Po dvou letech se nám v redakci opět zastavil Golf v ostřejším provedení GTI, ale tentokrát nedisponuje automatickou převodovkou, ale manuálem. Pod kapotou pracuje nabroušený dvoulitr o výkonu 180 kW, mezi předními koly pracuje samosvorný diferenciál VAQ a uvnitř nalezneme tradiční kárované sedačky. Dnešní recenze se zaměří primárně na to, zda se vyplatí ušetřit 71 tisíc za automat či nikoliv.
Exteriér
Design osmé generace není kdovíjak odvážný, ale je povedený. Zákazníci VW si potrpí spíše na nadčasový a konzervativní design, takže zde není co vytknout. Líbí se mi IQ Light Matrix LED světlomety, které jsou propojené dlouhou LED linkou. Pod nimi je agresivně tvarovaný přední nárazník s mlhovkama ve tvaru závodní šachovnice.
Vzadu jsou rovněž LED světlomety, mezi kterými je nápis GTI Ve spodní části se nachází výfuky, na každé straně jeden. A pozor, nejde jen o falešné koncovky, jak je v dnešní době zvykem. Nehledejte v nich žádné reproduktory a podobné hlouposti. Jde o poctivý výfuk, který vydává decentní, ale zároveň správně „nabručený“ zvuk.
Rozměry – 4287/1789/1444/2627 mm (délka, šířka, výška, rozvor)
Hmotnost – 1403 kg
Interiér
Sportovní sedadla jsou fajn, ale já osobně v nich se svou štíhlejší postavou při rychlé jízdě trochu plavu. Jsou to zkrátka univerzální sedačky, které mají pojmout všechny možné somatotypy. Pozice za volantem je však velmi dobrá, k dokonalosti chybí asi už jen o pár cm nižší posed.
Volant padne krásně do ruky a je z příjemné kůže. Oproti takové Octavii RS, která je českou ségrou Golfu, jsou zde o poznání kvalitnější materiály. Dost je to znát například ve výplni dveří ale i na dalších místech. Ovládání vozu je nejslabším článkem vozu. Je to zbytečně složité, nepřehledné a vše se ovládá přes podivné dotykové plochy, od kterých pořádně nemáte zpětnou vazbu, zda jste se trefili, nebo nikoliv. Všechny tyto „tlačítka“ jsou také dost malá, takže je problém se do nich trefit. Infotainment má velmi dobrou velikost displeje, grafiku a rozlišení. Vše je na něm dobře vidět, nicméně mohl by být rychlejší. Ocenit však musím bezdrátové Car Play.
Prostoru vpředu je dostatek a nouze o odkládací prostory tu nehrozí. Když si sednu „za sebe“ (185 cm), tak mám před koleny ještě pár centimetrů a na hlavu taktéž. Ikdybych měřil 190 cm, v pohodě bych se vešel. Zavazadlový prostor pojme slušných 381 litrů, po sklopení sedadel 1237 l.
Jízda
Komfort je na poměry ostatních hothatchů nadprůměrný. Vzhledem k adaptivním tlumičům DCC je to v režimu komfort opravdu slušné svezení a trpět nebudete. Ale pokud přecijen preferujete pohodlné auto na každý den, ale chcete GTI, nepřiplácejte si za 19 palcová kola, které tu máme. Základní 17 palcové na voze vypadají moc malé, ale ty 18 palcové budou akorát.
Jak jezdí? Skvěle. Je to ten typ vozu, se kterým může i méně zkušený řidič jet rychle, aniž by to bylo nebezpečné. Golf je opravdu hodný, podvozek stabilní a předvídatelný. K tomu všemu na vás stále dohlíží stabilizační systém, který vás krotí. Mezi předními koly pracuje samosvor, který výrazným způsobem zlepšuje přenos hnané síly na vozovku a eliminuje tak nedotáčivost. Když to však s nájezdovou rychlostí přepálíte, tak se nedotáčivost logicky projeví a nic moc s tím neuděláte. Golf není úplně zvyklý utahovat stopu ťuknutím do brzdy, takže to chce zvolit trochu jinou taktiku, než u ostatních hothatchů, kde je mírné vybočení zádi běžné.
Řízení je přesné a strmé, brzdy ani po delším rychlém svezení nevadnou, ale drobnou výhradu mám v manuální převodovce. Ta má totiž zbytečně dlouhé dráhy a vadí mi i hlavice řadící páky, která nepadne do ruky tak, jako ta kulatá u předchůdců. Dalším neduhem jsou opravdu dlouhé převody, na dvojku se rozjedete až na 115 km/h.
Motor
Benzinový dvoulitr TSI o výkonu 180 kW a 370 Nm dobře známe z výše zmiňované Octavie RS. Má síly na rozdávání a je opravdu skvělý i přesto, že jsou zde větší katalyzátor a filtr pevných částic. Zátah je opravdu slušný a je celkem jedno, jestli máte 4 nebo 6 tisíc otáček. Skvělou dynamiku dokazují i čísla – akcelerace na stovku zabere 6,4 sekund (GTI s automatem má 6,3 s) a maximální rychlost je omezena na 250 km/h. Pokud se člověk hlídá a zbytečně mu nešlape na krk, potěší i slušnou spotřebou. Naměřili jsme tyto hodnoty:
Město 7 – 9,5 litrů
Kombinovaná – 7,3 l
Dálnice – 7,2 l
Okresky – 6 - 7 l
Ceny
Naše GTI začíná na 951 900 Kč. Příplatek za automat činí 71 tisíc. Náš konkrétní kus měl připlacené 19 palcové disky, adaptivní podvozek, lepší navigaci s head-up displejem, LED Matrix světlomety a dalších pár položek, takže se finální cenovka vyhoupla na 1 121 200 Kč. Před 2 roky stál základ o 100 tis méně.
Závěr
Golf GTI je povedený univerzální hothatch, se kterým se dá jezdit každý den. Daní za to je méně emocí a řidičské zábavy oproti konkurentům v podobě Focusu ST či I30 N. I tak je ovšem zábavný a pěkně rychlý. Díky adaptivnímu podvozku není ani přehnaně tvrdý, ale i tak bych preferoval 18 palcové ráfky, namísto našich krásných „devatenáctek“. No a co ten manuál? Vyplatí se nepřiplácet si za automatickou převodovku? Nevyplatí, vůz má vlastně jen dvě výraznější slabiny. První je složité (dotykové) ovládání vozu a druhou je právě ten manuál, který je zkrátka obyčejný a do sportovního GTI se nehodí. Měl by mít kratší dráhy, kratší převody a lepší hlavici. Za mě je to tedy jasné, když GTI, tak s automatem. To si zaslouží 8,5 bodů. Náš manuál si odváží 8/10.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.