Specifikovat karosářskou variantu této francouzské novinky není úplně jednoduché. Na první pohled vypadá jako kombík s více zkosenou zádí, které se v posledních letech nazývají Shooting Brake, nicméně ten to není. Citroen jej prezentuje jako liftback, ale na rozdíl od ostatních má pořádnou světlou výšku. Jde tak prakticky o novou kategorii. Dnešní recenze bude zjišťovat, jak se vyvedla klasická čistě benzinová varianta.
Úvod
V nabídce jsou tři různé motorizace, diesel zde však není. Přeplňovaná 1.2 PureTech s 131 koňmi, námi testovaná 1.6 Puretech (180 koní) a vrcholná plug-in hybridní verze s 225 koňmi. Největší rozdíl čistě benzinové motorizace a té hybridní je v podvozku, který je v případě benzinů obyčejný, ale u hybridu je aktivní a to je teprve svezení. Co se výbav týče, tak je zde hned několik úrovní s tím, že my máme takový střed nabídky - Shine. I tak je zde téměř vše, co je k běžnému životu potřeba, ocenil bych snad jen vyhřívané sedačky. Někomu by mohlo také scházet elektrické ovládání sedadel či panoramatická střecha.
Exteriér
Přední část působí přísně. Led světlomety jsou ve dvou úrovních a spojují je chromové lišty, které uprostřed tvoří tradiční logo připomínající dvě šipky vzhůru. Členitý nárazník ukrývá mlhovky a uprostřed radar pro adaptivní tempomat. Z bočního pohledu vynikne světlá výška vozu a svažující se záď. Zajimavostí jsou dva spojlery. Jeden navazuje na střechu a druhý je pod zadním sklem.
Rozměry: 4805/1859/1485/2785 mm (délka, šířka, výška, rozvor)
Hmotnost: 1542 kg
Interiér
Na palubě panuje příjemná atmosféra a potěší také solidní materiály. Sice se najdou nějaká slabší místa, ale je jich minimum. Kožená sedadla jsou pohodlná a nabízí i celkem dobré boční vedení těla. Řidič může sedět hezky nízko, což je dobře. Pozice za volantem je dobrá, ale najde se pár ergonomických nedostatků, jako třeba kolečko hlasitosti radia, na které téměř nedosáhnu, ale mohu hlasitost ovládat na volantu, takže to vlastně není problém.
Ovládání vozu je celkem jednoduché a intuitivní. Oceňuji především ovládání klimatizace, které není v dotykové obrazovce. Infotainment jako takový nabízí velmi dobré rozlišení, logické uspořádání a příjemnou rychlost.
Prostoru je jak vpředu, tak vzadu dostatek. Odkládacích přihrádek je ve voze několik, což je také plus. Zavazadlový prostor pojme 545 litrů zavazadel a díky „liftbackové“ koncepci nabízí veliký otvor, takže není problém převážet větší předměty. Nechybí ani tunel na prostředním sedadle, do kterého se vejdou třeba lyže.
Jízda
Podvozek je měkký a komfortní. Běžné nerovnosti žehlí výborně a rozhodí ho až opravdu veliké díry či ostré zpomalovací prahy. Důležité však je, že od podvozku neslyšíte bouchání, jako třeba u koncernových vozů na platformě MQB (Superb, Passat, Octavia apod.). Tomu napomáhají hydraulické dorazy. Na dálnici je však znát aerodynamický svistot, který má za příčinu vyšší podvozek. Dvojitá skla, kterými disponuje nejvyšší výbava, by se hodila.
Jak je na tom v zatáčkách? Žádná sláva. Podvozek je zkrátka nastaven komfortně, takže se karoserie dost naklání, brzy zasahuje stabilizační systém a objevuje se i nedotáčivost, takže to na žádné rychlejší přesuny opravdu není. Sice to s přivřeným okem zvládne, ale moc si to neužijete. Nepomáhá ani dost přeposilované řízení s dlouhým převodem a téměř nulovou zpětnou vazbou. Plynulost jízdy po městě často narušuje převodovka a opravdu hodně zpomalený Stop-Start systém. Jednou jsem z křižovatky potřeboval zmizet co možná nejrychleji, navolil jsem tedy režim sport, motor i přesto zhasnul čehož jsem si vzhledem k jeho tichosti nevšiml a když padla na semaforu zelená, tak se po šlápnutí na plyn cca vteřinu nic nedělo… Sotva jsem se posléze stihl zařadit.
Motor
Pod kapotou pracuje přeplňovaný čtyřválec 1.6 PureTech. Kultivovanost jednotky je fajn a potěší i dynamika. Vykon činí 133 kW a 250 Nm. Díky tomu se rozjede za stovku za 8,1 sekund a maximálka činí 230 km/h. To vše je hezké, jenže pak je tu jeden problém, kterým je převodovka. Automatická 8 stupňová převodovka mi po městě vadila. Při dojíždění na semafor často při přeřazení ze dvojky na jedničku cukne a celkově je tak i díky dávkování brzd náročné se zastavit bez škubnutí. Dříve se do vozů z koncernu Stellantis dodávaly automaty od japonské firmy Aisin, ale od roku 2022 se údajně do vozů montují skříně od čínské firmy Punch Powertrain, což je dle našich předchozích zkušeností krok zpět. Škoda také, že v nabídce není žádná naftová motorizace či verze s pohonem všech kol.
Spotřeba:
Město: 7-8 litrů
Kombinovaná: 7,2 l
Dálničních 130 km/h / 160 km/h: 7,4 l / 9 l
Okresky: 5,5 – 6,5 l
Ceny
Základní C5X Feel s tříválcovým motorem 1.2 PureTech stojí rovných 800 tisíc. Námi testovaná Shine se silnějším motorem 1.6 PureTech přijde na 970 tisíc. Vrchol nabídky v podobě plugin hybridu a výbavy Shine Pack pak přijde na 1 230 000 Kč. Uvedené ceny jsou akční.
Závěr
C5X je originalním vozem, který upoutá pozornost a perfektně kombinuje styl, praktičnost a skvělý jízdní komfort. Vysoká světlá výška mu zajistí velmi dobrou průjezdnost mimo silnice, ale na nějaké „offroadování“ to díky absenci pohonu všech kol rozhodně není. Největší slabinou je automatická převodovka, která má za následek horší plynulost jízdy po městě. Vyzdvihnout je rovněž potřeba bohatou výbavu a solidní cenovku do milionu korun. Citroen C5X Shine 1.6 PureTech se hodí pro někoho, kdo chce primárně pohodlný vůz s více, než dostačující dynamikou. Zaslouží si 7,5/10 bodů.
Plusy
Praktičnost
Vysoká světlá výška
Neotřelý design
Komfortní podvozek
Dostačující dynamika
Kvalitně zpracovaný interiér
Solidní cenovka
Unikátní koncepce vozu (zvednutý liftback)
Minusy
V nabídce chybí diesel a pohon 4x4
Přeposilované řízení
Cukající převodovka
Náklony karoserie v zatáčkách
Aerodynamický svistot na dálnici
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.