V roce 2022 byl tento malý hatchback nejprodávanějším autem v Evropě. Prodalo se jich přes 200 tisíc, což je opravdu slušné. Předběhl tak dosavadního krále, Golfa. Proti roku 2021 je to nárůst téměř o 20%. Důkladně jsme jej otestovali, abychom zjistili, zda se tento mimořádně oblíbený vůz vyplatí před Fabií, Fiestou či I20.
Úvod a cena
Na výběr je ze třech výbav (Active, Allure a GT) a pěti motorizací (elektrická 100 kW, naftová 1.5 BlueHDi 75 kW a tři různě silné verze benzinové 1.2 PureTech – 55 kW/74 kW a 96 kW. My zde máme vrcholné benzinové provedení s automatickou převodovkou, které startuje na 610 tisících. Připlacen byl červený metalický lak, vyhřívání sedadel, sada bezpečnostních asistentů a 3D navigace. Celkem tedy 662 tisíc.
Exteriér
Ve výbavě GT a červené metalíze Elixir zaujme na první pohled. Předku dominují LED světlomety připomínající chrup šavlozubého tygra. Mezi nimi je usměvavá maska se starým logem, nad kterým je název modelu.
Z bočního pohledu vyniknou 17 palcové disky a pěkným detailem je také nápis GT na C sloupku. Koncové svítilny připomínají světla Mustangu, který má také svislé tři pruhy.
Rozměry: 4055/1745/1430/2540 mm (délka, šířka, výška, rozvor)
Hmotnost: 1233 kg
Interiér
Uvnitř je znát, že jde o malé vozítko určené primárně do města, kde jsou jeho malé rozměry užitečné. Sedadla vypadají skvěle, jsou z kvalitních materiálů, ale spokojený jsem s nimi nebyl. Mají sice solidní boční vedení, ale hlavová opěrka nelze nastavovat podélně a je dost vpředu. Když jsem měl opěradlo ve správném sklonu, tlačila mi opěrka hlavu dost nepříjemně dopředu, takže jsem byl nucen opěradlo dost položit, díky čemuž jsem zase nedosáhl na volant. Pozice za volantem pro mě tedy nevyhovující.
Pochválit ovšem musím použité materiály, které jsou proti konkurentům lehce nad průměrem. Obzvláště palubní deska je zdařilá. Líbí se mi zelené prošívání, které se zde objevuje opravdu často. Peugeot se ovládá celkem jednoduše. Před řidičem se nachází virtuální kokpit s 3D displejem. 10 Palcový infotainment je celkem přehledný. Jeho rychlost není nic moc, rozlišení celkem ujde. Líbí se mi ovšem, jak je obrazovka natočená k řidiči. Pod ní se nachází výdechy ventilace a oblast s tlačítky odkazující na ovládání veškerých funkcí.
Prostornost je proti konkurentům slabší. Vpředu je to ještě celkem dobré, ale problém nastane vzadu. Sedadlo mám díky špatné pozici za volantem o něco více vzadu, než mívám obvykle, měřím 185 cm. Díky tomu se dozadu jednoduše nevejdu.
Řidičovo sedadlo mám mezi koleny a místo nemám ani nad hlavou. Cestující měřící pod 180 cm by se však vejít mohli. Zavazadlový prostor pojme 309 litrů, což proti konkurenci také příliš nezaujme.
Jízda
Podvozek je zbytečně tvrdý, což by tak úplně nemuselo vadit. Mám rád sportovní hatchbacky, které pohodlné nejsou, protože si to vykoupí na okresce, kde jsou hravé a zábavné. 208 GT je bohužel jen zbytečně tuhá, ale moc zábavy si s ní neužijete. Ačkoliv má nízkou hmotnost a celkem silný motor, tak má tupé řízení, slabé brzdy, ospalou převodovku, přecitlivělé zásahy stabilizačních systémů a takto bych mohl pokračovat… Ale stále je o chlup pohodlnější, než loni testovaná Fiesta ST-Line X. Ta to ovšem vynahradila v zatáčkách, kde byl podvozek stabilní a měl jsem v něj důvěru, což u 208 říct nemohu.
Odhlučnění není špatné, dálnici zvládá v rámci povolených limitů dobře. Nemilé překvapení nastalo v moment, kdy byla mokrá vozovka (8 °C). Najíždím na dálnici běžnou rychlostí, načež mě začíná předbíhat zadní náprava. Stalo se mi to pak ještě několikrát a to v opravdu nízkých rychlostech. Na voze byly zimní pneumatiky Continental, na letních by to jistě bylo lepší.
Motor
Pod kapotou pracuje benzinový tříválec 1.2 PureTech 130. Je poměrně kultivovaný a tichý. Jak název napovídá, má 130 koní – 96 kW a 230 Nm. To má za následek slušnou dynamiku. Akcelerace na stovku trvá 8,7 sekund a rozjede se na 208 km/h. Spojen je s automatickou převodovkou, která má poměrně hladké rozjezdy a běžném provozu řadí hladce. Jakmile po ní však chcete rychlejší reakci, dává si stále načas.
Oproti konkurentům nevyniká ani ve spotřebě. Při rozvážné jízdě jsme naměřili tato čísla:
Město: 6,5 – 7,5 litrů
Kombinovaná: 6,9 l
Dálničních 130 km/h: 7,8 l
Okresky: 5,4 – 5,9 l
Konkurence
Peugeot to vzhledem k jeho konkurentům nemá jednoduché. Fabia 1.5 TSI nabídne výrazně více prostoru, více komfortu, je rychlejší, úspornější, stabilnější a levnější. Fiesta ST-Line X je také levnější, úspornější, s vnitřním prostorem je to podobné, na okresce je hravější, ale ve městě je o něco méně pohodlná. Mezi další alternativy k 208 se řadí třeba Opel Corsa, Volkswagen Polo, Renault Clio, Seat Ibiza, Toyota Yaris či Hyundai I20.
Závěr
Peugeot 208 GT 1.2 PureTech 130 vypadá skvěle, má kvalitní interiér, automat řadí hladce, ale podvozek je bohužel zbytečně tvrdý, pozice za volantem je díky předsunuté hlavové opěrce špatná, spotřeba je proti konkurentům vyšší, prostornost slabší a na svižnou jízdu po okreskách se stejně nehodí. Za 660 tisíc mi smysl nedává. Fabia Monte Carlo 1.5 TSI sice nevypadá tak stylově, ale jinak je ve všem lepší. Peugeot 208 GT 1.2 PureTech 130 si díky svému šarmu odváží 5/10 bodů. Dostal by více, pokud by byl ve výbavě Allure s menšími ráfky a hlavně s cenovkou pod půl milionu, byť by šlo o slabší verzi s manuálem a obyčejnými předními světly.
Plusy
Design
Kvalitní interiér
Slušná dynamika
Snadno se s ním parkuje
Minusy
Prostornost
Podvozek
Pozice za volantem
Pomalejší infotainment
Vysoká cenovka
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.