Po dvou letech se nám v redakci opět zastavil Golf v ostřejším provedení GTI, ale tentokrát nedisponuje automatickou převodovkou, ale manuálem. Pod kapotou pracuje nabroušený dvoulitr o výkonu 180 kW, mezi předními koly pracuje samosvorný diferenciál VAQ a uvnitř nalezneme tradiční kárované sedačky. Dnešní recenze se zaměří primárně na to, zda se vyplatí ušetřit 71 tisíc za automat či nikoliv.
Exteriér
Design osmé generace není kdovíjak odvážný, ale je povedený. Zákazníci VW si potrpí spíše na nadčasový a konzervativní design, takže zde není co vytknout. Líbí se mi IQ Light Matrix LED světlomety, které jsou propojené dlouhou LED linkou. Pod nimi je agresivně tvarovaný přední nárazník s mlhovkama ve tvaru závodní šachovnice.
Vzadu jsou rovněž LED světlomety, mezi kterými je nápis GTI Ve spodní části se nachází výfuky, na každé straně jeden. A pozor, nejde jen o falešné koncovky, jak je v dnešní době zvykem. Nehledejte v nich žádné reproduktory a podobné hlouposti. Jde o poctivý výfuk, který vydává decentní, ale zároveň správně „nabručený“ zvuk.
Rozměry – 4287/1789/1444/2627 mm (délka, šířka, výška, rozvor)
Hmotnost – 1403 kg
Interiér
Sportovní sedadla jsou fajn, ale já osobně v nich se svou štíhlejší postavou při rychlé jízdě trochu plavu. Jsou to zkrátka univerzální sedačky, které mají pojmout všechny možné somatotypy. Pozice za volantem je však velmi dobrá, k dokonalosti chybí asi už jen o pár cm nižší posed.
Volant padne krásně do ruky a je z příjemné kůže. Oproti takové Octavii RS, která je českou ségrou Golfu, jsou zde o poznání kvalitnější materiály. Dost je to znát například ve výplni dveří ale i na dalších místech. Ovládání vozu je nejslabším článkem vozu. Je to zbytečně složité, nepřehledné a vše se ovládá přes podivné dotykové plochy, od kterých pořádně nemáte zpětnou vazbu, zda jste se trefili, nebo nikoliv. Všechny tyto „tlačítka“ jsou také dost malá, takže je problém se do nich trefit. Infotainment má velmi dobrou velikost displeje, grafiku a rozlišení. Vše je na něm dobře vidět, nicméně mohl by být rychlejší. Ocenit však musím bezdrátové Car Play.
Prostoru vpředu je dostatek a nouze o odkládací prostory tu nehrozí. Když si sednu „za sebe“ (185 cm), tak mám před koleny ještě pár centimetrů a na hlavu taktéž. Ikdybych měřil 190 cm, v pohodě bych se vešel. Zavazadlový prostor pojme slušných 381 litrů, po sklopení sedadel 1237 l.
Jízda
Komfort je na poměry ostatních hothatchů nadprůměrný. Vzhledem k adaptivním tlumičům DCC je to v režimu komfort opravdu slušné svezení a trpět nebudete. Ale pokud přecijen preferujete pohodlné auto na každý den, ale chcete GTI, nepřiplácejte si za 19 palcová kola, které tu máme. Základní 17 palcové na voze vypadají moc malé, ale ty 18 palcové budou akorát.
Jak jezdí? Skvěle. Je to ten typ vozu, se kterým může i méně zkušený řidič jet rychle, aniž by to bylo nebezpečné. Golf je opravdu hodný, podvozek stabilní a předvídatelný. K tomu všemu na vás stále dohlíží stabilizační systém, který vás krotí. Mezi předními koly pracuje samosvor, který výrazným způsobem zlepšuje přenos hnané síly na vozovku a eliminuje tak nedotáčivost. Když to však s nájezdovou rychlostí přepálíte, tak se nedotáčivost logicky projeví a nic moc s tím neuděláte. Golf není úplně zvyklý utahovat stopu ťuknutím do brzdy, takže to chce zvolit trochu jinou taktiku, než u ostatních hothatchů, kde je mírné vybočení zádi běžné.
Řízení je přesné a strmé, brzdy ani po delším rychlém svezení nevadnou, ale drobnou výhradu mám v manuální převodovce. Ta má totiž zbytečně dlouhé dráhy a vadí mi i hlavice řadící páky, která nepadne do ruky tak, jako ta kulatá u předchůdců. Dalším neduhem jsou opravdu dlouhé převody, na dvojku se rozjedete až na 115 km/h.
Motor
Benzinový dvoulitr TSI o výkonu 180 kW a 370 Nm dobře známe z výše zmiňované Octavie RS. Má síly na rozdávání a je opravdu skvělý i přesto, že jsou zde větší katalyzátor a filtr pevných částic. Zátah je opravdu slušný a je celkem jedno, jestli máte 4 nebo 6 tisíc otáček. Skvělou dynamiku dokazují i čísla – akcelerace na stovku zabere 6,4 sekund (GTI s automatem má 6,3 s) a maximální rychlost je omezena na 250 km/h. Pokud se člověk hlídá a zbytečně mu nešlape na krk, potěší i slušnou spotřebou. Naměřili jsme tyto hodnoty:
Město 7 – 9,5 litrů
Kombinovaná – 7,3 l
Dálnice – 7,2 l
Okresky – 6 - 7 l
Ceny
Naše GTI začíná na 951 900 Kč. Příplatek za automat činí 71 tisíc. Náš konkrétní kus měl připlacené 19 palcové disky, adaptivní podvozek, lepší navigaci s head-up displejem, LED Matrix světlomety a dalších pár položek, takže se finální cenovka vyhoupla na 1 121 200 Kč. Před 2 roky stál základ o 100 tis méně.
Závěr
Golf GTI je povedený univerzální hothatch, se kterým se dá jezdit každý den. Daní za to je méně emocí a řidičské zábavy oproti konkurentům v podobě Focusu ST či I30 N. I tak je ovšem zábavný a pěkně rychlý. Díky adaptivnímu podvozku není ani přehnaně tvrdý, ale i tak bych preferoval 18 palcové ráfky, namísto našich krásných „devatenáctek“. No a co ten manuál? Vyplatí se nepřiplácet si za automatickou převodovku? Nevyplatí, vůz má vlastně jen dvě výraznější slabiny. První je složité (dotykové) ovládání vozu a druhou je právě ten manuál, který je zkrátka obyčejný a do sportovního GTI se nehodí. Měl by mít kratší dráhy, kratší převody a lepší hlavici. Za mě je to tedy jasné, když GTI, tak s automatem. To si zaslouží 8,5 bodů. Náš manuál si odváží 8/10.
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.
Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.
Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.
Mercedes-Benz představil novou verzi elektrického CLA, který se považuje za nejchytřejší a nejefektivnější model značky. Tento elektromobil je očekávaným nástupcem v segmentu základních elektromobilů a má ambici stát se přímým konkurentem pro Tesla Model 3. Jaký dojem zanechává nový Mercedes CLA na první pohled? To se dozvíte v našem exkluzivním pohledu na tento model.
Před dvanácti lety Mercedes-Benz poprvé představil model CLA a zájem o něj nepolevuje. Nyní automobilka odhalila třetí generaci, která posouvá hranice technologie a designu na zcela novou úroveň.
Xiaomi začalo dodávat svůj elektrický sporťák SU7 Ultra prvním zákazníkům, ale místo oslav řeší nečekané problémy. Spekulanti okamžitě rozjeli přeprodej za vyšší ceny a zloději se zaměřili na luxusní zlaté logo, které mizí z vozů a končí v online aukcích.