Vydali jsme se na prodloužený víkend na jih Moravy s touto dodávkou, která byla však přestavěna na takového "mini-bydlíka". Uvnitř může jet 5 pasažérů a pohodlně se tam vyspí 4. Místo kufru je vestavba, která obsahuje lednici, elektrický sporák, umyvadlo s nádobami na vodu a další příslušenství. Jak to celé funguje v praxi?
Úvod
ProAce Verso není žádnou novinkou, jde prakticky o Citroen SpaceTourer či Peugeot Traveller s jiným logem. Vyrábí se od roku 2016 a na voze je to už poněkud znát. Na druhou stranu má vše, co je v takovém typu auta potřeba a za ten týden mi asi nic kromě bezdrátového Car Play či USB-C nescházelo. Pod kapotou pracuje naftový dvoulitr a spojen je s automatickou převodovkou. Dokonce má pádla pod volantem.
Exteriér
Popisovat design u dodávek je poněkud nevděčné. Jedná se zkrátka o krabici, na které nic moc zajímavého nenajdete. Přední světla jsou ještě xenony, což už se dnes příliš nenosí. Na první pohled ovšem zaujme markýza na boku, která vám může pomoci při táboření. Na druhou stranu vám zvyšuje aerodynamiku, což má za následek vyšší hlučnost a spotřebu. Pozornost upoutá také polep evokující zebru.
Rozměry: 4959/1920/1910/3275 mm (délka, šířka, výška, rozvor)
Hmotnost (bez vestavby): 1730 kg
Interiér
Posed je voze je typicky dodávkovský. Sedí se vysoko, chybí mi madla na A sloupku, volant je daleko a pedály příliš blízko. Pozice za volantem tedy není ideální. Na druhou stranu se sedadlům nedá upřít, že jsou poměrně pohodlná a líbí se mi i loketní opěrka. Levou ruku si člověk odkládá na vršek dveřní výplně, což není ideální, protože je z tvrdého plastu, díky čemuž máte po dlouhé cestě pořádně otlačenou ruku.
Ovládání je velice jednoduché a intuitivní. Volič převodovky mnoho lidí kritizovalo, ale mně nevadí. Infotainment je zastaralý jak velikostí, tak rozlišením a rychlostí. Drátové Car Play ale zvládá a to je důležité. Prostornost vpředu je královská, v druhé řadě sedadel je to horší, protože tam máme věci a příslušenství jako barel se sprchou, stůl, kempovací židle apod. Dá se to však vše naskládat mezi druhou řadu sedadel a vestavbu, takže se voze bez problému může jet 5 lidí. V tomto případě však může chybět prostor na zavazadla, které mohou být buď na vestavbě nebo u nohou.
Vestavba
Začneme zvenku. Na střeše je stan, který si jednoduše vyklopíte, přes přední sedačky vylezete nahoru a rázem máte další místo na spaní. Další dvě lůžka vzniknou sklopením druhé řady sedadel a vysunutím speciální desky.
Dále je zde markíza, kuchyňka, lednice, přenosná sprcha, židle, stůl, příslušenství od Makity zahrnující vysavač, svítilnu, kávovar, dokovací stanici či kompresor. Nechybí ani nezávislé topení, díky kterému můžete kempovat i v zimním období.
Jízda
Podvozek je naladěn komfortně, takže se jen tak pohupuje a pluje krajinou. Občas na výraznějších pravidelně se opakujících nerovnostech to ovšem může být až nepříjemné. Občas jsem se cítil jako na lodi. Auto je těžké, má vysoké těžiště, karoserie se kroutí a podle toho také zatáčí. Boční vedení sedadel zde také téměř není, takže budete jezdit hezky pomalu a v klidu. Na dálnici je rychlost omezena na 130 km/h vlivem markízy a stanu. Auto by sice zvládlo i víc, ale pak už zbytečně roste spotřeba a hluk. Tempomatových 130 je tedy ideálních. Převodovka je poněkud zpomalená a obzvláště svižnější odjezdy z křižovatek vozu moc nejdou. Při předjíždění si můžete pomoci pádly pod volantem a pak už je to lepší.
Motor
Nomád je poháněn osvědčeným dvoulitrovým dieselem. Dodává vozu přijatelnou dynamiku, ale na žádné rychlé předjíždění to opravdu není. Výkon jednotky činí 130 kW (400 Nm). Zrychlení obyčejné verze zabere na 100 km/h 10,1 vteřin. Automatická měničová převodovka řadí hladce, ale celkově je dost zpomalená. Kultivovanost je průměrná. O motoru víte, svůj naftový původ nezapře, ale nedá se říci, že by obtěžoval. Co se spotřeby týče, tak tu o nějaký ten litr zvedá ona vestavba s markízou a stanem. S vozem jsme naměřili tyto hodnoty:
Město: 8 – 9 litrů
Kombinovaná: 8,3 l
Dálnice: 9,5 l
Okresky: 6,5 – 7 l
Cena
Základní cenovka námi testovaného vozu se silnějším motorem činí 1 125 300 Kč. Připočtu-li pár příplatků a vestavbu, dostaneme se na finálních 1 523 372 Kč.
Závěr
Nomád je vynikající společník, se kterým bych se nebál jet přes celou Evropu. Proti konkurentům nestojí majlant, dá se s ním pohodlně jezdit každý den a zároveň v něm pohodlně přespí 4 cestující. Vestavba je promyšlená a hezky zpracovaná. Příslušenství zajistí skvělý komfort na cestách. Jízda je pohodlná a na tak velký vůz úsporná. Umí jezdit kolem osmi litrů. Slabším místem je zastaralý infotainment, mdlá reakce na plynový pedál či pomalejší automat. Jsou to ovšem jen detaily, které by mě osobně od nákupu neodradily. Toyota ProAce Verso Nomad Wanderer nabízí mnoho muziky za málo peněz (proti Marco Polu či Multivanu) a zaslouží si 9/10 bodů.
Plusy
Praktičnost
Každodenní použitelnost
Slušná spotřeba
Solidní cenovka
Jízdní komfort
Promyšlená vestavba
Pohodlné spaní pro 4 lidi
Minusy
Zastaralý infotainment
Pomalá reakce na plyn
Absence LED světel
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.