Specifikovat karosářskou variantu této francouzské novinky není úplně jednoduché. Na první pohled vypadá jako kombík s více zkosenou zádí, které se v posledních letech nazývají Shooting Brake, nicméně ten to není. Citroen jej prezentuje jako liftback, ale na rozdíl od ostatních má pořádnou světlou výšku. Jde tak prakticky o novou kategorii. Dnešní recenze bude zjišťovat, jak se vyvedla klasická čistě benzinová varianta.
Úvod
V nabídce jsou tři různé motorizace, diesel zde však není. Přeplňovaná 1.2 PureTech s 131 koňmi, námi testovaná 1.6 Puretech (180 koní) a vrcholná plug-in hybridní verze s 225 koňmi. Největší rozdíl čistě benzinové motorizace a té hybridní je v podvozku, který je v případě benzinů obyčejný, ale u hybridu je aktivní a to je teprve svezení. Co se výbav týče, tak je zde hned několik úrovní s tím, že my máme takový střed nabídky - Shine. I tak je zde téměř vše, co je k běžnému životu potřeba, ocenil bych snad jen vyhřívané sedačky. Někomu by mohlo také scházet elektrické ovládání sedadel či panoramatická střecha.
Exteriér
Přední část působí přísně. Led světlomety jsou ve dvou úrovních a spojují je chromové lišty, které uprostřed tvoří tradiční logo připomínající dvě šipky vzhůru. Členitý nárazník ukrývá mlhovky a uprostřed radar pro adaptivní tempomat. Z bočního pohledu vynikne světlá výška vozu a svažující se záď. Zajimavostí jsou dva spojlery. Jeden navazuje na střechu a druhý je pod zadním sklem.
Rozměry: 4805/1859/1485/2785 mm (délka, šířka, výška, rozvor)
Hmotnost: 1542 kg
Interiér
Na palubě panuje příjemná atmosféra a potěší také solidní materiály. Sice se najdou nějaká slabší místa, ale je jich minimum. Kožená sedadla jsou pohodlná a nabízí i celkem dobré boční vedení těla. Řidič může sedět hezky nízko, což je dobře. Pozice za volantem je dobrá, ale najde se pár ergonomických nedostatků, jako třeba kolečko hlasitosti radia, na které téměř nedosáhnu, ale mohu hlasitost ovládat na volantu, takže to vlastně není problém.
Ovládání vozu je celkem jednoduché a intuitivní. Oceňuji především ovládání klimatizace, které není v dotykové obrazovce. Infotainment jako takový nabízí velmi dobré rozlišení, logické uspořádání a příjemnou rychlost.
Prostoru je jak vpředu, tak vzadu dostatek. Odkládacích přihrádek je ve voze několik, což je také plus. Zavazadlový prostor pojme 545 litrů zavazadel a díky „liftbackové“ koncepci nabízí veliký otvor, takže není problém převážet větší předměty. Nechybí ani tunel na prostředním sedadle, do kterého se vejdou třeba lyže.
Jízda
Podvozek je měkký a komfortní. Běžné nerovnosti žehlí výborně a rozhodí ho až opravdu veliké díry či ostré zpomalovací prahy. Důležité však je, že od podvozku neslyšíte bouchání, jako třeba u koncernových vozů na platformě MQB (Superb, Passat, Octavia apod.). Tomu napomáhají hydraulické dorazy. Na dálnici je však znát aerodynamický svistot, který má za příčinu vyšší podvozek. Dvojitá skla, kterými disponuje nejvyšší výbava, by se hodila.
Jak je na tom v zatáčkách? Žádná sláva. Podvozek je zkrátka nastaven komfortně, takže se karoserie dost naklání, brzy zasahuje stabilizační systém a objevuje se i nedotáčivost, takže to na žádné rychlejší přesuny opravdu není. Sice to s přivřeným okem zvládne, ale moc si to neužijete. Nepomáhá ani dost přeposilované řízení s dlouhým převodem a téměř nulovou zpětnou vazbou. Plynulost jízdy po městě často narušuje převodovka a opravdu hodně zpomalený Stop-Start systém. Jednou jsem z křižovatky potřeboval zmizet co možná nejrychleji, navolil jsem tedy režim sport, motor i přesto zhasnul čehož jsem si vzhledem k jeho tichosti nevšiml a když padla na semaforu zelená, tak se po šlápnutí na plyn cca vteřinu nic nedělo… Sotva jsem se posléze stihl zařadit.
Motor
Pod kapotou pracuje přeplňovaný čtyřválec 1.6 PureTech. Kultivovanost jednotky je fajn a potěší i dynamika. Vykon činí 133 kW a 250 Nm. Díky tomu se rozjede za stovku za 8,1 sekund a maximálka činí 230 km/h. To vše je hezké, jenže pak je tu jeden problém, kterým je převodovka. Automatická 8 stupňová převodovka mi po městě vadila. Při dojíždění na semafor často při přeřazení ze dvojky na jedničku cukne a celkově je tak i díky dávkování brzd náročné se zastavit bez škubnutí. Dříve se do vozů z koncernu Stellantis dodávaly automaty od japonské firmy Aisin, ale od roku 2022 se údajně do vozů montují skříně od čínské firmy Punch Powertrain, což je dle našich předchozích zkušeností krok zpět. Škoda také, že v nabídce není žádná naftová motorizace či verze s pohonem všech kol.
Spotřeba:
Město: 7-8 litrů
Kombinovaná: 7,2 l
Dálničních 130 km/h / 160 km/h: 7,4 l / 9 l
Okresky: 5,5 – 6,5 l
Ceny
Základní C5X Feel s tříválcovým motorem 1.2 PureTech stojí rovných 800 tisíc. Námi testovaná Shine se silnějším motorem 1.6 PureTech přijde na 970 tisíc. Vrchol nabídky v podobě plugin hybridu a výbavy Shine Pack pak přijde na 1 230 000 Kč. Uvedené ceny jsou akční.
Závěr
C5X je originalním vozem, který upoutá pozornost a perfektně kombinuje styl, praktičnost a skvělý jízdní komfort. Vysoká světlá výška mu zajistí velmi dobrou průjezdnost mimo silnice, ale na nějaké „offroadování“ to díky absenci pohonu všech kol rozhodně není. Největší slabinou je automatická převodovka, která má za následek horší plynulost jízdy po městě. Vyzdvihnout je rovněž potřeba bohatou výbavu a solidní cenovku do milionu korun. Citroen C5X Shine 1.6 PureTech se hodí pro někoho, kdo chce primárně pohodlný vůz s více, než dostačující dynamikou. Zaslouží si 7,5/10 bodů.
Plusy
Praktičnost
Vysoká světlá výška
Neotřelý design
Komfortní podvozek
Dostačující dynamika
Kvalitně zpracovaný interiér
Solidní cenovka
Unikátní koncepce vozu (zvednutý liftback)
Minusy
V nabídce chybí diesel a pohon 4x4
Přeposilované řízení
Cukající převodovka
Náklony karoserie v zatáčkách
Aerodynamický svistot na dálnici
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.
Prodeje elektromobilů v Evropě klesají, a Evropská unie proto zvažuje přímou podporu jejich nákupu. Místopředsedkyně Evropské komise Teresa Riberová na Světovém ekonomickém fóru v Davosu oznámila, že jednou z možných cest, jak podpořit ekologickou dopravu, je zavedení dotací. Tento záměr už získal podporu Německa, které v elektromobilitě vidí klíč k plnění klimatických cílů.
Donald Trump se rozhodl zaměřit na podporu spalovacích motorů, což může znamenat zásadní změnu pro elektromobilitu v USA. Jeho iniciativa ruší dotace pro elektrická vozidla a omezení pro klasické vozy, aby spotřebitelé měli „skutečnou svobodu volby“.
Na polských silnicích přibude 43 nových úsekových měření rychlosti, včetně obchvatu Vratislavi, kde radní usilují o rozšíření plánu. Řeší tím problém nelegálních závodů, hluku a překračování rychlosti. Má tento krok potenciál zvýšit bezpečnost, nebo jde o další administrativní zátěž?
Motorsport je fascinující svět plný adrenalinu, technických inovací a neuvěřitelných výkonů. Pokud jste ho dosud neobjevili, tady je deset důvodů, proč stojí za to stát se fanouškem této úžasné disciplíny.
Členské státy Evropské unie definitivně schválily zavedení dodatečných cel až do výše 45 % na elektromobily dovážené z Číny, navzdory silnému odporu Německa a několika dalších zemí. Evropská komise (EK) o hlasování informovala na svém webu.