Pátá generace oblíbeného modelu RX byla představena teprve nedávno, jedná se tedy stále o horkou novinku, která působí proti předchozí verzi výrazně modernějším dojmem. Konkurence je však tvrdá a Lexus to v tomto segmentu nebude mít jednoduché. Jak obstál v našem testu?
Úvod a ceny
Pátou generaci oblíbeného modelu RX můžete mít ve 3 různých motorizacích. Základ tvoří hybridní RX350 (1 790 000 Kč), zlatou střední cestou je námi testovaný plug-in hybrid RX450h a vrcholem je RX500h, který je na poměry Lexusu dost revoluční, protože se jedná o přeplňovaný hybrid turbodmychadlem kombinovaný s měničovým šestistupňovým automatem. Co se výbav týče, tak jich je v nabídce hned několik, my tu máme tu úplně nejvyšší - Luxury včetně připlacené panoramatické střechy a červené metalízy. Celkově se tedy dostáváme na částku 2 680 000 Kč.
Exteriér
Design je opět unikátní a obzvláště v této výrazně barvě poutá pozornost okolí. Přední část působí méně agresivně a celkově dotaženěji, než u předchůdce. Do očí rovněž praští veliká 21 palcová kola, která vypadají fantasticky. Jde o opravdu líbivé SUV, které díky dynamicky tvarované zadní části nepůsobí tak zavalitě a obézně, jako konkurenti. Zadní LED svítilny jsou propojené linkou, což vypadá hezky, ale vídáme to na nových vozech už možná příliš často, díky čemuž se vytrácí ona exkluzivita.
Rozměry: 4890/1920/1695/2850 mm
Hmotnost: 2110 kg
Interiér
Uvnitř je to velice útulné místo, ze kterého dýchá až "zenová" atmosféra. Po usednutí do pohodlných sedadel, které nabízí mimo vyhřívání i odvětrávání, se tu cítím skvěle. Potěší rovněž možnost prodloužení sedáku, na což je vyčleněn elektromotor. Celý interiér je opravdu úžasně zpracovaný. Slícování nemá chybu a líbí se mi i přítomnost kůže a dřeva. Jediným slabším místem je tvrdší plast pod bočními okny, jinak je to ovšem bez jediné chybky. Ocenit je také potřeba pozici za volantem, dřevěný volant, elektrické ovládání volantu a propracované ozvučení Mark Levinson.
Je zde nový infotaintment, který má velikou dotykovou obrazovku, do které jsou zasazeny kolečka na ovládání teploty, což je fajn. Její rozlišení je povedené a rychlost odezvy zrovna tak. Celkově se však neřadí k nejintuitivnějším systémům, na což jsme ale už u japonců obecně zvyklí.
Nejnavštěvovanějším místem je však vypínání hlídače, který na vás pípá vždy, když překročíte povolenou rychlost, což je po městě děje při udržování rychlosti v rozmezí 45 - 55 km/h neustále, posíláme poděkování do Bruselu. Za přítomnost tohoto „zlepšováčku“ Lexus nemůže, ale ocenil bych alespoň, aby byla možnost vypnutí jednodušší. Máte-li připojené Car Play, tak musíte cca 8x kliknout, než tuto vychytávku vypnete. Málokdo si vzpomene udělat to před jízdou, takže každé ráno tímto úkonem ohrožuji za jízdy sebe i své okolí, ať žije EU a boj za bezpečný provoz!
Prostornost je velice dobrá jak vpředu, tak vzadu. Odkládacích prostorů mám také dost. Zavazadlový prostor pojme 612 litrů, což je za mě osobně dostačující, ale ve srovnání s obyčejnou Octavií je to slabší, vezmu-li v potaz vnější rozměry.
Jízda
Podvozek je tuhý a jízdní komfort je na solidní úrovni, ale díky velikým 21 palcovým diskům občas o příčné nerovnosti či zpomalovací prahy zakopává. Já osobně bych preferoval o palec menší ráfky, které budou tak akorát. Vyzdvihnout je však potřeba vynikající odhlučnění při běžné jízdě. Jakmile zaboříte plyn do podlahy, tak se ozve monotónní hučení od bezestupňové převodovky e-CVT, což je obzvláště na dálnici občas otravné. Neberte to však tak, že by byla jízda nekomfortní, to rozhodně ne, jen je laťka ve srovnání s německou konkurencí nastavena vysoko.
Motor
O pohon vozu se stará benzinový čtyřválec s atmosférickým plněním. Ten je doplněn o dva elektromotory (jeden vpředu, druhý vzadu) a 18,1 kWh baterii, díky které zvládne ujet bez problému 60 km čistě na elektřinu. Převodovka e-CVT je při běžné jízdě fajn, ale jakmile budete tlačit na pilu, tak se začne poměrně nepříjemně projevovat. Dynamika je více, než dostačující. Akcelerace z místa na 100 km/h zabere 6,5 sekund a maximální rychlost činí 200 km/h. Celkový systémový výkon je 227 kW.
Spotřeba po městě může být 0 litrů paliva a cca 16-18 kWh. Prvních 120 km jsem najel pouze ve městě v běžném tempu a to se spotřebou 2 litry benzínu na 100 km, baterie byla poté téměř vybitá, ale funguje jako klasický hybrid, takže se stále udržuje lehce nabitá a pomáhá tak při pocukávání v kolonách. Situace je slabší na dálnici, kde si RX řekne 8-10 litrů. Okresky s vybitou baterií zvládá za 6-7 l a město také za 6.
Závěr
Nové RX je rozhodně auto, které na první pohled zaujme. Je veliké, vypadá skvěle a uvnitř je to zatraceně příjemné místo, kde budete chtít trávit čas. Převládají luxusní materiály a celkovému zpracování interiéru není co vytknout. Největší potíž vidím v otravném pípání při překročení povolené rychosti, za což ovšem Lexus nemůže. Jedná se o skvělou alternativu k německým prémiovým SUV, která je však zcela jinak zaměřená. Počítá se s tím, že jezdíte spíše po městě či okreskách, kde funguje až na tvrdší podvozek skvěle (menší kola budou lepší volbou). Na dálnici je to už trochu slabší a to ze dvou důvodů - vyšší spotřeba při svižnější jízdě a hučení bezestupňové převodovky při akceleraci. Třílitrový dieselový šestiválec je zkrátka na dálnici vhodnější. Lexus RX450h Luxury si zaslouží 8/10 bodů.
Plusy
Charisma
Barva
Design
Interiér
Výbava
Prostornost
Kvalitní infotainment
Ozvučení Mark Levinson
Skvělá spotřeba (mimo dálnici)
Minusy
Díky 21 palcovým kolům horší jízdní komfort
Při akceleraci hučí převodovka
Nepříliš intuitivní infotainment
Stěrače (voda teče spíš na boční, než na čelní sklo)
V této specifikaci není zrovna levný
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.