Tento model je na trhu už od roku 2018. Za tu absolvoval minimálně dvě modernizace. Dnes se podíváme na jeho nejnovější variantu, kde konečně zmizel onen prokletý touchpad, pomocí kterého se ovládal infotainment. To je nejvýraznější, ale velice vítanou změnou. Největší bomba je však aktuální akční cenovka, díky které může být tento skvělý sedan váš za 1,2 milionu.
Úvod
Model ES navázal na GS, které mívalo silný motor a pohon zadních kol. Ani jedno z toho v našem ES není a i přesto se jedná o úžasný vůz. Novou platformu G-AK sdílí s Toyotou Camry, ale je ve všech ohledech o něco vylepšený - lepší odhlučnění, kvalitnější interiér, honosnější design, vyšší torzní tuhost, jiné řízení apod.
Exteriér
Design je jedním slovem oslňující. Je velice extravagantní a obzvláště v této elegantní zelené metalíze poutá pozornost ať přijedete kamkoliv. Karoserie má ostře řezané hrany a tvary. Přední části dominují šikmé „oči“ a obrovská maska chladiče, která je protažená až dolu.
Z bočního pohledu vynikne délka téměř 5 metrů. Svažující se záď vypadá skvěle. Tomu ještě sekunduje pořádná dávka chromu kolem oken, která dává jasně najevo, že nejde o nějaký „lowcost“ sedan. Povedené jsou i zadní LED světlomety.
Rozměry: 4975/1865/1445/2870 mm (délka, šířka, výška, rozvor)
Hmotnost: 1680 kg.
Interiér
Uvnitř je to na první pohled prémiové. Sedadla jsou úžasná a nemám k nim výhrad. I po ujetí několika stovek km jsem z vozu nebyl rozlámaný. Pozice za volantem je fajn, ale ocenil bych možnost sedět o něco níž. Posledně testovaný ES ve výbavě F Sport měl jiné sedadla, která byla ukotvena níže, což mi vyhovovalo více. Ačkoliv nejsem bůhví jak vysoký (185 cm), tak mám nad hlavou už jen pár cm rezervu.
Materiály jsou kvalitní, měkké a celkové dílenské zpracování je bez jediné chyby. Lexus zkrátka umí. Ovládání vozu je lepší, než u loni testované starší verze. Po několika letech konečně zmizel touchpad, který vše dost komplikoval. Nyní se ovládá veliký displej dotykově a je to jednodušší. Systém jako takový je stále svůj a pro nás Evropany ne příliš logický, ale po pár dnech si zvyknete. Největší minus je klimatizace, kterou když nechcete mít v automatickém režimu, tak fouká i na nejnižším stupni tak, že je vám i při nastavené teplotě 24 °C zima. Jsou to však jen drobnosti, které by mě od koupě rozhodně neodradily. Radost mi však udělalo nové místo na bezdrátové dobíjení telefonu, kde mobil krásně drží. Loni se nabíjelo pod loketní opěrkou a při sešlápnutí plného plynu vám telefon sletěl dolu.
Prostornost je vzhledem k vnějším rozměrům slabší. Sedí se výš, takže nezbývá tolik místa nad hlavou. Vpředu je to ještě dobré, ale vzadu se vlivem klesající střechy dotýkám hlavou o strop. Vadí mi také, že dveřní kapsa nepojme 1,5 litrovou PET lahev. Největší slabina je však úplně vzadu – kufr. Má malý otvor a zvládne jen 454 litrů. Na převážení větších věcí tedy zapomeňte. Zde mají liftbacky v podobě výše zmíněného Superbu obrovskou výhodu. Ten hravě pojme dvě jízdní kola.
Jízda
Jedna z nejsilnějších stránek tohoto vozu je jednoznačně skvělý komfort. Podvozek je tak akorát tuhý, nerovnosti žehlí s přehledem a v naprosté tichosti. Nečekejte žádné rázy, bouchání či kroucení karoserie při svižnější jízdě. Zároveň velice ochotně zatáčí a na nerovnostech podvozek neodskakuje. Toto je učebnicový příklad toho, jak by měl vypadat správný podvozek v cestovní limuzíně. Dlouhé přesuny jsou s Lexusem radostí a zkrátka relaxem. Řízení poskytuje slušnou dávku citu, není přeposilované a pracuje se s ním jedna radost. Snad jen rejd by mohl být o fous lepší, ale to je detail.
Jsou zde jízdní režimy Eco, Normal, Sport. Loni testovaný kus ve výbavě F Sport disponoval ještě režimem Sport+. První režim jsem si příliš neoblíbil, aby se vůz dostal do pohybu, musíte dát téměř plný plyn a oproti normálnímu režimu je jízda s eko módem otravná. Normální režim funguje skvěle, reakce na plyn je velice dobrá a vůz umí celkem slušně akcelerovat, jen ten pocit ze zrychlení není příliš přesvědčivý. To je z důvodu naprosto konstatního zátahu, který má za následek bezestupňová převodovka. Sportovní režimy zostří reakci na plyn, lehce ztuhne řízení, ale není to proti normálnímu režimu veliký rozdíl. Největší rozdíl je změna virtuálního kokpitu.
Motor
O pohon auta se stará 2,5 litrový benzinový čtyřválec o výkonu 131 kW. Jelikož jde o konstrukčně jednoduchou atmosférickou jednotku, potěší majitele svojí spolehlivostí. Jde o hybrid, takže zde máme ještě elektromotor s baterií, jenž vozu pomáhají při rozjezdech, pocukávání v kolonách ale vůz umí v případě nabité baterie jet při mírné zátěži pouze na elektromotor až do cca 120 km/h – EV režim. Jakmile přijde stoupání či více stlačíte plynový pedál, automaticky se připne spalovací motor, což jde tak hladce, že to téměř nepoznáte. Celkový systémový výkon soustavy činí 160 kW a 221 Nm.
Celé ústrojí je skvěle sladěné a tiché. Motor se výrazněji projeví pouze v moment, kdy stlačíte plyn až k zemi, poté začne monotónně vrčet a vůz začne konstantně zrychlovat. Akcelerace na stovku zabere 8,9 sekund a maximální rychlost je omezena na 180 km/h.
Vedle tichosti, spolehlivosti a slušného zátahu je zde další argument, proč si Lexus koupit a tím je spotřeba paliva, která se při klidné jízdě pohybuje na těchto číslech:
Město: 4 – 5,5 litrů (v závislosti na stavu baterie)
Kombinovaná: 5,5 l
Dálnice: 6,6 l
Okresky: 4 – 5 l
Cena
Tím vůbec nejlepším na tomto skvělém sedanu je jeho cenovka. Lexus aktuálně nabízí akční cenu, takže vůz, na který se díváte stojí 1,2 milionu. Za sportovněji střiženou výbavu F Sport dáte o sto tisíc více, což je rovněž úžasná suma.
Závěr
Model ES patří ke špičce ve své třídě a to i přesto, že nenabízí pohon všech kol či silnější motor. Design je jedinečný a honosný. Za testovací týden jsem se setkal s několika lidmi, kteří se domnívali, že jde o konkurenta „eSkového“ Mercedesu. Uvnitř je to typický Lexus, tedy luxusní a útulný. Podvozek je velmi komfortní, ale zároveň stabilní. Hybridní systém pracuje na jedničku, díky čemuž umí jezdit okolo 5 litrů. Odhlučnění je rovněž perfektní. Za 1,2 milionu jde o naprosto bezkonkurenční nabídku. Tento Lexus ES300h si odváží 9,5/10 bodů.
Plusy
Charisma – design
Nízká cenovka
Odhlučnění
Jízdní komfort
Kvalitní interiér
Spotřeba paliva
Minusy
Nepraktický zavazadlový prostor
Absence pohonu všech kol / silnějšího motoru
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.