Novinka v podobě modelu ID Buzz je reinkarnací slavného Volkswagenu Transporter T1 / T2, který se stal oblíbencem v dobách Hippies. Jde o moderně pojaté retro, které na silnici přitahuje pohledy více, než třeba elektrický Mustang či nějaký sporťák. Deklarovaný dojezd na jedno nabití činí 423 km. Dává vůbec smysl využití elektromotoru v cestovní dodávce?
Exteriér
Celý vůz působí velmi futuristicky a to i přes retro prvky v podobě dvoubarevné karoserie, velikého znaku VW uprostřed kapoty či vodorovné prolisy v C sloupku.
Vůz využívá LED světlomety, které svítí skvěle a přispívají nadčasovosti. Veliké 20 palcové disky vypadají krásně a neubírají na jízdním komfortu. Celkově se dá říci, že je design povedený a zaujme, což je u dodávek obzvláště složitá disciplína.
Rozměry: 4712/1985/1937/2988 mm (délka, šířka, výška, rozvor)
Hmotnost: 2471 kg
Interiér
Vnitřek vozu barevně ladí s dvoubarevným lakem karoserie, což je “cool”. Zaujal mě posed, který spíše než dodávku připomíná MPV, kterým ID Buzz vlastně má být, stejně jako nový Multivan. Je to znát i na kvalitě zpracování, které nepůsobí na první pohled užitkově. Tou nejlepší věcí jsou však pohodlná sedadla s možností prodloužení sedáku, elektrickým ovládáním a pamětí.
Ovládání vozu je slabším místem. Vládne zde minimalismus a většina funkcí se ovládá skrze dotykovou obrazovku, která je od řidiče poměrně daleko. Infotainment jako takový by mohl být přehlednější a rychlejší, rozlišení má dobré.
Volič převodovky je za volantem, jak tomu bývalo u amerických aut, což mě nenadchlo – několikrát jsem se při parkování rozjel na opačnou stranu.
Největším trumfem ID Buzzu je však jeho prostornost. Vzadu si pohodlně sednou tři dospělí a potěší i možnost sklopení opěradla do vodorovné polohy, takže vznikne rovná dlouhá plocha, kde se s nějakou tenkou matrací krásně vyspíte.
Manipulace co se týče sklápění sedadel je velice jednoduchá. Tohle mají zkrátka u VW zvládnuté na jedničku. Vzadu je veliký zavazadlový prostor, který pojme 1121 - 2205 litrů.
Jízda
Podvozek byl opravdu velikým překvapením. Je naladěný velice pohodlně, nerovnosti žehlí s přehledem a odhlučnění je vynikající. Dokonce i při dálničních rychlostech není nutné zvyšovat hlas, aby vás spolujezdec slyšel. Slabším místem je samozřejmě vyšší hmotnost a z ní pramenící těžkopádnost a náklony karoserie. Kdo by ale čekal od takového vozu něco jiného, že. S ID Buzzem se zkrátka jezdí jak se říká “na pohodu”. Další pozitivum je opravdu pořádný rejd, který výrazně usnadňuje jízdu po městě. Poloměr otáčení je menší, než u Škody Superb.
Motor
Elektromotor poskytuje výkon 150 kW a 310 Nm, což vozu dodává dostatečnou dynamiku na poměry ostatních MPV, ale srovnáte-li jej s jinými elektromobily, bude vám připadat líný. Poháněná je zde zadní náprava. Reakce na plyn sice není špatná, ale žádný závoďák to není. Akcelerace na stovku zabere 10,2 vteřin a maximální rychlost, na kterou jsme se rozjeli byla dle tachometru 147 km/h. V tomto tempu však počítejte, že se vám baterie, která má kapacitu 77 kWh, vybije enormně rychle. Když jsme se však snažili jet co možná nejúsporněji, dostali jsme se na tyto hodnoty (teploty v době testování byly kolem 7-12 stupňů):
Město: 18 - 26 kWh
Kombinovaná: 24 kWh
Dálnice (110 km/h / 130 km/h): 27 / 32 kWh
Okresky: 16 - 20 kWh
Ceny
Základní cenovka Volkswagenu ID Buzz Cargo (užitková verze - dodávka) stojí necelý 1,5 milionu. Naše verze s 5 místy k sezení stojí o zhruba sto tisíc více. Přičtu-li opravdu bohatou příplatkovou výbavu, tak se dostáváme lehce přes hranici dvou milionů.
Závěr
ID Buzz je zdařilou reinkarnací slavného “Hippie Transporteru”. Rozhodně vypadá stylově a poutá víc pozornosti, než většina sporťáků kolem. Někdo jeho design miluje, jiný zase nenávidí, je to opravdu dost individuální. Pro nás je však důležité, že je kvalitně vyrobený, má rejd jako autobus, pohodlně jezdí, má velice hezky zpracovaný interiér a zároveň se v něm luxusně vyspíte. Na druhou stranu je škoda, že v tak velikém autě je jen 5 míst k sezení. Největší kámen úrazu však vidím v tom, že i kdybyste na dálnici zkousli otravné tempo kolem 110 km/h, tak nezvládnete ujet ani 300 km. Pokud byste se “rozvášnili” a chtěli jet 130, budete rádi, když dáte 220 km (v teplotách kolem 10 stupňů). Takhle si zkrátka cestovní MPV / dodávku nepředstavuji. Nechápu, proč v nabídce není alespoň plug-in hybridní varianta, jako třeba v Multivanu. A víte co? Vůbec nejlepší by v něm byl naftový dvoulitr! Je velmi těžké auto objektivně hodnotit. Pokud by mi nevadil nízký dojezd, dal bych mu klidně 8 bodů. Pokud bych byl zvyklý jezdit stovky km denně s dieselovým Multivanem T6, tak bych mu mohl dát 4. Přiklonil jsem se tedy ke kompromisu a Volkswagen ID Buzz si s přihlédnutím na “cool faktor” odváží 6,5/10 bodů.
Plusy
Image
Rejd
Praktičnost
Kvalitní interiér
Skvělá sedadla
Bohatá výbava
Pohodlný podvozek
LED světlomety
Výborné odhlučnění
Parkování na modrých zónách
Minusy
Vysoká hmotnost
Malá baterie - nízký dojezd
Dotykové ovládání
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?