Tento model je na trhu už od roku 2018. Za tu absolvoval minimálně dvě modernizace. Dnes se podíváme na jeho nejnovější variantu, kde konečně zmizel onen prokletý touchpad, pomocí kterého se ovládal infotainment. To je nejvýraznější, ale velice vítanou změnou. Největší bomba je však aktuální akční cenovka, díky které může být tento skvělý sedan váš za 1,2 milionu.
Úvod
Model ES navázal na GS, které mívalo silný motor a pohon zadních kol. Ani jedno z toho v našem ES není a i přesto se jedná o úžasný vůz. Novou platformu G-AK sdílí s Toyotou Camry, ale je ve všech ohledech o něco vylepšený - lepší odhlučnění, kvalitnější interiér, honosnější design, vyšší torzní tuhost, jiné řízení apod.
Exteriér
Design je jedním slovem oslňující. Je velice extravagantní a obzvláště v této elegantní zelené metalíze poutá pozornost ať přijedete kamkoliv. Karoserie má ostře řezané hrany a tvary. Přední části dominují šikmé „oči“ a obrovská maska chladiče, která je protažená až dolu.
Z bočního pohledu vynikne délka téměř 5 metrů. Svažující se záď vypadá skvěle. Tomu ještě sekunduje pořádná dávka chromu kolem oken, která dává jasně najevo, že nejde o nějaký „lowcost“ sedan. Povedené jsou i zadní LED světlomety.
Rozměry: 4975/1865/1445/2870 mm (délka, šířka, výška, rozvor)
Hmotnost: 1680 kg.
Interiér
Uvnitř je to na první pohled prémiové. Sedadla jsou úžasná a nemám k nim výhrad. I po ujetí několika stovek km jsem z vozu nebyl rozlámaný. Pozice za volantem je fajn, ale ocenil bych možnost sedět o něco níž. Posledně testovaný ES ve výbavě F Sport měl jiné sedadla, která byla ukotvena níže, což mi vyhovovalo více. Ačkoliv nejsem bůhví jak vysoký (185 cm), tak mám nad hlavou už jen pár cm rezervu.
Materiály jsou kvalitní, měkké a celkové dílenské zpracování je bez jediné chyby. Lexus zkrátka umí. Ovládání vozu je lepší, než u loni testované starší verze. Po několika letech konečně zmizel touchpad, který vše dost komplikoval. Nyní se ovládá veliký displej dotykově a je to jednodušší. Systém jako takový je stále svůj a pro nás Evropany ne příliš logický, ale po pár dnech si zvyknete. Největší minus je klimatizace, kterou když nechcete mít v automatickém režimu, tak fouká i na nejnižším stupni tak, že je vám i při nastavené teplotě 24 °C zima. Jsou to však jen drobnosti, které by mě od koupě rozhodně neodradily. Radost mi však udělalo nové místo na bezdrátové dobíjení telefonu, kde mobil krásně drží. Loni se nabíjelo pod loketní opěrkou a při sešlápnutí plného plynu vám telefon sletěl dolu.
Prostornost je vzhledem k vnějším rozměrům slabší. Sedí se výš, takže nezbývá tolik místa nad hlavou. Vpředu je to ještě dobré, ale vzadu se vlivem klesající střechy dotýkám hlavou o strop. Vadí mi také, že dveřní kapsa nepojme 1,5 litrovou PET lahev. Největší slabina je však úplně vzadu – kufr. Má malý otvor a zvládne jen 454 litrů. Na převážení větších věcí tedy zapomeňte. Zde mají liftbacky v podobě výše zmíněného Superbu obrovskou výhodu. Ten hravě pojme dvě jízdní kola.
Jízda
Jedna z nejsilnějších stránek tohoto vozu je jednoznačně skvělý komfort. Podvozek je tak akorát tuhý, nerovnosti žehlí s přehledem a v naprosté tichosti. Nečekejte žádné rázy, bouchání či kroucení karoserie při svižnější jízdě. Zároveň velice ochotně zatáčí a na nerovnostech podvozek neodskakuje. Toto je učebnicový příklad toho, jak by měl vypadat správný podvozek v cestovní limuzíně. Dlouhé přesuny jsou s Lexusem radostí a zkrátka relaxem. Řízení poskytuje slušnou dávku citu, není přeposilované a pracuje se s ním jedna radost. Snad jen rejd by mohl být o fous lepší, ale to je detail.
Jsou zde jízdní režimy Eco, Normal, Sport. Loni testovaný kus ve výbavě F Sport disponoval ještě režimem Sport+. První režim jsem si příliš neoblíbil, aby se vůz dostal do pohybu, musíte dát téměř plný plyn a oproti normálnímu režimu je jízda s eko módem otravná. Normální režim funguje skvěle, reakce na plyn je velice dobrá a vůz umí celkem slušně akcelerovat, jen ten pocit ze zrychlení není příliš přesvědčivý. To je z důvodu naprosto konstatního zátahu, který má za následek bezestupňová převodovka. Sportovní režimy zostří reakci na plyn, lehce ztuhne řízení, ale není to proti normálnímu režimu veliký rozdíl. Největší rozdíl je změna virtuálního kokpitu.
Motor
O pohon auta se stará 2,5 litrový benzinový čtyřválec o výkonu 131 kW. Jelikož jde o konstrukčně jednoduchou atmosférickou jednotku, potěší majitele svojí spolehlivostí. Jde o hybrid, takže zde máme ještě elektromotor s baterií, jenž vozu pomáhají při rozjezdech, pocukávání v kolonách ale vůz umí v případě nabité baterie jet při mírné zátěži pouze na elektromotor až do cca 120 km/h – EV režim. Jakmile přijde stoupání či více stlačíte plynový pedál, automaticky se připne spalovací motor, což jde tak hladce, že to téměř nepoznáte. Celkový systémový výkon soustavy činí 160 kW a 221 Nm.
Celé ústrojí je skvěle sladěné a tiché. Motor se výrazněji projeví pouze v moment, kdy stlačíte plyn až k zemi, poté začne monotónně vrčet a vůz začne konstantně zrychlovat. Akcelerace na stovku zabere 8,9 sekund a maximální rychlost je omezena na 180 km/h.
Vedle tichosti, spolehlivosti a slušného zátahu je zde další argument, proč si Lexus koupit a tím je spotřeba paliva, která se při klidné jízdě pohybuje na těchto číslech:
Město: 4 – 5,5 litrů (v závislosti na stavu baterie)
Kombinovaná: 5,5 l
Dálnice: 6,6 l
Okresky: 4 – 5 l
Cena
Tím vůbec nejlepším na tomto skvělém sedanu je jeho cenovka. Lexus aktuálně nabízí akční cenu, takže vůz, na který se díváte stojí 1,2 milionu. Za sportovněji střiženou výbavu F Sport dáte o sto tisíc více, což je rovněž úžasná suma.
Závěr
Model ES patří ke špičce ve své třídě a to i přesto, že nenabízí pohon všech kol či silnější motor. Design je jedinečný a honosný. Za testovací týden jsem se setkal s několika lidmi, kteří se domnívali, že jde o konkurenta „eSkového“ Mercedesu. Uvnitř je to typický Lexus, tedy luxusní a útulný. Podvozek je velmi komfortní, ale zároveň stabilní. Hybridní systém pracuje na jedničku, díky čemuž umí jezdit okolo 5 litrů. Odhlučnění je rovněž perfektní. Za 1,2 milionu jde o naprosto bezkonkurenční nabídku. Tento Lexus ES300h si odváží 9,5/10 bodů.
Plusy
Charisma – design
Nízká cenovka
Odhlučnění
Jízdní komfort
Kvalitní interiér
Spotřeba paliva
Minusy
Nepraktický zavazadlový prostor
Absence pohonu všech kol / silnějšího motoru
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.