Nedávno jsme otestovali nové Subaru BRZ a dnes se podíváme na jeho dvojče v podobě Toyoty GR86, které se liší prakticky jen v detailech. Pokud by někdo o těchto vozech neslyšel, tak se jedná o nové kupé s atmosférickým boxerem pod kapotou, které vzniklo za účelem bavit řidiče. Jedná se o fantastický stroj, který je neuvěřitelně čitelný a jízda s ním je ryzí zábava.
Vše začalo v roce 2012 s modelem GT86 pro nějž se rozhodlo přes 200 tisíc zákazníků z celého světa. Oproti předchůdci se zvýšila torzní tuhost karoserie o 50 %, narostl výkon, zlepšila se dynamika, zmodernizoval se interiér a událo se toho ještě mnohem více.
Jaké jsou rozdíly u GR86 a BRZ?
Stejně jako u první generace je zde spřízněný dvojník v podobě Subaru BRZ, který vypadá na první pohled téměř identicky. U BRZ je však pár vylepšení na podvozku, které sice málokdo v reálném životě pozná, ale jsou tu a to ve prospěch Subaru. Týká se především odlehčených těhlic a stabilizátorů na přední nápravě a efektivnějšímu uchycení zadních stabilizátorů přímo ke karoserii, zatímco GR86 je má upevněné k nápravnici. Jinak nastaven je i podvozek – BRZ má tužší přední a měkčí zadní pružiny, díky čemuž se méně naklání a má více přilnavosti na zadní nápravě. Výsledek? BRZ bude na okruhu o chlup rychlejší a GR86 bude jezdit bokem v nepatrně nižší rychlosti, což je sakra zábavné. Výhodou ve prospěch Subaru je rovněž fakt, že se jich vyrobilo o něco méně, takže si bude lépe držet cenu.
Exteriér
Design nezapře svůj japonský původ. Celkově působí výrazně dospělejším dojmem, než předešlá generace, která působila lehce kostrbatě. Přední části dominují šikmé světla a veliká maska, do které je zasazena celá registrační značka, což je mimochodem největším rozdílem proti Subaru, které má značku umístěnou výš. Dalším drobným rozdílem je vnitřní uspořádání světel a nárazník. Zadní část působí rovněž dost sportovně - dvojice velikých koncovek výfuků, široké blatníky a celkově nízká výška s hezky rozkročeným postojem.
Rozměry: 4265/1775/1310/2575 mm (délka, šířka, výška, rozvor)
Hmotnost: 1275 - 1314 kg
Interiér
Uvnitř byl kladen důraz především na funkčnost a snadné ovládání. Sedí se tedy hezky nízko a vyzdvihnout je nutné i vynikající sedadla, která nabízí skvělé boční vedení a to jak v oblasti boků, tak ramen i stehen. Komfort je průměrný – 4 hodiny cesty jsou ještě celkem pohodlné, ale více už pravděpodobně pocítíte.
Ovládání je velice snadné a intuitivní. Je zde převaha klasických tlačítek a koleček. Interiér sice působí lehce archaicky, ale hlavní je, že je to funkční a není problém změnit teplotu či hlasitost poslepu. Oproti předchozí generaci také potěší výrazně lepší materiály, které jsou kvalitnější, než bych v takovém typu vozu vyžadoval.
Prostornost je logicky slabší, ale koho to zajímá. Velikou PET lahev do dveří dáte, zadní sedadla se dají sklopit, díky čemuž by se do vozu měla vejít další sada kol a to je řekl bych více, než dostatečné. Na celém interiéru mi tak vadí asi jen dvě věci – infotainment nemá bezdrátové Car Play a mimo loketní opěrku zde není prostor pro uložení telefonu. Kufr pojme 237 litrů.
Jízda
Denní dojíždění do práce po městě je překvapivě v pohodě. Podvozek není přehnaně tvrdý, což ve městě, ale i na rozbité okresce oceníte. Slabší stránkou při každodenním ježdění je snad jen horší odhlučnění a krátké zpřevodování, díky kterému na dálnici při 140 km/h motor točí téměř 4 tisíce otáček. Neberu to však jako nedostatky, naopak – je to sporťák, který není dělaný na každodenní ježdění, které i tak zvládá slušně.
Pořádně klikaté okresky? Návyková záležitost. Jelikož to není kdovíjak silné auto, tak je možné auto hnát k jeho limitům, což je zatraceně zábavné. GR86 je skvěle ovladatelná, čitelná, lehká a nezáludná. Na pneumatikách Michelin Pilot Sport 4 nabízí opravdu solidní nálož gripu, ale jakmile si jej trochu volantem či brzdou na limitu rozhodíte, odvděčí se vám krásnými a táhlými průjezdy dveřmi napřed, kterým výrazně pomáhá samosvorný diferenciál. Je skvělé, že si člověk může zvolit styl jízdy, který je mu blízký – buď čistou stopu a nebo jak se říká „dveřmi napřed“. Obě disciplíny hravě zvládne. Podvozek je na limitu měkčí, což by pro někoho mohl být podnět k tomu, aby vůz lehce snížil a přitvrdil, nicméně já osobně jsem s naladěním spokojen, protože se s vozem dá jezdit každý den i po městě.
Jsou zde nějaká negativa? Jsou, ale jen dvě a drobná - poněkud dlouhý chod spojkového pedálu, který zabírá nahoře, na což si pravděpodobně budete chvíli zvykat. Druhým lehkým minusem jsou brzdy, které by mohly mít ostřejší nástup s lepší účinností, nicméně nevadnou a to je důležité. Zkušenější řidič jistě ocení hezky rozmístěné pedály, díky čemuž se dají střílet meziplyny jedna radost.
Motor
Čtyřválcový boxer zvětšil svůj zdvihový objem ze 2 na 2,4 litrů. Maximální výkon narostl přibližně o 17 % z původních 200 k (147 kW) na 234 k (172 kW) při 7000 ot/min. Díky tomu se podařilo vylepšit zrychlení z místa na 100 km/h o více než jednu sekundu na 6,3 sekundy. Nejvyšší rychlost GR86 s manuální převodovkou činí 226 km/h. Narostl i točivý moment, jehož průběh byl odladěn tak, aby špičky 250 Nm vůz dosahoval podstatně dříve – při 3700 ot/min (u předchůdce GT86 maximum 205 Nm při 6600 ot/min). To se podepisuje na hladkém a suverénním zrychlování až do vysokých otáček. Motor je kombinovaný s šestistupňovým manuálem s krátkými převody, který má krátké a poměrně přesné dráhy, ale srovnám-li jej s manuálem třeba ve Focusu ST či i30N, tak je o něco slabší. Příjemným překvapením byla spotřeba, která se drží na příznivých hodnotách.
S lehkou nohou jsme naměřili tyto hodnoty:
Město: 7,5 – 9,5 litrů
Kombinovaná: 7,7 l
Dálničních 130 km/h: 7,8 l
Okresky: 6,6 l
Závěr
Nová Toyota GR86 je skvěle ovladatelná motokára, která není nijak zvlášť silná či rychlá a právě díky tomu se dá ždímat na maximum, což je super zábava. Za ty peníze jde o jedno z nejlepších sportovních nových aut. Dalším přínosem je onen "oldschool" pocit. Jde o analogové auto, které je sice nové, ale působí poměrně archaicky, což je to, co jej činí úžasným. Neotravuje vás žádné hlídání v pruzích, Stop-Start a další "pomocníci". Jde zkrátka o jedno z posledních aut vyrobených pro nefalšovanou radost z řízení. Toyota GR86 je téměř stejná, jako Subaru BRZ, takže si odváží shodný počet bodů – 9/10.
Plusy
Design
Jízdní vlastnosti
Zábava
Ovládání
Kvalitní interiér
Skvělá sedadla
Čitelnost
Motor
Cenovka
Exkluzivita
Řízení
Provozní náklady
Minusy
Slabší brzdy
Málo výrazný zvuk výfuků
Delší chod spojkového pedálu
Absence bezdrátového Car Play
Reakce na plyn by mohla být ostřejší
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.