutečnou svobodu volby“.
Na polských silnicích přibude 43 nových úsekových měření rychlosti, včetně obchvatu Vratislavi, kde radní usilují o rozšíření plánu. Řeší tím problém nelegálních závodů, hluku a překračování rychlosti. Má tento krok potenciál zvýšit bezpečnost, nebo jde o další administrativní zátěž?
Motorsport je fascinující svět plný adrenalinu, technických inovací a neuvěřitelných výkonů. Pokud jste ho dosud neobjevili, tady je deset důvodů, proč stojí za to stát se fanouškem této úžasné disciplíny.
Členské státy Evropské unie definitivně schválily zavedení dodatečných cel až do výše 45 % na elektromobily dovážené z Číny, navzdory silnému odporu Německa a několika dalších zemí. Evropská komise (EK) o hlasování informovala na svém webu.
V roce 2025 vyprší platnost řidičského průkazu 661 088 šoférům. Ti si mohou zažádat o prodloužení jednoduše on-line, přičemž současná legislativa vyžaduje fyzické vyzvednutí nového dokladu na úřadě. Ministerstvo dopravy však plánuje zrušit i tuto povinnost, například zavedením výdejních boxů nebo doručením na výdejní místa.
Není jezdec, který by nechtěl startovat na podniku mistrovství světa. Věroslavu Cvrčkovi se tento sen splnil až při druhém ročníku Central European rally. Neskutečný zážitek i dojmy rezonují ve „Cvrndovi“ i nyní, dlouho od závodu.
Do dalšího dlouhodobého testu jsme si vybrali křížence, který kombinuje prvky prémiového hatchbacku a crossoveru s novým full-hybridním pohonem. Ten slibuje nízkou spotřebu a zároveň lepší všestrannost, než nabízí plně elektrické vozy. I přes spřízněnost se značkou Citroen, respektive koncernem Stellantis si však DS jde svou vlastní cestou. Dokáže konkurovat prémiovým rivalům od Audi, Mercedesu či Lexusu?
Věroslav Cvrček měl loňskou sezonu takzvaně přestupovou. Z Fabie R5 přešel jezdec z Besedic do RS Rally2 a přestup si pochvaloval. Krásný strhující závěr sezony mohli fanoušci vidět právě v jeho podání, kdy na na posledním závodě po závěrečné erzetě vybojoval konečné 6. místo v celkovém pořadí MČR.