Ačkoliv byl tento futuristicky působící elektromobil představen už v roce 2021, do rukou se nám dostal až teď. Na první pohled zaujme široko daleko. Působí jako nějaký koncept, který je ale homologovaný do běžného provozu. Jak se osvědčil?
Úvod a ceny
V nabídce jsou dvě verze, které se liší velikostí baterie. Ta první má 58 kWh (125 kW, pohon zadních kol) a ta druhá 77 kWh (168 kW + pohon zadních kol nebo 239 kW + pohon všech kol). Co se výbav týče, tak je zde Smart, Style a Style Premium. Asi už tušíte, že my testujeme tu nejlepší a nejsilnější verzi, která stojí bez příplatků 1 619 990 Kč. Náš kousek měl ještě připlacenou paket Technology za 70 tisíc a lak za 25 tis. Podíváme-li se na úplný základ – Smart + 58 kWh, tak se dostaneme na 1 169 990 Kč.
Exteriér
Design je poměrně kontroverzní, nicméně já osobně jsem z něj obzvláště naživo nadšený. Je to úplně něco jiného, než na co jsme zvyklí a to je fajn. Zároveň mě překvapilo, jak je vůz veliký, z fotek působí výrazně menším dojmem. Vyzdvihnout je také potřeba krásný matný lak, celkovou nadčasovost, ale i onu hranatost a přítomnost různých prolisů. Dalším povedeným detailem jsou lemy blatníků, originální kola a také zadní světlomety tvořené jednotlivými body. Právě tento „kostičkový“ motiv je pro Ioniq 5 typický a objevuje se například i na dekorech v interiéru.
Rozměry: 4635/1890/1605/3000 mm (délka, šířka, výška, rozvor)
Hmotnost: 2120 – 2200 kg
Interiér
Uvnitř panuje opět futurismus v podobě vzdušné kabiny, šišatého volantu bez loga a dvojice displejů, které by však mohly v šedém panelu vyplnit celý prostor, což by působilo lépe. Když už jsme u těch displejů, tak je nutné říci, že jsou dobře čitelné, rozložení jednotlivých položek je logické, ale ocenil bych lepší rychlost a hlavně bezdrátové Car Play. Připojovat telefon kabelem je v takto futuristicky působícím voze trapné.
Ocenit však musím přítomnost klasických tlačítek (+ kolečko hlasitosti) a oddělený panel klimatizace, byť je dotykový. Škoda, že zde ještě v tomto panelu chybí tlačítko odkazující na vyhřívání/ventilování sedadel, které se bohužel ovládá v hlavní dotykové ploše.
Sedadla jsou sice pohodlná, vyhřívaná/ventilovaná, elektricky ovládaná (s pamětí), ale výslednou pohodu úplně zabíjí hlavové opěrky, které mi při ideální vzpřímené poloze opěradla tlačí hlavu nepřirozeně dopředu, díky čemuž se po půl hodině začne hlásit o slovo moje krční páteř. Musím si tak opěradlo sklopit, díky čemuž špatně dosáhnu na volant. Pozice za volantem je pro mou postavu nejslabším článek v jinak velice příjemném interiéru.
Pochvalu však zaslouží právě vzdušnost, prostornost a mnoho odkládacích prostorů. Nejvíce jsem si oblíbil místo pod loketní opěrkou, kam se krásně vměstná „menu box“, do kterého se dávají obědy s sebou. V každém jiném autě mi tato polystyrenová krabička lítá po podlaze. K dokonalosti chybí snad jen větší prostor pro 1,5 l PET lahev ve dveřích. Dostatek místa je i pro zadní pasažéry či v kufru, který pojme 527 litrů zavazadel.
Jízda
Jak Ioniq 5 jezdí? Krásně. Užívám si to krásné ticho a pohodlný podvozek, který o sobě dává lehce vědět snad jen při přejezdu příčných nerovností či větších překážek v pomalejších rychlostech. V zatáčkách je hezky stabilní a dokáže být i poměrně svižný, ale jakmile začnete tlačit na pilu, projeví se vyšší hmotnost a celková těžkopádnost. Líbilo se mi i řízení, které není přeposilované a poskytuje dostatek citu.
Potěší také možnost vypnutí kontroly trakce a stabilizace, což může pomoci při vyprostění se z tenčí vrstvy sněhu, kdy se potřebujete dostat na asfalt. Na nějaké driftování a podobné radovánky to však není. Vůz sice jízdu dveřmi napřed umí, ale je to spíš boj o přežití. Jakmile se vůz rozpohybuje směrem do boku, přichází do hry veliká setrvačnost (hmotnost) a onen drift tak může skončit mnohem dál, než jste původně plánovali. Nepomáhá tomu ani fakt, že po ubrání plynu poměrně dlouho vůz ještě zrychluje.
Má to nějaké ale? Má a hned tři. O něco menší rejd, z kufru se ozývá při přejezdu nerovnosti nepříjemné skřípání/vrzání a posledním problémem jsou zpětná zrcátka, respektive kamery. Do dneška mi uniká jejich smysl. Přecijen „rozlišení“ klasického zrcátka je o něco lepší, než displeje a nevyhovuje mi ani jejich poloha. Nezvykl jsem si ani po týdnu jezdění a stále jsem koukal na kamery mimo auto a až poté hledal obrazovku uvnitř vozu. Další nevýhodou bude účet, který obdržíte v servisu potom, co vám „zrcátko“ ustřelí zběsilý dodávkář.
Motor(y)
Jsou zde dva elektromotory, které dohromady dávají systémový výkon 239 kW a kroutící moment činí 605 Nm. Jeden je v přední a druhý v zadní nápravě, jedná se tedy o čtyřkolku. Dynamika je vynikající, ale jen do cca 100 – 120 km/h, poté už zrychluje vlažněji. Akcelerace na stovku zabere jen 5,1 vteřin, což je příjemné a na světlech tak dokáže potrápit mnoho sportovněji zaměřených aut. Maximální rychlost je omezena na 185 km/h. Deklarovaný dojezd by měl činit v ideálních podmínkách 507 km. My jsme po dobití do plna ujeli 220 km a zbylo ještě 36 % baterie, přičemž se jednalo o městské popojíždění a jeden 100 km dlouhý výlet po okreskách. Spotřeba na palubním počítači činila 21,5 kWh (teploty kolem 5 – 12 °C). Na dálnici jsme se nepodívali vůbec a celý testovací týden byl zakončen se spotřebou 20 kWh, přičemž jsme většinu času jezdili běžným tempem. Kapacita baterie činí 77,4 kWh, takže by reálně neměl být problém ujet 350 km (při teplotách nad 5 °C). Maximální nabíjecí výkon činí 220 kW.
Závěr
Jedná se o fascinující stroj, za kterým se lidé oprávněně otáčí. Vypadá jedinečně, futuristicky a nemohu si pomoct, ale je zatraceně „cool“. Potěší rovněž prostorným interiérem, kde mně ale vadí pozice za volantem, pomalejší infotaintment a absence bezdrátového Car Play. Podvozek je pohodlný, nabíjení rychlé, dynamika je výborná a celkově se s Ioniqem jezdí hezky, ale opět to má nějaká ta ale, která celkový dojem lehce kazí. Dokážu si však představit, že v rámci faceliftu se tyto neduhy zlepší a pak to bude elektroauto, které nebude mít konkurence příliš v lásce. Hyundai Ioniq 5 AWD Style Premium si odváží 7,5/10 bodů.
Plusy
Design
„Cool faktor“
Prostor uvnitř
Hezky zpracovaný interiér
Bohatá výbava
Dynamika
Pohodlný podvozek
Jízdní vlastnosti
Odhlučnění
Rychlé nabíjení
Minusy
Pozice za volantem
Zpětná zrcátka (kamery)
Neumí bezdrátové Car Play
Vrzání z kufru při přejezdu nerovností
Po ubrání plynu ještě poměrně dlouho akceleruje
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.