Tento model je na trhu už od roku 2018. Za tu absolvoval minimálně dvě modernizace. Dnes se podíváme na jeho nejnovější variantu, kde konečně zmizel onen prokletý touchpad, pomocí kterého se ovládal infotainment. To je nejvýraznější, ale velice vítanou změnou. Největší bomba je však aktuální akční cenovka, díky které může být tento skvělý sedan váš za 1,2 milionu.
Úvod
Model ES navázal na GS, které mívalo silný motor a pohon zadních kol. Ani jedno z toho v našem ES není a i přesto se jedná o úžasný vůz. Novou platformu G-AK sdílí s Toyotou Camry, ale je ve všech ohledech o něco vylepšený - lepší odhlučnění, kvalitnější interiér, honosnější design, vyšší torzní tuhost, jiné řízení apod.
Exteriér
Design je jedním slovem oslňující. Je velice extravagantní a obzvláště v této elegantní zelené metalíze poutá pozornost ať přijedete kamkoliv. Karoserie má ostře řezané hrany a tvary. Přední části dominují šikmé „oči“ a obrovská maska chladiče, která je protažená až dolu.
Z bočního pohledu vynikne délka téměř 5 metrů. Svažující se záď vypadá skvěle. Tomu ještě sekunduje pořádná dávka chromu kolem oken, která dává jasně najevo, že nejde o nějaký „lowcost“ sedan. Povedené jsou i zadní LED světlomety.
Rozměry: 4975/1865/1445/2870 mm (délka, šířka, výška, rozvor)
Hmotnost: 1680 kg.
Interiér
Uvnitř je to na první pohled prémiové. Sedadla jsou úžasná a nemám k nim výhrad. I po ujetí několika stovek km jsem z vozu nebyl rozlámaný. Pozice za volantem je fajn, ale ocenil bych možnost sedět o něco níž. Posledně testovaný ES ve výbavě F Sport měl jiné sedadla, která byla ukotvena níže, což mi vyhovovalo více. Ačkoliv nejsem bůhví jak vysoký (185 cm), tak mám nad hlavou už jen pár cm rezervu.
Materiály jsou kvalitní, měkké a celkové dílenské zpracování je bez jediné chyby. Lexus zkrátka umí. Ovládání vozu je lepší, než u loni testované starší verze. Po několika letech konečně zmizel touchpad, který vše dost komplikoval. Nyní se ovládá veliký displej dotykově a je to jednodušší. Systém jako takový je stále svůj a pro nás Evropany ne příliš logický, ale po pár dnech si zvyknete. Největší minus je klimatizace, kterou když nechcete mít v automatickém režimu, tak fouká i na nejnižším stupni tak, že je vám i při nastavené teplotě 24 °C zima. Jsou to však jen drobnosti, které by mě od koupě rozhodně neodradily. Radost mi však udělalo nové místo na bezdrátové dobíjení telefonu, kde mobil krásně drží. Loni se nabíjelo pod loketní opěrkou a při sešlápnutí plného plynu vám telefon sletěl dolu.
Prostornost je vzhledem k vnějším rozměrům slabší. Sedí se výš, takže nezbývá tolik místa nad hlavou. Vpředu je to ještě dobré, ale vzadu se vlivem klesající střechy dotýkám hlavou o strop. Vadí mi také, že dveřní kapsa nepojme 1,5 litrovou PET lahev. Největší slabina je však úplně vzadu – kufr. Má malý otvor a zvládne jen 454 litrů. Na převážení větších věcí tedy zapomeňte. Zde mají liftbacky v podobě výše zmíněného Superbu obrovskou výhodu. Ten hravě pojme dvě jízdní kola.
Jízda
Jedna z nejsilnějších stránek tohoto vozu je jednoznačně skvělý komfort. Podvozek je tak akorát tuhý, nerovnosti žehlí s přehledem a v naprosté tichosti. Nečekejte žádné rázy, bouchání či kroucení karoserie při svižnější jízdě. Zároveň velice ochotně zatáčí a na nerovnostech podvozek neodskakuje. Toto je učebnicový příklad toho, jak by měl vypadat správný podvozek v cestovní limuzíně. Dlouhé přesuny jsou s Lexusem radostí a zkrátka relaxem. Řízení poskytuje slušnou dávku citu, není přeposilované a pracuje se s ním jedna radost. Snad jen rejd by mohl být o fous lepší, ale to je detail.
Jsou zde jízdní režimy Eco, Normal, Sport. Loni testovaný kus ve výbavě F Sport disponoval ještě režimem Sport+. První režim jsem si příliš neoblíbil, aby se vůz dostal do pohybu, musíte dát téměř plný plyn a oproti normálnímu režimu je jízda s eko módem otravná. Normální režim funguje skvěle, reakce na plyn je velice dobrá a vůz umí celkem slušně akcelerovat, jen ten pocit ze zrychlení není příliš přesvědčivý. To je z důvodu naprosto konstatního zátahu, který má za následek bezestupňová převodovka. Sportovní režimy zostří reakci na plyn, lehce ztuhne řízení, ale není to proti normálnímu režimu veliký rozdíl. Největší rozdíl je změna virtuálního kokpitu.
Motor
O pohon auta se stará 2,5 litrový benzinový čtyřválec o výkonu 131 kW. Jelikož jde o konstrukčně jednoduchou atmosférickou jednotku, potěší majitele svojí spolehlivostí. Jde o hybrid, takže zde máme ještě elektromotor s baterií, jenž vozu pomáhají při rozjezdech, pocukávání v kolonách ale vůz umí v případě nabité baterie jet při mírné zátěži pouze na elektromotor až do cca 120 km/h – EV režim. Jakmile přijde stoupání či více stlačíte plynový pedál, automaticky se připne spalovací motor, což jde tak hladce, že to téměř nepoznáte. Celkový systémový výkon soustavy činí 160 kW a 221 Nm.
Celé ústrojí je skvěle sladěné a tiché. Motor se výrazněji projeví pouze v moment, kdy stlačíte plyn až k zemi, poté začne monotónně vrčet a vůz začne konstantně zrychlovat. Akcelerace na stovku zabere 8,9 sekund a maximální rychlost je omezena na 180 km/h.
Vedle tichosti, spolehlivosti a slušného zátahu je zde další argument, proč si Lexus koupit a tím je spotřeba paliva, která se při klidné jízdě pohybuje na těchto číslech:
Město: 4 – 5,5 litrů (v závislosti na stavu baterie)
Kombinovaná: 5,5 l
Dálnice: 6,6 l
Okresky: 4 – 5 l
Cena
Tím vůbec nejlepším na tomto skvělém sedanu je jeho cenovka. Lexus aktuálně nabízí akční cenu, takže vůz, na který se díváte stojí 1,2 milionu. Za sportovněji střiženou výbavu F Sport dáte o sto tisíc více, což je rovněž úžasná suma.
Závěr
Model ES patří ke špičce ve své třídě a to i přesto, že nenabízí pohon všech kol či silnější motor. Design je jedinečný a honosný. Za testovací týden jsem se setkal s několika lidmi, kteří se domnívali, že jde o konkurenta „eSkového“ Mercedesu. Uvnitř je to typický Lexus, tedy luxusní a útulný. Podvozek je velmi komfortní, ale zároveň stabilní. Hybridní systém pracuje na jedničku, díky čemuž umí jezdit okolo 5 litrů. Odhlučnění je rovněž perfektní. Za 1,2 milionu jde o naprosto bezkonkurenční nabídku. Tento Lexus ES300h si odváží 9,5/10 bodů.
Plusy
Charisma – design
Nízká cenovka
Odhlučnění
Jízdní komfort
Kvalitní interiér
Spotřeba paliva
Minusy
Nepraktický zavazadlový prostor
Absence pohonu všech kol / silnějšího motoru
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.