V roce 2022 byl tento malý hatchback nejprodávanějším autem v Evropě. Prodalo se jich přes 200 tisíc, což je opravdu slušné. Předběhl tak dosavadního krále, Golfa. Proti roku 2021 je to nárůst téměř o 20%. Důkladně jsme jej otestovali, abychom zjistili, zda se tento mimořádně oblíbený vůz vyplatí před Fabií, Fiestou či I20.
Úvod a cena
Na výběr je ze třech výbav (Active, Allure a GT) a pěti motorizací (elektrická 100 kW, naftová 1.5 BlueHDi 75 kW a tři různě silné verze benzinové 1.2 PureTech – 55 kW/74 kW a 96 kW. My zde máme vrcholné benzinové provedení s automatickou převodovkou, které startuje na 610 tisících. Připlacen byl červený metalický lak, vyhřívání sedadel, sada bezpečnostních asistentů a 3D navigace. Celkem tedy 662 tisíc.
Exteriér
Ve výbavě GT a červené metalíze Elixir zaujme na první pohled. Předku dominují LED světlomety připomínající chrup šavlozubého tygra. Mezi nimi je usměvavá maska se starým logem, nad kterým je název modelu.
Z bočního pohledu vyniknou 17 palcové disky a pěkným detailem je také nápis GT na C sloupku. Koncové svítilny připomínají světla Mustangu, který má také svislé tři pruhy.
Rozměry: 4055/1745/1430/2540 mm (délka, šířka, výška, rozvor)
Hmotnost: 1233 kg
Interiér
Uvnitř je znát, že jde o malé vozítko určené primárně do města, kde jsou jeho malé rozměry užitečné. Sedadla vypadají skvěle, jsou z kvalitních materiálů, ale spokojený jsem s nimi nebyl. Mají sice solidní boční vedení, ale hlavová opěrka nelze nastavovat podélně a je dost vpředu. Když jsem měl opěradlo ve správném sklonu, tlačila mi opěrka hlavu dost nepříjemně dopředu, takže jsem byl nucen opěradlo dost položit, díky čemuž jsem zase nedosáhl na volant. Pozice za volantem pro mě tedy nevyhovující.
Pochválit ovšem musím použité materiály, které jsou proti konkurentům lehce nad průměrem. Obzvláště palubní deska je zdařilá. Líbí se mi zelené prošívání, které se zde objevuje opravdu často. Peugeot se ovládá celkem jednoduše. Před řidičem se nachází virtuální kokpit s 3D displejem. 10 Palcový infotainment je celkem přehledný. Jeho rychlost není nic moc, rozlišení celkem ujde. Líbí se mi ovšem, jak je obrazovka natočená k řidiči. Pod ní se nachází výdechy ventilace a oblast s tlačítky odkazující na ovládání veškerých funkcí.
Prostornost je proti konkurentům slabší. Vpředu je to ještě celkem dobré, ale problém nastane vzadu. Sedadlo mám díky špatné pozici za volantem o něco více vzadu, než mívám obvykle, měřím 185 cm. Díky tomu se dozadu jednoduše nevejdu.
Řidičovo sedadlo mám mezi koleny a místo nemám ani nad hlavou. Cestující měřící pod 180 cm by se však vejít mohli. Zavazadlový prostor pojme 309 litrů, což proti konkurenci také příliš nezaujme.
Jízda
Podvozek je zbytečně tvrdý, což by tak úplně nemuselo vadit. Mám rád sportovní hatchbacky, které pohodlné nejsou, protože si to vykoupí na okresce, kde jsou hravé a zábavné. 208 GT je bohužel jen zbytečně tuhá, ale moc zábavy si s ní neužijete. Ačkoliv má nízkou hmotnost a celkem silný motor, tak má tupé řízení, slabé brzdy, ospalou převodovku, přecitlivělé zásahy stabilizačních systémů a takto bych mohl pokračovat… Ale stále je o chlup pohodlnější, než loni testovaná Fiesta ST-Line X. Ta to ovšem vynahradila v zatáčkách, kde byl podvozek stabilní a měl jsem v něj důvěru, což u 208 říct nemohu.
Odhlučnění není špatné, dálnici zvládá v rámci povolených limitů dobře. Nemilé překvapení nastalo v moment, kdy byla mokrá vozovka (8 °C). Najíždím na dálnici běžnou rychlostí, načež mě začíná předbíhat zadní náprava. Stalo se mi to pak ještě několikrát a to v opravdu nízkých rychlostech. Na voze byly zimní pneumatiky Continental, na letních by to jistě bylo lepší.
Motor
Pod kapotou pracuje benzinový tříválec 1.2 PureTech 130. Je poměrně kultivovaný a tichý. Jak název napovídá, má 130 koní – 96 kW a 230 Nm. To má za následek slušnou dynamiku. Akcelerace na stovku trvá 8,7 sekund a rozjede se na 208 km/h. Spojen je s automatickou převodovkou, která má poměrně hladké rozjezdy a běžném provozu řadí hladce. Jakmile po ní však chcete rychlejší reakci, dává si stále načas.
Oproti konkurentům nevyniká ani ve spotřebě. Při rozvážné jízdě jsme naměřili tato čísla:
Město: 6,5 – 7,5 litrů
Kombinovaná: 6,9 l
Dálničních 130 km/h: 7,8 l
Okresky: 5,4 – 5,9 l
Konkurence
Peugeot to vzhledem k jeho konkurentům nemá jednoduché. Fabia 1.5 TSI nabídne výrazně více prostoru, více komfortu, je rychlejší, úspornější, stabilnější a levnější. Fiesta ST-Line X je také levnější, úspornější, s vnitřním prostorem je to podobné, na okresce je hravější, ale ve městě je o něco méně pohodlná. Mezi další alternativy k 208 se řadí třeba Opel Corsa, Volkswagen Polo, Renault Clio, Seat Ibiza, Toyota Yaris či Hyundai I20.
Závěr
Peugeot 208 GT 1.2 PureTech 130 vypadá skvěle, má kvalitní interiér, automat řadí hladce, ale podvozek je bohužel zbytečně tvrdý, pozice za volantem je díky předsunuté hlavové opěrce špatná, spotřeba je proti konkurentům vyšší, prostornost slabší a na svižnou jízdu po okreskách se stejně nehodí. Za 660 tisíc mi smysl nedává. Fabia Monte Carlo 1.5 TSI sice nevypadá tak stylově, ale jinak je ve všem lepší. Peugeot 208 GT 1.2 PureTech 130 si díky svému šarmu odváží 5/10 bodů. Dostal by více, pokud by byl ve výbavě Allure s menšími ráfky a hlavně s cenovkou pod půl milionu, byť by šlo o slabší verzi s manuálem a obyčejnými předními světly.
Plusy
Design
Kvalitní interiér
Slušná dynamika
Snadno se s ním parkuje
Minusy
Prostornost
Podvozek
Pozice za volantem
Pomalejší infotainment
Vysoká cenovka
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.